Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 14:19

Ik heb niet gezegd dat anja's paard dat dan ook doet, ik zei dat de mijne dat deed. Ik heb niet beweerd jouw paard te kennen.

Onder harmonie kan ik trouwens niet verstaan (dan zal ik wel HEEL dom zijn) dat je dmv een ijzeren stangetje in de mond van je paard het paard zelf onnatuurlijk lang een bepaalde houding en bepaalde bewegingen laat doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:19

samflame schreef:
Daarnaast ben ik het met de knhs volledig eens wat ik net al zij
die vrouw die mee rijd zonder bit in onze spring en dressuur les brengt
haar zelf en ons in gevaar
waardoor onze instrecteur heb besloten dat zij of een hoofdstel met bit in doet
of gewoon lekker een rondje door het bos maakt

Als die vrouw werkelijk zo slecht rijdt zal dat met bit niet veel beter worden.

Echter ik denk dat jullie vooroordelen ertegen een grote rol spelen.

Een ruiter die met bit rijdt en waarvan het paard aan de kletter gaat is gewoon een dwarse knol. Echter als haar paard even de andere kant oploopt ligt het aan het bitloos rijden.

Oftewel: het ligt niet aan het bit, maar aan haar rijkunst OF aan jullie vooroordelen die breed uitgemeten worden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:23

Arabesk schreef:
samflame schreef:
wauw ik denk dat iedereen zijn eigen paard het beste kent, maar dat jij
paarden kent via de computer en ze helemaal begrijpt vind ik toch echt heel goed
mijn complimenten!!!
Heb je dr wel eens aangedacht om hier je beroep van te maken
misschien de nieuwe paardenfluisteraar???

wat vind je zelf nou van deze manier van discussieren?

Ik mis hier en daar wat gefundeerde argumenten. Sigaar

In een discussie topic is het de bedoeling dat je met onderbouwde tegenargumenten aankomt. Persoonlijk worden valt niet onder de term 'goede discussie'.

Citaat:
Wat is discussiëren?

Als je discussieert, verschil je van mening met een ander en wil die persoon overtuigen van de juistheid van jouw standpunt. Beide partijen gebruiken argumenten om hun standpunt te verdedigen. Een belangrijk verschil met een betoog is dat je direct op elkaars argumenten moet reageren. Goed luisteren en snel denken dus!

Discussiëren is de mondelinge vorm van argumenteren. Argumenteer je op papier (of op het scherm) dan schrijf je een betoog.

http://www.carrieretijger.nl/functioner ... scussieren

Citaat:
Discussiëren doe als je een verschil van mening hebt. Met alleen roepen: "Ik vind dat we minder moeten vergaderen!", krijg je geen gelijk. Je moet je mening met argumenten kunnen onderbouwen, of je gebruikt tegenargumenten om het standpunt van de ander onderuit te halen.

waarom ga je dan nog steeds niet in op mijn commentaar op het onderzoek van Dr. Cook???
Doen wat je predikt, heet dat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:26

Nee ze heeft niet gezegd dat mijn paard iets wel of niet doet, ze gaf iets aan over haar eigen paard.

Maar heiditjj, puur uit nieuwsgierigheid, kun jij aangeven waarom je nog niet zolang geleden een topic hebt geopend waarbij je aangeeft dat je paard dwars door de bitloze optoming heentankt? Waarom je aangeeft problemen te hebben met het DR cook hoofstel (als je de teugels loslaat blijft er druk op het hoofstel schrijf je).

En waarom de enige foto's die ik van jou kan vinden onderstaande foto's zijn? Die er wel heel gezellig uitzien, maar nu niet direct doen verwachten dat je je paarden bitloos door een Z2 proef rijdt? Dat is geen schande.. Veel mensen kunnen dat niet (Runningkawa wel, die heeft als bewijs een filmpje gemaakt).

heiditjj @ [HAW] Shahazai a.k.a Smurf HAW debuut

Leuk paard overigens hoor Ja
En grandieus leuke geitjes Ja

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 14:28

Anya schreef:
Nee ze heeft niet gezegd dat mijn paard iets wel of niet doet, ze gaf iets aan over haar eigen paard.

Maar heiditjj, puur uit nieuwsgierigheid, kun jij aangeven waarom je nog niet zolang geleden een topic hebt geopend waarbij je aangeeft dat je paard dwars door de bitloze optoming heentankt? Waarom je aangeeft problemen te hebben met het DR cook hoofstel (als je de teugels loslaat blijft er druk op het hoofstel schrijf je).

