[AC]Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:05

WinBinChes schreef:
Ik ben het met waratje eens. Rechtrichten is iets wat je altijd hoort te doen. Ik ben dan ook enigzins verbaast over de discussie. Het is niks nieuws en AdB is niet de eninge methode.

Daarbij zie je overal scheve paarden, niet alleen op het wedstrijd terrein ( waar ikzelf ook liever niet kom )

Ik ben het helemaal met je eens. :j

Maar wat ik vooral tegen kom is dat de ene zegt je richt altijd recht met je basis training. Voltes rijden met stelling, slangenvoltes, wijken voor druk. (op de voltes bijvoorbeeld, dat het paard niet naar binnen valt.)

En de ander zegt weer dat je dat juist niet op die manier moet doen. Dat je een hele andere manier van rijden moet aannemen zoals het ADB manier. Dat het rechtrichten echt een apart stukje is.

terpentijn

Re: [AC]Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:16

Was dat maar waar, dat reguliere instructie ook het rechtrichten van je paard meeneemt tijdens de lessen.
Het wordt maar al te vaak zelfs in het geheel niet eens GENOEMD.

En deze omissie komt ook gewoon voor tijdens privelessen bij zeer gerenommeerde instructie.

Het gevolg is dan ook, dat er en masse scheefgaande, niet over de rug gaande, absoluut niet losgelaten (maar wel van voren met veel druk in de krul getrokken) paarden de baan rondgaan, ja OOK op wedstrijden.

Waardoor vroeger of later het paard letterlijk wordt vastgereden.

Er zijn vele misverstanden over rechtrichten, een NIET rechtgericht paard KAN helemaal niet eens de hals vanuit de schoft sopel laten vallen om VWNW te gaan met een ontspannen rug en aangespannen buikspieren. Er zijn derhalve nét zoveel misverstanden over correct VWNW rijden.

Er zijn figuren die de heer A de B een zijn rechtrichterij een soort "sekte" vinden, nu, dat kan komen omdat de betreffende heer beter met paarden dan met mensen om kon gaan, dat heb je al gauw met mensen op een missie.

Een "hele ander manier van rijden" behoef je alleen aan te leren als je al jaren "zonder rechtrichterij" rijdt en je paard langere tijd scheef hebt doorgereden. Tsja, dan komt het op corrigerend werk aan, wat nogal ontluisterend kan zijn, met name in de allereerste fase er van, zowel voor ruiter als paard is dat afzien.

Normaal gesproken komt rechtrichten van het paard gewoon voor als 1 van de onderdelen in de rijkunstige opleiding. Tegenwoordig schijnt dat niet meer zo te zijn, dus als je er dan na jaren alsnog mee begint omdat je paard niet meer lekker loopt (dat merken de meesten overigens niet eens!) zul je echt het roer om moeten gooien qua je aangewende rijstijl.

Rechtrichten is NIET: een volte links, een volte rechts, een slangenvolte en dan is-ie rechtgericht. Daar zijn hele andere beoordelingscriteria voor. Ten eerste behoor je te weten of je paard links- dan wel rechtsgebogen is. Daar begint het mee. Daarná kun je gaan "rechtrichten", zodat je zorgt dat de beide achterbenen van het paard als de slingers van een klok evenredig ver naar voren en naar achteren IN TACT bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:40

Wel knap van u dat u kan beoordelen dat alle reguliere instructie het recht richten niet mee neemt. :j

Maar dat daar gelaten. Ik lees vaak in topic's dat mensen zeggen dat ze aan het recht richten zijn, dat ze weten waarom ze rechtrichten en dat ze het heel belangrijk vinden. Maar niet wat ze precies doen. Wat ze in een training precies mee nemen, of juist niet. Waar ze op letten ect..

Ik wil graag lessen en clinics volgen, een aardige vrouw die ook heel veel aan recht richten doet via de adb manier helpt me hier in. Maar ik heb ook een hele goede instructrice die dus het beestje niet bij de naam noemt als het om recht richten gaat en we veel met lengte buigingen werken. (voltes en slangenvoltes en dan niet even snel een volte zoals u beweert) Ik merk echt verschil sinds ik daar les.

