Arabesk schreef:HKO is geen kwestie van kuurtjes, supplementjes, vitamientjes, of rijden, maar een kwestie van te weinig doorbloeding, als gevolg van verkeerde huisvesting, bekapapping/beslag en voeding
Het zal bij elke HKO verschillend zijn maar ben het er zelf wel mee eens dat het ook door het rijden kan komen. Vaak zie je bij zulk soort blessure's namelijk dat paarden met rijden juist op het foute been vallen. Als dit dag in dag uit niet gecorrigeert wordt door de ruiter geloof ik erin dat je daar zulke blessure's door krijgt, gewoon vanuit overbelasting.
Mijn paard heeft een peesblessure opgelopen door het metale gedeelte van een hoefbalbeschermer. Heeft maanden stilgestaan en knapte niks op, daarna weken op de wei en knapte niks op. Ben hem toen onder het zadel gaan stappen, gecorrigeert van het vallen op dit been (waar hij altijd al naar neigde) en van daaruit is deze pees gaan verbeteren. Al had hij deze blessure aan zijn andere been opgelopen (waar hij niet van nature geneigd is op te vallen) had hij misschien wel net zo goed af geweest met rust of weidegang.
Maar ben het zeker met jou eens dat bekeerde huisvesting, hoefbeslag en verkeerde voeding net zo fout kunnen zijn.......Heb zelf jaren last gehad van mijn knie doordat ik enorm scheef liep doordat mijn ene been korter is dan de ander. Dit is nu gecorrigeert door een zooltje, theraphie waarbij ik geleerd heb recht te lopen en heb nu nooit meer last van deze knie. Dit had ook kunnen gebeuren doordat ik jaren op de verkeerde schoenen had gelopen of verkeerde voeding tot me had genomen.
Een paard loopt van nature gewoon al scheef, daar hoeven wij niks voor te doen. Al komt dit ook vaak deze tijd door verkeerde voeding die wij ze zelf voorschotelen. Het is onze taak dit te corrigeren en een paard elke dag weer in rechte banen te leiden. Welke techniek je daar ook voor gebruikt maakt naar mijn idee niet uit als je maar zorgt dat ie recht loopt, daarbij zelf recht zit op een recht goed passend zadel en in staat bent dit alles te zien en voelen.....