En waarom de enige foto's die ik van jou kan vinden onderstaande foto's zijn? Die er wel heel gezellig uitzien, maar nu niet direct doen verwachten dat je je paarden bitloos door een Z2 proef rijdt? Dat is geen schande.. Veel mensen kunnen dat niet (Runningkawa wel, die heeft als bewijs een filmpje gemaakt).

heiditjj @ [HAW] Shahazai a.k.a Smurf HAW debuut

Het was een variant op de dr. cook, sinds een aantal weken heb ik een andere oplossing gevonden en is hij als een blad aan een boom omgeslagen. Ik ben ook niet dol op dr Dr cook, maar zo zijn er ook mensen die bepaalde bit hoofdstellen niks vinden. Door het bit tankt iet trouwens ook heen.

Nee, die foto's wekken idd niet de indruk dat ik Z proeven kan rijden met hem, omdat ik toen een beetje voor de lol heen en weer aan 't huppelen was.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:30

ik ben het met de stelling eens. je denkt in die situstie immers alleen aan jezelf en niet aan het paard. maar ik zeg niet dat met bit rijden egoistisch is. even voor de duidelijkheid Knipoog

maar in de situatie die ts omschrijft is het anders vind ik. als dat t enige is wat je tegenhoudt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:35

Even richting samflame en anya:
Het is behoorlijk storend om mensen die bitloos rijden, "naturals" te noemen. Het één heeft niks te maken met het ander.
Ik ken veel mensen (serieuze klassieke of engelse ruiters) die bitloos rijden en ook beslist niet geassocieerd willen (en/of kunnen) worden met "natural".

Het lijkt trouwens wel een scheldwoord te worden, "natural". Ziek

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:37

Dankjewel voor de toelichting Ja
Ik ben nog steeds oprecht geinteresseerd in je foto's Ja
het is nl. altijd leuk als een natural dat wel kan.

Ik kan ook heel erg genieten van een reiner die zijn paard zonder enige andere optoming dan een zadel door een reiningproef rijdt. Met een paard met de oortjes erop Ja

@Joviban: kan ik me voorstellen maar het 'beesie moet een naam hebben'.
Ik rij western (en soms ook dressuur) en ben dus een westernruiter. Nu zijn er heel veel stromingen westernruiters en ik wil met zeker de helft van die stromingen niet geassocieer worden, gebeurt toch, puur vanwege zijn zadel Knipoog )

Het is niet als scheldwoord bedoeld i.i.g.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:41

Zoe_Simba schreef:
Even over het bitloos mogen in de dressuurring , weet iemand waarom de KHNS (of beslist die daar niet over?) heeft gezegd dat dat niet mocht ? ...

runningkawa schreef:
Omdat je moet laten zien dat je in harmonie kunt rijden met je paard, met een bit (ook met sporen)
Heb je dus lompe trek handen kun je niet in harmonie rijden met je paard als hij een bit in heeft...en dan hoor je daar flink op afgestraft te worden.
Zonder bit is het allemaal wat makkelijker te verdoezelen dat je een trek ruiter bent
daarom Haha!
Maar dat willen veel bitloze ruiters niet lezen...kan soms confronterend zijn Haha!

Dit is nièt de reden dat de KNHS bitloos dressuur niet toestaat.

Daarbij: de ruiter wordt op deze manier niet afgestraft hoor, zoals jij het stelt. Het is het paard dat gestraft wordt gedurende de proef en alle trainingen daaromheen.

En dat vind ik behoorlijk de omgekeerde wereld. Je legt hiermee de gevolgen van het niet-rijden met zachte, stille handen daarmee bij het paard neer, ipv bij de ruiter. Bij verkeerd teugelgebruik zou de ruiter daar de gevolgen van moeten ondervinden, nièt het paard.
En een jury moet sowieso kunnen zien of je wel of niet met zachte en stille handen rijdt, daar is helemaal geen bit voor nodig. Het is echt schandalig om voor dit jury-onderdeel een ijzeren geval in de paardenmond te leggen. Verzin wat anders voor als de ruiter niet goed rijdt; iets wat de ruiter pijn doet ipv het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:43

Oh maar dat soort slecht rijden doet de ruiter ook wel pijn hoor. Die wordt er dan namelijk afgekieperd Ja

Anoniem

Anya schreef:
Oh maar dat soort slecht rijden doet de ruiter ook wel pijn hoor. Die wordt er dan namelijk afgekieperd Ja

Was dat maar zo.