Ik wil niet perse 1 manier aanhangen, ik pak er liever de stukjes uit die voor ons werken. ;)

In de praktijk moet je het leren, maar ik hou er ook van om er over te lezen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:47

Da's allemaal best, en hoe ik dat weet? Omdat ik zelf járen reguliere instructie heb gehad van zelfs mensen die nu Grand Prix gerechtigd zijn, waarbij er in de lessen met geen woord over werd gerept. Hiermee scheer ik niet ALLE instructie over 1 kam, er zullen er hopenlijk toch genoeg zijn die het wél meenemen in de instructies. Ik kwam ze echter niet tegen, en met mij velen niet.

Er wordt erg zwartwit en defensief gedacht over rechtrichten, merk ik ook in dit topic.
Het is geen sektarisch gegeven, het is een onderdeel van de opleiding.

Ik ben zelf ook geen A de B aanhanger, nooit geweest ook. Ik kén de man niet eens persoonlijk, ook niet van trainingen, wel ken ik zijn leer.

Heb trouwens uit een bron vernomen dat hij zelf inmiddels niet meer "doet" aan zijn rechtricht-leer, maar nu meer volgens de "moderne dressuur" is gaan lesgeven.
Wat daar van klopt weet ik niet, dat zullen anderen wellicht weten, ik kén de man zelf niet.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-05-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:55

@AmoorM, ben je nu alle eeuwenoude topics over rechtrichten omhoog aan het halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:57

terpentijn schreef:
Da's allemaal best, en hoe ik dat weet? Omdat ik zelf járen reguliere instructie heb gehad van zelfs mensen die nu grabd prix gerechtigd zijn, waarbij er in de lessen met geen woord over werd gerept. Hiermee scheer ik niet ALLE instructie over 1 kam, er zullen er hopenlijk toch genoeg zijn die het wél meenemen in de instructies. Ik kwam ze echter niet tegen, en met mij velen niet.

Er wordt erg zwartwit en defensief gedacht over rechtrichten, merk ik ook in dit topic.
Het is geen sektarisch gegeven, het is een onderdeel van de opleiding.

Ik ben zelf ook geen A de B aanhanger, nooit geweest ook. Ik kén de man niet eens persoonlijk, ook niet van trainingen, wel ken ik zijn leer.

Heb trouwens uit een bron vernomen dat hij zelf inmiddels niet meer "doet" aan zijn rechtricht-leer, maar nu meer volgens de "moderne dressuur" is gaan lesgeven.
Wat daar van klopt weet ik niet, dat zullen anderen wellicht weten, ik kén de man zelf niet.

Wat voor onderdeel is het dan in de training? Hoe voer je dat onderdeel uit? De wat en hoe mis ik vaak in de uitleg in de topics.
Zoals de 6 stapjes van Marijke de Jong? Van paardenbegrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:58

ingvdh schreef:
@AmoorM, ben je nu alle eeuwenoude topics over rechtrichten omhoog aan het halen?

Ik kon niet echt recente topic's vinden en via google stuit ik op deze topic's. :o

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:02

Als je er zodanig in geinteresseerd bent, dat je rechtrichten bent gaan Googlen, anders dan om de boel bij voorbaat af te doen als belachelijk of onnodig, zoek dan eens relevante lesgevers/websites op, die vast meer informatie geven dan ik hier in kort bestek kan doen.

Zelf les ik bij www.rechtpaard.nl (Steef), met buitengewoon gunstige gevolgen voor mijn paar (en mij). Ook heb ik hier een topic over lopen (verslagen over mijn lessen ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:07

terpentijn schreef:
Als je er zodanig in geinteresseerd bent, dat je rechtrichten bent gaan Googlen, anders dan om de boel bij voorbaat af te doen als belachelijk of onnodig, zoek dan eens relevante lesgevers/websites op, die vast meer informatie geven dan ik hier in kort bestek kan doen.

