Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty0102

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:00

Ik vind als het vaak gebeurt het gewoon ‘zwak’ van mensen om af te stappen-om het paard te trappen of iets-, want als ik het ‘gevecht’ aan ga -wat ik áltijd deed, en het vaak genoeg beter is om af te stappen en op stal te zetten bv!- op het paard doe ik dat als ik erop zit, ik vind dat je dan meer gelijk bent met je paard, afstappen kan je paard gemakkelijk die hele bak rond schoppen, slaan whatever..
Als je erop zit is dat een ander verhaal, want dan is dat natuurlijk moeilijker omdat je er op zit en een paard -als je dit trapt slaat enzo- wel bokt en evt omhoog komt, het moeilijker, en misschien wel enger is dan dat je er naast staat.Het ligt namelijk 9 van de 10 keer niet aan het paard.

Ik zelf wou dus altijd door blijven gaan, en soms eindigd het dan niet zoals ik het wou, en is het paard met mij over de zeik.

Ik vind dus dat je af kan stappen-niet op te trappen of iets-, maar dat je het paard normaal kan afzadelen en op stal kan zetten.
Laatst bijgewerkt door Beauty0102 op 04-03-08 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:03

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:05

en anders het paard er de dupe van is indd!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:06

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:44

Ik zou nooit afstappen maar het gewoon goed proberen af te sluiten. Daarna is hij gewoon klaar.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:45

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 05-03-24 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:22

als het echt uit de hand loopt, is nog niet zo vaak gebeurd, ga ik meestal draven ofzo, of galoperen.. dat hij even z'n frustratie kwijt kan..
of idd lekker even ontspannen buiten stappen.. Knipoog

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:56

Rsutig blijven en vooral verder werken. Ik probeer mijn paard dan rustig aan de teugel te laten rijden tot hij helemaal ontspannen is. Als dat niet lukt drijf ik hem vooruit en maak ik kleine ophoudingen en als dat nog niet werkt gaat hij aan de slofteugel, maar ik stop NOOIT wanneer hij lastig is. Zo leer je je paard slechte gewoonten aan.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:52

Het gevecht aangaan ja, wel op een vriendelijke manier natuurlijk, maar je moet concequent blijven Ja

wendyvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:12

Ik zou zeker niet afstappen, want dat vind ik dat mijn paard gewonnen heeft! Het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden. Ik zou als ik jou vriendin was proberen het zo ontspannen mogelijk op te lossen. Als ik bijv. een paard heb wat de hele tijd in de staak gaat laat ik gewoon mijn teugels in een boogje hangen en rij ik het paard gewoon met normale lichte beenhulp en zonder spoortje naar voor, als dit goed gaat probeer ik langzaam steeds meer te vragen. Een ander voorbeeld als een paard vaak schrikt neem ik juist de teugels wat korter en probeer ik het hoofd van het paard zo hoog mogelijk te houden en recht voor mij uit. Met mijn been probeer ik zo voorwaarts mogelijk te blijven rijden net zo lang totdat het paard niet meer schrikt, als dit goed gaat ga ik schakelen en zoveel mogelijk afwisselen. Ga vooral niet vechten want hier wordt het paard alleen maar opgefokt van! Succes

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:52

Ik heb geleerd dat je je paard oppakt zoals je hem wegzet, dus als je afstapt als hij niet wil werken, zal hij de volgende keer net zo hard doorgaan. Ik zou een andere oefening proberen do ehet paard wel kan, die goed afsluiten en dan stoppen. Op deze manier heb je wel wat gewonnen. Ik zou geen krachtmeting aangaan, die win je toch niet. En afstappen om daarna een paar klappen na te geven? dat zou ik nooit doen!!

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:16

Klappen geven nadat je bent afgestapt nooit. Hij legt de link toch niet. Hang en trekwerk win je toch niet....

Ga figuren rijden, overgangen etc. als je eenmaal weer de ontspanning hebt en hij geeft toe, uitstappen belonen en op stal zetten.

