Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Honeypony

Re: Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 23:03

Peesjes om met dressuur vind ik zelf niet zo slim, vooral niet met een jong paard.
ze zijn er oorspronkelijk voor gemaakt om niks aan je paard zn pezen te krijgen tijdens springen.
ik doe ze met springen echt alleen om als ik hoger wil, met dressuur heb ik het 1 keer gedaan! Bloos
maar eigenlijk vind ik het met dressuur niet nodig, en ook niet slim... iemand vertelde mij, een of andere vee arts dacht ik, dat het zeker niet slim is, want je paardje gaat er dan aan wennen, en steunt op de peesbeschermers, en heeft dan als je eens zonder gaat geen enkele steuning meer in zn pezen, omdat hij die peesbeschermers was gewent.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:23

Ik rijd mijn jonge vzpaard wel altijd met peesjes en strijklappen.
Beter voorkomen dan genezen vind ik zelf en ze gooit nogal eens met haar benen alle kanten op waardoor de kans groot is dat ze zich ergens verwond en dat wil ik ook niet hebben.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:25

ik doe ze af, hij kan ook wel zonder Knipoog
Volgens mij kan je ze ook gewoon aan houden, maar ik doe het voor de zekerheid toch maar niet !

pmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:46

noujaa het ligt eraan strijkt je paard veel met zijn benen over elkaar? als dat zo is zou ik ze omlaten, maar 1 ding waarvan ik denk dat je het wel weet Tong uitsteken nooit bandage omdoen! dat kan met 30 graden 60 graden onder een bandage worden !

xveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:10

Mijn verzorgpaard doe ik wel altijd beschermers om, zeker omdat ze vaak blessures heeft gehad aan haar pezen.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:50

Ik heb altijd beschermers om. Met dressuur, met springen, buitenrijden en zelfs als ik er aan de hand een stuk mee ga stappen.

Met warm weer heeft hij ze dus ook gewoon om. Begrijp ook niet zo goed waarom af met warm weer. Ook met warm weer kunnen ze uit hun dak gaan.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:04

ik doe ook met warm weer gewoon peesjes om hoor.

als het te warm is, rijd ik toch smorgens of savonds, dus dan valt het reuze mee Lachen

uiteraard na het werk wel goed koelen en na stappen Bloos

sofie_dekiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:26

Als het warm is rijdt ik ofwel vroeg 'smorgens ofwel 's avonds laat. Maar ik laat ze wel om, anders had hij ze niet nodig hé Knipoog

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:08

Bit van december 2007 nm 151

conclusie na praktijktest,indien je paard zichzelf niet aantikt dan houd je zijn pezen in de beste conditie door er niets omtedoen,geen bandages en geen neopreenbeschermers,ben je ze wel nodig dan zo open mogelijk zodat de kerntemperatuur van de pees niet in de gevarenzone komt,deze temperatuur word bij het testpaard al bereikt na lichte drafarbeid van tien minuten.
indien de kerntemperatuur op loopt boven de 45 graden dan word het collageen wat de pees bijeen houd zwaar beschadigd.
peesblessures ontstaan vaak niet in een keer maar elke keer wanneer je onnodig met bescherming rijdt, breng je dus kleine beschadigingen toe aan de pezen van van je paard en die kunnen er op den duur toe leiden dat het echt fout gaat.

overgenomen uit de Bit ,kijk hierin voor het volledige artikel, misschien dat iemand hier wat aan heeft.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:57

Nee, dat is veel te warm, laat ze lekker af! Bloos

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:01

Ik rijd met de peesbeschermers van HH. Daar zitten een aantal luchtgaatjes in. Of het echt werkt weet ik niet, meer voor het gevoel denk ik. Ik rij altijd met peesbeschermerd.
Eerst reed ik met 3 in 1 peesbechermers en daar merkte ik wel dat het been erg heet werd eronder. Dus ben ik overgestapt op de "simpele" beschermerd van HH.
Wel spuit ik de benen van mijn paard altijd af na het rijden. En dan goed afspuiten zodat ze verkoeld worden, niet ff snel met de slang eroverheen.

