6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:57

Absoluut WBC Lachen

Ik heb altijd wat medelijden met die dieren die elk weekeinde op concours moeten met een ruiter wiens ambities hoger liggen dan het talent..... en waarbij de portomonaie het ook niet trekt om een voor het talent van de ruiter passend paard te kopen.....

Ik heb geen talent Lachen mij zal je ook niet in de wedstrijd ring zien, die tijd heb ik gehad....... het enige wat ik wel goed kan is met jongen paarden werken en deze klaar afleveren. Daardoor heb ik echt wel wat getalenteerd spul onder het zadel gehad, de knoppen erop zetten is echt kinderspiel... gaat allemaal zo gemakkelijk, zo spelenderwijs Lachen is bijna geen uitdaging meer Lachen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:09

Ik vind dat de ruiter dat zelf moet afwegen. Een paard wat gemakkelijk alle oefeningen loopt omdat het gewoon veel aanleg heeft, heeft het fysiek echt niet superzwaar dan. Anders gaf het wel aan dat het moeite daarmee heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:08

Juist een paard die graag veel en hard wil werken moet je beschermen tegen zichzelf, en ik zei het al eerder dat is de taak van de ruiter, het blijft nog steeds dat een paard met 6 nog niet helemaal af is toch? zowel geestelijk en lichamelijk. kan hij wel slim en sterk zijn , maar juist dat soort paarden gaan er kapot aan. zal niet zeggen allemaal , maar waarom is de gemiddelde leeftijd hier in ned dan 7 jaar, dat komt ook mede dankzij veels te vroeg beginnen en te zware trainen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 23:22

KiWiKo schreef:
Absoluut WBC Lachen

Ik heb altijd wat medelijden met die dieren die elk weekeinde op concours moeten met een ruiter wiens ambities hoger liggen dan het talent..... en waarbij de portomonaie het ook niet trekt om een voor het talent van de ruiter passend paard te kopen.....

Ik heb geen talent Lachen mij zal je ook niet in de wedstrijd ring zien, die tijd heb ik gehad....... het enige wat ik wel goed kan is met jongen paarden werken en deze klaar afleveren. Daardoor heb ik echt wel wat getalenteerd spul onder het zadel gehad, de knoppen erop zetten is echt kinderspiel... gaat allemaal zo gemakkelijk, zo spelenderwijs Lachen is bijna geen uitdaging meer Lachen

Ja en dan zijn ze na 10 jaar ploeteren ook nog trots en blij dat ze in het Z rondhobbelen Clown Ik weet niet wat ik erger vind

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 01:27

Het ligt er natuurlijk aan of het paard de oefeningen met veel moeite moet doen of dat het gewoon gemakkelijk gaat, dat het paard er aanleg voor heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 07:46

midgie schreef:
Juist een paard die graag veel en hard wil werken moet je beschermen tegen zichzelf, en ik zei het al eerder dat is de taak van de ruiter, het blijft nog steeds dat een paard met 6 nog niet helemaal af is toch? zowel geestelijk en lichamelijk. kan hij wel slim en sterk zijn , maar juist dat soort paarden gaan er kapot aan. zal niet zeggen allemaal , maar waarom is de gemiddelde leeftijd hier in ned dan 7 jaar, dat komt ook mede dankzij veels te vroeg beginnen en te zware trainen.

Volgens een bokt poll ligt de gemiddelde leeftijd rond de 14 Lachen

Midgie, dat soort paarden worden 3 keer in de week een half uurtje gereden Lachen hebben ze zat aan...... is geen zware training is geen mentale belasting...... daarom worden ook de echt grote der aarde ook allemaal gezond oud

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 08:54

KiWiKo schreef:
Midgie, dat soort paarden worden 3 keer in de week een half uurtje gereden Lachen hebben ze zat aan...... is geen zware training is geen mentale belasting...... daarom worden ook de echt grote der aarde ook allemaal gezond oud

En zo is het precies, maar dat kan je natuurlijk alleen weten als je zelf ervaren hebt hoe dat werkt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:47

KiWiKo schreef:

En die liepen hun eerste GP op hun 7e Nagelbijten / Gniffelen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:52

Ik denk dat er te veel naar de grote der aarde word gekeken , want dat zijn er niet veel, ik denk dat we moeten kijken naar de meerderheid wat dus niet oud word,
En de gemiddelde leeftijd volgens het bokt zegt me niet veel, de gemiddelde leeftijd over heel nederland bedoel ik en niet heel nederland zit op bokt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:56

maar we hebben het hier over getalenteerde paarden Lachen niet over de middenmoot Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:04

