Rechtrichten van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:20

Ik ben 1 keer bij ADB geweest, maar die paarden liepen niet goed
Ja ze waren zeker enorm verbeterd met daarvoor, maar niet zuiver...en dat zegt hij dan wel.
En de baasjes voelen een enorm verschil met eerst en zeggen dan ook hij is zuiver...

Wat almaz beschrijft klink mij fijner in de oren Ja

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:26

Ik heb zelf les van een leerling van AdB, maar trekken is er zeker niet bij hoor, als
het paard trekt moet ik juist loslaten Lachen Ik heb 2 behoorlijk scheve paarden (tja echt
zelf verklo*t helaas) en eentje wordt gereden door iemand en liep in het begin bijna op 3
benen, nu na een half jaar loopt ze zoveel beter, oké nog niet helemaal zuiver, maar wat je
er in een aantal jaar inrijdt is er niet zo maar uit, maar we zijn op de goede weg.
De andere rij ik dus zelf op de AdB methode, deze merrie is behoorlijk lui van zichzelf en
het eerste wat we met haar zijn gaan doen is goed voorwaarts rijden want zonder dit kun je
niet aan het rechtrichten werken. Ik vind van deze methode erg fijn dat er diverse oefeningen zijn
en er (door mijn instructrice in ieder geval) bekeken wordt welke oefening op dat moment goed voor
het paard is. Ook deze merrie loopt gewoon al een stuk fijner nu Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:28

Ik ben benieuwd morgen. Ik heb er in elk geval een bij zitten die in de stap met een achterbeen veel korter stapt. Dat is sowieso een probleem door scheefheid van het paard. Kijken wat ze daar mee kan. Een haflinger die 1 kant erg moeilijk wijkt...ook scheefheid. IK vind het spannend. Er doen 7 pensionklanten mee en 3 van mijn eigen paarden met hun bijrijders.
Ik heb mijn paard afgestaan aan een van de vrijwilligers op stal....lief he???

ProudJustify...je zegt instructrice...heb jij les van mireille de hoed??

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:31

Aerdenhout: Nee van Karmie Stroeve Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:51

Hoe laat begint het? Misschien kom ik wel even langs om te kijken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:51

Almaz schreef:
De methodes zijn verschillend. AdeB richt de paarden recht meestal in het zadel(hij longeert ze ook) handen vrij hoog en in contrastelling. Marijke begint met rechtrichten met werk aan de hand, binnenbeen goed onder het zwaarte punst brengen, lengte buiging, zijgangen, denk dan aan schouderbinnenwaarts, travers etc.etc. Om er een beter beeld bij te krijgen wat de verschillen zijn, kan je beter even op de site kijken. Van Marijke is het http://www.paardenbegrijpen.nl van AdeB weet ik niet meer, even googelen op hoefkatrol of anders op Antoine de Bodt.

Thanx Vork

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:00

aerdenhout1 schreef:
Ik ben benieuwd morgen. Ik heb er in elk geval een bij zitten die in de stap met een achterbeen veel korter stapt. Dat is sowieso een probleem door scheefheid van het paard. Kijken wat ze daar mee kan. Een haflinger die 1 kant erg moeilijk wijkt...ook scheefheid. IK vind het spannend. Er doen 7 pensionklanten mee en 3 van mijn eigen paarden met hun bijrijders.
Ik heb mijn paard afgestaan aan een van de vrijwilligers op stal....lief he???

ProudJustify...je zegt instructrice...heb jij les van mireille de hoed??

