Wat is klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Re: Wat is klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:19

Ik denk niet dat ze dat willen weten *LOL*

Ik had overigens tot ik op die stal kwam nog nooit van de term "klassieke dressuur" gehoord. Ik heb me eigenlijk altijd vooral bezig gehouden met "fijn paardrijden", dat is al moeilijk genoeg.

aiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:27

Equimotion schreef:
Ik denk niet dat ze dat willen weten *LOL*

Ik had overigens tot ik op die stal kwam nog nooit van de term "klassieke dressuur" gehoord. Ik heb me eigenlijk altijd vooral bezig gehouden met "fijn paardrijden", dat is al moeilijk genoeg.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je hem daar hebt zien doen/ hoe je hem hebt meegemaakt. Kan je daar iets over vertellen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:29

Oefeningen (met name piaffe) in paarden trixen (lees: slaan), op een niet zo diervriendelijke manier. Laat de rest dan maar aan je verbeelding over.

En ik heb voldoende ervaring met het aanleren van GP-oefeningen om het verschil te kunnen zien tussen trixen en werken aan de hand.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:43

jasmijn78 Waar haal je in godsnaam vandaan dat Bent mijn goeroe is?
Om deze manier heb ik absoluut geen zin om een discussie te voeren. In eerste instantie was ik nog bereid om uitgebreid in te gaan op de vragen die gesteld waren, maar als je niets anders kunt dat alles wat niet binnen jouw plaatje past de grond in te boren, en denigrerend te gaan reageren hoeft het voor mij niet meer.

En waarom ik niet direct ben in gegaan op wat Equimotion zegt, sommige mensen hebben ook nog een leven buiten bokt om en moeten werken.
Bah wat walg ik hiervan.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:01

nou nou nou tuurlijk zal allemaal OK dan!
jullie zijn beter als de grootmeesters gefeliciteerd (snap alleen niet waarom jullie anky dan niet al even geklopt hebben)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:02

Nijn schreef:
jasmijn78 Waar haal je in godsnaam vandaan dat Bent mijn goeroe is?

Is hij dat niet dan? Is dat wat hij doet en wat hij is voor jou geen ideaal? Nastrevenswaardig? Leer jij niks van hem/zou je van hem willen leren?

Nijn schreef:
Om deze manier heb ik absoluut geen zin om een discussie te voeren. In eerste instantie was ik nog bereid om uitgebreid in te gaan op de vragen die gesteld waren, maar als je niets anders kunt dat alles wat niet binnen jouw plaatje past de grond in te boren, en denigrerend te gaan reageren hoeft het voor mij niet meer.

Hoezo denigrerend? Ik noem mijn idealen ook net zo hard goeroes hoor Knipoog Dat is gewoon mijn woord voor iemand die je als voorbeeld, ideaal ziet, waar je wat van leert of wel zou willen leren.

Wie, wat en waar boor ik de grond in? In de grond boren doe je imo door zonder verdere onderbouwing te stellen dat iets slecht, stom of lelijk is. Ik denk dat ik vrij uitgebreid ben geweest in mijn argumentatie. Kun je aangeven waar ik daar tekort ben geschoten?

liberty22 schreef:
nou nou nou tuurlijk zal allemaal
jullie zijn beter als de grootmeesters gefeliciteerd (snap alleen niet waarom jullie anky dan niet al even geklopt hebben)

Ik begrijp je niet Verward Wat is nu je punt?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:51

BBreedveld schreef:
Nu maak je het helemaal bont. Het is al te absurd voor woorden dat je zo graag je gelijk wilt krijgen dat je mijn berichten afstruint om te zien of ik misschien in mijn berichtenhistorie iets geschreven heb waarop je me hier kunt pakken (leuk onderschrift trouwens). Dat is geen discussieren, dat is iemand willens en wetens naar beneden proberen te halen.

Haha, ik moet wel lachen om deze opmerking. Kon je geen echte argumenten vinden behlave eindeloos herhaalde verzinsels?
Ik ga mezelf niet eindeloos herhalen tegen dezelfde foute argumenten. Ik heb uitgelegd wat er verwacht wordt van de zit, kennis en het gevoel van de ruiter, ik heb uitgelegd waarom we welke oefeningen rijden en dat we daarbij kijken naar wat het paard volgens onze visie van het eindresultaat nodig heeft om daar te komen.

