Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JuulenJulia

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:39

Ik zie het liefst ook niks, maar dat ziet iedereen natuurlijk.

Ik heb hier ff het topic doorgelezen, maar Juul ik snap je punt niet echt.
Je zegt allemaal dat Cleo der paard niet ontspannen loopt, maar ik denk dat als zij al zover is gekomen in de paardensport en goede les heeft gehad, waarom zou jij dan als 'manegeruitertje' het beter weten naar de hand van deze foto's dat dit paard niet ontspannen loopt?

femke_harley

RianneH schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen, alleen deze laatste bladzijde Knipoog

Ik heb één keer met een slof gereden. Op het paard van een ander, die me dat eigenlijk verplichtte. Heb de slof zo los mogelijk gehouden en de sporen die ik ook eigenlijk aan moest pasten gelukkig niet Knipoog
Maar goed, ik vond het vreselijk. Snap werkelijk niet hoe je kan sturen met al dat leer tussen je vingers. En dan nog de werking ervan meegerekend. Ik merkte wel dat dat paard er af en toe vandoor wou en dat die dan pas in werkte, maar imo kan je dat probleem prima rijtechnisch oplossen.
Ik rij geen wedstrijden, een B proefje kom ik nog net door. Mijn intructrice rijdt geen ZZ-L en ik heb geen eens sporen.

In mijn ogen wil men veel te snel dingen van zijn paard. De verwachtingen zijn te hoog, de tijd waarin het moet gebeuren te kort. Helaas grijpen mensen dan te snel naar die hulpteugels. Een jurylid waar ik eens bij schreef was zelfs verbaasd dat het paard tijdens het gewone rijden niet met een hulpteugel gereden werd.
Sporen worden ook veelste vroeg gebruikt, ik zag laatst nog twee kleine kinderen op een shetlander met sporen rijden.. Beestje liep hardstikke goed, maar de jongste kon niet eens goed been geven. Hoe eerlijk is het dan tegenover die pony om met sporen te rijden?
Pas wanneer het been stil kan liggen, jij met je kuit kan drijven en je toe bent aan verfijning van de hulpen mag je van mij sporen om doen. En als ik dat soms op wedstrijden zie, is zelfs nog niet iedere M-ruiter daaraan toe.

Volgens mij wordt tegenwoordig het probleem steeds vaker bij het paard gelegd ipv de ruiter. Zowel door de ruiter als door de lesgevers. De fout ligt in 99% van de gevallen bij de ruiter en wordt niet opgelost door hulpteugels.
Wanneer je lesgever tegen jou zegt dat je een slof, bijzet of sporen moet gebruiken omdat je paard niet loopt zoals het hoord, dan is het hoog tijd om daar te vertrekken. Iemand kan nog zo hoog rijden, dat betekend nog niet dat die ook goed kan lesgeven.
Maar helaas lijkt het tegenwoordig wel een trend te worden.. Helaas..

ik weet niet of dat voor mij was bedoeld..

RianneH

Maar waar bepaal je de grens? Ik zie vaak mensen die met de juiste bedoelingen begonnen zijn met hun hulpteugel, maar uiteindelijk doorslaan.
Wat je met een slof ook hebt is dat je de gevolgen bestrijd en niet de oorzaak. Het is veel wijzer om te kijken waarom het dier zo loopt (vaak door de manier van rijden) dan het correct gebruiken, maar wel dwingen, met een slof. Het paard loopt niet voor niets zo, daar zit een reden achter en als ruiter en eigenaar heb je een plicht om dit op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:41

JuulenJulia schreef:

Ik heb hier ff het topic doorgelezen, maar [naam] ik snap je punt niet echt.
Je zegt allemaal dat Cleo der paard niet ontspannen loopt, maar ik denk dat als zij al zover is gekomen in de paardensport en goede les heeft gehad, waarom zou jij dan als 'manegeruitertje' het beter weten naar de hand van deze foto's dat dit paard niet ontspannen loopt?

