Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:33

Kev schreef:
Ik geef ze af en toe wel een tikje, vooral als ze door me heenlopen (bijna letterlijk). Ik heb mijn volbloed van 1m80 vanaf zijn 3de consequent opgevoed, met als resultaat dat hij altijd heel braaf blijft staan (hij staat niet vast) altijd z'n oortjes naar voren heeft en z;n neus in mn nek steekt! Hij is echt mijn maatje. Ik rij overigens nooit met zweep en met het longeren is hij totaal niet onder de indruk als ik sta te zwaaien met mijn longeerzweep.
Ik denk dat paarden wel duidelijke, consequente regels nodig hebben.

ik denk dat je vooral zelf consequent moet zijn, scheelt volgens mij al gauw 95 %

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:36

garny95 schreef:
je doet jezelf te kort om het zo op te lossen, als je het zo "oplost" met je paard, hoe los je het dan op met je hond of met je kind?
Die geef je geen ouderwets pak rammel ? Dan kan je wel plots effectief communiceren ? Dat kan ook met je paard. Juist met je paard.

even het deel eruit gehaald waar ik op wou reageren Knipoog

als mijn kind mij zou bijten slaan etc. waarschuw ik 1 keer maar gebeurd het daarna weer? sla ik ook gewoon terug. en niet meteen een blauwoog hoor Knipoog

en mijn honden sla ik nooit, maar die luisteren dan ook perfect en zijn al onder de indruk van je stem.
Laatst bijgewerkt door Djoena op 18-01-08 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:37

Ook ik ben niet bang op een tik uit te delen waar mensen bij staan Knipoog

Ik heb een ontzettende goede band met mijn paard.
Hij hinnikt als ik hem roep, vriendelijk karakter en goed werkwillig Knipoog

Maar.. (en dit vind ik) een paard is nou eenmaal groter als de mens en wat ik een harde mep vind vind een paard een zacht tikje sommige mensen vergelijken een paard te veel met een mens.
Je wilt niet weten hoe het er aan toe gaat in het wild om het respect af te dingen.

Ik dwing het respect ook af.
Mijn paard wat jong is en wel eens een loopje met me wilt nemen krijgt echt wel eens een dreun.

me jas pakken: klap tegen ze harses dat pik ik echt niet Haha! (plattehand de Bitchklap!!)
niet op zij stappen bij de wasplaats na 2x waarschuwen doormiddel van een duwtje met mijn hand krijgt hij een stevige tik op ze kont.

Buik uitzetten tijdens het aansingelen ook een tik op ze buik.
Ik moet zeggen dat het me prive afgaat zo en ik merk dat mijn paard me echt respecteerd Knipoog
Laatst bijgewerkt door doom op 18-01-08 17:39, in het totaal 2 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:37

Hoi, ik durf dat ook.

Heb wel eens een paard gemept toen hij me sloeg op stal, met een bezem. Hoop dat de db niet wordt gebeld. Knipoog Het was daarna over. Overigens vind ik een harde mep of schop iets anders dan een paard in elkaar rossen; op het hoofd slaan vind ik ook misselijk.

Heb mezelf ook wel eens te hard gevonden maar heb nooit meegmaakt dat een paard daardoor bang voor me werd of i.d.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:38

_Robyn_ schreef:
guenivere schreef:
Ik ga eerst na waarom mijn paard of pony zoiets zou doen.... en geef niet gelijk een tik, als het echt nodig is mag hij best eens een tikje met een zweep hebben. Maar ik kan het prima af met mijn stem over het algemeen, en zodra je zelf niet weet wat je paard er duidelijk mee wil maken heb je het recht ook niet om hem een tik te geven vind ik. En iemand die een paard schopt of een pak rammel geeft .... dat vind ik een laag gegrepen iemand. En ja ieder zijn mening:)

dus als jouw paard tegen je opspringt, door je heen walst en je verrot schopt zeg jij.... braaf paard?
mijn pony deed het bij iedereen die in de wei kwam (zelfs de ganzen Clown ) en was dus echt dominant en puberaal gedrag.
heb er geen spijt van dat ik hem een schop gaf. heeft schijnbaar wel geholpen... en verder is die "arme" pony nog nooit geslagen en geschopt.
dus dan ben ik maar (met trots!) "een laag gegrepen iemand" ik heb in ieder geval bereikt wat ik wou.
namelijk wederom respect, heb een toppertje nu, een vriendje en een maatje.

