Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Re: Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:40

klopt dat vind ik ook irritant!! is toch iedereen's eigen verantwoording? ik heb jaaaaaren zonder cap gereden op mijn welshje zelfs buiten. Ik had ook helemaal niet het gevoel dat ik een cap nodig had.. nu rijd ik op een ander paard wat niet van mij is en dan draag ik wel een cap, puur omdat ik nu nog niet het vertrouwde gevoel heb. hoewel het wel een makkelijk pony is maar ik haar ook weleens in actie gezien en dat zag er niet erg veilig uit haha Nagelbijten / Gniffelen

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:44

Maar wat doe je dan als vent?? Zoals de mijne: 193 cm en 100 kg, en dan is hij echt niet dik, hij is lang en dan weeg je (de meeste mannen dan, sprietjes daargelaten) echt geen 60 kg. Volgens de theorie (plaatje en gewicht) mag hij dan alleen nog maar op een enorm groot trekpaard rijden???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:11

AngeliqueB schreef:
Maar wat doe je dan als vent?? Zoals de mijne: 193 cm en 100 kg, en dan is hij echt niet dik, hij is lang en dan weeg je (de meeste mannen dan, sprietjes daargelaten) echt geen 60 kg. Volgens de theorie (plaatje en gewicht) mag hij dan alleen nog maar op een enorm groot trekpaard rijden???

kan het paard toch niks aan doen dat jouw vent zo groot is?
Een goed gespierd fors paard kan dat trouwens best dragen. Je moet alleen wel bewust zoeken naar een geschikt paard....
(de meeste trekpaarden zijn geen goede dragers trouwens Knipoog )

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:12

Het valt allemaal wel mee.. Bloos

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:53

Als je niet in staat bent aan te voelen of je pony of paard compenseert voor jouw onbalans, betekent dat domweg dat je meer ervaring op moet doen en goed les moet nemen. Een goed ruiter voelt dat namelijk wel aan (of ontkent het voor het eigen gemak, dat kan ook). Ik rij af en toe ook C-pony's met mijn 1.65 en voel prima aan wanneer ik moet compenseren of wanneer ik zo'n pony uit balans breng en ik ben echt geen topruiter. Waarom zou een ander dat dan niet kunnen?

En voor veel mannen zou ik zeggen als ze beginnen, neem dan een grote tuiger of zo, die zijn vaak heel sterk, en later als je beter kan rijden kan je ook prima een flinke KWPN'er of zo rijden als je grofweg 90 kilo weegt.

Natuurlijk heeft elk paard het liefste een zo licht mogelijke ruiter, maar het is nou eenmaal een feit dat veel mensen geen vedergewicht zijn, zou je iedereen die boven de 60 kilo weegt willen verbieden paard te gaan rijden? Lijkt me niet echt realistisch!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:20

Citaat:
Waarom zou een pony geen last krijgen van het hefboom-effect als de ruiter te groot is?
Paard(je) zal harder moeten werken om z'n balans te houden en daardoor kan er overbelasting optreden.
Een lange ruiter heeft veel meer invloed als deze op het paard naar rechts hangt, dan een kleine ruiter... Een paard moet zijn en jouw gewicht verdelen en bij het corrigeren van het balans zal het dus niet evenredig op 4 benen rusten, vandaar overbelasting.

Waar baseer jij dit op? Op persoonlijke ervaring met het rijden op kleine paarden? Op wetenschappelijk onderzoek? Of op je eigen vooronderstellingen? Naar mijn idee is het veel en veel belangrijker dat de ruiter die op een klein paard gaat zitten over een goed ruitergevoel en goede rijtechniek beschikt dan of ie relatief lang is. Kleine paarden zijn vaak veel handiger en sneller in hun coordinatie dan grote paarden. Ik weet persoonlijk wel wat voor dier sneller te trainen is; een grote zwabberige KWPN-er of een kleine compacte pony. Zelf ben ik 1.72, ongeveer 65 kg en ik rijd onder meer op een IJslandse merrie van 1.30. Die kan mij prima dragen hoor! gaat helemaal niet breed staan ofzo. Ze is sterk, snel en handig. Als ruiter van zo'n klein paard moet je ook snel en handig zijn (dat zijn veel Ijslanderruiters overigens vaak al door het rijden van de extra gangen)
Ergo: staar je niet blind op het plaatje, maar kijk per combinatie of het past. En dan niet volgens de gangbare esthetiek alsjeblieft, maar kijk gewoon of de combinatie zich samen prettig voortbeweegt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:59

