Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
samflame schreef:Daarnaast ben ik het met de knhs volledig eens wat ik net al zij
die vrouw die mee rijd zonder bit in onze spring en dressuur les brengt
haar zelf en ons in gevaar
waardoor onze instrecteur heb besloten dat zij of een hoofdstel met bit in doet
of gewoon lekker een rondje door het bos maakt
Arabesk schreef:samflame schreef:wauw ik denk dat iedereen zijn eigen paard het beste kent, maar dat jij
paarden kent via de computer en ze helemaal begrijpt vind ik toch echt heel goed
mijn complimenten!!!
Heb je dr wel eens aangedacht om hier je beroep van te maken
misschien de nieuwe paardenfluisteraar???
wat vind je zelf nou van deze manier van discussieren?
Ik mis hier en daar wat gefundeerde argumenten.
In een discussie topic is het de bedoeling dat je met onderbouwde tegenargumenten aankomt. Persoonlijk worden valt niet onder de term 'goede discussie'.Citaat:Wat is discussiëren?
Als je discussieert, verschil je van mening met een ander en wil die persoon overtuigen van de juistheid van jouw standpunt. Beide partijen gebruiken argumenten om hun standpunt te verdedigen. Een belangrijk verschil met een betoog is dat je direct op elkaars argumenten moet reageren. Goed luisteren en snel denken dus!
Discussiëren is de mondelinge vorm van argumenteren. Argumenteer je op papier (of op het scherm) dan schrijf je een betoog.
http://www.carrieretijger.nl/functioner ... scussierenCitaat:Discussiëren doe als je een verschil van mening hebt. Met alleen roepen: "Ik vind dat we minder moeten vergaderen!", krijg je geen gelijk. Je moet je mening met argumenten kunnen onderbouwen, of je gebruikt tegenargumenten om het standpunt van de ander onderuit te halen.
Anya schreef:Nee ze heeft niet gezegd dat mijn paard iets wel of niet doet, ze gaf iets aan over haar eigen paard.
Maar heiditjj, puur uit nieuwsgierigheid, kun jij aangeven waarom je nog niet zolang geleden een topic hebt geopend waarbij je aangeeft dat je paard dwars door de bitloze optoming heentankt? Waarom je aangeeft problemen te hebben met het DR cook hoofstel (als je de teugels loslaat blijft er druk op het hoofstel schrijf je).
En waarom de enige foto's die ik van jou kan vinden onderstaande foto's zijn? Die er wel heel gezellig uitzien, maar nu niet direct doen verwachten dat je je paarden bitloos door een Z2 proef rijdt? Dat is geen schande.. Veel mensen kunnen dat niet (Runningkawa wel, die heeft als bewijs een filmpje gemaakt).
heiditjj @ [HAW] Shahazai a.k.a Smurf HAW debuut
Zoe_Simba schreef:Even over het bitloos mogen in de dressuurring , weet iemand waarom de KHNS (of beslist die daar niet over?) heeft gezegd dat dat niet mocht ? ...
runningkawa schreef:Omdat je moet laten zien dat je in harmonie kunt rijden met je paard, met een bit (ook met sporen)
Heb je dus lompe trek handen kun je niet in harmonie rijden met je paard als hij een bit in heeft...en dan hoor je daar flink op afgestraft te worden.
Zonder bit is het allemaal wat makkelijker te verdoezelen dat je een trek ruiter bent
daarom
Maar dat willen veel bitloze ruiters niet lezen...kan soms confronterend zijn
Anya schreef:Oh maar dat soort slecht rijden doet de ruiter ook wel pijn hoor. Die wordt er dan namelijk afgekieperd
heiditjj schreef:Onder harmonie kan ik trouwens niet verstaan (dan zal ik wel HEEL dom zijn) dat je dmv een ijzeren stangetje in de mond van je paard het paard zelf onnatuurlijk lang een bepaalde houding en bepaalde bewegingen laat doen.
