FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

db1

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:57

@ Olijf Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben er ook vandoor, lees morgenmiddag weer bij!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:00

CaroleKlomp schreef:
Je hebt gelijk, ik vind dat je als ruiter zo min mogelijk aan de mond moet komen. Een lichte aanleuning en een begrenzende functie van de hals vind ik voldoende. Geen sprake van druk.

Even een correctie. Ik vind het een vorm van onnodige dierenkwelling, dat is anders als wat jij schrijft. De dingen die ik genoemd heb zijn bij topruiters te zien.

Nogal gespierde taal: onnodige dierkwelling. Maar goed, onlangs begon iemand met mij een discussie in de trant van: 'zielig dat je op een paard zijn rug gaat zitten'. En een bit en een zadel zijn ook zielig. Eieren eten is moord en leder moet je niet kopen, daarvoor worden dieren uitgebuit.

Tja, dan wordt het genot van de dressuursport lastig om uit te leggen...
CaroleKlomp schreef:
@vido Ik zou graag meer balans op GP niveau willen zien bij de meeste paarden.

Dressuur draait bij mij om balans en de vrije samenwerking tussen ruiter en paard. Geen dwang. Ik vind dat de houding wodrt ingevuld door het evenwichtsmechanisme. Het tempo bepaalt de ruiter daar ben ik eht mee eens.

Ik werk met conditionering. Druk en ontspanning. Je kunt dat intepreteren als dwang. Prima. Mijn paard zoekt de weg van de minste weerstand en die leg ik zo neer, dat hij daar loopt, waar ik het wil. Qua houding en tempo. Controle noem ik dat. Balans is de basis. Maar ook daar wil ik controle over (ik denk aan een appuyement waar ik precies de schouder kan controleren, meer naar buiten, meer naar binnen).

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:12

CaroleKlomp schreef:
Wat voor drul bedoel je? Bij aanleuning zou ik niet van druk willen spreken.

Je hebt gelijk, ik vind dat je als ruiter zo min mogelijk aan de mond moet komen. Een lichte aanleuning en een begrenzende functie van de hals vind ik voldoende. Geen sprake van druk.

Even een correctie. Ik vind het een vorm van onnodige dierenkwelling, dat is anders als wat jij schrijft. De dingen die ik genoemd heb zijn bij topruiters te zien.

Merkwaardig dat jij denkt dat ik mensen uitnodig omdat het toch niet gebeurd. Zo zit ik namelijk niet in elkaar. Zoals ik al eerder heb gezegd sta ik voor de volle 100% achter wat ik zeg en beweer, niets meer en niets minder. Ik vind het heel dom als ik dingen beweer en vervolgens smoesjes moet bedenken als er wel iemand wil komen.......Dan ben je in de paardenwereld zo uitgerangeerd. Nee, er is dus geen sprake van: mensen die geinteresseerd of nieuwsgierig zijn, zijn welkom!

Jij gaat ervan uit dat alles op film staat en dat is niet het geval. En als dat wel het geval was, vind ik het niet zinnig om dat te laten zien zonder dat ik dingen kan toelichten/ uitleggen.

Ik zeg niet dat mensen niet welkom zijn bij jouw, maar de kans dat iemand langs komt is klein, dus zou een foto of video met tekst mss verhelderend kunnen werken.

verder bedoel ik met druk, contact met de paardenmond, een verbinding met de hand, als die er niet is loopt die achter de teugel. (en dan heb ik t over een lichte druk/ contact)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 06:50

vossie schreef:
[
En toevallig heb jij ook geen enkele foto of video camera in je bezit, zodat je het met ons kan delen Haha! Knipoog

Ff zonder gein, ik vind het jammer dat Caroleklomp geen beeldmateriaal wil/kan plaatsen, want als ik het zo hoor moeten haar paarden geweldig in balans en door het lijf lopen. Ik zal niet zeggen dat ik haar niet geloof, maar ben wel heel benieuwd naar de beelden, mss kan ik er wat van opsteken!