Dat jij dat niet wilt horen - geen probleem.
Jammer dat een kundig en te respecteren persoon als jijzelf niet openstaat voor andere manieren van werken en jammer dat je daarbij kennelijk de neiging voelt om mensen die het anders doen naar beneden te halen.

Ik trek me nu terug uit deze 'discussie' - ik heb alweer genoeg opgesnoven van de gebruikelijke sfeer rondom de 'moderne' dressuur om bevestigd te worden in mijn opvatting dat mensen met minder prestatiedrang soms een stuk prettiger in de omgang zijn.

Deze reactie zegt veel over jou. Als ik struinend om meer informatie stuit op een ander, gewoon openbaar onderwerp, en daar lees dat sommige mensen daar op een heel andere manier praten dan hier, dan vind jij dat ik erop uit ben om jou "te pakken"? Kom nou zeg, ik heb wel wat anders te doen en zou bovendien niet weten waarom. Ik geloof niet dat het mijn schuld is dat jij daar iets anders zegt dan hier? Zo lijkt het er wel steeds meer op dat juist jullie niet openstaan voor andere meningen en discussies, als je onder elkaar blijkbaar andere dingen denkt en zegt dan je hier doet. Bovendien is het redelijk absurd om te zeggen dat wij er niet voor openstaan als wij hier al tijden over discussiëren en veel informatie opzoeken en ik bovendien al lessen heb genomen van iemand die jullie noemen als top instructeur in KD.

Jij hebt inderdaad uitgelegd wat er in theorie verwacht wordt (dat is ook eindeloos herhaald). Waar wij telkens geen antwoord op krijgen dat is waarom in de praktijk dan niet wordt gedaan wat de theorie voorschrijft. Dat is geen fout argument, dat is simpelweg de praktijk die je overal terugziet.

Iemand die nergens voor openstaat stopt met de discussie op het moment dat hij geen argumenten meer heeft....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:03

Nijn schreef:
Er wordt niet naar voren gejakkerd zoals je veel ziet in de hedendaagse dressuur, maar dat staat los van de impuls hoor.
De paarden die ik ken en die met deze methode gereden worden kunnen op ieder moment naar voren gereden worden als dat is wat jullie verstaan onder impuls Knipoog

Wat betreft de opmerkingen over een stang en een fietsketting ga ik niet eens op in. Verdiep je er eerst maar wat meer in voordat je deze klinkklare onzin loopt te verkondigen Lachen

Ik heb me verdiept Nijn, hier staat het http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... 8&Itemid=0

Heb JIJ je wel eens verdiept in wat er onder dat leertje van de kaptoom schuil gaat?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:33

Equimotion schreef:
magda_90 schreef:
Ik heb mijn verzorgpaard van het handwerken zo veel zien opknappen. Haar rug zat vast en door oefeningen te vragen waar lengtebuiging etc. in voorkwam werd ze steeds losser. En dat is voor mij al genoeg bewijs om verder te gaan met het werken aan de hand.

Zegt dat iets over werken aan de hand, of zegt dat iets over de manier waarop jij hem onder het zadel werkt?

Werken aan de hand. Onder het zadel was het vierkante voltes en aan mijn zit werken.

En als vraag van jou. Er is een bokker naar Bent geweest voor die voor 5 dagen meende ik les van hem gehad heeft. Daar kwamen andere verhalen uit dan jullie naar voren schuiven.

horseyfries, over die kaptoom. Ja daar zit een fietsketting in. Als jij daar over gaat klagen zal ik dan ook maar klagen over allerlei andere optomingen? Het is aan de hand van de ruiter wat ermee gebeurd Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:48

magda_90 schreef:
En als vraag van jou. Er is een bokker naar Bent geweest voor die voor 5 dagen meende ik les van hem gehad heeft. Daar kwamen andere verhalen uit dan jullie naar voren schuiven.

Dus dan is het geen wat Equimotion vertelt per definitie niet waar?

magda_90 schreef:
horseyfries, over die kaptoom. Ja daar zit een fietsketting in. Als jij daar over gaat klagen zal ik dan ook maar klagen over allerlei andere optomingen?

Nee, het kaptoom wordt hier nu ter discussie gesteld, er wordt niet over geklaagd. Er wordt slechts geklaagd over het feit dat het kaptoom ter discussie wordt gesteld, en niet door HF.