Ik baseer dat op meerdere dingen.
Ten eerste is het hefboom-effect wetenschappelijk.
Ten 2e mijn eigen ervaring, wat ik heb gevoeld en wat ik nog steeds voel op mijn paarden, dat gewicht verplaatsen op het paard een hele grote impact heeft én dat het paard jouw fouten corrigeerd.
Natuurlijk heb ik ook wel eens op een pony gezeten, waar ik me te groot voor vond en voelde alles toen ook erg. Voelde niet fijn en niet vanwege de beweging, maar om de andere redenen.
Ten derde heb ik het pony's zien doen -( het breed staan, versnellen met kleine pasjes etc), wanneer er een te grote ruiter op de pony's stapte en daarna weer de passende ruiter.

Wat jij belangrijk vind (ruitergevoel én een goede rijtechniek) is iets waarvan ik denk dat de gemiddelde ruiter niet erg aan voldoet. Ik maak ook nog genoeg fouten en rij toch al op een aardig niveau.
Kleine paarden zijn idd handiger en sneller te trainen en hebben veel al minder blessures dan grote doorgefokte paarden. Toch zijn ook pony's niet gemaakt om te dragen.
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat paarden igg slijtage ondervinden van de ruiter of deze nu geweldig kan rijden of niet. Hoe erg die slijtage is, zal aan meerdere dingen liggen, maar natuurlijk ook de mate van belasting.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:23

Hoe zit het dan met springpaarden en hun ruiters?
Ik noem maar een RatinaZ met een schofthoogte van 1.62.
Piet Raymakers is nou niet bepaald klein.
Theoretisch zou dat paard dus constant last moeten hebben van het hefboomeffect, maar toch heeft ze aardige resultaten geboekt voor een paard wat uit balans zou moeten zijn.
Zo kan ik nog wel meer kleine maat springpaarden noemen met een grote, mannelijke ruiter die toch evenwichtig lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:39

nobel1 schreef:
Hoe zit het dan met springpaarden en hun ruiters?
Ik noem maar een RatinaZ met een schofthoogte van 1.62.
Piet Raymakers is nou niet bepaald klein.
Theoretisch zou dat paard dus constant last moeten hebben van het hefboomeffect, maar toch heeft ze aardige resultaten geboekt voor een paard wat uit balans zou moeten zijn.
Zo kan ik nog wel meer kleine maat springpaarden noemen met een grote, mannelijke ruiter die toch evenwichtig lopen.

Ik vind Piet Raymakers nu geen gemiddelde ruiter Knipoog
Daarbij is de correcte bespiering natuurlijk ook zeer belangrijk.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:43

Ik heb ook het probleem dat ik vrij lang ben (1.83 m).
Daarom zoek ik miijn paarden ook uit op hoogte en bouw.
Maar soms is het knap lastig hoor...!
Toch zitten mensen je soms nog aan te kijken...
Mijn vader is 2.02 m, helaas moet hij het rijden ook verstek laten gaan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:57

ik ben zelf 173
mijn tinker is 148,5
tjaa het plaatje,,,
op sommige foto's denk ik dat ziet er niet uit
maar de meeste gevallen wel

ik laat zo wiezo niemand meer als +- 70 kilo op mijn paard omdat ik weet dat het niet goed is ik moet zeggen dat er niemand anders op mijn paard gaat welleens gedaan mijn moeder gaat het over ene tijd weer proberen
maar hij is gewoon heel fris en wilt niet dat er meer als 1 of 2 mensen op hem rijden in elkgeval die indruk heb ik zelf

bij mijn zusje die goed kan rijden kampioen meerdere keren is geweest is hij mee over de bak rand gesprongen van ong 90 com hoog met een vriendin deed hij zijn hoofd omhoog en ging heel hard rennen nou dat ik voor mij ook geen pretje om zo iemand te zien op mijn paard en ik er dus nu alleen zelf op rijd en een kennis soms op wedstijd als ik meerdere paarden bij heb die ook losgereden moetten worden.