Zelf les ik bij http://www.rechtpaard.nl (Steef), met buitengewoon gunstige gevolgen voor mijn paar (en mij). Ook heb ik hier een topic over lopen (verslagen over mijn lessen ).

Ik zal de site en je topic's eens gaan lezen.

Ik wil erg graag les in het rechtrichten alleen kan ik niet zo even ergens heen ivm trailer. Op locatie komen is ook niet echt een optie. Sta op een grote manege waar dat niet gewenst is. Logisch ook. Als ik ook ooit mijn eigen trailer heb zou ik eens echte recht richt lessen kunnen.

Clinics zou makkelijker kunnen.

Maar ik ben nu ook blij met mijn instructrices. Ik merk zelf ook erg veel verschil sinds we lessen. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:15

Steef van bovengenoemde site (waar ik bij les) komt (afhankelijk van waar je woont) gewoon aan huis in Groningen, Friesland en Noord Drenthe.
Ik was eerst ook buitengewoon sceptisch, maar was al gauw enthousiast toen ik de resultaten bij paar en mijzelf bemerkte.
Maar dat moet ieder voor zichzelf maar bepalen.

Als je manege dat niet wil, is dat natuurlijk wel vervelend.

Ik begrijp echter niet waarom je keer op keer dan zo afkrakerig doet tov rechtricht-instructie, terwijl je nu zegt daar eigenlijk zelf graag les in te willen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:21

Afkrakerig tegen over rechtricht instructie? Ik zeg dat ik blij ben met mijn instructrices nu. Ook al noemen zij het beestje niet bij de naam.

Ik heb geloof ik een filmpje op youtube van u gezien. https://www.youtube.com/watch?v=lQycXoT13iw
Haha, ik weet het niet zeker.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:28

Okee, niet afkrakerig dus. was ik in de war met iemand anders uit dit (oude) topic.

Het beestje hoeft ook niet altijd bij naam genoemd te worden. Ik ben dat trouwens absoluut niet in het filmpje, hahaha! En de lesgever (A de B.? wellicht) ken ik ook niet. Maar soit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:31

terpentijn schreef:
Okee, niet afkrakerig dus. was ik in de war met iemand anders uit dit (oude) topic.

Het beestje hoeft ook niet altijd bij naam genoemd te worden. Ik ben dat trouwens absoluut niet in het filmpje, hahaha! En de lesgever (A de B.? wellicht) ken ik ook niet. Maar soit.

Paard en naam, op wat letters na leken bijna het zelfde. Haha.

Traint u ook met de ADB manier? Zoals enkele meters van de hoefslag rijden, een lange lijn, stelling naar buiten en corrigeren door je gewicht in de binnen beugel te zetten? Dan op de volte met binnen stelling en als je verneemt dat ze naar binnen valt gelijk contra stelling? Dat laatste van de contra stelling snap ik nog niet helemaal. Ik kan op internet ook niet echt zijn methode terug vinden, wat het precies in houd. Wel het doel, maar niet de inhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:40

Misschien interessant het webinar Rechtrichten van Marijke de Jong op youtube.
Heb ik net bekeken en het is heel erg leerzaam. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:05

terpentijn schreef:
Was dat maar waar, dat reguliere instructie ook het rechtrichten van je paard meeneemt tijdens de lessen.

Je moet wel zoeken, maar er is best reguliere instructie die het rechtmaken van het paard standaard meeneemt in de lessen. Het zal alleen niet perse benoemd worden als "rechtrichten". En ja, er zijn ook (te)veel instructeurs die er geen kaas van hebben gegeten.

terpentijn schreef:
Rechtrichten is NIET: een volte links, een volte rechts, een slangenvolte en dan is-ie rechtgericht. Daar zijn hele andere beoordelingscriteria voor. Ten eerste behoor je te weten of je paard links- dan wel rechtsgebogen is. Daar begint het mee. Daarná kun je gaan "rechtrichten", zodat je zorgt dat de beide achterbenen van het paard als de slingers van een klok evenredig ver naar voren en naar achteren IN TACT bewegen.