Voor de discussie: we kunnen ingaan op de werking, nut en noodzaak van het kaptoom, dan kunnen we daarna andere optomingen ter discussie stellen? HF heeft zich inmiddels verdiept in de werking van het kaptoom en jullie weten er ook alles van, dus dat lijkt mij een goed uitgangspunt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:56

Ik zeg niet dat het niet waar is. Ik zeg dat ik er een ander verhaal erover heb gehoord.

De kaptoom is een hulpmiddel. Deze heb je zowel met fietsketting (voor een wat duidelijker inwerking) als zonder. Ik zie het punt er niet van in waarom hier over geschreven moet worden. Iedereen heeft zijn hulpmiddelen maar het is aan de hand van de ruiter hoe het inwerkt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:18

magda_90 schreef:
Ik zeg niet dat het niet waar is. Ik zeg dat ik er een ander verhaal erover heb gehoord.

Het komt op mij een beetje over alsof jij gewoon elk verhaal wat niet in jouw plaatje past wegwuift? Dat je dus alleen maar hoort wat je wil horen? Nogmaals: als ik iemand met inside-info over mijn goeroe tegen zou komen zou ik die de hemd van het lijf vragen (of die info nu positief of negatief is). Het verbaasd mij dus dat je verder niet op Equimotion ingaat???

magda_90 schreef:
De kaptoom is een hulpmiddel. Deze heb je zowel met fietsketting (voor een wat duidelijker inwerking) als zonder. Ik zie het punt er niet van in waarom hier over geschreven moet worden

Nou ja, we discussieren hier al een tijdje over verschillen tussen MD en KD. Een kaptoom met een fietsketting erin wordt in de MD niet gebruikt. In de MD mag je zelfs pas met scherpere optomingen rijden als je een bepaald niveau hebt gehaald (Z)...

Welk niveau/kundigheid moet een ruiter hebben in de KD om met zo'n optoming aan de gang te gaan? Op de site zie ik dat deze optoming al in het begin van de opleiding van het paard wordt toegepast.... Ik kan mij dus voorstellen dat ruiters die aan KD beginnen er dus ook al direct mee aan de slag gaan?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:30

jasmijn78 schreef:
Het komt op mij een beetje over alsof jij gewoon elk verhaal wat niet in jouw plaatje past wegwuift? Dat je dus alleen maar hoort wat je wil horen? Nogmaals: als ik iemand met inside-info over mijn goeroe tegen zou komen zou ik die de hemd van het lijf vragen (of die info nu positief of negatief is). Het verbaasd mij dus dat je verder niet op Equimotion ingaat???

Je verdraait het wel behoorlijk moet ik zeggen? Ik zeg alleen dat ik een ander verhaal heb gehoord. En ik wuif niks weg, ik probeer zo goed mogelijk een beeld te krijgen wat jullie bedoelen.

Citaat:
Nou ja, we discussieren hier al een tijdje over verschillen tussen MD en KD. Een kaptoom met een fietsketting erin wordt in de MD niet gebruikt. In de MD mag je zelfs pas met scherpere optomingen rijden als je een bepaald niveau hebt gehaald (Z)...

Het is net zo scherp als de hand van de ruiter, dat blijf je met alle optomingen hebben. En ik rij er niet mee... Ik gebruik hem voor het handwerken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:45

Op deze opmerking van mij:

horseyfries schreef:
Ook vind ik het treurig als je voor simpele basisoefeningen al met een stang én een fietsketting op de neus rijdt, dat is niet mijn idee van paardvriendelijk rijden, maar dat is mijn mening.

kwam deze opmerking:

Nijn schreef:
Wat betreft de opmerkingen over een stang en een fietsketting ga ik niet eens op in. Verdiep je er eerst maar wat meer in voordat je deze klinkklare onzin loopt te verkondigen Lachen

Zij noemt mijn opmerking dus klinkklare onzin. Nu vraag ik mij af wat zij er klinkklare onzin aan vind.
Denkt zij dat er voor simpele basisoefeningen niet gebruikt wordt gemaakt van een stang én een kaptoom? Dat staat nochthans op de site die ik hierboven noem en ook beschreven bij verschillende topics over hoe iedereen traint, met foto's en al.
Denkt zij dat zo'n kaptoom heel zacht is en geen fietsketting bevat? Ik heb er één in real life mogen aanschouwen toen iemand er mee binnenkwam voor een les en geconstateerd dat er een fietsketting in zat.
Dus wat is er onzin aan die opmerking?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:47

magda_90 schreef:

De kaptoom is een hulpmiddel. Deze heb je zowel met fietsketting (voor een wat duidelijker inwerking) als zonder. Ik zie het punt er niet van in waarom hier over geschreven moet worden. Iedereen heeft zijn hulpmiddelen maar het is aan de hand van de ruiter hoe het inwerkt.