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:00

Mijn paard heeft een wond op zijn achterbenen, want hij is nogal lomp!, dus doe ik ze wel om, ten eerste om nog meer wondjes te voorkomen , en ten 2e voor als het wondje weer opengaat

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:12

Ik heb eigelijk altijd geleerd dat als je je peeskappen omdoet met warm weer dat het
gaat zweten heel erg en dat je dan een soort broeikas effect krijg, En dat je de pezen dan meer schade toe brengt dan dat je ze beschermt , dus met warm weer heb ik geen peeskappen om!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:42

Ik doe mijn peesbeschermers gewoon om.

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:49

Ik doe ook gewoon peesbeschermers om als het warm weer is, ze gaan er niet dood aan hoor

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:44

Heerlijk al die berichten van die mensen die niets hebben gelezen van het topic.

Ze gaan er niet dood aan maar je draagt wel bij een een beschadiging van de pees......

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:20

Annetje schreef:
Ik vind peesbeschermers voor een ruiter die enkel op B / L-niveau loopt echt onzin. Pas bij de zijgangen e.d. zie ik een paard zichzelf daadwerkelijk aantikken en de peesbeschermers in werking gaan. Ik rijd dus zonder peesbeschermers, maar dat doe ik ook met koud weer. Knipoog
Bij het springen doe ik ze met dit weer pas na het losrijden om en tijdens het uitstappen doe ik ze alweer af. Dan zitten de beschermers zo kort mogelijk om.

In het L zitten zijgangen hoor !!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:02

flugeltje schreef:
Annetje schreef:
Ik vind peesbeschermers voor een ruiter die enkel op B / L-niveau loopt echt onzin. Pas bij de zijgangen e.d. zie ik een paard zichzelf daadwerkelijk aantikken en de peesbeschermers in werking gaan. Ik rijd dus zonder peesbeschermers, maar dat doe ik ook met koud weer. Knipoog
Bij het springen doe ik ze met dit weer pas na het losrijden om en tijdens het uitstappen doe ik ze alweer af. Dan zitten de beschermers zo kort mogelijk om.

In het L zitten zijgangen hoor !!

Buiten dat om niet elk paard is met elkaar te vergelijken, er zijn genoeg paarden die strijken of aantikken zelfs op B niveau

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:02

Ik doe ze dan gewoon om. Anders beschadigt die zijn pezen.

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:28

Ik doe ze gewoon om. Het schijnt wel mee te vallen met de temperatuur onder de beenbeschermers.
En bescherming heb je ook niet voor niks om toch?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:39

pol013 schreef:
Heerlijk al die berichten van die mensen die niets hebben gelezen van het topic.

Ze gaan er niet dood aan maar je draagt wel bij een een beschadiging van de pees......

Ja, inderdaad. Valt mij ook op. Ik begrijp niet zo goed hoe mensen zo dom kunnen zijn.
En na de warme beschermers nog even flink met de koude straal er over heen maakt het nog erger. Door de huid koud af te spuiten trek je het bloed naar de huid en uit de onderste weefsels. Dat maakt het nog erger...

Inmiddels is toch algemeen bekend dat beenbescherming alleen maar schadelijk is voor met name pezen?

Bandages en peesbeschermers vallen in de categorie tutflieperij van de laatste jaren. Modegrillen.
Strijklappen voor de echte strijkers daargelaten.

Vind het ook best wel kolderiek. Je gaat zelf ook niet wandelen, fietsen, tuinomspitten of wat niet al met allerlei pampers rond je benen toch? Gestoord

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:16

Jitske, je begrijpt het niet hoor. De meeste paarden moeten zelfs peesbeschermers om als ze in de wei mogen, dus met rijden is het helemaal een absolute noodzaak Knipoog Lachen

Stefanie824

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:25

Het stuk in Bit spreekt voor zich vind ik, al zegt het gevoel van de meeste mensen iets anders vw bescherming, zeker als een paard zichzelf aantikt.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:07

ik heb volgensmij wel gewoon bijna altijd met peesbeschermers gereden maar meestal pas ik mijn rijden aan aan de temperatuur en rijd ik niet bij 30 graden

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:05

Bescherming is bescherming, als je het echt nodig hebt doe je dat ook gewoon met warm weer om lijkt mij.