Dat is de simpele versie, Terpentijn. Een paard kan heel wat meer krom zijn dan simpel "rechts- of linksgebogen". Uiteindelijk moet je gewoon voelen wat er onder je gebeurt en daarop je oefeningen aanpassen. Je zult mij niet horen zeggen dat mijn oude merrie links- of rechtsgebogen is, die kan met 4 bochten tegelijk in haar lijf nog steeds vooruit lopen }> Bij haar is het gewoon gaan rijden en eens voelen waar de stugge plekjes zitten en daar wat aan rekken en strekken, de ene keer is dat meer bij het bekken, de andere keer bij de schouder en soms ook in de hals. En dan is het dus ook de ene keer meer werken met schouderbinnenwaarts en de andere keer met travers en soms ordinair achtjes draaien met aandacht voor je stellingswisselingen.
Je moet voelen wat er gebeurt en weten hoe je daarop kunt inspelen.

Marieke0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:33

Ik ga het topic nog maar eens omhoog halen :Y)

Ik lees hier de discussie van enkele jaren terug ivm de contrastelling en het is iets waar ik zelf ook al een tijdje over nadenk.

Stel: een rechtsgebogen paard. Paard heeft de neiging om op de rechterhand in de linkergalop aan te springen door het over de linkerschouder vallen. Rechterachterbeen stuwt gewicht richting het linkervoorbeen.

Mijn bedenkingen ivm rechtrichten:
1. Door zijwaarts openen van de rechterbuitenteugel kan je de schouder verplaatsen en de voorhand voor de achterhand richten. Binnenteugel is in aanleuning maar werkt niet terug.

2. Het aannemen van contrastelling naar rechts op de linkerhand lijkt mij nuttig om de foutieve buiging/spieren in het lichaam te corrigeren. Nu vraag raak ik er maar niet wijs uit wat het juiste effect van die contrastelling is. Wordt het linkervoorbeen meer belast of krijgt het linkervoorbeen net meer ruimte en wordt het daardoor 'lichter' belast?. Ik ga er van uit dat het linkervoorbeen meer belast wordt aangezien het aanspringen in de rechtergalop wel lukt doormiddel van lichte contrastelling (paard valt niet meer op linkerschoude?). Indien dit zo is... is dit toch net wat we niet wensen te bereiken?

Ik hoop dat mijn redenering/vraag wat duidelijk is... :o

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:00

In verband met de contragalop mis je een aantal essentiële punten:

de galop wordt geïnitieerd vanuit het buiten achterbeen, niet vanuit het binnen voorbeen. Dus zelfs als zou de contragalop een voorbeen fixeren dan leidt dan leidt dat niet tot het aanspringen in eender welk hand.
Het is daarom dat in traditionele dressuur veel nadruk wordt gelegd op het aanleren van travers (wat het meer engageren van het buitenachterbeen impliceert) om tot een correcte galop te komen.

Even back to basics:
- alle kracht die wordt gegenereerd voor de voortbeweging van het paard, komt van de achterhand, nooit van de voorhand.
- biomechanica van de gallop: de gewone gallop is een drie takt beweging met zweefmoment: buiten achterbeen, buiten diagonaal en binnen voorbeen. Het grootste deel van het gewicht wordt tijdens de gewone gallop gedragen (eigenlijk voortgerold) over de diagonaal, waarbij het binnenachterbeen het gros van dat gewicht dient te dragen. Het buitenachterbeen (dat uiteraard ook een deel van het gewicht draagt) werkt eerder stuwend. Dat wordt biomechanisch bewerkstelligd doordat het binnenachterbeen (dat samen met het buitenvoorbeen op de grond komt) meer moet onder treden.

