beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:24

Ik zal wel de enige zijn die het wel vind meevallen? Of ben ik de enige die niet de andere kant op kijkt en maar gewoon mijn ding doe en me niks van de goeroes aan trek?

Ik vind het je eigen verantwoordelijkheid dat je een instructeur zoekt die bij je past. Ik ga straks lessen bij iemand die 40.- in het uur vraagt. Ik weet niet of het klikt, maar je moet toch eerst een les rijden voordat je dat weet. Nu heeft deze wel goede referenties en is net als ik, doe maar gewoon.

Ik kom de zogenaamde goeroes niet veel tegen, maar nogmaals, dat kan ook omdat ik er helemaal niks mee heb en er dus ook niet op let. Ik kijk alleen naar dat wat me wél aanstaat, al het andere kijk ik niet naar. Zo ben ik niet, past niet bij me, so what's the point. Het gemiddelde nivo vind ik ook niet dramatisch slecht, maar ik hoop ooit in de toekomst naar concours te kunnen gaan, zonder dat ik oogkleppen op hoefte doen....

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:27

ik vind 40 euro per uur wel een hele boel geld hoor!!

dat mag dan wel een heule beste instructrice of instructeur zijn wil ik dat gaan betalen!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:41

sabine1985 schreef:

dat mag dan wel een heule beste instructrice of instructeur zijn wil ik dat gaan betalen!

Tja, ik betaal 55,- per uur, en hiervoor ook 40,- per uur. Beide waren/zijn het absoluut waard!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:44

als het het waard is zou ik het ook zeker doen hoor, alleen zie je zoveel mensen die menen goed les te kunnen geven en je dus echt moet oppassen voor deze mensen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:46

sabine1985 schreef:
als het het waard is zou ik het ook zeker doen hoor, alleen zie je zoveel mensen die menen goed les te kunnen geven en je dus echt moet oppassen voor deze mensen.

Bij ons op stal variëren de prijzen tussen de 20 en 60 euro per uur(ik ga er naar toe, dus komt niet bij ons op stal). Best bizar om te zien waar sommige mensen dan 60,- euro voor neertellen...

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:54

idd en heel erg vaak zie je ook nog dat de duurdere instructeurs erg veel met hulpteugels oid werken

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:58

sabine1985 schreef:
idd en heel erg vaak zie je ook nog dat de duurdere instructeurs erg veel met hulpteugels oid werken

Valt wel mee moet ik eerlijk zeggen, maar het slaat vaak gewoon nergens op:
Citaat:
'De rug moet ontspannen, door het aanspannen van de buik, en hoe doe je dat: veel been geven, zodat ie zn buik gaat intrekken'
Haha! Haha!
En dan ook nog eens dit soort opmerkingen:
Citaat:
'en dan heb je van dat soort instructeurtjes, die denken dat ze het beter weten, maar eigenlijk er geen verstand van hebben, waardoor ze heel zo'n paard verpesten'

Haha! Haha!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:01

ik heb het nu toch een paar keer meegemaakt hoor, dat er een heule dure instructrice bij ons op stal kwam en die gooide zonder pardon een slof aan je knol omdat ze vond dat je eerst met slof maar eens je paard naar beneden moest rijden Frusty

over het algemeen zal dit uiteraard wel meevallen, maar je hebt er portretten tussen zitten Gestoord

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:20

Ik ken dergelijke gevallen ook wel, maar om nou te zeggen dat het een "plaag" is..nee, dat niet.

Als je een goede instructie zoekt dan ga je toch eerst wat rondvragen bij kennisen etc. en kijken wat die eventuele instructie zelf al gepresteerd heeft en wie zijn/haar leerlingen zijn om te kijken hoe ze rijden en welk niveau?
Ik zou sowieso niet bij de eerste de beste die les aanbied "ja" roepen maar eerst eens een klein onderzoekje starten om te kijken wie of wat het is.

Ik ken ook wel mensen die ORUN hebben, zelf nooit hoger dan M2 hebben gereden en zichzelf aanbieden als "dressuurinstructie tm ZZ, € 60,- per uur". Of iemand alleen nog maar B heeft gesprongen en springles geeft Verdrietig . Dat vind ik gewoon droevig, triest. Maar meer vanwege het feit dat ze "de proffesional uithangen" en dat er dan ook nog mensen zijn die daar in trappen, dan dat ik er persoonlijk last van ondervind.

