paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

als het niet "klikt" met je paard

1. dan verkoop je hem/ haar
67 (32%)
2. ga je ermee aan de slag
127 (61%)
3. weet ik niet
13 (6%)

Totaal aantal stemmen: 207

superwoman

Re: paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:55

Ulaan schreef:
Verkopen is de makkelijkste optie.. En dat staat niet in mijn woordenboek Tong uitsteken

Ik dank dat het inzien van je fouten (verkeerd inschatten van het paard) en van je beperkingen (niet ervaren genoeg om het paard te kunnen begeleiden moeilijker is voor de meeste mensen.
Vaak geven ze ook het paard de schuld Koe

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:34

Als het niet klikt zou ik het eerst een tijdje proberen, misschien dat het een tijdje beter gaat. Maar als het daarna nog steeds niet beter is zou hij idd verkocht worden. Je moet er allebei plezier in hebben, voor het paard is het net zo goed geen pretje als jullie elkaar niet begrijpen.

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:43

superwoman schreef:
Ulaan schreef:
Verkopen is de makkelijkste optie.. En dat staat niet in mijn woordenboek Tong uitsteken

Ik dank dat het inzien van je fouten (verkeerd inschatten van het paard) en van je beperkingen (niet ervaren genoeg om het paard te kunnen begeleiden moeilijker is voor de meeste mensen.
Vaak geven ze ook het paard de schuld Koe

hier ben ik het wel mee eens. Jij heb het paard uitgekozen, als het niet klikt heb je dus verkeerd gekozen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:59

Ulaan schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Het is wel een vrij definitieve oplossing van het 'niet-klikken'-probleem, maar voor veel mensen (je koopt een paard toch omdat je er een bepaalde verwachting van hebt en je erop verheugt ermee aan het werk te gaan) is verkopen echt een heel naar proces, waardoor ze vaak blijven doormodderen terwijl zowel ruiter als paard er ongelukkig van wordt.

Overigens staat makkelijkste optie best in mijn woordenboek. het leven in gecompliceerd genoeg en ik heb er echt weinig mee om altijd de meest ingewikkelde manier te vinden om gelukkig te worden. Soms is het makkelijkste en meest voor de hand liggende ook het beste (ik voel me nu net een bepaalde zorgverzekeraar....)

Met mijn eerste merrie had ik in het begin een superklik. Ze was mijn eerste paard en ik kon er echt álles mee. Ze kon een beetje dressuren, ze kon lekker springen, ze vond een cross gaaf, ik kon úren met haar naar buiten, racen over het strand, lekker door de bossen, door de plassen stampen, ze was gewoon óveral voor in en vond vooral die afwisseling ook leuk. Niet kapot te krijgen (ik ben eens met een paar stalgenoten naar het strand geweest, toch 4 uur onderweg geweest, ik laat haar daarna even in de buitenbak om te rollen, paard ging direct rennen racen en bokken alsof ze een week had stilgestaan...)

na verloop van tijd veranderde mijn ambitie. Ik besloot verder te willen met de dressuur. ik heb het nog geprobeerd maar dat vond het paard gewoon niet leuk, alléén maar dressuur. Dus heb ik haar verkocht aan een superbaasje, dat die lange ritten met haar maakt, lekker met haar gaat springen, crossen, en wat al niet meer. Hoewel ik er verdriet van heb gehad dat ze weg ging, was dit voor het paard het eerlijkst en het fijnste en het gaf mij de handen vrij om een dressuurpaard te kopen (dat haar afwisseling ook wel krijgt hoor).

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:04

Ik heb sinds een maand een jaarling, en heb nog niet echt een klik met haar. Ze is heel weinig in handen geweest, en is nog niet echt fan van mensen. Ik merk wel steeds meer verbetering, en die klik kan ik pas met haar krijgen als zij toenadering naar mij gaat zoeken. Lekker aaien, knuffelen en poetsen zijn voor mij keywoorden om met een jong paard een klik of goede band op te bouwen. Ik denk er absoluut niet over om haar te verkopen, daar koop ik immers geen paard voor. Straks wil ik lekker met haar buiten kunnen rijden, lekker naar het strand of bos, of gewoon een keer in de bak. Wat dat betreft moet ze echt wel aan mijn eisen voldoen, mocht die klik er niet inzitten, nadat ik werkelijk álles heb geprobeerd, tja.. dan zal er voor mij niks anders inzitten dan verkopen, want dan worden wij er allebei niet gelukkiger van.