Urielle

heiditjj schreef:
Onder harmonie kan ik trouwens niet verstaan (dan zal ik wel HEEL dom zijn) dat je dmv een ijzeren stangetje in de mond van je paard het paard zelf onnatuurlijk lang een bepaalde houding en bepaalde bewegingen laat doen.

En ik dacht nog wel dat jij Z2-oefeningen ging laten zien?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:09

Mijn instructeur vertelde dat je niet zonder bit dressuur mag rijden omdat je een paard nageeflijk aan het bit hoort te hebben, gaat een beetje moeilijk zonder bit.. we kregen toen ook een discussie of een paard idd na KAN geven zonder bit en echt over de rug en in aanleuning lopen zoals ze met bit iig wel kunnen..
Er zal eerst goed onderzoek gedaan moeten worden voordat er sprake van zou kunnen zijn om zonder bit te starten.

Verder mijn mening; ik ben sowieso al egoïstisch bezig om dressuur te rijden met mijn paarden, het risico op overmatige slijtage en blessures is groter dan wanneer ik ze een beetje los zou werken en minder belasten..
Dan maakt dat bit ook niet zoveel meer uit als ik niet het idee krijg van mijn paarden dat ze er een hekel aan hebben.

Ik vind het wel heel goed dat hier steeds meer over gesproken wordt, dat iedereen iig eens gaat nadenken wat je zo'n paard nou eigenlijk aandoet met deze "sport" en wat er te verbeteren zou kunnen zijn..

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:19

Rana schreef:
Heb alles doorgelezen en moet zeggen dat het ZO met KiWiKo eens ben....

Arabesk, ik moet heel eerlijk zeggen dat ik je voorbeelden zo amateuristisch vind ook ik heb genoeg schedeltjes langs zien komen tot afgeragte manege paarden aan toe, en nog nooit zo iets gezien. Is die foto van honderden jaren geleden en op gegraven o.i.d? (denk aan gesneuveld paard in de oorlog) Knipoog

Echt , kom met wat betere harde bewijzen, stop met paarden menselijke gevoelens toe schrijven, zoals sommig commentaar onder illustraties in je profiel... Koop desnoods bij de plaatselijke slager de schedels op en "probeer" eens onbevooroordeeld te kijken.

ik kan je zo niet serieus nemen mijn excuses...... Ik sta helemaal open voor de voor en nadelen van bit maar ben nog altijd er van overtuigd dat voor alles geldt: mits juist gebruikt word....

Mag ik hier nog even antwoord op?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:44

Ze moete maar eens een onderzoek starten over welke schade het rijden met bit als zonder bit aan kan richten, met een schedel van nu.
Dan kunnen ze de voors en tegens vergelijken en uiteindelijk kijken wat nu beter is en of een bit echt wel zoveel schaden aanricht als hier de bitloze ruiters beweren.
En dan nog zul je zien dat er onenigheid over komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:47

SparklingApp schreef:
Mijn instructeur vertelde dat je niet zonder bit dressuur mag rijden omdat je een paard nageeflijk aan het bit hoort te hebben, gaat een beetje moeilijk zonder bit..

De reden van de KNHS zelf is dat volgens hen de aanleuning niet goed te beoordelen is zonder bit. Gebrek een deskundige juryleden dus!

Nageeflijkheid aan het bit is overigens ook achterhaald en komt voort uit een fout in de vertaling.
"Aan het bit" is niet de letterlijke en zelfs geen accurate vertaling was van het Franse idioom "dans la main" (in de hand gesteld).
Zie verder http://www.bitloos.nl/FEI.htm

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:55

Arabesk schreef:
samflame schreef:

Als die vrouw werkelijk zo slecht rijdt zal dat met bit niet veel beter worden.

Echter ik denk dat jullie vooroordelen ertegen een grote rol spelen.

Een ruiter die met bit rijdt en waarvan het paard aan de kletter gaat is gewoon een dwarse knol. Echter als haar paard even de andere kant oploopt ligt het aan het bitloos rijden.