Volgens mij ben ik hierin allang duidelijk geweest. Ik wil geen beeld materiaal plaatsen en ik heb al meerdere malen toegelicht waarom ik dat niet wil.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 06:53

KiWiKo schreef:
vossie schreef:
En schijnbaar hun paarden veel beter aan het lopen hebben, maar dat niet aan de wereld willen tonen Rolleyes

Zelfs niet met foto of filmmateriaal, want dat zegt zo weinig Lachen

Ik heb geen problemen met jouw mening zoals je weet. IK heb wel problemen met het feit dat je geen antwoord geeft op de vragen die ik je gesteld hebt. Ik ben namelijk zeer geinteresseerd in de onderbouwing van jouw mening. IK ga er zelf altijd van uit, dat ik kan leren van een onderbouwing van iemand anders. Zeker als we over een onderwerp niet op 1 lijn zitten.

Wil je de moeite nemen om de vragen te beantwoorden Kiwiko?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 06:58

Nimmy schreef:
Ik zeg niet dat mensen niet welkom zijn bij jouw, maar de kans dat iemand langs komt is klein, dus zou een foto of video met tekst mss verhelderend kunnen werken.

verder bedoel ik met druk, contact met de paardenmond, een verbinding met de hand, als die er niet is loopt die achter de teugel. (en dan heb ik t over een lichte druk/ contact)

Nee, dat zeg je niet. Maar je wekt bij mij wel de indruk dat ik dat alleen maar zou zeggen omdat ik wel weet dat er niemand komt. Dat vind ik nogal een bizarre conclusie. Zeker omdat ik weet dat dat helemaal niet aan de orde is. Iedereen die geinteresseerd is, is welkom. Zoals ik al aangeven heb, heeft de ervaring geleerd dat beelmateriaal niet verhelderend werkt.

Ok. Maar de verbinding die ontstaat tijdens aaneuning zou niet meer dan 2 ons mogen zijn. Ik zou dat geen druk willen noemen. Overigens zie ik dat bij LDR ruiters zeker niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:39

nee Carola, sorrie......... ik zie daar niet het nut van in en vind het verspilde energie

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:00

@Kiwiko Ok, dat is jouw keuze. Het maakt je wel ongeloofwaardig in mijn ogen als je wel een uitgesproken mening hebt en die niet wil onderbouwen. IK vind het juist heel interessant om te weten hoe jij die dingen die ik genoemd heb bij de top verklaart. Je bent immers voorstander en dat maakt jouw antwoorden juist zo interessant. Van verspilde energie lijkt mij dus helemaal geen sprake.

Ik zeg met andere woorden weliswaar dat ik niet het nut van het plaatsen van beeldmateriaal in zie, maar ik licht dat uitgebreid toe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:15

Je ziet niet het nut in van het plaatsen van beeldmateriaal, maar meent wel vanaf beeldmateriaal een mening te vormen over een trainingsmethode.

maar nou doe ik het toch, laat ik me toch verleiden......

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:31

Ik denk dat je niet goed bent geinformeerd. IK heb nergens beweerd dat ik mijn mening over LDR gebaseerd heb op beeldmateriaal. Dus jouw conclusie is onjuist.

Nee, Kiwiko ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing van de dingen die ik genoemd heb. Hoe jij die opvallende dingen verklaart?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:45

Ik ben nog steeds, ook na deze pagina's discussie, nog steeds niet overtuigd dat hyperflexie goed is voor een paard.... Als ik de filmpjes bekijk en daarbij de spieren en gewrichten van het paard erbij haal, kan ik alleen maar concluderen dat je je paard op een verkeerde manier aan het trainen bent. Heb eerder een link geplaats en daaruit komt duidelijk naar voren dat bij hyperflexie de verkeerde spieren ontwikkeld worden.
Als ik die filmpjes op youtube bekijk, zie ik dat de paarden hun rug wegdrukken, de achterhand er niet onder brengen en vaak in protest gaan...persoonlijk vind ik dit niet prettig om naar te kijken.
Wat mij hier opvalt is dat iedereen roept "plaats een foto, plaats een video" maar ik nog niks heb gezien. Ikzelf ga dit weekend foto's maken van hoe ik mijn paarden graag laat lopen...Carole, ik kom een keer langs, moet alleen eens kijken wanneer. De afstand maakt mij niet uit!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:12

CaroleKlomp schreef:
Ik denk dat je niet goed bent geinformeerd. IK heb nergens beweerd dat ik mijn mening over LDR gebaseerd heb op beeldmateriaal. Dus jouw conclusie is onjuist.

