mening -> Draf&Galop verharde weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Draf&Galop over verharde weg?

NEE!
75 (22%)
Tuurlijk, waarom niet?
60 (17%)
Niet al te vaak
73 (21%)
Heeel soms
48 (14%)
Anders..
78 (23%)

Totaal aantal stemmen: 334

Sissy_Sunny

Re: mening -> Draf&Galop verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:55

ik vind het zelf gewoon een beetje zielig om daarop te galoperen als ze een keer verkeerd terecht komen Knipoog dan ben je verder van huis !
draf vind ik wel oke ik draaf met me paard ook op steen maar galoperen doet ze soms uit zichzelf wel eens maar dan hou ik der in Haha!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:32

Kingsley2 schreef:
De pony heeft daarvoor wel een half jaar gestapt op het erf, en kleine stukjes draf. Zij had een schema van de DA wat ze moest doen. En door dat haar paardje ook een beetje overstrekt loopt is de bak meender geschikt voor haar paardje. Tenzij de bak heel goed is ge echt en getrokken dan kan zij rustig afentoe in de bak rijden maar haar paard heeft dus gevoelig benen. En DA zegt dat hij zich waarschijnlijk toch weer een keer op die zwake plek die zo goed als hersteld was verstapt. Maar dat kan overal gebeurt zijn met een buiten rit, in de wei of in de bak. Dat weet niemand Maar hij is niet kreupel geworden omdat ze nu veel buitenrijd!
Ze heeft een heel progamma toen gehad en die heeft ze nu weer en daar houd ze zich heel goed aan. En een ander meisje bij ons op stal die was nu een jaar met haar paard aan het opbouwen na een peesblessure en dat ging nu al een paarweken goed dat ze mocht draven en grote figuren rijden in de bak. En eergisteren gaat ze rijden en hij loopt stok kreupel op het zelfde been terwijl hij nooit echt kreupel heeft gelopen met zijn peesblessure. Dus maandag gaat zij weer terug vooor een echo. En dit is toevalig ook een tuiger die altijd voor de kar heeft gelopen en daarbij dressuur Hij is nu 16 geloof ik. Maar goed elke paard kan een peesblessure krijgen. Ik heb een tinker en ik blijf ook gewoon voorzichtig doen.

En ik heb ook niet gezegd zoals er wordt gezegd dat je helemaal niet op de weg moet draven, maar het kan slecht voor een paard zijn benen zijn op langer duur. De één heeft sterkere benen als de ander. Daarom schreef ik ook je moet gewoon nooit van iets te veel doen. En daarbij zal ik zeggen je moet gewoon kijken of je paardje het aan kan. Met een tuiger of een fries kan je zeker wel 5 tot 10 draven omdat hun ook sterke benen hebben, Maar de haflinger van een vriendin van mij dus niet jammer genoeg. Bij ons op stal draven we gewoon zo min mogelijk op de weg omdat we gewoon van mening zijn hoe minder hoe beter voor de benen, en aangezien de meeste ook ijzers hebben en veel wedstrijden rijden dus ook veel in de bak en niet op de straat zijn ze gewoon erg voorzichtig. en dat is ieder zijn mening.

Jij praat nu over duidelijke probleempaarden, dit noem ik namelijk geen gezonde paarden. Waar ik over praat -als je mijn vorige berichten even naleest- is dat ieder gezond paard over de weg kan draven naar hartenlust mits het goed opgebouwd wordt. Paarden die al menig keren met peesproblemen kampen en bv nog geeneens in een zware bak kunnen draven noem ik niet gezond. Daar zal jij uiteraard wel weer een weerwoord op hebben maar dat is nu eenmaal mijn persoonlijke kijk op wat gezond is en wat niet. Een gezond paard is imo een paard dat op ieder mogenlijk terrein kan lopen zonder hier na afloop blessures aan over te houden. De frequentie en duur van dit contact met deze bodems moet natuurlijk wel aangepast worden aan het type paard, hardheid van de benen, etc. Maar een paard die hier na afloop problemen aan over houdt noem ik toch niet gezond. Jullie paarden zijn nu eenmaal de bak gewend en zijn bijgevolg veel gevoeliger aan de benen omdat ze niet vaak met harde ondergrond in aanraking komen. Ik geloof dat we elkaars berichten toch begrijpen en mischien zelfs hetzelfde bedoelen maar naast elkaar door praten...