Ja dat snap ik, en juist die paarden moet je beschermen vind ik.
Ik vind dat het niet uitmaakt welke groep het is , een paard is een paard en 6 is 6 en gewoon veel te jong en juist de paarden hoog in de sport moeten echt hard werken en niet zomaar 3 x een half uur , daar geloof ik niets van,

Een voetballer met talent moet ook elke dag trainen.
Het gaat om de drang om te winnen en het geld , maar daar kiest de ruiter voor niet het paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:09

KiWiKo schreef:
maar we hebben het hier over getalenteerde paarden Lachen niet over de middenmoot Lachen

Als ze dat niet waren liepen ze met 6 jaar sowieso geen Z2 Tong uitsteken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:15

midgie schreef:
Het gaat om de drang om te winnen en het geld

Geld daar gaat het zeker niet iedereen om en zolang je niet verkoopt is geld maar theorie.

De drang om te winnen? Winnen is leuk, dat kan jij ook niet ontkennen.
Maar de vraag is helemaal of dat altijd wel zo is, dat die (te grote) drang om te winnen er wel altijd is? Ik weet uit ervaring dat deelnemen met een getalenteerd paard vaak spelenderwijs tot winnen leidt dat gaat 'als vanzelf'.
Heb wat dat beteft rare 'trainingsrondjes' gezien Haha! .

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:26

Midgie, waarom denk jij dat 6 jaar te jong is om in het Z te lopen? Wij hebben argumenten genoeg gegeven. Dus nu wil ik wel eens van jou horen waarom dat te jong is?

Als je mijn bericht leest op de vorige pagina, dan kun je zien dat het helemaal niks met leeftijd te maken heeft. Het heeft ook niks te maken met vroeg beginnen van het inrijden van zo'n paard.

We hebben het hier tich nog steeds over een Z proefje toch?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:32

WBC, ik denk dat het probleem een vooroordeel is dat nogal hardnekkig is en door iemand die nooit gezien heeft hoe het werkelijk gaat in stand gehouden wordt.
Dan kan je praten als brugman, maar het wil er toch niet in kennelijk.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:33

Ja ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Dit is ook niet het eerste topic over dit onderwerp...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:36

Heb er een beetje moeite mee. Misschien kan een paard het fysiek prima aan,, maar mentaal zijn ze net volwassen en kunnen ze afgestompt raken.. Wat blijft er dan van de vreugde en het fenomeen paard over? Product van de mens die zsm de top dient te bereiken, koste wat het kost?...

Het is niet mijn ding.. Daarbij denk ik dat het gros van deze dieren veels te vroeg versleten is in de gewrichten of andere klachten hebben; vele ruiters hebben niet eens in de gaten wat ze voor schade aanrichten bij hun dier.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:39

Het zal per paard verschillend zijn, denk dat als ze dit met mijn paard gedaan hadden, hij daar misschien niet best uitgekomen zou zijn, zeker gezien zijn grootte. Aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat als een paard goed in elkaar zit, goed gereden wordt, er geen enkel probleem is om met 6 jaar in het Z te rijden, zo wereldschokkend zijn die oefeningen nou ook weer niet hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:45

Als je bedenkt dat de eenvoudige wissels e.d in duitsland/zwitserland al in de B/L gevraagd worden, wat stelt dan in vredesnaam onze Z proefjes voor. In de M worden in die zelfde landen al vliegende wissels gevraagd. Ik vind de proeven in NL over het algemeen veel te kinderlijk. Niet dat ik het zo makkelijk vind hoor, ik ben absoluut geen talent, maar ik ben er van overtuigt dat de B/L1 een klasse is voor de ruiter en niet voor het paard.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:48

Ik rij zelf M2 met een paard wat ongetwijfeld veel meer zou kunnen, de ruiter krijgt het er helaas nog niet uit Haha! Haha! maar als mijn instructeur erop stapt en die zie ik hem een aantal passen passage inzetten, een arbeidspirouette draaien etc. Dan praat je pas over behoorlijk pittige oefeningen. Galopswissels, travers, appuyementen zijn in mijn ogen echt geen superzware oefeningen en met 6 jaar moet dat echt goed te doen zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:25

Het mentale deel is zeker iets om in de gaten te houden
Maar ook daar hoeft het paard geen Z voor te lopen.