Weet jij van wie ik les krijg ? Op watvoor manege ik als 'manegeruitertje' rijd ? Hoelang ik rijd ? Nee. Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:42

@Femke, nee hoor, was meer algemeen bedoeld. Ik denk niet dat het niveau waarop je lesgever rijd iets zegt over de manier waarom je les krijgt. Heb bijv. les gehad van iemand die M met winst rijdt. Maar die kan lang niet zo goed lesgeven als de vrouw van wie ik nu les heb. Zij rijd dan wel geen wedstrijden maar geeft ontzettend goed les.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:42

Anoniem schreef:
JuulenJulia schreef:

Weet jij van wie ik les krijg ? Op watvoor manege ik als 'manegeruitertje' rijd ? Hoelang ik rijd ? Nee. Lachen

Volgens mij ben jij diegene die zegt dat je een manegeruiter bent hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:43

JuulenJulia schreef:
[naam] schreef:

Volgens mij ben jij diegene die zegt dat je een manegeruiter bent hoor

Is dat het enige antwoord wat je op mn 3 vragen kan geven ? Jeeej Rolleyes

Ik ben een manegeruiter, maar je hebt manege's en manege's Knipoog

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:43

JuulenJulia schreef:

Een hele foute opmerking.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:44

Er is niets mis met manegeruiters en manegepaarden hoor Knipoog (Spreek voormalig manegeruiter)
Om maar even een extreem voorbeeld te nemen, ik denk dat menig manegeruiter beter voor zijn paard is dan bijv. die duitse wedstrijdamazone die haar paarden afranseld Knipoog

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:45

Juul schreef:

Dus ze hebben jou geleerd dat je naar de hand van foto's kunt zien of een paard ontstpannen loopt ofniet? Zonder dat je er ooit hebt opgezeten of in real life hebt gezien?

Qimm

femke_harley waarom voel jij je zo ontzettend aangevallen over sporen opmerkingen?

Spoortjes zijn bedoelt om fijnere hulpen te kunnen geven, als jij daarom met sporen rijdt dan is dat prima. Doe je dat omdat je paard niet voorwaarts is dan moet je je afvragen of je wel goed bezig bent. Een spoortje is geen gaspedaal.

Ik heb je nooit zien rijden, ik ken jou en je paard niet dus ik kan niet zeggen of jij goed met sporen rijdt, ik kan alleen zeggen wat ik vaak zie en war mijn eigen ervaringen zijn. Als jij je daardoor aangevallen voelt...

JuulenJulia

RianneH schreef:
Er is niets mis met manegeruiters en manegepaarden hoor Knipoog (Spreek voormalig manegeruiter)
Om maar even een extreem voorbeeld te nemen, ik denk dat menig manegeruiter beter voor zijn paard is dan bijv. die duitse wedstrijdamazone die haar paarden afranseld Knipoog

Het is niet dat ik iets tegen manegeruiters heb hoor Knipoog

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:46

ik zeg niet dat iemand die geen wedstrijden rijd geen
goed les kan geven. in tegen deel. maar ik voel me
super bij mn instructrice en mijn paard loopt ook er
lekker. en wat ik al eerder heb gezegt.
ik gebruik af en toe een spoortje als ik weet wat ik
ga oefenen Knipoog want voor sommige delen, loopt ze
gewoon fijner. en ik zeg absoluut niet dat het de
fout is van haar, want ik rij ook niet hoog Knipoog

Anoniem

RianneH schreef:

Aj daar wou ik dus naartoe Ja
Ik krijg les van iemand die les krijgt van iemand die GP ruiters opleid. Weet niet of ik nou zoveel slechter les krijg als Cleo ?

Anoniem

JuulenJulia schreef:
[naam] schreef:

Dus ze hebben jou geleerd dat je naar de hand van foto's kunt zien of een paard ontstpannen loopt ofniet? Zonder dat je er ooit hebt opgezeten of in real life hebt gezien?

Verre van. Heb ik dat ooit gezegt ?

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:48

Juul schreef:

Verre van. Heb ik dat ooit gezegt ?[/quote]

Waarom zeg je dan tegen Cleo dat haar paard niet ontspannen loopt op de foto's te zien?

femke_harley

Qimm schreef:
femke_harley waarom voel jij je zo ontzettend aangevallen over sporen opmerkingen?

