Ik had overigens tot ik op die stal kwam nog nooit van de term "klassieke dressuur" gehoord. Ik heb me eigenlijk altijd vooral bezig gehouden met "fijn paardrijden", dat is al moeilijk genoeg.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Equimotion schreef:Ik denk niet dat ze dat willen weten
Ik had overigens tot ik op die stal kwam nog nooit van de term "klassieke dressuur" gehoord. Ik heb me eigenlijk altijd vooral bezig gehouden met "fijn paardrijden", dat is al moeilijk genoeg.
Nijn schreef:jasmijn78 Waar haal je in godsnaam vandaan dat Bent mijn goeroe is?
Nijn schreef:Om deze manier heb ik absoluut geen zin om een discussie te voeren. In eerste instantie was ik nog bereid om uitgebreid in te gaan op de vragen die gesteld waren, maar als je niets anders kunt dat alles wat niet binnen jouw plaatje past de grond in te boren, en denigrerend te gaan reageren hoeft het voor mij niet meer.
liberty22 schreef:nou nou nou tuurlijk zal allemaal
jullie zijn beter als de grootmeesters gefeliciteerd (snap alleen niet waarom jullie anky dan niet al even geklopt hebben)
BBreedveld schreef:Nu maak je het helemaal bont. Het is al te absurd voor woorden dat je zo graag je gelijk wilt krijgen dat je mijn berichten afstruint om te zien of ik misschien in mijn berichtenhistorie iets geschreven heb waarop je me hier kunt pakken (leuk onderschrift trouwens). Dat is geen discussieren, dat is iemand willens en wetens naar beneden proberen te halen.
Haha, ik moet wel lachen om deze opmerking. Kon je geen echte argumenten vinden behlave eindeloos herhaalde verzinsels?
Ik ga mezelf niet eindeloos herhalen tegen dezelfde foute argumenten. Ik heb uitgelegd wat er verwacht wordt van de zit, kennis en het gevoel van de ruiter, ik heb uitgelegd waarom we welke oefeningen rijden en dat we daarbij kijken naar wat het paard volgens onze visie van het eindresultaat nodig heeft om daar te komen.
Dat jij dat niet wilt horen - geen probleem.
Jammer dat een kundig en te respecteren persoon als jijzelf niet openstaat voor andere manieren van werken en jammer dat je daarbij kennelijk de neiging voelt om mensen die het anders doen naar beneden te halen.
Ik trek me nu terug uit deze 'discussie' - ik heb alweer genoeg opgesnoven van de gebruikelijke sfeer rondom de 'moderne' dressuur om bevestigd te worden in mijn opvatting dat mensen met minder prestatiedrang soms een stuk prettiger in de omgang zijn.
Nijn schreef:Er wordt niet naar voren gejakkerd zoals je veel ziet in de hedendaagse dressuur, maar dat staat los van de impuls hoor.
De paarden die ik ken en die met deze methode gereden worden kunnen op ieder moment naar voren gereden worden als dat is wat jullie verstaan onder impuls
Wat betreft de opmerkingen over een stang en een fietsketting ga ik niet eens op in. Verdiep je er eerst maar wat meer in voordat je deze klinkklare onzin loopt te verkondigen
Equimotion schreef:magda_90 schreef:Ik heb mijn verzorgpaard van het handwerken zo veel zien opknappen. Haar rug zat vast en door oefeningen te vragen waar lengtebuiging etc. in voorkwam werd ze steeds losser. En dat is voor mij al genoeg bewijs om verder te gaan met het werken aan de hand.
Zegt dat iets over werken aan de hand, of zegt dat iets over de manier waarop jij hem onder het zadel werkt?
magda_90 schreef:En als vraag van jou. Er is een bokker naar Bent geweest voor die voor 5 dagen meende ik les van hem gehad heeft. Daar kwamen andere verhalen uit dan jullie naar voren schuiven.
magda_90 schreef:horseyfries, over die kaptoom. Ja daar zit een fietsketting in. Als jij daar over gaat klagen zal ik dan ook maar klagen over allerlei andere optomingen?
magda_90 schreef:Ik zeg niet dat het niet waar is. Ik zeg dat ik er een ander verhaal erover heb gehoord.
magda_90 schreef:De kaptoom is een hulpmiddel. Deze heb je zowel met fietsketting (voor een wat duidelijker inwerking) als zonder. Ik zie het punt er niet van in waarom hier over geschreven moet worden
jasmijn78 schreef:Het komt op mij een beetje over alsof jij gewoon elk verhaal wat niet in jouw plaatje past wegwuift? Dat je dus alleen maar hoort wat je wil horen? Nogmaals: als ik iemand met inside-info over mijn goeroe tegen zou komen zou ik die de hemd van het lijf vragen (of die info nu positief of negatief is). Het verbaasd mij dus dat je verder niet op Equimotion ingaat???
Citaat:Nou ja, we discussieren hier al een tijdje over verschillen tussen MD en KD. Een kaptoom met een fietsketting erin wordt in de MD niet gebruikt. In de MD mag je zelfs pas met scherpere optomingen rijden als je een bepaald niveau hebt gehaald (Z)...
horseyfries schreef:Ook vind ik het treurig als je voor simpele basisoefeningen al met een stang én een fietsketting op de neus rijdt, dat is niet mijn idee van paardvriendelijk rijden, maar dat is mijn mening.