Als je echt alles, maar dan ook alles hebt geprobeert en het klikt niet, dan is verkopen imo een goede optie voor beiden partijen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:10

Paard is er voor mijn plezier. Als ik er geen lol mee kan hebben omdat het niet klikt dan gaat het paard er uit. Het kost bergen geld en dat moet wel ergens goed voor zijn. Naar de slager zou ik niet doen, dier moet een eerlijke kans krijgen en ik zal dan ook mijn best doen om een goed adres te vinden. Ik heb mijn vorige paard na 1.5 jaar ook verkocht, het heeft met hem nooit geklikt.

mjamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:27

mijn dochter houd van snelle paardjes met veel bloed mijn zoon en ik van de rustigere type
mijn zoon is gestopt met rijden mijn dochter heeft zijn pony overgenomen in het begin ging het leuk en had ze er plezier in dit veranderde in de tijd ze ging hem met minder plezier rijden op deze ponyo.
ze werd boos op hem ,dit doordat dit een rustige pony was en haar eigen pony die vol in het bloed zit had ze veel meer plezier
na een gesprekje met haar heeft ze besloten dat voor deze pony waar ze geen plezier meer mee heeft om daar een nieuw baasje voor te gaan zoeken dit is gelukt
dit omdat het niet eerlijk is voor de pony om daarop boos te worden
de pony kan hier ook niks aan doen en eigenlijk mijn dochter ook niet

ik wil hiermee zeggen dat de oplossing niet altijd bij de ruiter ligt en ook niet bij de ruiter
maar dat het soms gewoon zo is

bij mijn paardje is de klik is er gelukkig want ze is bij ons geboren en zal ook nooit meer weggaan
dus heb haar niet kunnen uitzoeken maar als de klik er ook niet geweest was het is ook en bloedtype dan had ik voor haar ook een ander baasje gezoch

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:01

Soms moet een klik tussen paar den ruiter groeien.. Ik heb gestemd op dat ik mee aan de gang ga. Maar het moet wel leuk blijven, van beide kanten.
Ik wil met mijn stem dus niet zeggen dat ik het paard nooit zou verkopen. Als het niet klikt na een bepaalde tijd, dan zal ik hem/haar toch verkopen.
Beter voor het paard en beter voor mij.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:08

Induna schreef:
Soms moet een klik tussen paar den ruiter groeien.. .

Inderdaad een klik moet groeien.
ik weet nog wel dat ik perestroika mijn vz-paard die van me nicht is nou niet bepaald een leuk paard vond, maarja toen reed ik ook nog niet. Clown en was ik ingeschreven om te gaan lessen, op de manege.

nou en zonder rijden heb ik toch ook echt een goede band opgebouwd, en dat zal met rijden als ik weer kan gaan rijden best wel goed van toepassing kunnen komen.

maar veel mensen denken dat het altijd goed moet gaan nou geloof me ik heb de bak onderhand ook wel gezien met longeren, en het park ook wel met losbreken... door niet op te geven komt die klik er wel, maar het paard moet ook aan jou wennen.

En als het blijkt dat het toch geen goed/leuk paardje voor jou is kan je hem inderdaad wel verkopen aan mensen die wel zo soort paardje zoeken.
Maar geef het wel de tijd. Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:42

Ik vind niet dat een klik moet groeien.
Je heb een klik of niet, bij sommige komt het idd wat later, maar meestal hebben ze het over samenwerking wat moet groeien. Elkaar goed leren kennen.
Een klik vind ik meer als verliefd zijn,of als "iets" wat er tussen beide is zonder woorden nodig te hebben, dat ben je, dat is er, maar soms komt dat iets later.Ik zie dat niet als groeien.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:49

Niet klikken vind ik heel wat anders dan een probleem tegen komen. Bij het 'niet klikken' ben je niet in staat een band met je paard te krijgen omdat jullie karakters niet bij elkaar passen en bij een 'probleem tegen komen' kan je een hele goeie band met je paard hebben, maar begrijpen jullie elkaar even niet. Dáár kan je aan werken, aan een klik meestal niet; die is er of die is er niet. Ik vind het eerlijker om hem te verkopen aan iemand die de klik wel met hem heeft en een leuke vriendschap met het paard op kan bouwen, dan om hem maar op stal te zetten en tegen de zin in te blijven rijden, omdat het zou moeten...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:50

idd Yvonnelind, dat denk ik dus ook.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:00

Ik heb "weet ik niet" ingevuld
De reden waarom is dat ik niet vind dat je zo makkelijk kunt zeggen ik verkoop, of ik werk eraan.
Een klik kan er op verschillende manieren zijn.