Kijk, als je ORUN hebt en zelf nog nooit hoger dan L2 hebt gereden en je geeft les tm L2 niveau zie ik daar geen probleem in. Maar als je dan gaat beweren dat je tm Z2 les kan geven vind ik het dus niet kunnen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:47

sabine1985 schreef:
ik heb het nu toch een paar keer meegemaakt hoor, dat er een heule dure instructrice bij ons op stal kwam en die gooide zonder pardon een slof aan je knol omdat ze vond dat je eerst met slof maar eens je paard naar beneden moest rijden

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een instructeur mij vertelde dat ik een slof moest gaan gebruiken, of een andere hulpteugel... Maar als ik er zelf wel eens voor koos om een slof te gebruiken, kon ik bij mijn oude instructeur echt wel terecht met vragen daarover, hoe ik deze goed moest gebruiken. Al gebruik ik in de les zelf nooit een hulpteugel, anders kan mijn instructeur natuurlijk ook niet goed zien waar het probleem zit. Dat vind ik dan weer zonde van mijn les...

Linda_E schreef:
Als je een goede instructie zoekt dan ga je toch eerst wat rondvragen bij kennisen etc. en kijken wat die eventuele instructie zelf al gepresteerd heeft en wie zijn/haar leerlingen zijn om te kijken hoe ze rijden en welk niveau?
Ik zou sowieso niet bij de eerste de beste die les aanbied "ja" roepen maar eerst eens een klein onderzoekje starten om te kijken wie of wat het is.

Dat lijkt mij ook....

Aan de andere kant zijn sommige mensen natuurlijk zo eigenwijs.... Zij schuiven dan alles wat niet lukt af op een instructeur. Dus waar sommige mensen afgeven op een instructeur, wat deze vooral niet goed gedaan heeft, hoe die ervoor heeft gezorgd dat hun paard naar de knoppen ging etc. denk ik wel eens dat de waarheid wel eens een beetje in het midden ligt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:55

sabine1985 schreef:

Ik betaal liever 40,- in het uur en dan een keer minder les. . Als ik les heb wil ik wát leren. Een rondje training kan ik thuis ook ,en dan kost het me niks. Daar ben ik echt geen instructeur voor nodig. En schiet ik imo niks mee op. Dat is pas duur. 20.- betalen en vervolgens gewoon een rondje training rijden met her en der wat aanwijzingen. Dát is iets wat ik veel zie. Instructeurs die bijna niks bijdragen aan je rijden. Het handje vol wat het wel kan vraagt er terecht ook meer voor. Dat heb ik er wel voor over.

Ik heb al teveel instructeurs gehad die minder vragen, maar ook weinig bijdragen. Als je goed wil leren rijden, dan ben je geld kwijt. Zo simpel steekt het in elkaar. Ik ben wel zover dat ik in de basis weining begeleiding nodig heb, daar heb ik geen les meer voor nodig. Wil ik verder komen dan het nivo waar ik nu op zit, ben je een betere instructeur nodig en daar betaal je ook wel voor. Die vertellen je vaak hele kleine dingen, die een wereld van verschil maken. Daar ben ik naar op zoek. En ik denk dat de ruiters die ook meer betalen, daar ook naar op zoek zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:57

sabine1985 schreef:

Deze mensen haal je er zo tussen uit. Dan rijd je 1 les en ben je niks wijzer geworden. Dat zijn de mensen waar je elke week bij terug moet komen. Terwijl je bij een goede aan eens in de 14 dagen of eens in de maand meer dan genoeg aan hebt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:58

sabine1985 schreef:
ik heb het nu toch een paar keer meegemaakt hoor, dat er een heule dure instructrice bij ons op stal kwam en die gooide zonder pardon een slof aan je knol omdat ze vond dat je eerst met slof maar eens je paard naar beneden moest rijden Frusty

over het algemeen zal dit uiteraard wel meevallen, maar je hebt er portretten tussen zitten Gestoord

Dat bedoel ik dus als ik zeg dat je die er zo tussen uit plukt. Nu ik ken niet van deze instructeurs. Gelukkig. Maar daar zou ik dus ookn iet bij gaan lessen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:03

WinBinChes schreef:
sabine1985 schreef:

Deze mensen haal je er zo tussen uit. Dan rijd je 1 les en ben je niks wijzer geworden. Dat zijn de mensen waar je elke week bij terug moet komen. Terwijl je bij een goede aan eens in de 14 dagen of eens in de maand meer dan genoeg aan hebt.