Rana schreef:Heb alles doorgelezen en moet zeggen dat het ZO met KiWiKo eens ben....
Arabesk, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik je voorbeelden zo amateuristisch vind ook ik heb genoeg schedeltjes langs zien komen tot afgeragte manege paarden aan toe, en nog nooit zo iets gezien. Is die foto van honderden jaren geleden en op gegraven o.i.d? (denk aan gesneuveld paard in de oorlog)![]()
Echt , kom met wat betere harde bewijzen, stop met paarden menselijke gevoelens toe schrijven, zoals sommig commentaar onder illustraties in je profiel... Koop desnoods bij de plaatselijke slager de schedels op en "probeer" eens onbevooroordeeld te kijken.
ik kan je zo niet serieus nemen mijn excuses...... Ik sta helemaal open voor de voor en nadelen van bit maar ben nog altijd er van overtuigd dat voor alles geldt: mits juist gebruikt word....
SparklingApp schreef:Mijn instructeur vertelde dat je niet zonder bit dressuur mag rijden omdat je een paard nageeflijk aan het bit hoort te hebben, gaat een beetje moeilijk zonder bit..
Arabesk schreef:samflame schreef:Daarnaast ben ik het met de knhs volledig eens wat ik net al zij
Als die vrouw werkelijk zo slecht rijdt zal dat met bit niet veel beter worden.
Echter ik denk dat jullie vooroordelen ertegen een grote rol spelen.
Een ruiter die met bit rijdt en waarvan het paard aan de kletter gaat is gewoon een dwarse knol. Echter als haar paard even de andere kant oploopt ligt het aan het bitloos rijden.
Oftewel: het ligt niet aan het bit, maar aan haar rijkunst OF aan jullie vooroordelen die breed uitgemeten worden
samflame schreef:omdat het me irriteerd dat ze dus anya even verteld dat haar paard
waarschijnlijk ook beter loopt omdat HAAR fjord dat doet
en dat mijn paard die ik nota bene al 10 jaar heb en dus
waarschijnlijk wel beter ken dan jullie allemaal hier die op een computer zitten
mijn niet kan vertellen dat ze het bit niet fijn vind
nou ik kan je vertellen dat je je paard na 10 jaar door en door kent
en dus ook weet wat je paard wel en niet fijn vind!!!
tenminste IK kan dat over mijn paard wel vertellen
Daarnaast ben ik het met de knhs volledig eens wat ik net al zij
heiditjj schreef:Hij had vanaf de eerste keer, alleen nog maar een bit in zijn mond en niemand die eraan zat, als pijn en paniek reacties. We hebben hem 1x op bit gereden en er daarna direct mee gestop, hij werd gewoon gevaarlijk.
En nog iets, voor ieder paard werkt elke bitloze optoming anders. Mijn fjord loopt heerlijk op de dr. cook, de arabier op een crb en halsring en mijn ijslander op een hackamore (die ik alleen beet pak als hij vervelend wordt, verder zit ik er niet aan).
KiWiKo schreef:ach bitloos richt net zoveel schade aan als een bit![]()
het zit hem allemaal in de ruiter
maar als je leuk rond kan sturen dressuurmatig kan je dat ook bitloos........ dus dan zou je slechts met wedstrijden een bit in kunnen hangen......
zoals veel goede hogere ruiters doen, die rijden alleen op wedstrijd en soms in de les met S&T
FahyaFemke schreef:samflame schreef:omdat het me irriteerd dat ze dus anya even verteld dat haar paard
waarschijnlijk ook beter loopt omdat HAAR fjord dat doet
en dat mijn paard die ik nota bene al 10 jaar heb en dus
waarschijnlijk wel beter ken dan jullie allemaal hier die op een computer zitten
mijn niet kan vertellen dat ze het bit niet fijn vind
nou ik kan je vertellen dat je je paard na 10 jaar door en door kent
en dus ook weet wat je paard wel en niet fijn vind!!!
tenminste IK kan dat over mijn paard wel vertellen
Daarnaast ben ik het met de knhs volledig eens wat ik net al zij
wat gaat dit topic snel
even slapen en zo 5 pagina's verder!!
