Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimRemy

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:02

op mijn eigen blijf ik gewoon zitten..
ken paarden die gaan stijgeren en wegrennen als jeder naast loopt, en als je der op zit doen ze dat juist weer niet,
weg rennen en schrikken ect wel , maar stijgeren nooit onder het zadel

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:06

Ik probeer altijd te blijven zitten. Gelukkig komt het niet vaak voor dus heb er niet zo heel veel mee te maken

remylaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:08

ik stap nooit van mijn pony af..
als ik na buiten ben met me paardje en we komen een loslopende hond tegen is ze weg..
ik vidnt het altijd prettiger om erop te blijven..
ik heb dan meer het gevoel dat ik der beetje hou..

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:36

Meestal probeer ik te blijven zitten, maar als ik het echt gevaarlijk vind (bijv. aan een drukke weg) dan stap ik wel af, gewoon voor de veiligheid van het paard en van mijzelf.

Nidiot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:44

Ik stap niet af. desnoods ga ik er gewoon rustig op stappen als k bang ben.
maar als ik afstap geef ik het paaard het gevoel dat zodra ik angstig ben hij van het werk af is.

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:05

Ik zou nooit afstappen. Ik heb altijd het gevoel dat ik op het paard meer controle heb dan wanneer ik ernaast loop. Ook geef je dan een beetje toe als je eraf stapt.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:19

Ik stap eigenlijk nooit af! Heb dat vroeger bij mijn merrie wel eens gedaan en dat heb ik geweten. Ze maakte er constand misbruik van (werd opeens voor vanalles bang als ze eigenlijk geen zin had om dat bepaalde weggetje in te gaan). Met Wacky probeer ik het dus te voorkomen. Als er bv. iets heel engs aankomt draaf ik een stukje vooruit om ergens in een inrit te gaan staan. Verder blijf ik gewoon zitten, als hij wat nerveus wordt ga ik midden op de weg lopen en steek mijn hand op naar eventuele bestuurders. De meeste snappen dan wel dat ze even moeten wachten.
Heb er ook wel eens 15 min. over gedaan om langs een paar koeien te komen hihi. Was echt 1 stap voorwaards en dan 2 stappen terug. En na heel wat aanmoedegingen en een fietser die ons voor ging(toevallig) Is hij er toch langs gekomen. Het heeft wel heeel lang geduurt en geef toe dat ik wel getweifelt heb of dat ik toch maar af zou stappen. Ben nog blij dat ik doorgezet heb. En wat NinTaJeer zegt, dat heb ik ook. Heb zoiets kan er beter opzitten als hij aan de kletter gaat kan ik hem nog tegen een boom aansturen ofzo. Als je er naast loopt ben je je paard zo kwijt en dan moet je maar afwachten waar hij terecht komt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:21

Bij mij verschilt het. Als ik in het bos ben en er ligt iets engs in de berm, stap ik niet af. Maar laatst reed ik voor het eerst met mn verzorgpony door een woonwijk, ze had het nog nooit gezien, en ze durfde de straat niet in. Ik weet dat ze het echt eng vindt, want ze werkt altijd goed mee. In dit geval ben ik dus wel afgestapt, het moet voor haar ook leuk blijven, en ik vind het niet erg dat ze dit de eerste keer eng vindt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:23

Ligt aan het geen wat ze eng vinden.
Soms ga ik juist de confrontatie aan om ernaast zo dicht mogelijk om het voorwerp en zelf op het voorwerp (ligt eraan wat het is ) te gaan.
Als ik denk dat ik ze kan overtuigen als ik erop blijf zitten dan stap ik niet af.
Ik zoek wel de confrontatie op en ga er niet met een grote boog omheen Knipoog

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:25

Tot afgelopen vrijdag zei ik stap buiten niet van mijn paard af. Afgelopen vrijdag was ik met een vriendin op buitenrit en die mij wilde absoluut niet langs een boot in het kanaal lopen. Ging op de acherbenen staan, omdraaien, deed pogingen om heel hard de verkeerde kant op te rennen. Omdat mijn paard niet meer wilde, wilde het jonge paard van mijn vriendin al helemaal niet meer. Ik ben afgestapt en heb naast mijn paard gelopen, langs de boot en ben daarna weer opgestapt. Het andere alternatief was namelijk omkeren, maar dat was wel heel erg makelijk.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:44