Nijn schreef:Wat betreft de opmerkingen over een stang en een fietsketting ga ik niet eens op in. Verdiep je er eerst maar wat meer in voordat je deze klinkklare onzin loopt te verkondigen
magda_90 schreef:Ik zeg niet dat het niet waar is. Ik zeg dat ik er een ander verhaal erover heb gehoord.
De kaptoom is een hulpmiddel. Deze heb je zowel met fietsketting (voor een wat duidelijker inwerking) als zonder. Ik zie het punt er niet van in waarom hier over geschreven moet worden. Iedereen heeft zijn hulpmiddelen maar het is aan de hand van de ruiter hoe het inwerkt.
horseyfries schreef:magda_90 schreef:Ik zeg niet dat het niet waar is. Ik zeg dat ik er een ander verhaal erover heb gehoord.
De kaptoom is een hulpmiddel. Deze heb je zowel met fietsketting (voor een wat duidelijker inwerking) als zonder. Ik zie het punt er niet van in waarom hier over geschreven moet worden. Iedereen heeft zijn hulpmiddelen maar het is aan de hand van de ruiter hoe het inwerkt.
Als bij de methode die jullie hanteren beginners al met een kaptoom met fietsketting erin én een zwaar inwerkende stang tegelijk mogen rijden dan lijkt mij dat een redelijk essentieel onderdeel van de discussie over deze methode.
horseyfries schreef:Ten derde heeft degene die bij mij in de les kwam met kaptoom en bit in gelijk de eerste les deze gekregen van de KD instructrice, het lijkt mij niet dat je tijdens de eerste les al "gevorderd" genoemd kan worden?
magda_90 schreef:Je verdraait het wel behoorlijk moet ik zeggen? Ik zeg alleen dat ik een ander verhaal heb gehoord. En ik wuif niks weg, ik probeer zo goed mogelijk een beeld te krijgen wat jullie bedoelen.
Citaat:Ten tweede moet je zelf maar eens de topics bekijken die andere KDers op HAW geplaatst hebben, dan zie je ze gewoon voorbij komen
Citaat:Ten derde heeft degene die bij mij in de les kwam met kaptoom en bit in gelijk de eerste les deze gekregen van de KD instructrice, het lijkt mij niet dat je tijdens de eerste les al "gevorderd" genoemd kan worden?
Citaat:Gezien eerdere opmerkingen van o.a. Pensionnetje krijg ik de indruk dat er geen beginnende ruiters in de KD zijn???
Citaat:Waar/hoe begint de beginnende/nog niet zo ver gevorderde ruiter in de KD?
Citaat:Wat verdraai ik dan? Waarom vraag je Equimotion dan niet om verheldering? Dan weet je wat zij bedoelt wanneer ze zegt dat zij Bent niet nastrevenswaardig vindt.
Citaat:Het komt op mij een beetje over alsof jij gewoon elk verhaal wat niet in jouw plaatje past wegwuift? Dat je dus alleen maar hoort wat je wil horen? Nogmaals: als ik iemand met inside-info over mijn goeroe tegen zou komen zou ik die de hemd van het lijf vragen (of die info nu positief of negatief is). Het verbaasd mij dus dat je verder niet op Equimotion ingaat???
magda_90 schreef:Maar wat moet er zo ervaren zijn om een kaptoom te mogen gebruiken? Jullie zeggen steeds dat het pas mag als je ervaren bent, maar waarom? Alleen vanwege de wat fijnere inwerking?
magda_90 schreef:Springt omhoog, hier heb je een beginner
magda_90 schreef:Ik snap die niet helemaal, wat bedoel je hiermee? Bedoel je wat je als eerste leert?
Citaat:Het lijkt mij dat als je met iets aan de gang gaat wat fijner en dus scherper inwerkt dat je wel al over wat ervaring moet beschikken... Een fietsketting op de neus in handen van iemand die nog niet eens in balans kan zitten lijkt mij geen pretje voor een paard...
Citaat:Oke Met welke optoming rij jij dan? Met welke oefeningen hou jij je bezig? Wat is nu je niveau (bijvoorbeeld aan de hand van de riddertesten etc.) Hoe lang rij je al (gewoon? en KD?)
Citaat:Ja, waar begin je mee. In de gewone dressuur begin je gewoon met zitten, lichtrijden, sturen. Voordat je dat kan, ben je zeker al wat jaren verder. Dan leer je een paard op twee teugels in de aanleuning voorwaarts-neerwaarts te rijden in alle 3 de gangen. Tegen de tijd dat je als ruiter rijkunstig gezien toe bent aan zijgangen hou je je toch al aardig wat jaartjes fanatiek met dressuur bezig (zeg vanaf het allereerste moment dat je op een paard stapt)
magda_90 schreef:LEES EENS! Ik zit toch niet op het paard met die kaptoom. Wellicht andere mensen, daar sta ik niet voor in, maar ik iig niet.
magda_90 schreef:Ik snap je punt. Ik kan nu alleen antwoorden vanuit mijn ervaringen. Ik heb oefeningen als sb en travers (begin) tijdens het handwerken gedaan voor het sterker en losser maken van het paard.