Als bij de methode die jullie hanteren beginners al met een kaptoom met fietsketting erin én een zwaar inwerkende stang tegelijk mogen rijden dan lijkt mij dat een redelijk essentieel onderdeel van de discussie over deze methode.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:48

Ik denk eerder dat zij haar post anders bedoelde dan jij hem opvat. Je schrijft dat je het niet paardvriendelijk vindt, en zei reageerd erop dat je eerst eens moet zien in welke contex (schrijf ik dat woord goed?) het gebruikt wordt. Menigeen mens weet wel dat in deze kaptooms een fietsketting wordt gebruikt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:49

horseyfries schreef:
magda_90 schreef:

Als bij de methode die jullie hanteren beginners al met een kaptoom met fietsketting erin én een zwaar inwerkende stang tegelijk mogen rijden dan lijkt mij dat een redelijk essentieel onderdeel van de discussie over deze methode.

Pardon? Beginners doen dat dus niet, ik iig niet en diegene die ik ken ook niet. Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? Want dat is een groot misverstand in mijn ogen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:57

Ten eerste staat op de link die ik noem al dat men begint met een kaptoom en daarna rijden met een kaptoom en trens optioneel is en kaptoom en kandare dus volgt als die optie niet gebruikt wordt. Ten tweede moet je zelf maar eens de topics bekijken die andere KDers op HAW geplaatst hebben, dan zie je ze gewoon voorbij komen. Of zijn dit allemaal vergevorderde ruiters in de visie van de trainer?
Ten derde heeft degene die bij mij in de les kwam met kaptoom en bit in gelijk de eerste les deze gekregen van de KD instructrice, het lijkt mij niet dat je tijdens de eerste les al "gevorderd" genoemd kan worden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:04

horseyfries schreef:
Ten derde heeft degene die bij mij in de les kwam met kaptoom en bit in gelijk de eerste les deze gekregen van de KD instructrice, het lijkt mij niet dat je tijdens de eerste les al "gevorderd" genoemd kan worden?

Gezien eerdere opmerkingen van o.a. Pensionnetje krijg ik de indruk dat er geen beginnende ruiters in de KD zijn???

Waar/hoe begint de beginnende/nog niet zo ver gevorderde ruiter in de KD?
(onder niet zo ver gevorderde ruiter versta ik dus ook ruiters die in de gewone dressuur op B/L niveau gereden hebben)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:07

magda_90 schreef:
Je verdraait het wel behoorlijk moet ik zeggen? Ik zeg alleen dat ik een ander verhaal heb gehoord. En ik wuif niks weg, ik probeer zo goed mogelijk een beeld te krijgen wat jullie bedoelen.

Wat verdraai ik dan? Waarom vraag je Equimotion dan niet om verheldering? Dan weet je wat zij bedoelt wanneer ze zegt dat zij Bent niet nastrevenswaardig vindt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:33

Citaat:
Ten tweede moet je zelf maar eens de topics bekijken die andere KDers op HAW geplaatst hebben, dan zie je ze gewoon voorbij komen

Ik hou die topics bij ja, en wat hun doen is hun zaak ik vertel alleen mijn ding. Ik vind het zelf niet kunnen dat een beginneling meteen met stang rijd. Maar dat vindt ik net zo als in de normale dressuur, western etc.

Citaat:

Maar wat moet er zo ervaren zijn om een kaptoom te mogen gebruiken? Jullie zeggen steeds dat het pas mag als je ervaren bent, maar waarom? Alleen vanwege de wat fijnere inwerking?

Citaat:
Gezien eerdere opmerkingen van o.a. Pensionnetje krijg ik de indruk dat er geen beginnende ruiters in de KD zijn???

Springt omhoog, hier heb je een beginner Clown

Citaat:
Waar/hoe begint de beginnende/nog niet zo ver gevorderde ruiter in de KD?

