paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:29

webster543 schreef:
Op je 75ste nog rijden is mogelijk, Je mag eten, drinken en smoren wat je wil, veel invloed heeft het niet en mensen met een hogere BMI, maken evenveel kans als een andere.

Je kan paardrijden tot zeer hoge leeftijd blijven doen. Er is geen enorme conditie voor nodig. Het risiko met ouder worden is dat de reacties wat trager en anders kunnen worden en dat bij bv een val de blessure ernstiger kan zijn en het herstel aanzienlijk langer kan duren. Dat is meestal de reden om te stoppen met paardrijden. Niet omdat je het met je lijf niet meer aan zou kunnen....
Er rijden hier in het bos ook een aantal bejaarden. Die zijn wel bejaard om te zien, maar rijtechnisch rijden ze heel aardig. Jonge meiden zijn leuker om te zien .... Lachen
Citaat:
Ik kan helaas uit ervaring zeggen dat het behoorlijk verschil maakt of je overgewicht hebt, normaal bent of slank bent Lachen
Ik woog na mijn zwangerschap nog 90 kilo en ik zat toch niet lekker. Je bovenbenen zijn ronder en liggen niet prettig aan, ik had gewoon minder 'zit'. En zeker in de dressuur, behalve de techniek wil het oog ook wat. Ik sta op dieet om mijn sport optimaal te kunnen beoefenen Ja

Het is zo dat als je goed in je vel zit, dat het allemaal wat gemakkelijker gaat en het er wat fraaier uitziet. De kans dat een bejaarde ruiter een te hoge BMI heeft is tov een jonge meid van 20-40 jaar veel kleiner. Juist dat jonge spul, kan ook met een te hoge BMI vaak nog goed uit de voeten op de rug van een paard.

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:09

Zamora schreef:
nOekiiej schreef:
Het is een beetje rondhobbelen op paarden, kan iedereen toch!
[/size]

nee en beetje tegen een bal aantrappen is dan weer wel een sport Clown

Haha die gebruik ik ook altijd. Bloos

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:38

Ik denk toch dat achter een bal aanrennen vermoeiender is dan paardrijden hoor.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:27

Paardrijden is heel intensief vind ik omdat je zo met elke spier in je lichaam bezig bent. Bovendien als ik 2 weken niet gereden heb ben ik echt zwaarder dan als ik intensief train. Bovendien heb ik paardenbenen, billen en armen Knipoog Enne, wat dacht je van de hele verzorging? Kruiwagens rijden vind ik ook een sport ;P

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:30

Mijn voetbaltrainer zei een keer: Als je stil wilt zitten ga je maar op paardrijden.
Heb hem gelijk uitgenodigt voor een ritje op Haf, maar dat durfde hij niet Pling

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 17:47

tjaa is altijd als ze het eenmaal zelf proberen.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:49

Het valt me ook op dt het vaak mannen zijn die vinden dat paardrijden geen sport is. Zou dat komen omdat mannen volgens zeggen maar 1 ding tegelijk kunnen? Stel je toch eens voor hoe ingewikkeld het is om tegelijkertijd je buitenteugel, binnenbeen en bekken in de gaten te houden, en dan heb ik het alleen nog maar over een wendinkje. Nou is de overgrote meerderheid van de ruiters vrouw. Zouden die mannen niet gewoon roepen dat paardrijden geen sport is omdat ze er zelf volgens het hierboven geschetste biologische principe niks van bakken en jaloers op ons zijn? Vork

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 19:50

whaha ROFL
zou best wel eens kunnen!
maar mijn vader kan het wel Vork Tong uitsteken

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:12

Dat vind ik nou ook zo irritant Nors opkijken
Dan zeggen ze; het is alleen maar een beetje op dat paard zitten, dat paard loopt wel. Nou dan denk ik ga het zelf maar is doen!

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:16

Grrrrr. Ik had het er lang geleden ook met mijn huisarts over (die overigens een grote l*l is) En die bleef ook maar zeuren dat het geen sport was. Ik zeg altijd: Ik zeg ook niet dat het intensief is, maar het is wel een sport. En het wordt zo onderschat, die hele man heeft nog nooit op een paard gezeten en dan gaat hij mij veroordelen dat paarden geen sport zijn ed. Schaken is volgens mij ook een sport?

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:19

Ik vindt ook wel dat het paard meer sport dan wij ruitertjes die erop zitten, maar ben oneens dat wij ruitertjes er niet moe van zouden worden.
We zullen die mensen eens een uur op een dravertje moeten zetten, dat is lekker vermoeiend Tong uitsteken

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:20

Dat heb ik zovaak gehoord. Ook op school, dan moet je zo'n conditie test doen, [Shuttle Run Test] en dan moest je tegen de LO docent zeggen welke sport je zat. Nou, ik zei dat ik op paardrijden zat, die man begon te lachen, niet normaal. Heb hem dan ook wel laten zien dat ik een goede conditie heb, scoorde wel 8 Tong uitsteken

Maar ik vind het gewoon onzin. Zoveel praatjes, maar proberen ho maar.