en over de cap tjaaaa,,,,, het blijft toch iedders eigen keuze ik rijd soms zonder cap maar dat is aleen op mijn tinker.
echter iemand die om mijn paard(en)kruipt moet van mij een cap op!!
ook als ik op andermans paarden ga heb ik netjes mijn cap op

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:03

Ik heb daar gelukkig niet veel last van. Al let ik wel op mijn gewicht. Ik ben zelf 1.64 en rij een pony van 1.50, qua lengte is het goed maat wil wel onder de 65 kilo blijven omdat ze niet zo erg breed gebouwd is. Ik let er dus wel op.

Over de cap is en blijft eigen keus. Heb er nooit mee gereden, sterker nog had er niet eens 1. En nu moet ik 'm verplicht op maar heb er eigenlijk weinig last van..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:15

Citaat:

Het hefboom-effect als natuurkundig fenomeen, ja. Het hefboom-effect van een ruiter op een paard, nee. Ik vind het in deze context een enigszins misplaatste term. Volgens mij behelst hefboomwerking ook eigenlijk iets anders dan waar jij op doelt. Ik denk eerder aan de werking van een stang met scharen bijvoorbeeld - door het hefboomeffect wordt de uitgeoefende druk groter. Dat heeft weinig met balans te maken. Ja, als de ruiter topzwaar is (cap met lood Haha! ?) en als een idioot heen-en-weer gaat zwiepen op zijn paard, dan krijg je misschien iets van een hefboomwerking.

Verder beroep je je op je eigen ervaring. Tja, daar kan ik mijn eigen ervaring tegenover stellen, die dus voornamelijk IJslandse paarden betreft. Zelf heb ik nooit gemerkt dat een paard moeite had met mijn lengte of gewicht - en ik ben zeker iemand die daar op let. Ik heb het weleens gezien bij IJslandse paarden onder andere ruiters, maar dan heb ik het echt over erg grote en zware ruiters (meestal mannen). Er is heus wel een grens wat betreft het rijden op kleine paarden, ook voor IJslanders.
Overigens denk ik dat een IJslander heel anders aanvoelt dan een gewone (rij)pony van dezelfde stokmaat. Als je eropzit, voelt het juist helemaal niet klein, je voelt de enorme power van het paard onder je - dat maakt het juist ook zo gaaf om op deze paarden te rijden (maar daar zullen veel mensen nooit achter komen Duivel )

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:18

Te groot is te groot, te zwaar is te zwaar. geen enkel excuus mogelijk.

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:44

maar ik vind niet dat je zomaar kan zeggen dat iemand te groot of te zwaar is. denk dat het gewoon van de pony afhangt. die van mij is oersterk en heeft er toch plezier in als ik hem rij. ik zal er geen wedstrijden mee rijden omdat er altijd mensen zijn die er geen verstand van hebben en snel iets zielig vinden maar een buitenritje af en toe zit er echt wel in!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:48

Ik ben het er inderdaad mee eens dat je moet kijken naar het welzijn van de paard. Kan het paard het wel aan dat je er op rijd qua gewicht en lengte. Sommige paarden kunnen dat in de jongere jaren nog wel aan, maar als ze dan ouder worden, dan zal je het gaan merken!!

Ik heb tot op heden gereden op een 31 jarig paard. Ik ben toen ziek geraakt (eetbuistoornis) en nu ben ik te zwaar voor haar geworden. Ik weet zeker dat als ik er op stap dat ze even enthousiast weer zal gaan lopen hoor, maar ik weet dat het niet goed voor haar is, dus neem ik haar nu mee naast de fiets zodat ze toch zoveel mogelijk op conditie blijft.

MENSEN, DENK AAN JE PAARD!!!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:12

Tamadine schreef:
Ik ben het er inderdaad mee eens dat je moet kijken naar het welzijn van de paard. Kan het paard het wel aan dat je er op rijd qua gewicht en lengte. Sommige paarden kunnen dat in de jongere jaren nog wel aan, maar als ze dan ouder worden, dan zal je het gaan merken!!

