wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:00

Lielle schreef:
Maar dat is niet de vraag.

Lusitana, ik zie het toch regelmatig terug komen in dit topic. Heb jij trouwens een link voor me van dat verhaal dat je pas als 18-jarige of ouder een hengst mag geleiden. Werkelijk nog nooit van gehoord en met mij velen in de paardensport, waarbij ik niet zeg dat het niet zo is. Maar dat zou ik wel eens willen doorlezen.

Dit is een wet. Zou niet weten hoe die te vinden op internet. Vroeger werd het wel in bepaalde paardenboeken gemeld en in verband met ruiterbewijs examen volgens mij ook.
Niemand heeft er van gehoord, omdat niemand geinteresseerd is in een wetboek. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:02

Ik heb mijn ruiterbewijs, zelfs 2 * gehaald, en ik ben dus wel iemand die van wetten en reglementen op de hoogte is. Ik ga eens zoeken Haha! volgens heb ik zelfs mijn oude wetboeken nog wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:14

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi ... script=yes

alle wetteksten die op dit moment geldig zijn online. Zoeken met trefwoord hengst in de tekst levert vijf hits op, allemaal betrekking op de regeling paardensperma. Ik ben dus geneigd te denken dat die regeling nu niet meer bestaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:42

Zou kunnen, ik heb helaas niet het nummer van de wet bij de hand. De meeste van mijn boeken zijn nog in Nederland.

Jenny00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:05

runningkawa schreef:
Ik ben het ook met sizzle eens Ja

er zijn hengsten die niet echt veel moeilijker zijn.
Maar genoeg die meteen door hebben dat ze een stukje ruimte krijgen en dan zijn ze ineens een stuk moeilijker op de plek terug te zetten dan een ruin of een merrie.

Ik weet wel dat ik absoluut geen hengsten mens ben, ondanks dat ik best consequent ben.

Verder zie ik het nut van een paard hengst houden ook niet, behalve bij een goed gekeurde dekhengst Lachen
Voor de rest lijkt het me voor een paard ook fijner om ruin te zijn Lachen

*LOL*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:30

Waarom zou het fijner zijn? Jullie doen net of en hengst ALTIJD persee een eenzaam (rot)leven heeft en alsof een hengst ALTIJD persee behoefte heeft aan paardenmaatje. De mens kan vaak die functie gewoon overnemen, anders liepen er wel heel veel gefrustreerde paarden rond.

Er zijn zat ruinen en merries die ook anders leven dan in de wei met anderen, omdat ze niet passen in een groep ofzo. En er zijn zat hengsten die wel gewoon in een groepje naar buiten kunnen. De mijne gingen gewoon met oudere merries en ruinen naar buiten.

Belangrijkste is (bij alle paarden) goede opvoeding zonder hengsten angst. Ik heb het idee dat in nederland sommigen al bijna sidderen bij het woord... Het heeft een heel andere betekenis gekregen dan "manlijk paard".
Net als pismerrie. Dat was oorspronkelijk een merrie met een ontregeld hormoonsysteem, maar tegenwoordig noemen jullie elke lastige merrie meteen maar pismerrie of het een scheldwoord is.

Waarom zou een hengst zijn nut moeten hebben? Waarom mag een hengst alleen hengst blijven als hij dekt? Een merrie mag toch ook gewoon haar spul houden ook al wordt er nooit mee gefokt? En een ruin heeft al helemaal geen "nut", als je het zo bekijkt.
Het nut van een paard zit niet in het geslacht.
En het zijn juist de dekhengsten die het moeilijks zijn (door eiwitrijk dieet en opgewekte lust)! Daar moet je nou niet echt naar zoeken als rijpaard voor een gemiddelde ruiter!!!!

Maar goed, het is duidelijk dat sommigen niet echt, of echt miet, eigenlijk, klaar zijn voor rijpaardhengsten. dan moet je het gewoon niet doen. Bij de minste twijfel ben je gewoon ongschikt. Maar ook voor een dominant paard, of een vurig paard of of of of. asl je begrijpt wat ik bedoel.
En ieder zoekt gewoon een dier wat bij hem/haar past. En bij sommigen kan dat net zo goed een hengst zijn. Wat is daar mis mee? Dat iemand er zelf er geen wil hebben is tot daar aan toe, maar het lijkt wel dat sommigen zouden willen dat er haast geen hengsten (behalve voor de voortplanting) bestonden....