Oftewel: het ligt niet aan het bit, maar aan haar rijkunst OF aan jullie vooroordelen die breed uitgemeten worden

Nee, de persoon zal niet met bit beter gaan rijden. Maar helaas is er gewoon een groep die stelt dat ze paardvriendelijk bezig zijn ómdat ze bitloos rijden. Dat het verder rijtechnisch knudde is, maakt niet uit want bitloos staat voor een groep mensen automatisch voor goed.
Mijn paard staat sinds kort op een andere stal. Stalgenoot begon daar meteen dat ie bitloos reed en dus paardvriendelijk. Dat er rijtechnisch wel het 1 en ander kan verbeteren wordt niet gezien.

Persoonlijk staat het dwingende overtuigen mij enorm tegen. Ik krijg daar enorme dwarse neigingen van en ik vermoed dat ik daar niet uniek in ben. Daarmee wordt denk ik een doel van mensen die bitloos willen promoten voorbij geschoten.

Verder heb ik het argument dat bitloos van deze tijd gezien. En dat er al eeuwen met bit wordt gereden. Ik vraag mij werkelijk af of er niet eerst zonder bit werd gereden en later (om functionele redenen) met bit. Volgens mij wordt er ook al eeuwen zonder bit gereden voordat bedacht werd dat een bit (in wat voor vorm) handig was.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:14

samflame schreef:
omdat het me irriteerd dat ze dus anya even verteld dat haar paard
waarschijnlijk ook beter loopt omdat HAAR fjord dat doet

en dat mijn paard die ik nota bene al 10 jaar heb en dus
waarschijnlijk wel beter ken dan jullie allemaal hier die op een computer zitten
mijn niet kan vertellen dat ze het bit niet fijn vind

nou ik kan je vertellen dat je je paard na 10 jaar door en door kent
en dus ook weet wat je paard wel en niet fijn vind!!!
tenminste IK kan dat over mijn paard wel vertellen

wat gaat dit topic snel
even slapen en zo 5 pagina's verder!!

Maar het verhaal van hierboven, dat is natuurlijk zwaar irritant.
maarrrr
hiermee kun je NIET zeggen: bitloos is niet goed!
de MEVROUW die bitloos rijd DOET het niet goed! Als zij wat meer in harmonie met dr paard zou zijn zou er niks aan de hand zijn Knipoog
of niet dan?
en zo is ook het bit in mijn ogen niet slecht, maar de ruiter als die er aan trekt.
en zo is ook een bitlooshoofdstel niet slecht, maar de ruiter die er aan trekt(jaha, hier kun je ook aan trekken?)

mede door deze discussie, vraag ik me af wat er met mijn pony is.
ik rijd haar bitloos, maar sinds korte tijd steigert ze wel. we reden al een jaar buiten bitloos, en zijn nu in de bak gestart. Ik probeer de achterhand te stimuleren, maar daarbij komt er toch ook druk op de neus want ik moet haar toch tegen houden? Maar onze dame steigert wel ineens! Ik doe haar misschien wel pijn??
maar ik rijd toch bitloos????????

snappiej Lachen

ik ben niet tegen, maar ook niet voor het bit.
ik weet nu niet zo goed of ik moet zeggen dat ik dan voor bitloos ben.

wat betreft de stelling:
niet bitloos voor de wedstrijden = egoistisch? (jongens..staat duidelijk in de titel Clown )
ik ben het oneens

Want ook in de ring, met bit, kun jij in perfecte harmonie met je paard rijden. maar wat diegene in de trainingen en prive allemaal rommelt ja, daar ga je niet over, en dat weet je ook niet. maar op wedstrijd normaal rijden, lijkt me toch geen probleem

daarintegen vind ik WEL dat de regels mogen veranderen, en de mensen bitloos ook gewoon mee mogen doen aan dressuurwedstrijden. Want waarom die mensen "discrimineren", infeite komt het daar toch op neer.
Alsof er ook geen paarden zonder ijzers in de ring mogen? Of zeg ik nu iets heel doms Tong uitsteken dat is toch inprincipe het zelfde? Ik vind de reden " om de veiligheid" nergens op slaan, omdat er wel endurance en springen(wat veel harder gaat en soms ongecontroleerd door beginnende ruiters) bitloos mag. En voor dressuur is vanaf het begin veel concentratie nodig om je paard niet te laten racen door die ring, maar netjes onder je blijft.

sorry als ik niet op iedereen reageer, maar jullie praten ook zoveel!! hahah. Wel leuk. Maar houd het vriendelijk.

we rijden allemaal paard , vergeet dat niet Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:39

heiditjj schreef:
Hij had vanaf de eerste keer, alleen nog maar een bit in zijn mond en niemand die eraan zat, als pijn en paniek reacties. We hebben hem 1x op bit gereden en er daarna direct mee gestop, hij werd gewoon gevaarlijk.