Mischien tijd voor een globale conclusie aangaande deze discussie en dit topic.. Over het galopperen op harde ondergrond als asfalt is iedereen het wel met elkaar eens -een enkeling daargelaten- dat dit beter achterwege gelaten kan worden.
Over het draven kan eigenlijk niets beters gezegd worden dan dat dit opgebouwd moet worden met het type paard/ hardheid van de benen/ etc. in het oog. Maar dat eveneens de frequentie en de duur aangepast moet worden aan het individuele paard.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:38

ik vind dit een mooie conclusie Ja

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:00

Ik ook.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:52

MysticTinker schreef:
Zo hard gaat dat slijten niet
Ik kan makkelijk elke week een uur over het asfalt draven en stappen. En vroeger, toen ik nog vaker buiten reed toen kon ik makkelijk elke dag een half uur buiten draven.
Hoe sneller de hoeven slijten, hoe sneller ze ook weer aangroeien Lachen

Licht aan het paard.
Wij hebben een welsh die altijd op grote voet leeft. We rijden veel op de weg en de hoefsmid is al een hele tijd niet meer voor hem geweest omdat ze natuurlijk slijten, wat overigens prima gaat.
Daarnaast hebben we een fjord, die zelfs al rijdt je alleen in de berm veel te korte hoeven heeft. Daarom moet hij wel ijzers anders slijten ze veel te snel. (zelfs toen hij een half jaar niet reed, alleen af en toe naar de bak)

Kingsley2 schreef:
Draven op het harde is goed maar wel gewoon kleine stukjes, De pezen moeten toch vele klappen opvangen en als je een pees blessure wil hebben dan moet je veel gaan draven ja!!! Gestoord . Benen worden er wel sterker van, maar je moet nooit ergens iets te veel van doen.

En zonder ijzers draaf ik helemaal niet graag op het harde want je hoeven slijten zo snel. Dan doe ik echt alleen maar hele kleine stukjes. Eigenlijk als het niet anders kan.

En galop is helemaal slecht voor de pezen nooit maar dan ook nooit doen. Gestoord

groetjes

owjaa, ik rijdt anders veel op harde weg (veel draven) en nog nooit een blessure gehad...

Kirsten1995 schreef:
Ik zal nooit gaan galopperen op de weg..

Mischien een klein drafje maar niet te veel!

Als ik iedereen mening lees vraag ik me af wat nou slecht is. Ik dacht eerst dat draven en galopperen slecht is voor de gewrichten maar vele denken hier anders orver (vooral de draf.).
Ui eigen ervaring vind ik galop niet goed, de hoef slijt teveel op de achterhoeven (een vriendin galoppeerd regelmatig op het asfalt, de achthoeven worden er niet beter van).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:14

ik galopeer kleine stukjes en draaf regelmatis maar maar met een van mijn pony's. De andere alleen draf.
En soms als ik mijn shetje aan de hand mee heb een klein stukje galop. alles loopt ijzerloos.

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:43

draf wel,, galop NEVER NOOIT,, dan in de berm langs de weg

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:12

en wat dan met de menners? Die rijden toch héél vaak over verharde grond omdat de zanderige bospaden vaak niet toelaten daar met de wagen doorheen te rijden... die paarden draven en galloperen toch ook over het asfalt? Wat is het verschil?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:11

Ik maak ook gerust een galopje over het asfalt, waarom niet, mijn paarden hebben geen ijzers en doe dit al bijna 6 jaar en ze hebben nog nooiit een dag kreupel gestaan.
Met ijzers zou ik het zeker niet aan raden omdat idd de schokdemping 70 % minder is dan zonder ijzers.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:12

@willeke_nijs: menners zitten over het algemeen achter hun paard, dus hoeft het paard geen ruitergewicht mee te nemen, wat op om het even welke ondergrond al een behoorlijke belasting is Knipoog

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:14

Stap, Draf, Galop wij doen alles op hard of zacht maakt niet uit.
Wel ijzerloos hoor! Gaat prima!

Voor die gene die roepen NOOIT in galop op het asfalt of steen, wrom dan niet???

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:22

Galoperen doen we net zo makkelijk over de weg.
Nog nooit last gehad met enig paardjepootje.

Wel zonder ijzer anders is de kans op glijden groot en de klappen te hard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:00

Lady1969 schreef:
Stap, Draf, Galop wij doen alles op hard of zacht maakt niet uit.
Wel ijzerloos hoor! Gaat prima!

Voor die gene die roepen NOOIT in galop op het asfalt of steen, wrom dan niet???

Waarom niet? In draf wordt het gewicht van het paard opgedeeld op twee benen, daarna wordt de klap verder geneutraliseerd in het lichaam, door de golvende gelijkmatige beweging van de draf. In de galop echter wordt in 1 keer het totale gewicht van het paard op 1 been gestort. Dit gaat overigens met een klap; waardoor het lichaam dit niet kan neutraliseren en de pezen iedere keer een klap krijgen die veel te groot voor ze is. Kortom om mijn uitleg simpel te maken, de interne vering van het paard op een niet-verende ondergrond is voor de galop simpelweg veel te klein. En bij veelvuldig en langdurig galoperen op harde ondergrond gaan problemen ontstaan. Dit zijn de paarden die later met 20 al beginnen met atrofie, artrose en al die merde.
Ik denk dat dat rede genoeg is waarom je -als je paard je lief is- simpelweg niet op de weg gallopeerd, beslagen of onbeslagen, het maakt niet uit. Beslagen is overigens nog dommer, de kans op uitglijden en de impact door het ijzer is verdubbelt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:05

Is dit een verhaaltje wat je klakkeloos hebt overgenomen of heb je er ook daadwerkelijk ervaring mee?
Ben ook erg benieuwd welke racties van mensen komen die altijd maar in de bak rijden en alles maar overnemen van een ander....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:43

jammer dat de TS geen onderscheid maakt in haar poll tussen de gangen. Zoals ik hierboven al regelmatig lees: draf kan met mate, galop niet.