Ik heb tot op heden gereden op een 31 jarig paard. Ik ben toen ziek geraakt (eetbuistoornis) en nu ben ik te zwaar voor haar geworden. Ik weet zeker dat als ik er op stap dat ze even enthousiast weer zal gaan lopen hoor, maar ik weet dat het niet goed voor haar is, dus neem ik haar nu mee naast de fiets zodat ze toch zoveel mogelijk op conditie blijft.

MENSEN, DENK AAN JE PAARD!!!

Hulde aan jou Tamadine.
En ik hoop dat je je eetstoornis weet te overwinnen, je gewicht onder controle krijgt en ook weer kunt gaan genieten van het rijden.
Maar ik heb er diep respect voor dat je je verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van je paard.
Echt diep respect!!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:11

Mary_Andor schreef:
maar ik vind niet dat je zomaar kan zeggen dat iemand te groot of te zwaar is. denk dat het gewoon van de pony afhangt. die van mij is oersterk en heeft er toch plezier in als ik hem rij. ik zal er geen wedstrijden mee rijden omdat er altijd mensen zijn die er geen verstand van hebben en snel iets zielig vinden maar een buitenritje af en toe zit er echt wel in!

en dat is omdat jij er zelf anders over denkt? Nagelbijten / Gniffelen
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom het van de pony af hangt?
Het hangt van de combinatie af toch?

En dan is het zo dat paarden/pony's die er sterk uit zien (robust),niet automatisch meer kunnen hebben. De binnenkant van het paard kan je immers niet zien. Paarden die een hoge pijngrens hebben, kunnen soms te lang door lopen, waardoor de schade erorm wordt. Als eigenaar/ruiter moet je verantwoordelijk op stellen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:15

Askja schreef:
Citaat:

Het hefboom-effect als natuurkundig fenomeen, ja. Het hefboom-effect van een ruiter op een paard, nee. Ik vind het in deze context een enigszins misplaatste term. Volgens mij behelst hefboomwerking ook eigenlijk iets anders dan waar jij op doelt. Ik denk eerder aan de werking van een stang met scharen bijvoorbeeld - door het hefboomeffect wordt de uitgeoefende druk groter. Dat heeft weinig met balans te maken. Ja, als de ruiter topzwaar is (cap met lood Haha! ?) en als een idioot heen-en-weer gaat zwiepen op zijn paard, dan krijg je misschien iets van een hefboomwerking.

Verder beroep je je op je eigen ervaring. Tja, daar kan ik mijn eigen ervaring tegenover stellen, die dus voornamelijk IJslandse paarden betreft. Zelf heb ik nooit gemerkt dat een paard moeite had met mijn lengte of gewicht - en ik ben zeker iemand die daar op let. Ik heb het weleens gezien bij IJslandse paarden onder andere ruiters, maar dan heb ik het echt over erg grote en zware ruiters (meestal mannen). Er is heus wel een grens wat betreft het rijden op kleine paarden, ook voor IJslanders.
Overigens denk ik dat een IJslander heel anders aanvoelt dan een gewone (rij)pony van dezelfde stokmaat. Als je eropzit, voelt het juist helemaal niet klein, je voelt de enorme power van het paard onder je - dat maakt het juist ook zo gaaf om op deze paarden te rijden (maar daar zullen veel mensen nooit achter komen Duivel )

Met Ijslandse paarden heb ik juist geen ervaring.
Wel weet ik dat hun botstructuur veel dichter is en dat zij daarom ook meer kunnen dragen dan andere paardenrassen.

Over het hefboom-effect denken wij duidelijk anders. Denk ook dat dat komt door onze ervaringen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:21

tja ik had een fries, waar ik prima oppaste, tot ik door een schildklierafwijking 20kg aankwam..
En heel hard begon te twijfelen of het nog wel verantwoord was om te rijden.

Ik moet zeggen dat ik echt nooit het idee heb gehad dat Yv er moeite mee had. Tot op een gegeven moment, ik het idee had dat ze niet meer zo graag 'reed' . Ik ben toen ook ernstig gaan minderen met rijden, en reed alleen als ik het idee had dat ze het leuk vond (buitenrit oid). Achteraf bleek ze gewoon pijn te hebben, en dat kwam niet door mijn gewicht.