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:00

Focussed schreef:
SteffiiY schreef:
Ja heb het nu niet over de problemen van het paard maar de situatie.

Maar ik zou toch zeker eens gaan kijken wat de oorzaak is van het probleem. Een slecht zadel is al snel de oorzaak van het wegdrukken v/d rug of bokpartijen. Het bestrijden v/d 'symptomen' is dan misschien de makkelijkste oplossing, maar op lange termijn wel de meest inefficiente.

Idd, probleem opzoeken is zee effectief. Knipoog

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:00

* zeer

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:08

Gevecht zal ik zeker niet aangaan, dan blokeerd mijn paard volkomen als ik dat zou doen en zal ik niks meer voor elkaar krijgen.

Het hangt beetje van situatie af, zal wel doorgaan zodat je met een goed iets kunt stoppen. Ik zal even aan een lange teugel een rondje(of 2 stappen), zodat zowel paard als ik even tot rust kunnen komen, allebij even ontspannen. Ondertussen even bedenken waar het de fout in ging.
Dan rustig aan teugels oppakken en dan in stap de ontspanning opzoeken en lekker veel figuren rijden. Hier neem ik dan ook echt de tijd voor, zodat ze weer helemaal ontspannen is. Het hangt er dan vanaf hoe mijn paard aanvoelt, voelt deze na een tijdje lekker aan dan pak ik nog even drafje mee en ga ik daarna uitstappen. Anders blijf ik gewoon stappen, doe wat meer oefeningen in de stap en ga dan uitstappen.
Op die manier ben ik op een goed moment gestopt en ben ik geen gevecht aangegaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:03

Beide is geen optie. Afstappen is opgeven (hoewel er situaties zijn ie deze opmerking zeker uitsluiten...!) en vechten is verliezen.

Zoals het verhaal omschreven wordt zijn er meerdere oorzaken mogelijk, echter is de meest voor de hand liggende oorzaak (dit is echt vaak de oorzaak van alls...!) een "storing" in de rangorde. De meeste paarden gaan in verzet omdat ze het denken te KUNNEN, ze zien jou niet als meerdere of je bent in ieder geval een kandidaat om de rangorde bij uit te testen.

Hoe duidelijker de rangorde, hoe minder problemen met rijden en de algehele omgang met het paard (ik denk dat dit alle paardnhouders kunnen bevestigen).

Oplossing: Zorg er voor dat in elk klein dingetje duidelijk stelt dat jij de baas bent!

In het geval van het meisje (ze zit er immers al op) was ik iets compleet anders gaan doen wat niet tot verzet leidt zodat de rust er weer inkomt en het daarna nog een keer proberen (datgene wat klaarblijkelijk tot verzet heeft geleid). Dit werpt in veel gevallen zijn vruchten af...!!! Lachen

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:05

Geen van beiden! Maar een middenweg zoeken! Knipoog

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:33

Adil18 schreef:
Zoals het verhaal omschreven wordt zijn er meerdere oorzaken mogelijk, echter is de meest voor de hand liggende oorzaak (dit is echt vaak de oorzaak van alls...!) een "storing" in de rangorde. De meeste paarden gaan in verzet omdat ze het denken te KUNNEN, ze zien jou niet als meerdere of je bent in ieder geval een kandidaat om de rangorde bij uit te testen.

Dan hebben we aardig wat dominante paarden in Nederland Knipoog Het probleem ligt niet in rangorde, maar in duidelijkheid van de ruiter. Als je je paard de oefening goed uitlegt, is er geen enkel probleem, ook niet bij de dieren die 'dominant' genoemd worden of die het ook echt zijn.

Ieder paard verlangt naar duidelijkheid, zo subtiel mogelijk, maar wel duidelijk!

Dat wat als storing in rangorde wordt gezien, is niet omdat het paard de baas wilt spelen, maar omdat de ruiter geen goede uitleg geeft! En dus geen goed leider is voor het paard.