Vind ik ook. In de galop is het risico van uitglijden (helemaal met ijzers) door de beenzetting nou eenmaal veel groter dan in draf en stap. Heb geloof ik tijdens mijn ruiterbewijs geleerd dat het zeer sterk wordt afgeraden...Maar zelf vind ik galop ook onverantwoord.....draf kan prima.

Daju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:56

Mijn paard is vierkant beslagen en hij heeft een hekel aan de berm, daarom draven we altijd over het asfalt.

Aangezien het een nogal eigenwijs beest is gebeurt het geregeld dat hij als hij de kans krijgt in 1 keer omdraait en in vol galop over het asfalt er vandoor gaat, richting stal! Het duurt dan altijd even voor ik hem weer terug kan nemen, maar zelf heeft hij dus niet zoveel problemen met galoperen over asfalt ( leuk hoor, galoperen al bukkende onder een fietserstunneltje, ik scheet bekant in mn broek Haha! )
Maar ik zou dus niet vrijwillig gaan galoperen over het asfalt!

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:40

Mijn pony heeft geen ijzers, en draven over de weg doe ik de laatste tijd niet meer. Alleen als ik een weg over moet steken dan draaf ik nog wel eens een stukje. Het is vooral ook omdat het niet goed is voor zijn benen. Eerder draafde ik nog wel over de weg. Maar galoperen doe ik eigenlijk niet.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:43

Onze paarden hebben ijzers, wij draven wel op de weg, maar met mate. Galopperen doen we zeker niet, brengt veel te veel risico's met zich mee.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:31

Het is volgens mij net zo als zelf hardlopen over een harde weg. Als je het met mate doet, dan is het juist wel prettig, je verzwikt jezelf minder snel als je over gelijk asfalt loopt dan in de berm. Maar hoe harder je gaat trainen en hoe langer je het doet, hoe sneller problemen kunnen onstaan, omdat er dan meer slijtage optreedt dan je lichaam in korte tijd (de tijd tot de volgende training) kan herstellen. Tsja, dan is de balans weg.

Zwart-wit is het volgens mij niet (nooit) en dat geldt ook voor galopperen.

Denatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:20

echt niet goed vooral niet als je geen hoefijzers hebt in portugal doen ze dit wel heel vaak maar ook zonder hoefijzers ik vind het eigenlijk niet kunnen want je verpest de hele hoef ermee

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:25

draf doe ik wel met mijn merrie op de verharde met voor ijzers.

Ik was deze zomer op vakantie in de ardennen, een jongeren vakantie. Begeiding was Yvonne ...... nog wat. Wereldkapioen endurence enzo, we galoppeerden daar wel gewoon op de weg. 4kant beslagen waren ze

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:26

Ik denk dat je beter op het harde kan galoperen dan met kalkoenen springen b.v,
Ik galopeer al 7 jaar regelmatig op het asfalt en mijn paarden hebben nog nooit een dag kreupel gestaan en mijn paarden zijn echt mijn liefste bezit en daar ben ik enorm mee begaan, maar je moet dingen opbouwen en met ijzers zou ik het zeer zeker niet doen, omdat ijzers de schokdemping verminderen met 70 % dus dan krijg je zeerzeker pees problemen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:18

zonder ijzers : hangt ervanaf, als je bezig bent met natuurlijk bekappen en de hoeven zijn al voldoende "hard" dan kan het volgens mij geen kwaad om te draven. Galop vind ik niet echt kunnen omdat het paard alles op 1 been moet opvangen en de klap dan gewoon te groot is op zijn gewrichten, misschien een heel ontspannen handgalopje, als het echt voldoende opgebouwd is, maar het lijkt mij niet ideaal.

met ijzers : Draven kan volgens mij wel, zolang je het goed opbouwt. Het is overigens ook goed voor de pezen, gewoon beginnen met kleine stukjes en dan kan je na een tijdje zeker wel makkelijk hele stukken draven. Galop niet om zelfde reden als hierboven + dat asfalt te glad is in combinatie met ijzers.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:21

Het schijnt voor mijn pony juist goed te zijn heeft iemand me verteld. Ze heeft een peesblessure gehad. Het blijkt dat haar pezen hierdoor sterker worden. In de draf dan he, galop over het asfalt doe ik niet aan..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:26

Faroly schreef:
Het schijnt voor mijn pony juist goed te zijn heeft iemand me verteld. Ze heeft een peesblessure gehad. Het blijkt dat haar pezen hierdoor sterker worden. In de draf dan he, galop over het asfalt doe ik niet aan..

ja maar goed opbouwen he, niet de eerste ritten gaan draven op het asfalt, begin maar eerst met lange stapritten, die zijn ook goed voor de pezen Ja en dan kan je af en toe drafstukjes inbouwen. En van daaruit altijd ietsje vaker, langer,...