Heb paarden gereden waarmee ik in de omgang een klik had, maar met rijden niet, waarmee ik met beiden een klik had, maar we toch niet veel verder kwamen door beperkingen van beide kanten of paarden waarbij ik niet genoeg ervaring/zelfvertrouwen had, of de juiste rijstijl om door bepaalde problemen heen te komen, of zo langzaam dat ik erdoor ging twijfelen aan mezelf en de lol verloor.

Mijn huidige paard vind ik een schat van een paard. Op de foto's in de advertentie viel ik al voor haar en in het echt was ik ook gelijk verkocht. Het proefrijden viel tegen omdat ze slecht voor het been en stug was en het erg lang duurde voor ik haar erdoor kon rijden, maar toen dat eenmaal lukte, kon ik wel veel met haar, dus ik wilde de gok wel nemen, in de hoop dat we de rijtechnische moeilijkheden wel zouden overgroeien met goede begeleiding.

Haar karakter en temperament past bij me (sloom en slecht voor het been zoals bij het proefrijden is ze zeker niet, wel gevoelig, kijkerig en werkwillig) Ik kan er heerlijk mee buitenrijden en knuffelen, ze is lief in de omgang, kan me er alleen mee redden, ook op de trailer. Alleen rijden of samen met anderen, voor/achter/midden in de groep, maakt niet uit... maar met dressuur rijden kost het me nog vaak veel tijd en moeite om haar fijn ontspannen los door haar lijf te laten lopen. Gelukkig lukt het meestal (uiteindelijk) wel, en als ze fijn loopt, dan voelt het vaak ook super, lijkt alles vanzelf te gaan en weet je waar je het voor doet, maar het is soms wel frustrerend als je elke keer dat je opstapt in de bak wat onzeker wordt of het je vandaag wel gaat lukken binnen de tijd die je hebt...

Dit paard beleef ik veel plezier aan, en zelfs als ik het nooit aan zou durven ermee op wedstrijd te gaan, haal ik genoeg voldoening uit alle dingen die ik wel doe. Ik leer erg veel van en met dit paard en die ervaring kan ik ooit in de toekomst weer meenemen naar een ander paard.

Maar als het een paard zou zijn waar ik niet met plezier mee werk, of waar ik bang voor wordt, dan denk ik dat ik die toch wel zou verkopen... want houden is dan voor beiden geen goede optie.

Misschien dat sommige mensen inderdaad eerder opgeven en de makkelijke weg kiezen door hun paard te verkopen.
Maar aan de andere kant... Misschien worden mensen wel verstandiger en accepteren ze beter wanneer de klik er niet is, of wanneer het paard niet bij hun (rijcapaciteiten) past en zoeken ze een paard waarmee het wel makkelijker gaat... Als het paard vervolgens bij iemand terecht komt die er wel mee om kan gaan en wel die klik mee heeft, dan is dat alleen maar fijn voor zo'n paard toch? Beter dan iemand die er gefrustreerd of angstig opzit, of bijna niets meer mee doet...

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:33

ik heb ook een pony gehad waarmee het niet klikte, ik ben aan de slag met haar gegaan, maar het was écht geen klik.. toen is ze terug gegaan, want ik had haar 3 week op proef.

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:10

Ik denk dat als het eerst goed gaat en er dan geen klik is dat ik het toch zou proberen omdat je weet dat het wel goed kan gaan. En verder als ik mij ongemakkelijk voel bij het paard en er niet bij durf in de buurt te komen dan zou ik hem wel op den duur verkopen omdat het beestje dan ook weinig aandacht krijgt en daar word hij ook niet gelukkig van... heb zelf nooit eigen paard gehad dus niet zelf voor de keuze hoeven te staan en spreek slechts hypotetisch maar als je een klik hebt gehda en die is ff weg dan lijkt het me zeer lastig om hem te verkopen...