gaan we weer.... mijn paard springt niet tegen me op, walst niet door me heen en schopt me ook niet verrot
dat wil dus zeggen dat je tegen je aan laat springen, over je heen laat walsen en je verrot laat schoppen, zegt wel veel over die persoon dan.
Zijn jouw paarden vals of zo ? Ik heb nooit met zulke paarden te doen. Als ik het land in ga waar veel paarden lopen neem ik mijn leadrope mee en daar hou ik ze prima mee op afstand.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:40

_Robyn_ schreef:
garny95 schreef:
je doet jezelf te kort om het zo op te lossen, als je het zo "oplost" met je paard, hoe los je het dan op met je hond of met je kind?
Die geef je geen ouderwets pak rammel ? Dan kan je wel plots effectief communiceren ? Dat kan ook met je paard. Juist met je paard.

even het deel eruit gehaald waar ik op wou reageren Knipoog

als mijn kind mij zou bijten slaan etc. waarschuw ik 1 keer maar gebeurd het daarna weer? sla ik ook gewoon terug. en niet meteen een blauwoog hoor Knipoog

en mijn honden sla ik nooit, maar die luisteren dan ook perfect en zijn al onder de indruk van je stem.

ja als je hard genoeg schreeuwt, schaam je dat je je kind slaat als het jou zou bijten. Je heb dus ook niet de eerder signalen van je kind waargenomen en daar wat mee gedaan.
Ook hierin doe je jezelf tekort, sta er open voor, waar komt die weerstand toch vandaan ?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:41

garny95 schreef:
gaan we weer.... mijn paard springt niet tegen me op, walst niet door me heen en schopt me ook niet verrot
dat wil dus zeggen dat je tegen je aan laat springen, over je heen laat walsen en je verrot laat schoppen, zegt wel veel over die persoon dan.
Zijn jouw paarden vals of zo ? Ik heb nooit met zulke paarden te doen. Als ik het land in ga waar veel paarden lopen neem ik mijn leadrope mee en daar hou ik ze prima mee op afstand.

nee meisje dat heet een hengst met puberaal gedrag Lachen dat kun je zo af en toe eens hebben als je je pony of paard niet van geboorte af aan hebt en zelf dus de beginsels er niet bij heb kunnen gooien in de opvoeding Knipoog
en mvals paard? moet je ook wel goed lezen he Knipoog

ik quote:

dus dan ben ik maar (met trots!) "een laag gegrepen iemand" ik heb in ieder geval bereikt wat ik wou.
namelijk wederom respect, heb een toppertje nu, een vriendje en een maatje

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:42

_Robyn_ schreef:
guenivere schreef:
Ik ga eerst na waarom mijn paard of pony zoiets zou doen.... en geef niet gelijk een tik, als het echt nodig is mag hij best eens een tikje met een zweep hebben. Maar ik kan het prima af met mijn stem over het algemeen, en zodra je zelf niet weet wat je paard er duidelijk mee wil maken heb je het recht ook niet om hem een tik te geven vind ik. En iemand die een paard schopt of een pak rammel geeft .... dat vind ik een laag gegrepen iemand. En ja ieder zijn mening:)

dus als jouw paard tegen je opspringt, door je heen walst en je verrot schopt zeg jij.... braaf paard?
mijn pony deed het bij iedereen die in de wei kwam (zelfs de ganzen Clown ) en was dus echt dominant en puberaal gedrag.
heb er geen spijt van dat ik hem een schop gaf. heeft schijnbaar wel geholpen... en verder is die "arme" pony nog nooit geslagen en geschopt.
namelijk wederom respect, heb een toppertje nu, een vriendje en een maatje.