Verder heeft het weinig zin om posts te plaatsen die bestaan uit een quote en een smiley...

Uit boktregels:
Citaat:
Off topic en oneliners
Zorg dat je antwoord in een topic relevant is voor het onderwerp van het topic. Off-topic reacties zijn vervelend voor degene die het topic gestart is en stuur je beter via pb. Ook 'oneliners' ("Cool!" "Veel sterkte!" "Ja, ik ook") worden niet op prijs gesteld. Als je geen uitgebreidere reactie weet te typen, kan je net zo goed niet reageren. Reacties met alleen smiley's ( Haha! ) zijn vaak voor meererlei uitleg vatbaar en ook daarom niet toegestaan. Reacties die enkel dienen om het topic opgenomen te krijgen in je lijst met eigen berichten (stipjesreacties) zijn irritant voor andere gebruikers en worden verwijderd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:45

Ik heb niet het hele topic gelezen gezien er ergens in het midden een beetje een "offtopic" deel komt...Dus sorry als ik een vraag stel die al gesteld is.

Ben sinds 4 jaar trotse eigenaresse van een pracht van een welsh hengst. Toen ik dat hier meldde stond bokt ook op zijn achterste poten. Vroeg me toen af waarom ze er in godsnaam zo moeilijk om deden. Een hengst is toch ook maar een paard? Ik ben heel naief begonnen aan dit avontuur...Nu ik deze ervaring rijker ben, heb ik zo iets van; 'als het echt mijn droompaard is, laat ik hem niet staan omdat hij hengst is. Maar als ik twijfel dan zou het "hengst zijn" een doorslaggevende factor zijn om hem te laten staan.'

Ik had het geluk om een prachtige 14-jarige goed opgeleidde hengst tegen te komen. Hij had zijn eigen karaktertje maar het was heel duidelijk te zien aan hem dat hij een strenge, kordate opvoeding gehad had. Hij beet niet, deed niet moeilijk, sukkelde aan een los touwtje mee...Alles wat je je maar wensen kan.

Maar natuurlijk komt zo'n dier in een testperiode he...
Pony in kwestie heeft een maand lang, niets anders gedaan, maar dan ook echt niets anders gedaan, dan tijdens het rijden bokken, steigeren en er vandoor gaan. En als je hem er dan even doorheen reed, dan ging hij weer als een trein! Maar ik ben vaak gevlogen in die maand hoor! Bloos! Volledige Check is gedaan, niks aan het handje. Hij testte alleen even...

Daar heb je hem dan doorheen, maar dan komt natuurlijk die periode dat ze vanaf de grond hun grenzen aftasten he. Blame him! Aan een los touwtje lopen was er toen niet meer bij hoor... Ik reed toen al wedstrijd met hem en dat zag er dan zo uit: Peerd uit trailer halen, halster strak vastnemen (echt het neusgedeelte strak tegen zijn neusrug aan knijpen) met de rechterhand, in de linkerkant het halstertouw én een dressuurzweep die ik voor zijn borst hield. Bovendien had hij rond zijn neusgaten een heel klein beetje geurmiddel (citroengeur, geen sterke citronella oid, zachte citroengeur) om te zorgen dat hij geen merrie's enz rook...En dan kon je hem bedwingen en hem opzadelen op een veilige manier.

Opzadelen was dan overigens niet het moeilijke deel...Opstappen! Bloos! Hij kwam rechtovereind als je opstapte. Dus dat was voet in de beugel en heeeeeeel snel je been over zijn rug heen zwaaien en maken dat je zat. Want als je eerste poging niet lukte was het verrekte moeilijk om het zelfs nog maar eens een tweede keer te proberen!
Hoeveel mensen hebben niet slikkend een stapje achterwaarts gezet als ze zagen dat ik op mijn pony wilde stappen...Hoeveel mensen hebben hun hart vastgehouden als ze zagen hoe hij deed? Zat mensen die het zagen en dan in de losrijpiste stonden van "uh oh...Dat komt hier zo meteen bij rijden..."
Maar eens erop was hij het braafste dier dat je je kon voorstellen...