Paarden kunnen aanspringen in een contragalop zowel op hun holle als stijve kant. Neem bijvoorbeeld een linksgebogen paarden. Sommige van deze paarden kunnen moeite hebben met aanspringen in de linkerhand, anderen met het aanspringen in de rechterhand.
- moeite met aanspringen op de rechterhand: Dit heeft te maken met de laterale scheefheid. Deze paarden kunnen niet afdoende buigen aan rechterzijde wat het aanspringen in een rechterhand gallop bemoeilijkt. Wat je vaak ziet is dat zij wel degelijk rechtshandig aanspringen, maar vervolgens vallen in een linkerbuiging.
- moeite met het aanspringen op de linkerhand: Hoewel zij hier kunnen aanspringen op hun holle zijde, hebben zij vaak problemen met het degelijk onderplaatsen van het linkerachterbeen (dat verder onder het gewicht dient te worden gebracht). Dat been is immers het stijve achterbeen van een linksomgebogen paard. Deze paarden zullen in linkerbuiging dus vaak op de rechterhand aanspringen.

In de beginfase is contragalop steeds een indicatie van een biomechanisch probleem waaraan moet gewerkt worden. Niettemin kan de contragallop later een interessante beweging worden vanuit gymnastiserend oogpunt en om 'lead changes' aan te leren. Hoewel die contragallop moet dan wel correct zijn, dat wil zeggen: de takt moet dezelfde zuiverheid vertonen als een gewone galop en daar blijk jij mee te worstelen.

- In principe: een rechter hand galop in linker buiging moet nog steeds dezelfde karakteristieken vertonen als een rechterhand galop in rechter buiging. Dat wil zeggen dat in beide gevallen het linkerachterbeen de galop moet initieren en de linkerdiagonaal de galop moet dragen. Het rechterachterbeen moet dus in beide gevallen voldoende ondertreden om het gewicht van het paard te dragen. Dit is echter moeilijker voor het paard, aangezien dit been nu moet ondertreden tegen de buiging in.
- Wanneer paarden nog niet voldoende zijn getraind om dit been tegen de buiging onder te brengen, dan moet het gewicht worden gedragen door het linkervoorbeen. Dit is hoogst problematisch omwille van diverse redenen:
* ten eerste wordt de voorhand belast, terwijl we net meer gewicht naar de achterhand willen brengen
* door deze belasting van de voorhand, worden de voorbenen vastgezet op de grond, wat de wendbaarheid van het paard in het gedrang brengt
* daardoor wordt de natuurlijke balans van het paard verstoort, die meer op de achterhand moet liggen. Verder bestaat het grote gevaar dat het paard zijn balans volledig verliest wanneer het zwaartepunt voorbij de linkerschouder zal vallen (iets wat in contragalop veel sterker wordt gestimuleerd)

Dat is net de reden waarom contragalop niet thuishoort in de basis training van een paard. Een paard dient eerst goed te galoperen op beide handen en reeds stevig zijn gewerkt in travers (zodat de achterbenen geen problemen hebben om degelijk onder te treden tegen de buiging in). Als die voorwaarden zijn volbracht, kan contragalop een waardevolle oefening worden.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:44

Weet er iemand een instructrice in de buurt van Retie (belgie)
Mag ook iemand in opleiding zijn, om mij wat voorruit te helpen.
Mijn paard is zo scheef als een hoepel. Ik heb zelf het idee dat het ook met zijn krampbeen te maken heeft achter.
Hij valt naar binnen op de volte, of valt helemaal weg over zijn schouder. Het voorwaarts rijden gaat nu gelukkig al beter, maar voorwaarts en lang - laag is nog moeilijk. Sturen gaat niet gemakkelijk, alleen op een heel laag tempo (draf) en tijdens het doorzitten. Ik heb het idee dat ik hem gemakkelijker kan corrigeren tijdens het doorzitten.
Als iemand tips heeft, of een iemand kent die me thuis (vervoeren is niet vanzelfsprekend) wat kan helpen. Graag...

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:40

Equimotion (niet ver van Mol) is bezig met rechtrichten. Zeer vriendelijke mensen trouwens, Jan en Ann, waar ik met veel gastvrijheid ben ontvangen en heb mogen overnachten. Dus daar kan je misschien wel eens een kijkje gaan nemen (http://equimotion.be/index.html).