En nog iets, voor ieder paard werkt elke bitloze optoming anders. Mijn fjord loopt heerlijk op de dr. cook, de arabier op een crb en halsring en mijn ijslander op een hackamore (die ik alleen beet pak als hij vervelend wordt, verder zit ik er niet aan).

Ik heb honderden paarden zadelmak gemaakt gedurende 20 jaar. Nooit gemerkt dat een paard uit zijn dak ging van een bit dat hij niet gewend is. Dat in tegenstelling tot het Dr. Cook hoofdstel. Spinnijdig worden sommige paarden er van. Het wringt rond de zenuwbanen en dat kan ook behoorlijk pittig zijn.

miekeJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:11

KiWiKo schreef:
ach bitloos richt net zoveel schade aan als een bit Lachen

het zit hem allemaal in de ruiter Lachen

maar als je leuk rond kan sturen dressuurmatig kan je dat ook bitloos........ dus dan zou je slechts met wedstrijden een bit in kunnen hangen......

zoals veel goede hogere ruiters doen, die rijden alleen op wedstrijd en soms in de les met S&T

WAT EEN BULL-oliebol!!!

het is wetenschappelijk aangetoond dat met bit zeer schadelijk is voor je paard tot doofheid aan toe, in veel landen gaan ze het tegenwoordige dressuurrijden met je paard opgekruld, verbieden en vallen veel (nep) topruiters door de mand omdat ze ontspanning moeten krijgen in het rijden.

ten tweede bitloos kun je WEL STARTEN IN DRESSUUR het enige wat je even moet doen is een ontheffing aanvragen en daar zijn ze steeds makkelijker in omdat de dressuur momenteel veel in opspraak is bij veel landen vanwege mogelijke dieren mishandeling door dubbele bitten, half jaartje langer trainen en je kan net zo veel, springen hetzelfde verhaal trouwens

miekeJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:17

FahyaFemke schreef:
samflame schreef:
omdat het me irriteerd dat ze dus anya even verteld dat haar paard
waarschijnlijk ook beter loopt omdat HAAR fjord dat doet

en dat mijn paard die ik nota bene al 10 jaar heb en dus
waarschijnlijk wel beter ken dan jullie allemaal hier die op een computer zitten
mijn niet kan vertellen dat ze het bit niet fijn vind

nou ik kan je vertellen dat je je paard na 10 jaar door en door kent
en dus ook weet wat je paard wel en niet fijn vind!!!
tenminste IK kan dat over mijn paard wel vertellen

wat gaat dit topic snel
even slapen en zo 5 pagina's verder!!

Maar het verhaal van hierboven, dat is natuurlijk zwaar irritant.
maarrrr
hiermee kun je NIET zeggen: bitloos is niet goed!
de MEVROUW die bitloos rijd DOET het niet goed! Als zij wat meer in harmonie met dr paard zou zijn zou er niks aan de hand zijn Knipoog
of niet dan?
en zo is ook het bit in mijn ogen niet slecht, maar de ruiter als die er aan trekt.
en zo is ook een bitlooshoofdstel niet slecht, maar de ruiter die er aan trekt(jaha, hier kun je ook aan trekken?)

mede door deze discussie, vraag ik me af wat er met mijn pony is.
ik rijd haar bitloos, maar sinds korte tijd steigert ze wel. we reden al een jaar buiten bitloos, en zijn nu in de bak gestart. Ik probeer de achterhand te stimuleren, maar daarbij komt er toch ook druk op de neus want ik moet haar toch tegen houden? Maar onze dame steigert wel ineens! Ik doe haar misschien wel pijn??
maar ik rijd toch bitloos????????

snappiej Lachen

ik ben niet tegen, maar ook niet voor het bit.
ik weet nu niet zo goed of ik moet zeggen dat ik dan voor bitloos ben.

wat betreft de stelling:
niet bitloos voor de wedstrijden = egoistisch? (jongens..staat duidelijk in de titel Clown )
ik ben het oneens