Ondertussen zijn we die periode voorbij. Kan ik hem met een lang teugeltje laten staan als ik op stap, maar het is nog altijd zo'n verschrikkelijke druktemaker die zeker op vreemde omgevingen niet zo eenvoudig is. Ik hem hem aan een lang halstertouwtje...Maar wel die nek gekromt en langs me op dansen...En waar ligt je grens dan? Wanneer beslis je of hij te ver gaat of niet? Als dat knopje vanboven om gaat, en dat kan op een fractie van een seconde zijn, moet je zorgen dat je hem al vast hebt nog voor hij zich bedenkt dat hij het om gaat zetten...Want als ze gaan, dan gaan ze, en dat geld voor elk paard. Maar een ruin of een merrie kunnen geen veulens verwekken bij andermans paarden... Knipoog
En nu kan ik overigens vrijwel alles met hem hoor...Maar hier op bokt en van mijn lesgeefster kreeg ik de raad: "draai nooit je rug naar een hengst" en die raad mag je vrij letterlijk nemen....Als je een hengst aan schaft, neem hem ter harte...Sla hem niet in de wind.

Wat ik me af vraag; Waarom wil je een hengst? Wat is voor jou het verschil, dat je voor een hengst zou willen gaan ipv voor een merrie of een ruin?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:53

Waarom zou iemand een speciale reden moeten hebben om een hengst niet uit te sluiten in een keuze?

En, het gedrag wat je beschrijft is niet hengst typisch maar onopgevoed paard typisch.

Ik begrijp die angst voor het verwekken van een veulen ook niet.
niet alle hensgten stuiven op alle merries af en daarbij kun je bij een merrie ook gewoon voorkomen dat ze een veulen krijgt. De vrucht kan gedood. Dit doen ze ook bij tweelingdrachten bv, eentje doden in een beginstadium (als het nog een brokje cellen is).
Zelf heb ik trouwens een veulen gehad van een losgebroken hengst waar ik zeer blij mee was, het was van een Poolse Arabier, die door toeval later in het bezit kwam van mijn beste vriendin. Stond gewoon bij andere paarden in het land. Ze heeft hem alleen gecastreerd toen ze naar Amerika verhuisde omdat invoeren van een hengst duurder is.

Grappig genoeg wordt onberekenbaarheid hier (inn Portugal) juist aan merries toegeschreven (het was ook een merrie die mij op de rug sprong...)en ik moet eerlijk zeggen dat ik idd veel lastige merries ben tegen gekomen. Wellicht omdat ze daar niet serieus mee bezig zijn. (Het is MAAR een merrie. Alleen goed om veulentjes te produceren. Dus eigenlijk denken ze hier andersom, met dezelfde soort gevolgen. Een paard gaat zich gedragen naar hoe je er mee omgaat... uitzondering voor paarden van slecht karakter of ziektes die het gedrag beïnvloeden.)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-05-08 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:59

Lusitana; Omdat hengsten, hoe je het ook draait of keert, speciale aandacht vereisen. En een ruin simpelweg een stuk makkelijker is.

Deze hengst is zeker wel goed opgevoed. Hij wordt hier ook erg kordaat aangepakt. En ik zie wel meer hengsten met een opgekrulde nek trippelend, dansend en briesend langs hun baasje lopen Knipoog Terwijl mijn merrie, hoe heet ze ook is, dat niet doet. En dat is nu eens hét voorbeeld van een onopgevoed paard (we zijn er hard mee bezig om er opvoeding in te krijgen)

Veel hengsten doen het wel. En het veulen kan gedood worden, maar hoe zit dat met de rug van de arme ruiter van die merrie?

Ken evenzeer een hengst die, ondanks dat ze verschrikkelijk streng met hem zijn, zo nu en dan "het er van neemt" en degene die er op dat moment dicht bij staat bespringt. En ze nemen werkelijk álle voorzorgsmaatregelen die een paardeneigenaar kan nemen.
Heb het gevoel dat TS een specifieke reden heeft.

Oh en nog een kwaaltje...Lui zijn! (ze kijken te veel rond waardoor het moeilijk is om ze echt aan je hulpen te houden. Veel hengsten zijn ook tegen het been maar ik moet zeggen dat ik daar bij mijn eigen dier geen last van heb. Wel bij de andere hengst die ik eerder in dit bericht beschrijf...Die is verschrikkelijk tegen het been.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:03

hengsten zijn inderdaad de meest luie paarden die er zijn Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:05

En wat als het nu een keer mis ging met losrijden, en jij naast je pony lag.
En een andere ponyruiter een hengst in zijn nek kreeg?