Als ik dan Zanda kijk, dis is in de herfst zadelmak gemaakt.
Hij deed het prima, geen pas verkeerd, toch merkte ik dat hij spanning had, die zelfs wat vermeerderde dan verminderde na enkele keren een ruiter te hebben gedragen.
Voor mij dus reden om te zeggen, ga er nog maar lekker over nadenken wat er is gebeurd en van de lente gaan we weer verder Lachen

En dan hebben we het dus over zadelmak maken... geen wedstrijden, geen groot geld, geen willen winnen.
Dus gewoon dingen waar elke ruiter tegen aan loopt. sport of recreatief.
Dáár moet je dus gewoon al de signalen van je paard op vangen.
Dus dat heeft niets met Z rijden te maken Lachen
Maar iets waar je altijd voor moet waken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:24

WinBinChes schreef:
Midgie, waarom denk jij dat 6 jaar te jong is om in het Z te lopen? Wij hebben argumenten genoeg gegeven. Dus nu wil ik wel eens van jou horen waarom dat te jong is?

Als je mijn bericht leest op de vorige pagina, dan kun je zien dat het helemaal niks met leeftijd te maken heeft. Het heeft ook niks te maken met vroeg beginnen van het inrijden van zo'n paard.

We hebben het hier toch nog steeds over een Z proefje toch?

Ik denk dat ik ook mijn argumenten neer heb gezet.
Ze zijn niet uitgegroeit , geestelijk niet volwassen,ook al lijkt met zo.
De meeste paarden die z lopen zijn idd al met 8 afgestompt en de ruiter heeft geen uitdaging meer , dus het paard word vaak verkocht.

Je kan mij niet wijs maken dat het gros van de ruiters 3 x een half uur trainen en het paard dan de rest van de wek paard laat zijn, lekker op de wei in een groep of gewoon lekker even een wandelingtje maken aan de hand,
Een jong paard hoort jong te zijn en denk juist als je dit soort paarden op wat oudere leeftijd gaat trainen je er nog meer voldoening uit kan halen.

Wat doe je verder met een paard wat met 6 jaar in Z blijft hangen, die gaat toch de MP op?Die komt in handen van een zelfde ruiter met ambitie en die rijd het dier omdat hij het nu eenmal kan weer naar het Z en weer word het verkocht, nou ik zou niet graag dat paard zijn.

Meestal liggen de ruiters ambities hoger toch, of accepteer je het paard zoals hij is en blijf je nog 6 jaar in het Z rijden of beter ga je er dan voor kiezen om het paard recreatief te rijden.

Maar ja ik koop een paard voor het leven en heb verder geen ambities,
Ik heb hier zelfs een paard wat idd met 6 jaar al in het Z had kunnen lopen, is dat dan zielig omdat ik haar die kans ontneemt??

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:29

dierfysio schreef:
miekelover schreef:
ik vind het zelf nog veels te jong om op dit niveau te moeten lopen.ze zijn net helemaal uitgegroeid.

fout, ze zijn nog niet uitgegroeid! pas met 8. Bloos!

daarom vind ik het ook fouter dan fout; een jong dier, in de groei, zwaar belasten: da's vragen om moeilijkheden. je rijdt ze heel snel stuk dan. (wat dan wel weer werk voor onze beroersgroep oplevert, maar ik persoonlijk ben daarmee niet zo blij)...

Dit zijn de mensen met i.m.o. echt verstand van het paardenlichaam. Deze mensen werken dagelijks met paarden en hebben een studie gedaan over hoe een paar in elkaar zit. Deze mensen zien wat er kan gebeuren (ik zeg niet dat het bij elk 6 jarig Z2 paard gebeurd btw). Daarom neem ik het zekere voor het onzekere en laat ik mijn 6 jarige niet starten in het Z2. Dat is mijn keuze en mening en wat iemand anders doet met z'n paarden dat moet die maar voor zichzelf verantwoorden. Dat is niet mijn zorg. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:30

Maar je kunt een paard in de B/L niet overvragen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:43

En wat denk je nou dat als een paard niet volgroeid is dat het lijf helemaal níks aan kan? Neem aan dat jullie inrijden dan met 8 jaar?

Ik vind het echt nonsense hoor.

Eens dat het niet nodig is om elk paard met 6 jaar naar het Z2 te schoppen, maar om nou alles over één kam te scheren vind ik nogal kortzichtig en getuigen van weinig kennis van zaken.