Spoortjes zijn bedoelt om fijnere hulpen te kunnen geven, als jij daarom met sporen rijdt dan is dat prima. Doe je dat omdat je paard niet voorwaarts is dan moet je je afvragen of je wel goed bezig bent. Een spoortje is geen gaspedaal.

Ik heb je nooit zien rijden, ik ken jou en je paard niet dus ik kan niet zeggen of jij goed met sporen rijdt, ik kan alleen zeggen wat ik vaak zie en war mijn eigen ervaringen zijn. Als jij je daardoor aangevallen voelt...

omdat een paar pagina's wordt gezegt dat ik maar beter op
een ander paard kan rijden, en ja dan voel ik me aangevallen,
want ik probeer alles zo goed mogelijk te doen voor Femke Knipoog

Anoniem

JuulenJulia schreef:
[naam] schreef:

Verre van. Heb ik dat ooit gezegt ?

Waarom zeg je dan tegen Cleo dat haar paard niet ontspannen loopt op de foto's te zien?[/quote]

Op de FOTO'S geeft het geen ontspannen beeld Knipoog

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:50

that's my point Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:52

JuulenJulia schreef:
that's my point Knipoog

Als ik rond de 10 foto's zie van haar en haar paard en op geen enkele foto geeft het een goed beeld ? En ze komt met in haar ogen betere foto's aan die nog geen fijn beeld geven moet ik dan denken dat het beessie het wél kan met haar op zn rug ?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:53

ik snap het ook niet dat mensen er moeite voor willen doen. en het ergste is dan ook nog dat als je op wedstrijd komt die mensen die thuis met slof en weet ik veel wat nog meer rijden en met sporen eindigen nog hoger dan jij. ik rij zonder sporen en zonderhulpteugel.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:55

Juul schreef:
JuulenJulia schreef:
that's my point Knipoog

Als ik rond de 10 foto's zie van haar en haar paard en op geen enkele foto geeft het een goed beeld ? En ze komt met in haar ogen betere foto's aan die nog geen fijn beeld geven moet ik dan denken dat het beessie het wél kan met haar op zn rug ?

Ja, maar dat is dus het probleem.
Mensen denken vaak dat ze via foto's kunnen zien of een paard ontspannen loopt.
De een vind het ontspannen, de andere ver van ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:56

JuulenJulia schreef:
[naam] schreef:

Ja, maar dat is dus het probleem.
Mensen denken vaak dat ze via foto's kunnen zien of een paard ontspannen loopt.
De een vind het ontspannen, de andere ver van ontspannen.

Van 1 foto ben ik het met je eens dat je het niet kunt zien. Maar ik vind 10/20 foto's toch wel een redelijk beeld geven eerlijk gezegt..

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:59

Juul schreef:
Van 1 foto ben ik het met je eens dat je het niet kunt zien. Maar ik vind 10/20 foto's toch wel een redelijk beeld geven eerlijk gezegt..

Tja, iedereen ziet het anders.
Maarja, we zullen wel op houden met deze 'discussie', want het gaat gewoon offtopic.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:00

Kan nog een leuk voorbeeld noemen uit een M2 wedstijd waarbij ik moest schrijven.
Jurylid, ontzettend aardig én kundig mens, bekijkt het verkennen van de ring eens. Tikt me opeens aan, dat ik goed op moet letten of er op de huid waar de sporen komen bloed zie zitten. Dan moest ze meteen de ring uit.
Paard was de gehele proef niet aan het been. Meisje ramde constand de sporen erin, zonder effect. Uiteindelijk geen bloed gezien, alleen kale plekken.
Wij om pauze, maar het zat mn jurylid toch dwars. Voor haar tweedde proef moest ze even bij ons halthouden. Jurylid de auto uit en samen met de vereniging de plekken bekijken.
Vroeg aan het meisje waarom ze met haar, lange en scherpe sporen reed. Haar antwoord: 'Omdat de ruitersportzaak me deze aanbeveelde.'
Jaja, zij heeft goed nagedacht over haar paard en haar rijden.. Snap nog steeds niet hoe zo in de M2 gekomen was..