Denk dat ik ook niet zo blij zou zijn als ik je zo zou zien opstappen. Bloos
Dat zijn geen geintjes.....

Die tip is wel goud waard, want ook bij de braafste hensten kunnen de hormonen wel eens opspelen. Ja

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:06

Hm, met Ex heb ik er geen last van, maar dat is, voor zover ik zie, een uitzondering op de regel. Want alle andere hengsten die ik hier in de buurt zie zijn verschrikkelijk tegen het been...

Marliesje wat bedoel je precies, want iets zegt me dat die reactie op mij is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:07

Een ruiter moet gewoon zorgen dat een paard hem niet bespringt (merrie omdraaien, zweepje hanteren). Ik had het over losbreken en naar merries in een weiland gaan.

Ik zou ook wel eens willen zien hoe vaak dit in de praktijk gebeurd. Volgens mij is de angst groter dan de werkelijke cijfers. De kans om je nek te breken of dodelijke hersenletsel op te lopen is groter bij gewoon beoefenen van paarden sport, zonder dat er een ander paard in beeld is.... daar denk je toch ook niet elke seconde bij na als je gaat rijden? Sterker nog, het grootste gros lijkt zonder helm te rijden.

Ruinen zijn niet vanzelf lief. Een rotpaard is een rotpaard of er nu veel of minder testeron in rondgaat.
Hij is makkelijker te houden omdat ze makkelijker geaccepeteerd worden. Dit heeft niets met het paard te maken.

Een onberekenbare hengst kan net zo goed een onberekenbare ruin worden. Het ligt heel erg aan het feit of een en ander door het testerongehalte komt, of in het karakter zit, of door de opvoeding komt.

Nogmaals ik zit hier niet om mensen hengsten aan te raden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:09

KiWiKo schreef:

Waarom huiveren jullie er dan zo voor?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:10

Testosteron is wel precies het hormoon dat er voor zorgt dat die heren "doorslaan"

En even een zweepje bij de hand houden? Kom op Lusitana...De zwarte parel die baaslief besprong zonder aanleiding terwijl hij door twee mánnen vast gehouden werd hebben ze met alles wat ze vonden geslagen om hem van haar af te krijgen...Het beest reageerde nergens meer op.

Heb per toeval nog maar pas het verhaal van een vriendin gehoord. Die ook "ff een hengst hield" en hem bij haar ruin op weide gooide. Moet kunnen toch? De ruin was de dominantste en de hengst absoluut niet. Kennismaking verliep goed dus je kan ze met een gerust hart alleen laten eh?

Vier weken later staat de ruin met een bloeduitstorting die op zijn wervels drukt en hoogstwaarschijnlijk is hij blijvend blind aan 1 oog. Om nog maar te zwijgen over de sneeën enz die hij heeft...
Hengstlief heeft niets, echt helemaal niets!...Dus je mag twee keer raden wie er bovenop wie gevlogen is?

En dat luie is onder het zadel, niet aan de hand. Er voor huiveren doe ik niet...Maar ik zie ze toch niet graag bij iemand "voor de leuk".... (Zegt het meisje dat het ongeveer vier jaar geleden ook allemaal zo nuchter bekeek Nagelbijten / Gniffelen)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-05-08 20:12, in het totaal 3 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:11

Lusitana schreef:
KiWiKo schreef:

Waarom huiveren jullie er dan zo voor?

ik huiver niet voor een hengst hoor Haha! Haha! Haha!

ik zeg alleen in verkeerde handen is het geen goed komend Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:23

pharagirlke schreef:
Hm, met Ex heb ik er geen last van, maar dat is, voor zover ik zie, een uitzondering op de regel. Want alle andere hengsten die ik hier in de buurt zie zijn verschrikkelijk tegen het been...

dat ik me wel kon voorstellen dat er mensen stonden te kijken die het niet zo prettig vonden dat je bij hun kwam losrijden met je hengst. Haha!

Niets meer en niets minder. Lachen
Gelukkig heb je inmiddels meer controle, maar het kan op zo'n momenten ook fout gaan, en daar kunnen anderen de dupe van worden.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:24

Zie nu dat je inmiddels heel anders ertegenover staat.
Gelukkig. Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:28

Marliesje schreef:
pharagirlke schreef:

dat ik me wel kon voorstellen dat er mensen stonden te kijken die het niet zo prettig vonden dat je bij hun kwam losrijden met je hengst. Haha!