Volgens mij geld dit enkel als je de basis al goed beheerst. Wanneer je deze nog moet leren heb je volgens mij toch meer ondersteuning nodig.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:05

Ik ga dan wel uit van iemand die de basis idd goed kent, maar als je deze nog niet onder knie hebt, voldoet een basis instructeur ook. Met de gedachte dat je daar elke week lest. Op het moment dat je de basis onder knie hebt, kan je verder. Een andere instructie en minder les. Dat is de grootste fout die mensen maken. Ze blijven maar bij ''hun'' instructeur, terwijl het wellicht tijd is om te kijken naar iemand die je daadwerkelijk verder kan helpen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:06

Ja maar als je de basis nog niet beheerst is het ook een beetje onzin om voor 40 E per uur les te nemen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:07

lindake schreef:
Volgens mij geld dit enkel als je de basis al goed beheerst. Wanneer je deze nog moet leren heb je volgens mij toch meer ondersteuning nodig.

Ik rijd Z2, ga van het najaar over naar ZZ-licht en in de les van mijn instructeur die zelf GP rijdt doen we eigenlijk niet veel anders dan basis??? Volgens mij ben je namelijk nooit klaar met de basis. Ik besteed trouwens met alle liefde extra centen voor deze 'basis' lessen hoor. Knipoog

Maar je hebt natuurlijk ook basis en basis... Het is maar wat je verstaat onder basis.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:09

WinBinChes schreef:
Ik ga dan wel uit van iemand die de basis idd goed kent, maar als je deze nog niet onder knie hebt, voldoet een basis instructeur ook. Met de gedachte dat je daar elke week lest. Op het moment dat je de basis onder knie hebt, kan je verder. Een andere instructie en minder les. Dat is de grootste fout die mensen maken. Ze blijven maar bij ''hun'' instructeur, terwijl het wellicht tijd is om te kijken naar iemand die je daadwerkelijk verder kan helpen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het is zo belangrijk om verder te blijven kijken. Een keer een lesje bij een andere instructeur of een clinic, je moet je niet blind staren op 1 instructeur

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:10

Ik kan me meer ergeren aan mensen hier op bokt, die op basis van een klein incompleet berichtje op het topic 'medisch' menen te weten wat een paard mankeert en daarop een heel arsenaal aan dwingende adviezen loslaten zonder het paard in het echt te hebben bekeken.

Ik lees de topics om te leren uit de ervaringen van anderen, maar de adviezen die sommigen krijgen is werkelijk afschuwelijk.
Ik hoop dan toch werkelijk dat mensen het verstand hebben, om een veearts of hoefsmid te laten kijken naar paard. Zodat het paard de medische zorg krijgt van mensen die het paard in het echt kunnen beoordelen en er ook nog voor geleerd hebben. Ook nog geen garantie dat ze het bij het rechte eind hebben, maar in ieder geval veel meer kans.

Als ik een nieuwe instructeur zou zoeken, zou ik toch eerst bij een aantal lessen gaan kijken of de manier van lesgeven van de meneer/mevrouw mij aanstaat.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:12

Ja Jasmijn, maar met het enige verschil dat jij ''al'' Z2 rijdt en dus het gevoel van dergelijke oefningen kent. Als ik les, wil ik dus geen rondje basis, dat kan ik thuis in mijn eigen training wel, daar ben ik geen instructeur voor nodig, maar juist de dingen die ik niet ken wil ik les in hebben. Oftewel het beter leren rijden. Daarin zal je in de les ook altijd weer terug naar de basis gaan, maar als jij zelf nooit eerder een bepaald nivo hebt gereden, zul je daar wel wat meer voor moeten doen dan alleen maar die basis te rijden. Je zult het eerst eens moeten voelen, om het gevoel te krijgen. Dat zoek ik in les. Dat we dan 85% basis rijden maakt me niks uit, maar je wilt ook een keer verder dan het gene wat je thuis al rijdt. Ik krijg ik elk gevaal geen voldaan gevoel van een les als ik niks meer doe dan wat ik thuis ook doe. Daar leer ik niks van.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:14

sporter schreef:
WinBinChes schreef:

Het is zo belangrijk om verder te blijven kijken. Een keer een lesje bij een andere instructeur of een clinic, je moet je niet blind staren op 1 instructeur

Ben ik het grotendeels mee eens, maar nu gaan we het even omdraaien:
Wat doe je met iemand die meerdere malen 'buitenshuis' gaat kijken, en elke keer weer terug komt, met een veel groter probleem dan het eerst was? Ik denk dat het blijven wisselen van instructeur/instructrice ook zeker negatieve dingen kan opleveren..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:17

janouk schreef:
Als ik een nieuwe instructeur zou zoeken, zou ik toch eerst bij een aantal lessen gaan kijken of de manier van lesgeven van de meneer/mevrouw mij aanstaat.