Ik snap die niet helemaal, wat bedoel je hiermee? Bedoel je wat je als eerste leert?

Citaat:
Wat verdraai ik dan? Waarom vraag je Equimotion dan niet om verheldering? Dan weet je wat zij bedoelt wanneer ze zegt dat zij Bent niet nastrevenswaardig vindt.

Om 1 hele simpele reden. Ik heb Bent nog nooit in het echt gezien, en ik weet dat er over deze maniern veel verschillende meningen zijn. Om western als voorbeeld te nemen, de een vindt het er niet uit zien en de ander mooi. Snap je mijn punt?

En als antwoord op je vraag wat je verdraait:

Citaat:

Dat schreef je. Je beweerd dat ik alles wegwuif wat in mijn plaatje past. Dat is niet zo. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar het waarom en probeer mijn dingen daar zo goed mogelijk weer te leggen.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:38

De eerste les met kandare en kaptoom voor een beginnend ruiter. Dit bevreemdt mij zeer en ben benieuwd wie die KD instructrice is en onder wiens naam ze les geeft?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:19

magda_90 schreef:
Maar wat moet er zo ervaren zijn om een kaptoom te mogen gebruiken? Jullie zeggen steeds dat het pas mag als je ervaren bent, maar waarom? Alleen vanwege de wat fijnere inwerking?

Het lijkt mij dat als je met iets aan de gang gaat wat fijner en dus scherper inwerkt dat je wel al over wat ervaring moet beschikken... Een fietsketting op de neus in handen van iemand die nog niet eens in balans kan zitten lijkt mij geen pretje voor een paard...

magda_90 schreef:
Springt omhoog, hier heb je een beginner

Oke Haha! Met welke optoming rij jij dan? Met welke oefeningen hou jij je bezig? Wat is nu je niveau (bijvoorbeeld aan de hand van de riddertesten etc.) Hoe lang rij je al (gewoon? en KD?)

magda_90 schreef:
Ik snap die niet helemaal, wat bedoel je hiermee? Bedoel je wat je als eerste leert?

Ja, waar begin je mee. In de gewone dressuur begin je gewoon met zitten, lichtrijden, sturen. Voordat je dat kan, ben je zeker al wat jaren verder. Dan leer je een paard op twee teugels in de aanleuning voorwaarts-neerwaarts te rijden in alle 3 de gangen. Tegen de tijd dat je als ruiter rijkunstig gezien toe bent aan zijgangen hou je je toch al aardig wat jaartjes fanatiek met dressuur bezig (zeg vanaf het allereerste moment dat je op een paard stapt)

Bijvoorbeeld: ik rij al 26 jaar paard, waarvan de laatste 17 jaar fanatiek met dressuur en wedstrijden. Ik reed 13 jaar geleden met mijn eerste paard mijn eerste Z proef. Naar mijn gevoel ben ik nu pas sinds kort in staat bijvoorbeeld een echt mooi, rijtechnisch correct appuyement (in draf en galop, en zig-zag) te rijden met mijn paard. (dat gevoel wordt op wedstrijden bevestigd, want ik scoor en nu pas 7-ens en soms een 8 voor). En zo kan ik nog wel een aantal zaken opnoemen waar ik al lang mee bezig ben, maar waarvan rijkunstig gezien nu pas het kwartje valt. (en nog een heleboel waarvan het kwartje nog moet gaan vallen Bloos )

Ik kan mij niet voorstellen dat je dus als ruiter in staat bent oefeningen als travers en andere zijgangen zo kunt uitvoeren dat ze correct zijn en dus een gymnastische uitwerking op het paard hebben als je je nog maar kort (zeg 1 tot 3 jaar) met KD bezighoud (tenzij je daarvoor in de gewone dressuur ook al op Z niveau reed of zo)

Het lijkt mij dat je de oefening correct moet kunnen uitvoeren, voordat je deze kan gebruiken om je paard te trainen. En dan al helemaal niet met fijn/scherper inwerkende optomingen.