NinTaJeer schreef:
Ook geef je dan een beetje toe als je eraf stapt.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik probeer zo veilig mogelijk te rijden op de openbare weg dus als de situatie het toelaat zal ik echt wel proberen om zonder af te stappen ergens langs te komen maar als de veiligheid van onszelf of andere weggebruikers in het geding komt dan stap ik liever even af. Ik ga niet eindeloos zitten hannessen op mijn paard, ze wint echt de strijd niet als ik afstap, juist niet omdat ik toch verder ga en ik via een omweg toch mijn zin krijg. De volgende keer zal ze er makkelijker langs gaan juist omdát ik afstap en mij niet laat koeëneren. Zo weet ze dat we evengoed verder gaan. Ik keer hoe dan ook nooit om als iets niet lukt. Dán geef je toe.

Ik voorkom liever excessen en kies de gulden middenweg.

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:43

Ik blijf eigelijk altijd zitten!
Tenzij mijn paard richting sloot loopt, Dan stap ik zeker wel af! (gebeurt nooit hoorr!! Maar heb wel keer bijna met mijn andere verzorgpony in de sloot gelegen dus! )

JeanineHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:26

kijk als er een motor langs me komt sjeezen stap ik wel af,
mijn pony vind motors doodeng, dus ik weet zeker dat ze er vandoor vliegt.
als ik naast haar sta houd ik haar beter en is ze rustiger.
natuurlijk druk naar die motor staan gebaren dat ie niet zo hard moet Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:00

Bacannie schreef:
NinTaJeer schreef:
Ook geef je dan een beetje toe als je eraf stapt.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik probeer zo veilig mogelijk te rijden op de openbare weg dus als de situatie het toelaat zal ik echt wel proberen om zonder af te stappen ergens langs te komen maar als de veiligheid van onszelf of andere weggebruikers in het geding komt dan stap ik liever even af. Ik ga niet eindeloos zitten hannessen op mijn paard, ze wint echt de strijd niet als ik afstap, juist niet omdat ik toch verder ga en ik via een omweg toch mijn zin krijg. De volgende keer zal ze er makkelijker langs gaan juist omdát ik afstap en mij niet laat koeëneren. Zo weet ze dat we evengoed verder gaan. Ik keer hoe dan ook nooit om als iets niet lukt. Dán geef je toe.

Ik voorkom liever excessen en kies de gulden middenweg.

Afgod

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:45

Als het niet in het verkeer is stap ik niet af. IK probeer m'n paard er als nog langs te rijden. Lukt dit niet dan rijd ik voltens en kom ik steeds dichterbij. Vaak als ik goed doordraaf heeft zel al geen tijd om het nog eens eng te vinden en loopt ze gewoon lekker verder.

kars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:13

Redrumfox schreef:
Mijn reactie uit het andere topic:

Ik vind het zelf veel veiliger om eraf te stappen; mócht hij dan aan de kletter gaan dan gaat hij alleen zonder mij. Of je er nou op zit of ernaast staat; als een paard er écht vandoor gaat dan is hij in beide gevallen niet te houden. Dan heb ik liever dat hij alleen gaat dan met mij er bovenop: mijn eigen veiligheid vind ik zo'n geval belangrijker.

helemaal mee eens!! Pling
ik stap ook liever af, ligt er ook wel aan of het erg eng is voor een container ofzo stap ik niet af..ik ben het niet mee eens dat je op de grond minder te vertellen hebt dan er op want alle problemen wat je op de grond hebt heb je ook op het paard. veel grondwerk vind ik erg belangrijk!

meloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:00

niet afstappen want dan leert je paard je te vertrouwen.

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:35

mijn oude vz pony had nog wel eens van die kuurtjes dat ze af en toe ergens schrok oif bang voor was.
ik blijf altijd rustig zitten en ontspannen, ze blijft dan altijd rustig en snapt gelijk dat er niks aan de hand is aan de zit van de ruiter.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:23

Nee ik niet.
Ten eerste ik geef hem dan ze zin, En geef hem een reden om bang tezijn.... Clown
Hij mag van mij best even stil staan en kijken maar daarna gaat hij gewoon door lopen of hij nu wil of niet.
Maar meestal als ik hem laat kijken is het even briese en dan is al snel de aandacht weer op wat anders en dan stapt ze meestal wel kijken doet ze wel of er met een boog omheen Clown
Maar ja ze gaat wel Lovers

Afstappen heeft al absoluut geen nut...
Teminste vind ik zelf.
Lor is 1,70 en ik ben 1,64 nou dan begin je niks tegen zo'n paard.
Ook heb je dan totaal geen controle meer Clown
Als hij dan omhoog komt heb je niks.
Of trekt je teugels uit je handen dagg paard. Clown
Vind ik nou geen fijn gevoel als je aan het buiten rijden bent.