Ga eens naar waarom zou het paard bij je opspringen?? En dan zeg ik zeker niet braaf paard maar met je stem kom je al een heel eind, en als je je paard goed begrijpt en het paard begrijpt jou ook zal hij dat zeker niet doen, een paard springt niet zo tegen je op daar is een reden voor. mischien is hij bang of voelt hij zich bedreigt, mischien is hij dominant en als hij dat is en tege je opspringt weet hij duidelijk niet dat jij de baas bent, maar om hem dat duidelijk te kunnen maken hoef je hem echt geen schop te geven. Maarja ieder zijn eigen mening, je lost er echt niks mee op om hem een schop te geven het probleem is mischien verholpen, maar mischien doet je paard het niet meer omdat hij gewoon weg bang is weer een schop te krijgen. Ik hou daar niet van en ja ben dan ook voor parelli natural horsmanship je hoort mij alleen niet zeggen dat je je paard nooit eens een corrigeerde tik met een zweep mag geven. Maar ik ga eerst na van... wat doe ik zelf fout... of waarom doet mijn paard dat?? Iedereen heeft zijn eigen mening hierover alleen ik ben er van overtuigd dat je met zulke dingen niks oplost. Als jij je paard begrijpt en het paard begrijpt jou en weet waar zijn plek is zal hij ook niet zulke dingen doen, of hij zal er wel een reden voor hebben.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:42

Ik geef alleen een tik als het ook echt rechtvaardig is. Dus ik geef geen tik als hij bang is oid. Maar wel als hij iets doet wat niet mag, zoals proberen te bijten ofzo.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:43

Margytje schreef:
Daaruit wil ik maar zeggen, dat het gedrag van "onze" (sport)paarden toch vaak niet meer te vergelijken valt met een paard dat compleet in het wild leeft? Ik ken niet genoeg van biologie en genetica en dier-instincten om daar nu echt een sluitend argument voor te geven, dus als iemand dat wel kan, ik leer altijd graag bij Clown !

Dat is toch zo'n misvatting!
Het gevoel en de communicatie die paarden hebben onder elkaar is absoluut niet veranderd.

(Sorry, ook ik vind kuddes méga interessant en raak er niet over uitgepraat! Bloos )

Katten vangen ook nog steeds muizen terwijl die toch al een flinke tijd als huisdier worden gehouden!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:44

wat een heerlijk discussie is dit, helaas ik ga mijn paarden binnen zetten.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:44

AMEN

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:46

garny95 schreef:
ja als je hard genoeg schreeuwt, schaam je dat je je kind slaat als het jou zou bijten. Je heb dus ook niet de eerder signalen van je kind waargenomen en daar wat mee gedaan.
Ook hierin doe je jezelf tekort, sta er open voor, waar komt die weerstand toch vandaan ?

hahaha! geweldig! dat heet geen weerstand, dat heet opvoeding Knipoog

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:49

Pas nog gedaan... De grens moet je ook aan kunnen geven vind ik. Als je je paard steeds de grenzen laat verleggen is het eind zoek. Maar wel beloon ik mijn paard als ze het erna wel weer goed doet, of de ongewenste actie niet doet. Laatst de 3,5 jarige die ik rij nog een tik gegeven, ze kan prima stilstaan op de poetsplaats maar vertikte het gewoon, zelfs na vele pogingen om haar te rustig te krijgen door tegen haar te praten. Kan je zeggen dat de tik een stuk effectiever was...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:57

yousra schreef:
Ik geef alleen een tik als het ook echt rechtvaardig is. Dus ik geef geen tik als hij bang is oid. Maar wel als hij iets doet wat niet mag, zoals proberen te bijten ofzo.

Ik vind het ook een heerlijke discussie.

Een voorbeeldje: mijn paard staat in de wei met een oud en een nieuw maatje. Twee dagen nadat het nieuwe maatje bij haar staat en ik de stal in kom is ze van de leg, probeert me te bijten, dan zou ik haar dus een mep moeten geven.

En als ik haar dan een mep geef, zal ze me echt niet meer bijten, zeker weten. Maar wát wilde ze me nou eigenlijk duidelijk maken???: dat het niet klikte tussen haar maatje, haar en het nieuwe paard erbij. Oplossing: naar de kudde gaan kijken en gedrag bestuderen waarom ze dusdanig van de leg was dát ze me beet. Daaruit bleek dat het nieuwe paard de andere opjoeg en soms ook beet. Dus als ik haar een mep had gegeven had ik geen signalen opgevangen wat ze me wilde vertellen en had ik mijn paard niet begrepen....

Nu heb ik het andere paard weggehaald, die meiden in een andere wei en ik heb mijn eigen oude muts weer terug....Zonder mep....

