Met z'n 2en op 1 paard, zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inactief

Re: Met z'n 2en op 1 paard, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:19

Nu ja als je zorgt dat je er wel een onderleggertje ofzo oplegt dat toch 'iets of wat' de schok wat tegenhoudt en je probeert niet te botsen op dr rug
gaat het nog wel.

Maar dan moet je natuurlijk wel niet gaan galopperen enzo!
Wat rondstappen , 1 rondje draven ofzo maar daarbij moet je het dan ook wel houden.
Zoals je zelf al zei is het paard al wat ouder waardoor zn beenderen waarschijnlijk ook al heel wat geleden hebben.

Dus voor een keertje lijkt mij dit niet zo erg maar doe dit nu wel niet wekelijks of een uur aan een stuk ofzo.. (zijn veel mensen die enorm op hun paard hun rug botsen omdat ze niet goed kunnen lichtrijden/galopperen/meegaan met sprong en dat lijkt me zeker zo pijnlijk voor zo'n paard dan dat jullie er ff met zn 2tjes opgaan)

x

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:37

Voor eventjes vind ik het geen kwaad kunnen.
Het hangt natuurlijk wel helemaal van het gewicht af, waar jullie zitten, met of zonder zadel etc. etc.

Iedereen zegt wel: ''Haflingers zijn sterke beesten''
Ze kunnen toch echt maar 20% van hun eigen lichaamsgewicht dragen.
Ook ligt het er aan wanneer ze zijn uitgegroeid. Een haflinger is rond zijn 7e pas uitgegroeid.
Niet dat het hier uitmaakt, aangezien ik (als het goed is?) heb gelezen dat het paard 20 jaar oud is?
Haflingers zijn wel zeer sterke beesten voor de kar.
Tegenwoordig heb je rijtypische haflingers en de breed gebouwde haflingers.
Dit maakt natuurlijk ook weer een verschil.

Paarden zijn vaak wereldbeesten.
Voordat zij pijn vertonen of vertoning van verzet is het al veel langer aan de gang.

En nu dat gezeur (om het even grof te zeggen) over voltige.
Vaak hebben de wat 'oudere' (lees 14/15 en ouder) kinderen een groot paard van rond de 1.70
Dit is ook omdat deze vaak een grotere galopsprong hebben en dus makkelijker opzwaaien.
Hier kan dus ook meer gewicht op. Eigenlijk horen er niet meer dan 3 kinderen op.
Hier letten ze op twee normaalgewicht kinderen en een wat lichtergewicht kind.
De kleine jongere kinderen, die nog vrij licht zijn krijgen vaak een haflinger/fjord of iets dergelijks aangewezen.

Zoals er al werd gezegd wordt er veel gelet op gewicht, rugklachten, karakter enzovoort.
Ook hebben zij een voltige pad van 3 cm dik, wat natuurlijk niet het gewicht vermindert maar wel de schokken opvangt.

Ook heb je plekken waar je mag staan en niet.
Het is heel precies, waar je je voet bij een bepaalde oefening precies moet leggen in welke stand.
Iets schuiner of juist recht.
Ik wil niet zeggen dat dit bovenstaande overal zo is, maar waar ik voltige had en de internationale wedstrijd die ik gezien heb wel.

Bronte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:50

Zoals Nienke: voor eventjes kan het geen kwaad.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:53

Ik vind het niet zielig. Het ligt een beetje aan het paard, en aan de mensen die erop zitten. Bij bijvoorbeeld voltige zitten er ook meerdere mensen op 1 paard.

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:19

Voor eventjes kan het volgens mij geen kwaad, maar ik zou er geen gewoonte van maken Lachen
Een vriendin van me deed dat ook eens, ik ging voor de eerste keer western rijden op haar paard en toen is ze, met iets dat ik niet begreep, achterop komen zitten Lachen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:21

Ik zat twee jaar terug ook samen met een vriendin van me op mijn haf, dat was samen wel zo'n 120 kilo Bloos . We hebben dan wel alleen gestapt (en een klein stukje gedraaft én meteen eraf gelazerd Huilen van het lachen ) maar ik doe het ook niet meer. Vind het toch echt té zwaar voor haar.