Niets meer en niets minder. Lachen
Gelukkig heb je inmiddels meer controle, maar het kan op zo'n momenten ook fout gaan, en daar kunnen anderen de dupe van worden.

Oh ik snap dat ze keken hoor. Maar let wel; Explo werd áltijd vastgehouden door twee mensen tot hij wat ouder en wijzer werd! Eentje aan de teugels. De tweede aan een halstertouw dat op een correcte manier aan het hoofdstel bevestigd was. Moest ik vallen was hij dus niet zomaar los. Onder het zadel heeft hij nooit een hoef verkeerd gezet. Ook niet op het losrij terrein. Zelfs niet als ze met een hengstige merrie vóór zijn neus gingen staan. (De trut piste voor zijn neus en ruiterlief vond het niet de moeite om me even er langs te laten ondanks dat hij heel goed wist dat ik een hengst onder mijn kont had..Maar hengstlief stond lomp te kijken Clown) Als je opstapte leek hij levensgevaarlijk, maar eens erop was het de braafheid zelve.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:12

Tja, zo kan ik ook wel verhalen vertellen van ruinen die vastgehouden moesten worden. Ruinen en merries die andere paarden verrotslaan... Dat is echt niet exclusief weggelegd voor hengsten.
zodra ene hengst het doet is het van "tja het is een hengst" . Maar wat voor excuus gebruiken jullie dan als een merrie of een ruin het doet?
Ik ben in mijn ruggegraat gepakt en opgetild door een ruin... ik ben recentelijk besprongen door een merrie. Heb al eerder in mijn leven hoefjes op mijn schouders gehad (van achteren af) van merries....

en als een hengst niet simpel met een stokje te hanteren is, moet hij idd gewoon gestraft met catstratie of dood. Laten we wel wezen, een hengst heeft zich gewoon te gedragen.
Ik heb het idee dat er in andere landen veel te veel getolereerd wordt van paarden om hun fokwaarde (die in mijn ogen nul is met zo´n aard). Ik ben heus niet tegen castreren of afmaken als het noodzakelijk is. En, ook al gezegd, ik pleit er niet voor dat iedereen maar een hengst moet nemen in Nederland. Als je een verkeerde mentaliteit hebt tegenover hengsten komt het zeker niet goed. En dat is dus ook als er om verkeerde redenen voor een hengst wordt gekozen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:35

KiWiKo schreef:

Lui? ik heb nog nooit zo'n werkwillend paard gehad als mijn hengst, nog nooit een dag lui geweest en ik heb ook nog nooit een paard gehad wat zo scherp aan het been is als mijn hengst. En hij is niet bang voor het ben of loperig voor het been maar zeer scherp aan alle hulpen overigens, nog nooit een dag een beenklever geweest. Oja en draai gerust je rug naar hem toe, en dat geld voor heel veel hengsten die ik meemaak en meegemaakt heb, ik ken ook exemplaren waar ik dat niet bij doe maar ik ken ook genoeg merries waar je nooit achter moet gaan staan, betekend dat dat alle merries zo zijn? nee dus.
Consequent zijn, in je omgang en in je training, en dat hoeft helemaal niet met grofheid en geweld, en ja mijn hengst mag roepen hoor aan het touwtje, hij blijft altijd keurig meelopen dus waarom mag HIJ niet roepen? en die sul van een ruin tegenover hem die de hele dag niets anders doet mag dat wel?
Je moet overtuigend overkomen en weten wat je wil, ze eisen een duidelijk leiderschap en op het moment dat jij dat niet geeft zullen zij zelf de actie ondernemen.
Geen "materiaal" voor beginners nee, maar het zijn geen luie monsters en heb je er wel zo een ga dan eerst eens bij jezelf te rade voor je het op de hengst afschuift Clown

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:14

Ik heb ook een ontzettend werklustige hengst, maar alle andere hengsten die ik in mijn omgeving zie en waar ik proefritjes op mag maken zijn zo verschrikkelijk tegen het been dat ik het er geen uur mee zou uit houden. En dat zijn echt geen slechte ruiters want de meest luie die ik ooit gezien heb, is van een amazone die op dit moment succesvol internationaal junioren start. En ook zij kreeg het dier amper vooruit. En ik meet me niet met haar hoor, want ik krijg er veel minder uit dan zij. Maar ik weet wel dat zij óók altijd zegt dat hij verschrikkelijk tegen het been is. Alleen zij rijd simpelweg beter dus krijgt het ook beter opgelost. Neemt niet weg dat hij lui is van nature.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:39