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:58

idd heerlijke discussie, want iedereen heeft een andere manier op aktie-reactie enz enz Haha! ik ga lekker weekend houden, have fun! Haha!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:04

Ik ook!
Ging eergisteren met mijn merrie naar buiten, eerst en vooral wou de niet voorbij het hek waar een grote plas onder lang, ze maakte zo een snurkgeluid dus wist dat ze bang was. Heb haar aangemoedigd en dan is ze voorbij gegaan en kon ik de weg op. Amper 5 meter verder stopt ze en kijkt ze heel geconcentreerd naar rechts, kon haar hoofd zelf niet omdraaien. Ze draait zich om om terug naar huis te gaan, ik wil haar terug omdraaien...lukt niet. Dan draai ik haar weer om en gaat ze met de voorbenen 20 cm van de grond omdat ze niet wou dat ik haar omdraaide. Heb haar een tik met de zweep gegeven. Ze ging dan oppeens wel vooruit. Stopt ze terug, niet van bang zijn, gewoon niet willen. Heb zachtjes tegen haar gepraat, maar niets hielp, terug omdraaien. Als ik haar terug wou omdraaien ging ze weer met haar voorbenen van de grond, toen heb ik haar in de nek drie tikken achter elkaar gegeven, en dan ging ze wel en kon ik mijn weg voortzetten.
Soms hebben ze een harde hand nodig, ze mogen niet met je sollen. Toen ze eerst stoppen heb ik neits met de zweep gedaan, wat tegen gepraat, geaaid, heel zachtjes aangespoord niets hielp. Erna rammelde ze met mijn voet dus kreeg ze tikken.
Toen ze vooruit ging heb ik haar meteen beloond met de stem en met strelingen en ze heeft niets meer gedaan van gans de weg.
Laatst bijgewerkt door plotie op 18-01-08 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:05

Ik vind dat een paard te sterk, groot en zwaar is om zomaar alles toe te laten. Een slecht opgevoed paard is gewoon gevaarlijk, punt. Nou kan je dat natuurlijk op verschillende manieren oplossen, maar alleen maar boos NEE zeggen werkt echt niet altijd.

Ik reed eens op een manege en na de les beet het paard keihard in mijn arm toen ik er naast stond. Toen ik hem een (in mijn ogen terechte) tik gaf kreeg ik de instructrice (en gelijk de eigenaresse van de manege) op mijn dak dat zij mij ook niet slaat als ik iets fout doe...kom op zeg! Dat is toch echt iets anders!
Ik ben dus niet bang om terecht een paard te vertellen wie er ook al weer de leider is. In een kudde zeggen ze dat ook niet lief tegen elkaar...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:15

_Robyn_ schreef:

Jij hebt vast geen kinderen? Mijn peuter beet me ooit eens, ze had geen idee wat ze deed. Dat heb je met kinderen ontdekken dat hun acties reacties teweeg brengen, wat een hele normale ontwikkeling is. Al moeten ze wel leren dat sommige acties niet kunnen. Dat bijten heeft ze 3x gedaan en na mijn manier van ingrijpen (zonder geweld) snapte ze het prima. Overigens was ik het de laatste 2x al voor, omdat ik wist dat ze het niet meteen begreep (dat is nou eenmaal het leerproces). En dan ga jij slaan? Een eenjarig kind? Verward

Neeeeee, je brengt je kind bij dat bijten niet mag (wegtrekken en een paar keer heel duidelijk uitleggen, kindje je laten aankijken tijdens die uitleg en ik heb nog wel meer tips Knipoog )en daarvoor hoef je niet te slaan. Slaan is onmacht van de ouder en je geeft een heel slecht voorbeeld. Ik heb een kind van bijna 3, een heerlijk en heel karaktervol meisje, en ik heb kinder-en jeugdpsychologie gestudeerd, dus ik durf wel te zeggen dat ik heel goed weet waar ik het over heb. Ja
Overigens ben ik zelf wel geslagen vroeger en ik heb daar hele nare herinneringen aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:18

MariekeS_ schreef:
Ik vind dat een paard te sterk, groot en zwaar is om zomaar alles toe te laten. Een slecht opgevoed paard is gewoon gevaarlijk, punt. Nou kan je dat natuurlijk op verschillende manieren oplossen, maar alleen maar boos NEE zeggen werkt echt niet altijd.