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 22:02

nou heel ff snel en makkelijk doen en niet te lang kan volgends mij geen kwaad hoor.
en op maneges zitten soms ook mensen op paarden dat ik denk oh my god!
maar dit moet best een keertje kunnen lijkt mij?

xLovesunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:20

Voor het 1x in de zoveel tijd te doen kan het geen kwaad, maar niet elke keer.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:30

Mijn zus zat vroeger ook met onze andere zus met zn tweeen op de haf.Volgens mij kan het niet veel kwaad.Ik mocht pas nog met een vriendin op Roos Haflinger Vief en we hebben alleen gestapt in het bos.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:38

Ik heb het ook gedaan, maar zou het nu niet meer doen. Na het gedoe met zaels ben ik ook ietsje wijzer geworden betreft een paarden rug, en wanneer je met zijn 2en op een paarden rug zit ga je op het gevoelig en minder stevige deel van de rug zitten (zelfde idee als dat je achter het zadel zit). Dus als je het doe, doe het dan eventjes, en maar een enkel keertje.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:57

Op de manege zitten ik en een vriendin wel een op een kleine forse fjord , we wegen denk ik zoon 100 kilo bij elkaar , mischien iets meer.
Vinden jullie dat dat nog kan , als we alleen stappen.. ?

xTamaraa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:09

tja, als je het niet te vaaak doet.
kan he tniet echt kwaad;)!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:11

We doen het ook zeker niet vaak.. Haha!
Laats zijn we samen op zoon reus gaan zitten , was zo leuk , hij ging draven en toen hup daar lagen wij op de grond.. Clown

Ramano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:16

ik heb ook wel eens met mijn vriendin op haar paard met z'n tweeen gezeten maar die kan het makkelijk hebben Tong uitsteken (wij zijn met z'n tweeen 70 ofzo)

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:17

haflinger kunnen het wel aan alleen als je paardje al 20 is zou ik het niet te vaak doen af en toen erop met ze tweeen kan echt geen kwaad ik zit ook wel es met een vriendin op een fjordje dan komen we ook over de 100 kilo Bloos

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:18

valt welmee dat het zielig is als het paardje sterk genoeg is maakt dat niet zo veel uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:19

Lizet1994 schreef:
haflinger kunnen het wel aan alleen als je paardje al 20 is zou ik het niet te vaak doen af en toen erop met ze tweeen kan echt geen kwaad ik zit ook wel es met een vriendin op een fjordje dan komen we ook over de 100 kilo Bloos

en wat als je paard 19 en 10 maanden is........ kan het dan nog wel?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:25

Dan mag het nog 2 maanden Lachen

Nee, even serieus. Ik vind het helemaal geen ramp om een keertje eventjes met tweeën te zitten. Maar een paard is geen kermisattraktie, dus hou het bij wat stappen en let er wel op hoeveel gewicht er op zijn rug zit...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:27

Met zijn 2en kom je zeker over de achterste rib heen. Op de achterste rib mag geen /bijna geen gewicht komen. Er mag ongeveer 20procent van een paard zijn gewicht op zijn rug;)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:27

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:40

Ligt eraan hoe zwaar je bent met zijn tweeën!

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:01

Ik deed het vroeger zelf ook wel eens..toen woog ik nog geen 30 kg Knipoog...ik zou het nu niet zo snel meer doen!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:59

In principe vind ik dat het voor zo af en toe geen kwaad kan. Het gaat niet om hoeveel kilogram het nou precies is, want paarden kunnen veel hebben, maar gewoon om de belasting op de verkeerde plek van de rug. Want er zijn ook genoeg ruiters van ongeveer 90kg (of meer) die gewoon lekker met hun paard kunnen rijden, zonder dat het hem teveel word.

Bedoel, m'n schoonzusje en ik hebben ook weleens met z'n 2en op mijn Haf (van inmiddels 2) gezeten en m'n pony had de grootste lol van ons 3en denk ik! Haha!...Maar om dit nou regelmatig lang te doen? Nee, niet verstandig. Lachen

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:31

Wat moeten de paarden met voltige van dan wel niet Schijnheilig

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:38

Mijn haflinger kan mijn 100kg met gemak dragen! Maar ik moet opletten waar ik zit. Als ik er zonder zadel oprijd heb ik de neiging mijn kont te ver naar achter te brengen en dan wipt ze haar kont al eens omhoog om te zeggen van 'dit vind ik echt niet leuk hoor'.

Dus 100kg gaat zeker (kijk maar in het haflingerforum in dat topic over te zwaar zijn) maar ik zou niet te ver naar achter gaan zitten.