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:05

Als je je paard verkoopt omdat hij iets niet kan wat hij normaal wel deed (ofzo) dan kun je ermee aan de slag! Maar als het gewoon vanaf het begin al niet klikt... waarom koop je hem dan? Omdat het paard mooi loopt? Meestal heb je de klik meteen of niet...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:26

misschien weet je in het begin als je net begint met paarden niet zo goed wat die "klik"is... denk dat je dat eerst moet ervaren met een paard! Ben vaak genoeg verliefd geworden op een paard, maar dat het rijden toch anders was en moeilijker ging.

En een band met een paard kun je ook opbouwen. Sommige paarden doen er heel lang over voor ze je vertrouwen en ze hun best voor je gaan doen. een paar weken is erg kort (behalve om te ontdekken dat het paard echt niet geschikt is voor je)
Mijn instructrice geeft aan dat het vaak wel een half jaar of zelfs langer kan duren voordat je een echte combinatie gaat vormen met je paard.

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:46

als de klik er echt niet is, gaat hij er toch echt weer uit.
wel ga ik er eerst aan werken hoor! het duurt minstens 3/4 maanden voordat je het weet.
De klik ligt niet alleen aan het paard, veel ruiters doen iets wat ze zijn gewent bij vorige paarden en hebben dan net een paard gekocht wat dit niet fijn vind.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:49

de proeftijd was al een poos voorbij, maar die mensen waren zo aardig haar terug te nemen:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 11:12

Ik denk dat soms een klik ook moet groeien.
Ik heb 2,5 jaar geleden mijn shet van 35 jaar in moeten laten slapen, een echte bitchie merrie die echt geen knuffelkont was.
Maar ze had wel respect voor me en ik voor haar.
Maar echt een band zou niemand met haar krijgen daar was teveel voor op haar zelf.
Toen zij er niet meer was, stond mijn andere pony alleen, toen was mij de keus of ergens in stalling gaan staan of mijn weitje houden en een pony erbij.
Inmiddels sta ik alsnog in stalling, maar goed.......
Ik ben toen op zoek gegaan naar een shet, ik wilde niks duurs en niks speciaals, gewoon een leuke shet.
ik ben toen naar een shet gaan kijken van 1 jaar een merrie, had al geen manen meer op de kop staan dus die werd het niet en toen kwam nigito (zo hete hij toen nog niet)
Maar dat snuitje wat leuk, hij was pas 4 maanden en hij mocht van de moeder af.
Persoonlijk vind ik dat wat vroeg maar als ik hem niet kocht deed iemand anders het wel.
Ik heb hem gekocht puur op zicht en hij is de trailer opgegaan en thuis losgelaten.
Ik heb daarna weken niet aan hem gekunt.
Door twee keer per dag met een bakje meusli rustig te gaan zitten en steeds dichterbij me te zetten is het me uiteindelijk weken later gelukt hem op zijn voorhoofd en hals te kriebelen.
Daarna over zijn zijkant en toen kon ik naast hem staan en toen ging het heel snel, hij vertrouwde me.
Het was net alsof er een knop om ging bij hem en hij zoiets ad van het zal wel, maar dit vertrouwen is wel kwetsbaar.
Nu 2,5 jaar later, staat hij ergens in pension en daar komen aardig wat mensen op en aan.
Maar als hij de auto hoort begint hij te hinniken.
En als hij me ziet komt hij meteen.
Hi hangt heel erg aan me en ik kan echt spreken van een goede band met hem.
Ik heb in het begin ook wel eens gedacht, waar ben ik aan begonnen en soms zag ik het niet meer zitten als hij weer schrok van een grasspriet.
In mei wordt hij drie en kan ik beginnen met hem eens voor het karretje te zetten, alles kan hi al, verkeer, het tuig om, bitje in nu alleen de kar nog.

Wat ik wil zeggen dat een band toch kan komen als je er maar tijd in wil steken en een grote pot geduld hebt.
Ik heb het idee dat dat bij veel mensen ontbreekt en te snel een paard verkopen.

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:12

Ik zou eerst proberen om een goede band te krijgen en als dat echt niet lukt dan lijkt me verkopen de enige oplossing.