Leider ZIJN heeft dus totaal niets te maken met dominantie!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:36

meestal is er een reden voor extreem gedrag, of t is een gekke klierbui, of hij heeft pijn of hij is heel lang niet meer gereden, of je doet zelf iets niet goed... eerst dus achter de oorzaak proberen te komen en dan pas handelen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:39

Woodstock schreef:
Adil18 schreef:

Dan hebben we aardig wat dominante paarden in Nederland Knipoog Het probleem ligt niet in rangorde, maar in duidelijkheid van de ruiter. Als je je paard de oefening goed uitlegt, is er geen enkel probleem, ook niet bij de dieren die 'dominant' genoemd worden of die het ook echt zijn.

Ieder paard verlangt naar duidelijkheid, zo subtiel mogelijk, maar wel duidelijk!

Dat wat als storing in rangorde wordt gezien, is niet omdat het paard de baas wilt spelen, maar omdat de ruiter geen goede uitleg geeft! En dus geen goed leider is voor het paard.

Leider ZIJN heeft dus totaal niets te maken met dominantie!

Ik heb ook nergens gezegd dat het paard dominant is Knipoog , maar dus inderdaad wat jij zegt verzet gaat tonen door onbegrip. Ik ben het met je tekstje eens, je hebt het mooi beschreven. Lachen

Helaas snappen weinig ruiters dit, en snappen heeeeeel weinig ruiters dat je in ALLES duidelijk, eerlijk en consequent moet zijn als het om paarden gaat. Voor je eigen veiligheid en die van het paard Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:40

Geen van beide, ik stap niet af maar ga het gevecht ook niet aan. Clown

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:47

Ik stap eigenlijk nooit af, dit met het idee dat als ik dit doe hij het onthoud als: ''als ik vervelend ben hoef ik niet meer te werken'' en dat hij dit dus steeds gaat doen. Dat is dus absoluut NIET de bedoeling dus MOET hij van mij doorgaan tot hij wél luisterd. Als het 1 oefening is waar hij niet luisterd dan ga ik wel ook andere dingen doen, het is en blijft wel vervelend voor een paard als je tig keer dezelfde oefening moet doen.. Maar als hij uiteindelijk de oefening dan wel goed gedaan heeft beloon ik hem en mag hij stoppen. Zo hoop ik hem aan te leren dat als hij zijn best doet dat ie dan sneller mag stoppen.

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:48

Niet met het paard gaan vechten, hij is toch sterker...
Ik heb best wel veel geduld en word zeker niet snel boos, maar als het een keer echt niet wil lukken laat ik de teugels even lang, even een rondje stappen en het dan weer rustig oppakken.
Als die vriendin van jou mooite met zelfbeheersing heeft, kan misschien een sportpycholog helpen.
Topruiters gaan er niet voor niets naartoe (meer om wedstijdprestaties te verbeteren / beter met stress situaties om te gaan), ook voor "hobbyruiters" kan het heel goed zijn.
Je leert er met jou agressies om te gaan en wat het met het vertrouwen van het paard doet als je het ongegrund strafft. Want hij snapt er niets van...

m_ajingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:30

als een paard vervelend is of niet luistert en het is niet gevaarlijk ALTIJD DOORRIJDEN je kan het paard beter drie keer goed aanpakken en afstappen als het 5 rondjes goed gaat als maar afstappen en de volgende keer rijden en hetzelfde weer mee maken. Mijn broer heeft ook een best wel eens lastige pony als die vervelend is rijd hij even door en stopt dan als het goed gaat.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:33

Ik ben het ermee eens dat je door moet blijven gaan, het paard merkt dat je hem niet aan kan en als hij geen zin heeft blijft hij het voortaan doen. Het is een goede training voor jou en het paard als je gewoon blijft door rijden. Na een paar keer weet het paard echt wel wat hij wel of niet meer kan doen bij jou. Als het dan even later goed gaat kan je gerust af stappen. Ook ben ik het eens met lilly, je hoeft niet te 'vechten' het paard is altijd sterker dan jij.