Dat doe ik dus niet. Ik wil zonder oordeel aan les deelnemen. Past de instructeur bij mij en mijn paard. Als ik naar les ga kijken waarbij de instructie en de combinatie niet past, wil dat niet zeggen dat dat niet bij mij en mijn paard past.

Daarbij vind ik het wel belangrijk dat de instructeur mij en mijn rijden in zijn waarde laat. Ik weet heel goed hoe ik mijn paard evoor wil hebben staan. Dat doel heb ik nu, na 2 jaar bereikt. Ik wil niet dat dat dan maar overhoop wordt gehaald. Het moet een aanvulling zijn op mijn rijden, niet een make over...

Volgende week woensdag heb ik mijn eerste les bij deze instructie, Ik heb haar nog niet eerder zien lesgeven, maar ik wil ''onbevangen'' die les in gaan. Dus het is afwachten of het past of niet. Maar ik heb een goed gevoel bijhaar en denk dat dat helemaal goed gaat komen. Daarbij heeft ze haar sporen ruimschoots verdient,

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:18

missmiekie schreef:
sporter schreef:

Wat doe je met iemand die meerdere malen 'buitenshuis' gaat kijken, en elke keer weer terug komt, met een veel groter probleem dan het eerst was? Ik denk dat het blijven wisselen van instructeur/instructrice ook zeker negatieve dingen kan opleveren..

Je hoeft ookniet constant buitenhuis te rijden, maar als je bent uitgereden bij een instructeur en dus bijna niks meer leert is wel tijd om eens verder te kijken.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:20

WinBinChes schreef:
missmiekie schreef:

Je hoeft ookniet constant buitenhuis te rijden, maar als je bent uitgereden bij een instructeur en dus bijna niks meer leert is wel tijd om eens verder te kijken.

Maar dat was niet mijn vraag. Ik zeg niet dat je constant buitenshuis moet kijken, maar wat als je iemand hebt, die af en toe eens bij een ander probeert, en elke keer met 'hangende pootjes' en een probleem terug komt.?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:21

Ik ben 40 in het uur kwijt, heb een superfijne juf gehad altijd, voor een heel stuk minder geld. Maar dat was zeker geen mindere juf. Deze juf heeft een hele mooie basis gelegd bij mij en mijn paardje, maar helaas (door haar gewone werk) kon ze niet zo veel les meer geven.

Op zoek naar andere instructie heb ik heel veel gezien. Goede instructeurs, maar ook mensen waar ik mijn vraagtekens bij zette. Ik heb bewust om me heen gekeken, maar kwam uiteindelijk uit bij de juf die bij ons ook verenigingsles geeft. Daar voelde ik me prettig bij, haar manier van lesgeven bracht ons verder en voelde goed. Ik wist waarom ik dingen deed en kon eerlijk zijn over wat ik voelde. Wanneer ik iets niet voel of wanneer ik niet goed begrijp wat ik dan moet voelen wil ik graag meer uitleg, niet een juf die zegt: Dat leer je verder nog wel. Nee, als ik NU iets moet doen met een bepaald gewenst resultaat wil ik weten wat dat resultaat is. En als ik het niet voel wil ik dat ze me uitlegt hoe het moet voelen en waarom het voor het plaatje er wel goed uit ziet. Maar daarom vind ik het ook belangrijk dat een instructeur ook op mijn paard kan klimmen. Soms kunnen dingen anders tonen dan ze voelen en soms lukt het me zelf gewoon even niet en kan zij het in 5 minuutjes oplossen...

Beunhazen heb ik ook genoeg gezien. Mensen die aangaven meer dan Z gereden te hebben maar aankwamen met: Zet je hand maar goed vast en breed en als ie dan terug komt geef je hem een tik... Sorry???

Overigens vind ik het wel prettig om zo heel af en toe een paar lesjes bij iemand anders als aanvulling te nemen. Iemand anders let toch altijd weer op andere punten. Doet niets af aan je huidige instructeur, maar kan wel een mooie aanvulling zijn.