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:28

Ja, ik hoor die vraag ook zoooo vaak, vervolgens vragen ze dan hoelang ik al les heb...dan zeg ik 5 jaar, dan krijg je het mega slimme antwoord "ow moet jij dan nog dingen leren???""ik dacht dat je met stap, draf en galop en als je 20 cm kan springen wel uitgeleerd was" Dan is mijn antwoord aan al die mege slimme mensen...."ja, Anky heeft haar rijden in een week geleerd..." En als ze me vragen of het wel een sport is zeg ik wat doet het anders op de Olimpische spelen???????

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:42

Tsja, dat krijg ik ook vaak te horen, maar ik reageer er niet meer op. Ik weet wel beter. Lachen

Alexandraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:44

Dat had ik nou laatst ook een jongen zegt zo
Paardrijden is een hobby geen sport. het paard beweegt
en degene die erop zit die zit hem maar lekker in ze maag
te schoppen en dat bit in ze strot te trekken. maar waarom
zijn mensen dan ook altijd zo bezweet en waarom heb men
dan ook spierpijn? Ik vind paardrijden gewoon een sport hoor. Vork

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:24

Of iets een sport is of niet is inderdaad niet objectief te meten. Ooit werd aan de Olympisch kampioen tienkamp gevraagd of hij dacht dat hij de beste en fitste allround sporter ter wereld was. Volgens hem waren er echter een aantal professionele balletdansers die hem in kracht en lenigheid ver overtroffen. Maar veel mensen vinden ballet helemaal geen sport. Ook voor het spelen van een pianoconcert van Beethoven is veel uithoudingsvermogen nodig, maar sport noemt men het zelden. Misschien valt dressuur dan wel onder de categorie sportieve kunst.

Vaak is geld de doorslaggevende factor. Ik hoorde laatst dat er op dit moment 50 miljoen mensen zijn in China die regelmatig snooker spelen. Televisieprogramma's van grote toernooien krijgen daar een aantal kijkers in de honderden miljoenen. Dit tezamen met de hoge geldprijzen bij snooker zal er voor zorgen dat snooker binnenkort toch echt wel als topsport wordt beschouwd. Misschien gaat het wel de plaats innemen van paardensport op de Olympische spelen. Dezelfde mensen die nu roepen dat paardrijden geen sport is zullen dan argumenten hebben waarom snooker dat wel is. Zo gaat dat in de sportwereld.

Als je het begrip "sport" eens vanuit een ander gezichtspunt wilt bekijken raad ik je van harte het boek "Lichamelijke oefening" van Midas Dekkers aan.

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:00

Ik zeg gewoon dat ze het dan zelf maar eens moeten proberen, en dan zwijg ik erover.

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:01

Ik hoor het ook vaak genoeg.
Laat ze zelf maar eens op een paard zitten, dan vraag ik daarna die mening nog wel een keer!

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:27

er zijn altijd mensen die het beter weten zeg ik altijd

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:33

Het is een hele goede sport. Als ik een flink stuk vrij hard in het bos gegaloppeerd heb dan zit ik soms hijgend en bezweet in het zadel. Daarnaast zit je dus absoluut niet stil en gebruik je elk spiertje in je lichaam.

Ik heb twee keer een hernia gehad en alles is heerlijk los na het paardrijden. Nou dat bereik ik met zitten niet. Lang zitten werkt juist belastend voor mijn rug. Bloos

En blijf maar eens een kwartiertje doorzitten, dan begin ik mijn buikspiertjes toch wel aardig te voelen hoor.

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:50

Paardrijden is de beste sport om je bilspieren mee te trainen!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:23

Ik hoor het ook vaak.
Laat ze lekker banketstaaf Haha!
Paardrijden is een sport, punt.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:11

Heb deze discussie altijd op school bij mij Tong uitsteken
Maar ik vind het wel een sport! Haha!

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:12

Ik heb zo'n hekel aan al die mensen die denken dat paardrijden geen sport is,
totdat ze er zelf een keer opzitten, dan weten ze wel anders Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:44

Mijn verloskundige zei wat heb jij een buikspieren hoe kom je daar aan. Ontspan eens zei ze ik zeg dat doe ik hahahaha,

wat voor sport doe jij vroeg ze, dus ik zei ik rij paard ze keek me met grote ogen aan. Haha!

Het is echt een sport je krijgt er sterke armen en benen van en buikspieren. Knipoog

Voor gehandicapten mensen wordt het aangeraden. Wij hebben een gehandicapten manege in Leiden. Dat is heel erg leuk die mensen worden helemaal ontspannen er van. En het is best zwaar voor ze en ook erg leuk vooral het contact met dieren is voor hun heel belangrijk. ( ik moest het even kwijt.) Knipoog