Nee, Kiwiko ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing van de dingen die ik genoemd heb. Hoe jij die opvallende dingen verklaart?

je adviseerd mensen alleen wel om op youtube naar rollkur te zoeken, filmpjes die vooral geplaatst zijn door anti mensen, die dus wel de verkeerde momenten erop zetten/ of verkeerd gebruik....

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:29

@Nimmy, sommige foto's vind ik inderdaad momentopnames en zijn in mijn ogen ook moeilijk te beoordelen. Maar filmpjes van 3 minuten...daar mag je je toch een mening over vormen? Tenslotte wordt daar heel duidelijk wat rollkur is en tuurlijk zet je dan het beste "slechtste" erop als je erop tegen bent. Maar als er iemand is die een video van een mooie ontspannen rollkur heeft, wil ik die graag zien!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:49

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:56

Met de momentopnames bedoelde ik de foto's.... Knipoog

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:59

oke... ik dacht dat je daarmee wou zeggen dat het rijden met kin op de borst niet gedaan werd of alleen moment opnames. vandaar dat ik even dit filmpje liet zien om te bewijzen dat er dus wel zo werd gereden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:02

maar we hebben net geleerd dat er geen conclusies getrokken kunnen worden van beeldmateriaal

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:04

Bedoel je daarmee te zeggen dat je aan de hand van beeldmateriaal geen conclusies mag trekken???

Dat vind ik de grootste onzin....

dan zou je ook niet mogen zeggen met een kur op tv: die heeft goed gereden?????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:07

zijn niet mijn woorden Lachen
CaroleKlomp schreef:
@Rana: Zoals ik al gezegd heb, heb ik mijn mening wat betreft foto's/ filmpjes gebaseerd op ervaringen van mensen. Dat betekent dat de ervaring heeft geleerd dat het pas echt duidelijk wordt als ze het in real-life zien en ervaren. Bij het real-life kan ik zelf de mensen wijzen op punten die veranderen. IK kan dan aan de hand van een ruiter dat in de praktijk laten uitvoeren. De reactioes van de mensen is over het algemee dat na het zien van real-life het kwartje echt valt. Bovendien als je je het al op film zou willen proberen, moet je een professioneel iemand hebben die ook in detail kan filmen zonder dat het totaal beeld verdwijnt. Ik ben ervan overtuigd dus dat beeldmaterilaa in deze niets toevoegd.
Gymnastiseren ben ik met je eens. Maar wat is precies flexibiliseren? Wat is het doel precies? Hoe ervaar je dat als ruiter? Is flexibiliseren hetzelfde als oprekken om lengte te krijgen in de spieren?

Je ziet in de top geen balans. En voor mij is dat het doel van de dressuur. Dan hoef je niet te flexibiliseren omdat een paard in balans al flexibel is.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:14

Daar ben ik het dus voor een deel niet mee eens. een foto kan inderdaad momentopnames geven enzo.. maar dat is bij een filmpje absoluut niet het geval.... daar kan je gewoon zien hoe een paard zich een paar minuten beweegt en hoe deze gereden wordt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:16

Ik ben ook van mening dat een filmpje prima weer geeft wat er in feite gebeurt. En als je bang bent voor misinterpertatie CaroleKlomp, dan maak je er toch een clinic van? Haha! Spreek je de video tijdens het rijden (of er na) gewoon in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:18

Ik ben van mening dat beeldmateriaal bijzonder veelzeggend is, maar een live demonstratie nog veel meer en daarom hecht ik weinig waarde aan de opvattingen van Carole. Ze heeft me destijds ook live bepaald niet kunnen overtuigen van haar aanpak, en dat is zo te lezen nog niet veranderd.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-04-08 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:22

Maar om nu met z'n allen af te reizen naar Creil gaat mij een beetje te ver. Filmmateriaal kan prima, als dat dan vervolgens niet getoont wilt worden, vind ik dat wel een beetje flauw. Van mij mogen jullie allen ook best een video van mijn paard in proef zien, doe ik ook niet gek over. En tuurlijk staat dat filmpje vrij voor interpertatie, maar er is toch wel voor het meerdendeel goed te zien wat er gaande is en hoe het algemene beeld van het paard is.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:25

Inderdaad!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:28

@Lielle: ben het volkomen met je eens! Hoewel ik in Carole's uitspraken mij wel kan vinden, vind ik praten en zien 2 heel verschillende dingen. Hoewel Creill denk ik wel 150 km verderop is, wil ik het toch wel eerst eens zien...