Ik denk dat de gemiddelde ruiter en al zeker 5 jaar over doen gewoon te leren een goed paard voorwaarts-neerwaarts te rijden, nette overgangen etc. En met 5 jaar bedoel ik vanaf het moment dat je dus kunt sturen, zitten en lichtrijden (wat bij de gemiddelde ruiter ook al heel wat jaren duurt voordat ze dat kunnen)

Dus los van de discussie in welke fase van de opleiding van je paard je welke oefeningen in moet zetten, denk ik dat er in de AR essentiele stappen worden overgeslagen in de opleiding/ontwikkeling/africhting Knipoog van de ruiter.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:52

Citaat:
Het lijkt mij dat als je met iets aan de gang gaat wat fijner en dus scherper inwerkt dat je wel al over wat ervaring moet beschikken... Een fietsketting op de neus in handen van iemand die nog niet eens in balans kan zitten lijkt mij geen pretje voor een paard...

LEES EENS! Ik zit toch niet op het paard met die kaptoom. Wellicht andere mensen, daar sta ik niet voor in, maar ik iig niet.

Citaat:
Oke Met welke optoming rij jij dan? Met welke oefeningen hou jij je bezig? Wat is nu je niveau (bijvoorbeeld aan de hand van de riddertesten etc.) Hoe lang rij je al (gewoon? en KD?)

Klein bijschrift, het paard waarmee ik lessen heb gevolgd is overleden. Ik heb daar ongeveer een half jaar op deze manier mee gelesd. Hopelijk kan ik dat oppakken als ik een ander verzorgpaard heb gevonden.

Optoming: hoofdstel met eent trens tijdens het rijden. Met handwerken kaptoom.
Oefeningen aan de hand: lengtebuiging op de volte, schouderbinnenwaarts en we waren begonnen met de travers
Oefeningen ohz: werken aan mijn zit en het voelen wat het paard onder mij doet, gelijk contact op beide teugels
Nivo: recreatieve ruiter Clown (riddertesten? sinds dit topc hoor ik daar voor het eerst over)
Hoe lang ik rij: Bijna 9 jaar paard. Daarvan een half jaar met de KD, tot mijn verzorgpaard overleed in april

Citaat:
Ja, waar begin je mee. In de gewone dressuur begin je gewoon met zitten, lichtrijden, sturen. Voordat je dat kan, ben je zeker al wat jaren verder. Dan leer je een paard op twee teugels in de aanleuning voorwaarts-neerwaarts te rijden in alle 3 de gangen. Tegen de tijd dat je als ruiter rijkunstig gezien toe bent aan zijgangen hou je je toch al aardig wat jaartjes fanatiek met dressuur bezig (zeg vanaf het allereerste moment dat je op een paard stapt)

Zie mijn stukje hierboven. Kijk, ik ben begonnen als manegeruiter, daarna voor een stal gereden en toen kwam Garabel in beelt. Met haar ben ik AC gaan rijden en dat was het aan de hand sterker maken van het paard (wat ik al heb beschreven) en onder het zadel leren voelen en de gelijke druk op beide teugels. Echter omdat ik die 'feeling' erg moeilijk vondt was het vooral zonder zadel rijden en voelen wat er gebeurde als ik bv mijn gewicht verschoof.

Om op je andere stukken te beantwoorden.
Ik snap je punt. Ik kan nu alleen antwoorden vanuit mijn ervaringen. Ik heb oefeningen als sb en travers (begin) tijdens het handwerken gedaan voor het sterker en losser maken van het paard. Maar onder het zadel ben ik hier nog lááááng niet klaar voor.

[edit] typo's

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:06

magda_90 schreef:
LEES EENS! Ik zit toch niet op het paard met die kaptoom. Wellicht andere mensen, daar sta ik niet voor in, maar ik iig niet.

Maar we hebben het toch niet alleen over jou? Het gaat er mij om wat gebruikelijk is in de AR. Een gezien de site van MdJ is dus een optoming met kaptoom en trens/kandare heel gebruikelijk....

magda_90 schreef:
Ik snap je punt. Ik kan nu alleen antwoorden vanuit mijn ervaringen. Ik heb oefeningen als sb en travers (begin) tijdens het handwerken gedaan voor het sterker en losser maken van het paard.

Fijn dat je mijn punt snapt Lachen En ik begrijp dat jij niet uit ervaringen van anderen kunt praten (zouden meer mensen moeten doen Knipoog )

Misschien kan Almaz toelichten hoe zij gestart is met AR? Wat haar niveau en ervaring was voordat ze aan de slag ging met AR? Bij wie zij lest? En welke optoming en oefeningen nu toepast (zowel adh als ohz)?