Maar het verhaal van hierboven, dat is natuurlijk zwaar irritant.
maarrrr
hiermee kun je NIET zeggen: bitloos is niet goed!
de MEVROUW die bitloos rijd DOET het niet goed! Als zij wat meer in harmonie met dr paard zou zijn zou er niks aan de hand zijn
of niet dan?
en zo is ook het bit in mijn ogen niet slecht, maar de ruiter als die er aan trekt.
en zo is ook een bitlooshoofdstel niet slecht, maar de ruiter die er aan trekt(jaha, hier kun je ook aan trekken?)
mede door deze discussie, vraag ik me af wat er met mijn pony is.
ik rijd haar bitloos, maar sinds korte tijd steigert ze wel. we reden al een jaar buiten bitloos, en zijn nu in de bak gestart. Ik probeer de achterhand te stimuleren, maar daarbij komt er toch ook druk op de neus want ik moet haar toch tegen houden? Maar onze dame steigert wel ineens! Ik doe haar misschien wel pijn??
maar ik rijd toch bitloos????????
snappiej
ik ben niet tegen, maar ook niet voor het bit.
ik weet nu niet zo goed of ik moet zeggen dat ik dan voor bitloos ben.
wat betreft de stelling:
niet bitloos voor de wedstrijden = egoistisch? (jongens..staat duidelijk in de titel)
ik ben het oneens
Want ook in de ring, met bit, kun jij in perfecte harmonie met je paard rijden. maar wat diegene in de trainingen en prive allemaal rommelt ja, daar ga je niet over, en dat weet je ook niet. maar op wedstrijd normaal rijden, lijkt me toch geen probleem
daarintegen vind ik WEL dat de regels mogen veranderen, en de mensen bitloos ook gewoon mee mogen doen aan dressuurwedstrijden. Want waarom die mensen "discrimineren", infeite komt het daar toch op neer.
Alsof er ook geen paarden zonder ijzers in de ring mogen? Of zeg ik nu iets heel domsdat is toch inprincipe het zelfde? Ik vind de reden " om de veiligheid" nergens op slaan, omdat er wel endurance en springen(wat veel harder gaat en soms ongecontroleerd door beginnende ruiters) bitloos mag. En voor dressuur is vanaf het begin veel concentratie nodig om je paard niet te laten racen door die ring, maar netjes onder je blijft.
sorry als ik niet op iedereen reageer, maar jullie praten ook zoveel!! hahah. Wel leuk. Maar houd het vriendelijk.
we rijden allemaal paard , vergeet dat niet
miekeJo schreef:KiWiKo schreef:ach bitloos richt net zoveel schade aan als een bit![]()
het zit hem allemaal in de ruiter
maar als je leuk rond kan sturen dressuurmatig kan je dat ook bitloos........ dus dan zou je slechts met wedstrijden een bit in kunnen hangen......
zoals veel goede hogere ruiters doen, die rijden alleen op wedstrijd en soms in de les met S&T
WAT EEN BULL-oliebol!!!
het is wetenschappelijk aangetoond dat met bit zeer schadelijk is voor je paard tot doofheid aan toe, in veel landen gaan ze het tegenwoordige dressuurrijden met je paard opgekruld, verbieden en vallen veel (nep) topruiters door de mand omdat ze ontspanning moeten krijgen in het rijden.
ten tweede bitloos kun je WEL STARTEN IN DRESSUUR het enige wat je even moet doen is een ontheffing aanvragen en daar zijn ze steeds makkelijker in omdat de dressuur momenteel veel in opspraak is bij veel landen vanwege mogelijke dieren mishandeling door dubbele bitten, half jaartje langer trainen en je kan net zo veel, springen hetzelfde verhaal trouwens