Lijkt me ook wel interresant!
Zelf staat mijn paard nu bij antoine aan huis in training. Hartstikke fijn, want ik mag ook gewoon elke weekend komen logeren om zelf te trainen en les van hem te krijgen. Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:07

We beginnen om 9 uur s'morgens tot een uur of 6 s'avonds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:29

Ben het met je eens!
Rechtrichten is basis en basis is gewoon super moeilijk.... Tong uitsteken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:32

Nou...het was een zeer geslaagde dag mag ik wel zeggen.
Sowieso een erg leuke meid, die mireille de hoed!
We kregen eerst een uur theorieles wat erg duidelijk was met een groot bord tekening erbij om het nog beter te kunnen begrijpen wat nu precies de bedoeling is van deze manier van rechtrichten.
En ik moet eerlijk zeggen...het hang en trek werk heb ik bij geen van de paarden gezien. Contrastelling en naar voren en wachten tot het paard loslaat...dat aan zijn holle kant, dus de kant waar hij het liefst geen aanleuning zoekt. Er zaten een paar interessante oefeningen bij die ik zeker ga gebruiken in mijn lessen. Een pensionpaard werd echt een heel ander paard ...van een paard dat met spoor en zweep nog niet vooruit te rammen was, naar een voorwaarts paard zonder zweep of spoor, erg leuk om te zien! Bij een ander paard een achterbeen dat normaal niet ondertreed en nu zowat aan de andere kant van zijn lijf kwam. Een van mijn eigen paarden La'vonture moest met contrastelling ( eigenlijk mag ik het denk ik geen contra noemen, maar meer teugel aanhouden) net zo lang tot het paard zichzelf recht maakte door druk aan te nemen op die teugel. En verdomd hoor...daar kwam ze en meteen ook prachtig gebruik van achterbeen. Mireille was zelf ook erg onder de indruk, en wou het paard wel kopen...ja DAAAAAG...net nu ik heb gezien wat ze kan zeker!
Wat wel heel moeilijk is...je mag eigenlijk weinig tot geen been gebruiken en alles met gewicht en teugelhulp doen. Daar had iedereen het best wel even moeilijk mee, om die knop uit te zetten. Ik hoop dat ik snel de 1000 foto's binnen krijgdie volgens mij wel gemaakt zijn en zal die dan zo snel mogelijk plaatsen...NEEEEE niet alle 1000!!!!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:44

gaaf aerdenhout, klinkt geslaagd, ben blij dat je er een goed beeld bij heb kunnen vormen Ja

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:45

Dat klinkt idd net zoals mijn lessen Lachen
Zo super om te merken dat je paardje zo veel beter gaat
lopen als ie recht is en idd het trekken en plukken kom ik ook
echt niet tegen hoor, moet eerder loslaten dan trekken eigenlijk.
Het geen benen gebruiken is voor mij ook heel erg wennen geweest en
ik vind het nog steeds lastig.

Maar super dat het een geslaagde dag was Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:10

Het enige waar ik gewoon erg veel moeite mee heb is het lopen met het hoofd zo hoog. Ik heb altijd geleerd...over de rug en dan pas rechtrichten, en deze manier is precies contra.
AdeB zegt eerst recht en dan pas wordt je paard nagevelijk. Moeilijk, moeilijk, moeilijk!!!! Beide zal denk ik...op de juiste manier gereden het paard recht richten.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:23

Leuk dat het zo'n geslaagde dag was! Misschien nog een keer zo'n dag organiseren? Even dieper op het geleerde ingaan. Hebben wij toen ook gedaan. Het is best wel moeilijk, tot het.......aha moment. Ik heb ook hele goede resultaten gezien, zelfs bij afgekeurde paarden. Ik zelf heb voor de manier van MdeJ gekozen, omdat de manier van werken even wat rustiger is en voor mijn lichaam beter (heb reuma).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:29

Vertel vertel!!!! Wie is M de J?? En belangrijk, wat is het verschil in rijden met AdeB??

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:34

Nijn schreef:
Een oefening?
Voor mij is er niet 1 bepaalde oefening die gelijk staat aan recht richten.
Recht richten is voor mij nog altijd het paard op een dusdanige manier trainen, door verschillende oefeningen, dat het paard recht(er) wordt in zijn lijf.

Moet wel zeggen dat ik er benieuwd ben welke oefening jij gebruikt, en welke dus ook volstaat voor het rechtrichten?