In hoeverre speelt ras hierin een rol? Cloris heeft een barok paard en Lusitana gaat vooral om met barokke paarden (correct me if I'm wrong!). De (klop)hengst die ik rij is een andalusiër en echt supermakkelijk in de omgang. Het is geen paard voor een angstig persoon of iemand zonder ervaring maar als je rustig en consequent bent het liefste paard dat je je kan wensen. Hij kan nog net niet kwispelen. Ik heb van meerdere mensen met barokke paarden gehoord dat ze hele brave hengsten hebben.

Is dat vooral te wijten aan een consequente opvoeding of speelt ras ook een rol en zijn KWPN hengsten gewoon moeilijker? Of is het heel individueel bepaald?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:45

Saar4 schreef:
In hoeverre speelt ras hierin een rol? Cloris heeft een barok paard en Lusitana gaat vooral om met barokke paarden (correct me if I'm wrong!). De (klop)hengst die ik rij is een andalusiër en echt supermakkelijk in de omgang. Het is geen paard voor een angstig persoon of iemand zonder ervaring maar als je rustig en consequent bent het liefste paard dat je je kan wensen. Hij kan nog net niet kwispelen. Ik heb van meerdere mensen met barokke paarden gehoord dat ze hele brave hengsten hebben.

Is dat vooral te wijten aan een consequente opvoeding of speelt ras ook een rol en zijn KWPN hengsten gewoon moeilijker? Of is het heel individueel bepaald?

Misschien heeft dat er wel me te maken ja, er wordt nogal wat gefokt bij de sportpaarden en sommige hebben zonder ballen al een gruwelijk slecht karakter, kan je nagaan als dat karakter nog eens wordt versterkt door hormonen, idem de merries hoor...
Er wordt misschien minder op karakter gefokt maar meer op prestaties? zeker als je bepaalde bloedlijnen ziet.

Mijn hengst is ook zo'n paard wat nou zou kwispelen als hij dat kon, laat zich meevoeren door een meisje van 6 (met mij erbij hoor) en kan echt wel aanwezig zijn maar gaat daarin nooit aan mij voorbij, het is een echte heer.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:46

Mij hengst kan tegen het been zijn. Niet als hij gewoon aan het werk is, dan is hij vlot. Maar soms kan als hij iets ziet kan hij zo stoppen en is dan moeilijk weg te krijgen. Rij hem wel altijd met spoor en zweep. Niet zozeer om te gebruiken maar ook om gelijk te kunnen ingrijpen als hij opeens zijn eigen weg wil gaan.
We hebben hem zelf ingereden en ik ben vorig jaar tijdens het indoorseizoen met hem gestart. Ook rij ik op de vereniging in de groepsles en sinds kort trainen we in het appaloosa-achttal. Heb net ook de eerste buitenwedstijden achter de rug. Hij loert een beetje naar andere paarden (geslacht maakt niet uit) maar trekt er niet naar toe. Alleen in het begin kan hij druk zijn en gisteren kwam hij met opstappen overeind. Maar uit voorzorg hadden we hem aan de longeerlijn en leerde hij dus gelijk een flinke les. Eigenlijk hadden we gepland dat we in de binnenbak konden beginnen. Helaas was die niet beschikbaar.

Mijn hengst heeft een zeer goed karakter maar ik weet wel dat ik geen hengstentype ben. Hij bijt, trapt niet wil er alleen wel eens aan het halster vandoor gaan. Maar sinds we een hengstenketting gebruiken gaat het aardig goed. Op vreemd terrein heb ik er altijd een longeerlijn aan, ik zadel op de wagen op. Toch blijf ik het spannend vinden en een grote verantwoording naar andere ruiters. Terwijl mijn merrie regelmatig letterlijk mensen bijna voor hun hoofd trapt, ik pas bijna gelanceerd werd en ook kan steigeren als het haar niet zint. Dankzij haar kan ik hem nu rijden.

Ik vraag me inderdaad af of het ook aan het ras ligt of dat veel barokke paarden hun opvoeding in het buitenland hebben gehad.