Ik reed eens op een manege en na de les beet het paard keihard in mijn arm toen ik er naast stond. Toen ik hem een (in mijn ogen terechte) tik gaf kreeg ik de instructrice (en gelijk de eigenaresse van de manege) op mijn dak dat zij mij ook niet slaat als ik iets fout doe...kom op zeg! Dat is toch echt iets anders!
Ik ben dus niet bang om terecht een paard te vertellen wie er ook al weer de leider is. In een kudde zeggen ze dat ook niet lief tegen elkaar...

Blijkbaar heb jij de signalen van dit paard genegeerd en stond hij niet toe dat je in zijn ruimte stond. Vergeet niet dat manegepaarden heel wat te verduren hebben met allerlei ruiters. Niet elk paard is daar van gediend. Niet om het gedrag goed te praten, wel om je even te verplaatsen in het paard. Knipoog

Over kuddes heb ik genoeg gezegd. Dat veel mensen niet echt verstand hebben van kuddes a la, maar lees eerst eens dit topic goed door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:24

Ik durf het ook nog alleen weet ik niet of het daadwerkelijk zin heeft. Ik ben sinds kort in het bezit van een merrie maar dan ook een échte merrie Clown Ze is echt superlief maar soms denkt ze gewoon even dat ik er alleen maar sta om omver gelopen te worden. En dat kan natuurlijk niet. Dus dan deins ik er niet voor terug om haar even een paar meter achteruit te zetten. Een tik geven doe ik ook soms wel maar ik vind dat flink achteruit zetten meer effect heeft (als je niet in de stal staat dan). Over het algemeen ben ik van mening dat hoe meer meppen je uitdeelt hoe sneller een paard er immuun voor word.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:28

Miss_Montana schreef:
Over het algemeen ben ik van mening dat hoe meer meppen je uitdeelt hoe sneller een paard er immuun voor word.

Daarom roep ik altijd HÉ! voor ik een mep geef, op den duur weten ze dan dat ze dan moeten stoppen, en hoef je dus ook geen mep meer uit te delen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:30

Nadya schreef:
_Robyn_ schreef:

Jij hebt vast geen kinderen? Mijn peuter beet me ooit eens, ze had geen idee wat ze deed. Dat heb je met kinderen ontdekken dat hun acties reacties teweeg brengen, wat een hele normale ontwikkeling is. Al moeten ze wel leren dat sommige acties niet kunnen. Dat bijten heeft ze 3x gedaan en na mijn manier van ingrijpen (zonder geweld) snapte ze het prima. Overigens was ik het de laatste 2x al voor, omdat ik wist dat ze het niet meteen begreep (dat is nou eenmaal het leerproces). En dan ga jij slaan? Een eenjarig kind? Verward

Neeeeee, je brengt je kind bij dat bijten niet mag (wegtrekken en een paar keer heel duidelijk uitleggen, kindje je laten aankijken tijdens die uitleg en ik heb nog wel meer tips Knipoog )en daarvoor hoef je niet te slaan. Slaan is onmacht van de ouder en je geeft een heel slecht voorbeeld. Ik heb een kind van bijna 3, een heerlijk en heel karaktervol meisje, en ik heb kinder-en jeugdpsychologie gestudeerd, dus ik durf wel te zeggen dat ik heel goed weet waar ik het over heb. Ja
Overigens ben ik zelf wel geslagen vroeger en ik heb daar hele nare herinneringen aan.

Als ik een kindje heb ongeacht of het niet of wel weet wat bijten betekend.
Zal ik zachtjes terug bijten .. en dit meen ik Ja
Hierdoor heeft het kindje meteen door als ik iemand bijt doet dit mij zeer .. kinderen zijn wat dat betreft heel slim.
Mijn moeder heeft mij en mijn zusje ook zo op gevoed en dan echt niet dat we alle hoeken van de kamer zeggen maar een pak rammel hoort er af en toe bij.
dit is bij alle dieren zo , zo apen, zo leeuwen alles !! op die manier wordt er laten zien waar de grens is . Knipoog
maar respecteer als nog je keuze dus laat jou dit niet aanvoelen aub als een aanval

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:33

fjordnina schreef:
Miss_Malfoy schreef:
z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
Een pak rammel gaan ze heus niet beter van luisteren hoor. 1x een duidelijke tik heeft veel meer effect en is ook eerlijker.

Hoe vaak moet ik nog zeggen dat het slechts als openingszin was?

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:39

Ookal geef ik Hendrik een pak rammel, hij kijkt er niet eens van op Slapen

Komt vast door z'n dikke pens