Recht richeten is een van de moeilijkste dingen, als je paard recht en ontspannen loop is der rest een eitje Knipoog

Als je paard me zijn hoofd naar links loopt zet je je linkerhand naar je rechter heup toe en geeft je ieder keer op het goede moment een zetje mee met je linker been naar de rechter kant,

Als hij met zijn hoofd naar rechts loopt, zet je je rechterhand naar je linkerheup toe en geen je ieder mee rop het goede moment een zetje mee met je rechterbeen mee naar de linker kant,
Als diie emaal ontspannen loop hou je je handen weer goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:50

En wat doet dan je buiten teugel...in jou geval de rechter??

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:53

MdeJ is Marijke de Jong.(methode Bent Banderup) De methodes van het rechtrichten zijn verschillend, het doel hetzelfde, een ontspannen, rechtgericht paard. Hoe Marijke werkt, kan je beter even op haar site kijken http://www.paardenbegrijpen.nl Je bent op die site wel even zoet, heel veel informatie!
Bij Antoine(met rijden) heb je ervaren, handen hoog, Andere stelling nemen dan dat het paard gebogen is.(paard is links of rechts gebogen) Beide methoden heb ik geprobeerd, vindt ze ook allebei goed. Zal zeker een bepaalde methode nooit afkraken, alleen van Marijke ligt mij meer.

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:55

Ik vind het wel moeilijk hoor want bij mij lukt het maar bij een aantal paarden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:01

TÍs me nu te laat..was heel vroeg vanmorgen....maar ga morgen als mijn kop weer helder is direkt eens op haar site kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:08

maar zonder been...wat doet die motor dan?

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:09

Ja, ben je wel een dagje zoet.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 02:45

Ik zal ook maar even reageren. Ten eerste wil ik iedereen melden: Mireille den Hoed Is TOP OK dan! Alles wat ze vertelde en ons liet zien was zo logisch. Het was heel erg moeilijk voor mij om niet elke stap aan te sporen, er moest echt een knop om, door met het boven lichaam mee naar voren te gaan (in een hoek van 90 graden ) en met een minimale beenhulp ging mijn paard zonder continu te hakken vooruit en het werkte echt. Het leuke vindt ik dat iedereen die mee heeft gereden zo enthousiast was en zo'n ander gevoel ervaarde. Het grappige was dat de meeste paarden links gebogen waren. Ze heeft ons allemaal verschillende oefeningen laten doen en het afgestemd op ruiter en paard. Ja ik ben heel blij dat iedereen het zo goed en leuk ervaren heb en ben Mireille dankbaar dat ze op mijn uitnodiging is ingegaan. Binnenkort ga ik kijken hoe het eruit ziet als paard en ruiter al veel verder zijn met deze methode.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:29

runningkawa schreef:
maar zonder been...wat doet die motor dan?

Het rare is dat het paard eigenlijk vlotter loopt. Vraag mij nu ook niet hoe, maar ik heb het bij al de paarden zien gebeuren. Helemaal vreemd is het dat ze dan ook nog eens de "verkeerde" kant uit moeten kijken en eigenlijk alles met de hand moet gebeuren. Ook in de div. zijgangen blijft het been stil en drijft eigenlijk niet.Je plaatst de voorkant (schouder ) en je gewicht en dat is alles. Ook moest je b.v je beide handen naar een kant over de hals brengen.....wat elke goede instructeur zou je zeggen, juist verbied!
De teugel(aanleuning) is trouwens niet streng, dus geen trekken! En waarschijnlijk zit daar dus de clou...je remt niet af met de hand en het motertje loopt. Nog een, in mijn ogen aparte manier van versnellen...niet je kruis aantrekken, maar juist een beetje naar voren gaan zitten.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:21

Leuk om dit te lezen! Mireille kan ontzettend goed lesgeven weet ik uit ervaring. Knipoog