Mss dat anderen zouden zeggen dat ik te zwaar was voor haar, maargoed .. Ik ben daar zelf ook echt wel scherp op geweest, of mijn paard het nog wel 'leuk' vond dat ik op haar reed. En het is ook sowieso niet zo dat ik het zou negeren, mocht ze het dus aangegeven hebben (ik dacht immers dat ze had aangaf.. En ben toen vooral gaan longeren etc.). In dat opzicht zou ik het dus wel een beetje vreemd vinden, als mensen vanachter hun beeldschermpje er over zouden kunnen oordelen zegmaar (in de periode dat ik nog actief reed ) Tong uitsteken .. Nou was het bij mij ook niet superextreem (denk ik.. Lachen ) .

En ik zie ook wel eens dingen op HAW waarvan ik denk 'oei, die heeft wel een beetje een bord voor z'n kop' . Maar eigenlijk blijf ik er bij dat er heel snel vanachter de computer wordt geoordeelt, terwijl de ruiter het veel beter aanvoelt denk ik. Tenzij het echt heel extreem is.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:32

ik ben eigenlijk ook te groot voor mijn pony (ik ben 1,71 en pony 1,45)
maar het valt niet op want mijn pony is zal ik het zo noemen vry 'mollig' en ik weeg nog maar net 50 kg Clown
dus is het te groot? ik zou het zelf eigenlijk niet weten, te groot wel maar te zwaar.. Scheve mond
en als de beentjes in de weg zitten, gaatje korter die beugel riemen ik rijd toch alleen maar recreatief op kimberly Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:23

DebjeDopje schreef:
ik ben eigenlijk ook te groot voor mijn pony (ik ben 1,71 en pony 1,45)
maar het valt niet op want mijn pony is zal ik het zo noemen vry 'mollig' en ik weeg nog maar net 50 kg Clown
dus is het te groot? ik zou het zelf eigenlijk niet weten, te groot wel maar te zwaar.. Scheve mond
en als de beentjes in de weg zitten, gaatje korter die beugel riemen ik rijd toch alleen maar recreatief op kimberly Haha!

Waar je dan wel weer om moet letten als je je beugels korter doet, is dat je niet tever naar achter gaat zitten. De rug van en pony is kort en je moet wel op het juiste deel zitten. Ook met betrekking op het zadel, moet je in het midden zitten, anders kan het zadel de druk niet verdelen...

1.70 en 1.50 heb ik vaker gezien, op een breede pony gaat dat meestal wel. Dus met 1.45 én maar 50 kilo zou dat wsl ook niet zo heel gek zijn. Je zal altijd zelf de beslissing moeten nemen of het verantwoord is voor de pony Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:28

Menino schreef:
En ik zie ook wel eens dingen op HAW waarvan ik denk 'oei, die heeft wel een beetje een bord voor z'n kop' . Maar eigenlijk blijf ik er bij dat er heel snel vanachter de computer wordt geoordeelt, terwijl de ruiter het veel beter aanvoelt denk ik. Tenzij het echt heel extreem is.

Ik denk juist dat de gemiddelde ruiter veelste weinig aan voelt.
Een goede dierenarts heeft me verteld dat zo'n 80 % van de blessures van paarden door de ruiter komt Knipoog

Het blijft wel vervelend dat je gewicht zo belangrijk is, terwijl je er soms niks an kunt doen.
Een ander paard zoeken is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch mag het imo nooit een smoes zijn om door te rijden. Vind het netjes dat jij heb geluisterd naar je paard!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:41

ik ryd best vaak met springzadel en let goed op mn houding dus beugels iets korter is eigenlijk niet zo'n groot probleem Haha!

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:05

Hallo, Ik vind het wel grappig te zien dat iedereen hier zo over kan discusiëren, Ik ben zelf 1.83 en mijn paardje is 1.62. Ik ben voor haar wel speciaal op dieet gegaan omdat ik eerst wel wat aan de zware kant was:$ maar inpricipe als ik mijn streef gewicht heb gehaalt vind ik dat van ons wel een goed plaatje.

Maar ja aan de andere kant moet ik idd wel toegeven dat het geen gezicht is dat iemand bijv van mijn lengte op een pony van 1,45 zou zitten. maar ik denk dat het in verhouding met mijn paard wel goed zit want ze is kern gezond en zit elke dag weer te popelen om aan het werk te gaan.