Want ook in de ring, met bit, kun jij in perfecte harmonie met je paard rijden. maar wat diegene in de trainingen en prive allemaal rommelt ja, daar ga je niet over, en dat weet je ook niet. maar op wedstrijd normaal rijden, lijkt me toch geen probleem

daarintegen vind ik WEL dat de regels mogen veranderen, en de mensen bitloos ook gewoon mee mogen doen aan dressuurwedstrijden. Want waarom die mensen "discrimineren", infeite komt het daar toch op neer.
Alsof er ook geen paarden zonder ijzers in de ring mogen? Of zeg ik nu iets heel doms Tong uitsteken dat is toch inprincipe het zelfde? Ik vind de reden " om de veiligheid" nergens op slaan, omdat er wel endurance en springen(wat veel harder gaat en soms ongecontroleerd door beginnende ruiters) bitloos mag. En voor dressuur is vanaf het begin veel concentratie nodig om je paard niet te laten racen door die ring, maar netjes onder je blijft.

sorry als ik niet op iedereen reageer, maar jullie praten ook zoveel!! hahah. Wel leuk. Maar houd het vriendelijk.

we rijden allemaal paard , vergeet dat niet Haha!

waarschijnlijk begrijpt je paard je nog niet helemaal, neem er wat meer tijd voor en rijdt haar eerst achter actief, maak er dan geen punt van dat ze harder gaat... en als ze dat goed doet ga je haar pas van voor verzamelen, waarschijnlijk snapt je paard je dan wel en is het steigeren ook afgelopen dus eerst voorwaarts en actief dan verzamelen..

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:04

miekeJo schreef:
KiWiKo schreef:
ach bitloos richt net zoveel schade aan als een bit Lachen

het zit hem allemaal in de ruiter Lachen

maar als je leuk rond kan sturen dressuurmatig kan je dat ook bitloos........ dus dan zou je slechts met wedstrijden een bit in kunnen hangen......

zoals veel goede hogere ruiters doen, die rijden alleen op wedstrijd en soms in de les met S&T

WAT EEN BULL-oliebol!!!

het is wetenschappelijk aangetoond dat met bit zeer schadelijk is voor je paard tot doofheid aan toe, in veel landen gaan ze het tegenwoordige dressuurrijden met je paard opgekruld, verbieden en vallen veel (nep) topruiters door de mand omdat ze ontspanning moeten krijgen in het rijden.

ten tweede bitloos kun je WEL STARTEN IN DRESSUUR het enige wat je even moet doen is een ontheffing aanvragen en daar zijn ze steeds makkelijker in omdat de dressuur momenteel veel in opspraak is bij veel landen vanwege mogelijke dieren mishandeling door dubbele bitten, half jaartje langer trainen en je kan net zo veel, springen hetzelfde verhaal trouwens

Dit is echt een eindelose discussie, bedoel we worden gewoon als slecht aangeschreven
nou so be it dan maar zolang ik weet dat mijn paard gewoon happy is
en doof is ze zeker niet, ik heb liever een stangetje in me mond dan dat iemand elke keer op me neus drukt hoor
maar goed dat is mijn mening!!
houden jullie je maar vast aan jullie dr cook of hoe die knul ook mag heten hahaha

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:15

inderdaad zonder is goed met is fout.... bit-bokkers? shall we go?

Slapen Slapen Slapen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:23

Van masturberen wordt je ook doof Knipoog
Oh nee, dat was een andere groep met een dogmatisch geloof. Scheve mond

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:30

Volgens mij zijn we allemaal egoistisch.....
We verwachten toch allemaal wat van ons paard?
(de meeste van ons tenminste..)

Mijn paard zou het liefste zijn leventje slijten in een
kudde.. in een weiland..
(het is zelfs zo erg, dat sommige paarden de wei niet eens goed kennen
en dus niet snappen wat ze daar zouden moeten doen.. Of wat ze met
een ander paard aanmoeten....)

Echter het is nou eenmaal zo, dat in onze maatschappij een paard..
(je zou hier van alles in kunnen vullen) soort van een bestaansrecht
heeft omdat wij er een doel voor hebben....
Wij willen een paard om te knuffelen/rijden/fokken..
wij willen een hond om mee te wandelen/als gezelschap... etc..
het is altijd wij willen... voor de hobby.. en anders is het wel
economisch...

Dus bit of niet.. paardrijden doe je al omdat je het zelf wilt..
(paard kan hier weinig mening over hebben, want wij leggen hem
onze wil op....)