Dan zit ik er 10x liever op en ga ik wel een gevecht aan maar als het echt echt gevaarlijk word ook voor mij ga ik wel de andere kant op.
Dan heb ik me paard ze zin gegeven en heeft ie misschien wel gewonnen maar ik ga buiten geen risico lopen.
En voel zelf wel tot hoe ver ik kan gaan want geef niet zo maar op.

Maar tot nu toe heb ik dat nog niet mee gemaakt.
Ook ga ik nooit alleen en is er altijd iemand op de fiets mocht het een keer zo zijn heeft zij een halstertouwtje en klikt ze hem vast en loopt ze er naast...
Of mocht er wat gebeuren is er altijd iemand bij. Ja

Zo ie zo komt het word angst niet in mijn woorden boek voor ben echt nog nooit bang geweest voor een paard. Clown

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:11

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_xAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:25

Hangt idd af in wat voor situatie je zit.
Mijn fjord is niet bang voor een grote tractor etc dus stap ik ook niet af. Maar ik heb
1 keer meegemaakt dat hij een grote stapel zand zag en zich omdraaide en wegschoot, ik heb hem toen snel terug gekregen en weer terug gedraaid maar ik kreeg hem er voor geen mogelijkheid langs. Toen ben ik afgestapt, naar de berg gelopen en toen was er niks meer aan de hand.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:29

Ik stap nooit en te nimmer af. Heb liever dat mijn paard er met mij op zijn rug vandoor gaat dan dat ik er naast loop en dan aan de kletter. Gelukkig heb ik ook een paard wat er niet vandoor gaat als er iets engs is, maar er altijd met een boogje omheen. Ik geef hem trouwens wel altijd de kans om naar het 'enge object' te kijken zodat hij ook kan zien dat er niks aan de hand is.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:48

Oh neen! Ik stap nooit af. Ik ben een klein meisje van 48kg en als ze dan weg willen hollen heb ik tóch zo weinig te vertellen. Bloos

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:26

Niet afstappen, of het moet echt te gevaarlijk worden waarbij er ongelukken gaan gebeuren!
Als je gaat afstappen terwijl er geen gevaarlijke dingen kunnen gebeuren dan duw je de angst alleen maar meer erin! Sigaar

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:04

ik stap eigenlijk nooit van m'n paard af als ie bang is.
alleen als ie echt in het draad of een sloot dreigd te lopen.
een paard is een vluchtdier en rent eerst weg voor ie kijkt wat er aan de hand is. wanneer ie dus echt bang is let ie heus niet op of jij er staat, hij wil weg van die plek en zal er weg gaan ook, ook al moet ie daarvoor jou omver lopen.
heel zelden is m'n paard bang en wanneer ze dan achteruit gaat lopen ga ik niet trekken, drijven of wat dan ook. ik laat haar eerst een paar stappen achteruit doen zodat ze voelt dat er een mogelijkheid tot vluchten is. dit werkt bij mijn paard een beetje geruststellend, ze weet dat ze wegkan als er echt gevaar dreigd. daarna haal ik 1 teugel steeds ietsmeer aan zodat ze langzaamaan zonder dat ze het echt doorheeft in een bochtje van bijvoorbeeld het draad afdraaid. ik kan me voorstellen dat het niet bij ieder paard werkt maar dat is ook logisch. maar ik ken m'n paardje onderhand ook wel en weet dat ze wanneer ze bang is ze zich 9 van de 10 keer echt alleen maar aansteld.

bovendien is het voor mij zeer ongunstig om af te stappen... simpelweg omdat ik er dan niet meer opkom zonder hulp Bloos
m'n fjord heeft namelijk helemaal niks geen schoft en het zadel ligt verder goed maar schuift alleen weg als ik opstap dus stap ik op via een opstap. dit is geen enkel probleem... totdat ik er in het bos een keer af zou moeten, dan moet ik opzoek naar een opstapje Tong uitsteken