Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 14:04

Mindfields schreef:
Juist door het paard op sommige momenten ronder in te stellen en weer te verlengen en weer wat ronder etc, rekje de rug op en open je de bovenlijn, waardoor het achterbeen juist veel beter door kan treden, dus wat dat betreft ben ik het met bovenstaand verhaal eens.(ik bedoel daarmee absoluut niet LDR zoals Anky het doet want dat is getrokken zoals we op de vele vele foto's hebben kunnen zien de afgelopen tijd)

Heeft iemand overigens gister nog de nieuwe kur van Anky gezien?

Hebben jullie gezien hoe dof Salinero uit zijn ogen keek?

Hebben jullie gezien hoe hij is afgevallen?

Hoe gespannen, hectisch en totaal niet gedragen(maar in zweefdraf zonder gedragenheid) hij door de baan liep?

Zijn galop is drastisch verslechterd, zijn uitgestrekte draf zou in een doorsnee Z proef een 6je krijgen. In de uitgestrekte stap was het enige wat er langer werd, zijn hals. Zijn passen bleven kort en gespannen.

Geloof me, ik was altijd een groot fan van Anky. Maar de laatste jaren is mijn bewondering voor haar steeds minder geworden.

Kun je die Kur (de dubbele puntjes boven de u doen het niet..) ergens nagkijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:17

Ik ben er ook wel benieuwd naar idd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:31

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:40

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 14:43

Geweldig, dankjewel!
Ik kan nu alleen mijn mening niet geven (ben op stage Knipoog )

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:49

Ik vind Salinero ook ernstig achteruit gegaan. Die middendraf is lang niet meer wat het geweest was. Even als de pirouettes. Uitgestrekte stap was inderdaad onvoldoende en het paard ziet er zo tam en braaf uit.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:55

Ronja schreef:
Ik ken de rijkunstacademie overigens goed want mijn vriend heeft daar ook zijn opleiding gedaan. Inmiddels bestaat deze opleiding helaas niet meer. Vroeger heette het de Vlaamse Rijkunst Academie, later de European Riding Academy.

Ik had geen idee dat Sjef daar zijn opleiding heeft gedaan!
Ik heb er nog twee stages gevolgd als 15- en 16-jarige en heb daar mijn liefde gevonden voor het barokke paard. Ik wou er na mijn reguliere studies ook de opleiding gaan doen, maar helaas waren ze toen failliet, was een èrg goede school...

Mij viel bij de nieuwe kür van Anky ook op dat Salinero zijn achterbenen in de uitgestrekte draf deze keer echt niet meekwamen, toen ik ze twee jaar terug live zag in Mechelen was dat toch een stuk beter. Maar verder vond ik hem er wèl ontspannen uitzien. Had wel de indruk dat ze nogal sterk vanvoren moest werken...

Ik ben zelf klassiek geschoold, dat past ook gewoon het allerbeste bij mijn type paard (PRE). Maar zelfs in de klassieke stroming heb je zo veel verschillen: Duits klassiek is heel anders dan Frans klassiek.

Het allergrootste verschil met de moderne GP-sport en de klassieke scholen zoals bijvoorbeeld de Spaanse Rijschool is in mijn ogen dat de sport op prestatie gebaseerd is, terwijl de Spaanse Rijschool het voor de kunst doet en hierbij naar lichtheid en ongedwongenheid streeft. Professionele dressuurruiters willen het liefst hun paard nog voor het 10de levensjaar in de Grand Prix starten, terwijl een Lipizzaner in Wenen pas rond zijn 15de levensjaar alle GP-oefeningen zal beheersen. In de Grand Prix ring ljkt het wel alsof de voorbenen zo hard mogelijk moeten zwaaien, de wissels zo groot mogelijk moeten worden gesprongen, ... zodat alles er lekker spectaculair uitziet, in bijvoorbeeld Wenen gebeurt alles meer beheerst en vanuit de ontspanning. Ik kijk naar beiden wel graag moet ik zeggen, maar volgens mij is het niet helemaal te vergelijken met elkaar, ook al omdat er een ander doel vooropgesteld wordt.
Laatst bijgewerkt door Idra op 20-12-07 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:00

Wanted2003 schreef:
Ik vind Salinero ook ernstig achteruit gegaan. Die middendraf is lang niet meer wat het geweest was. Even als de pirouettes. Uitgestrekte stap was inderdaad onvoldoende en het paard ziet er zo tam en braaf uit.

Het is wel goed gedaan natuurlijk, en Salinero is en blijft een fantastisch paard... maar idd gewoon een beetje braafjes....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:15

Idra schreef:
Het allergrootste verschil met de moderne GP-sport en de klassieke scholen zoals bijvoorbeeld de Spaanse Rijschool is in mijn ogen dat de sport op prestatie gebaseerd is, terwijl de Spaanse Rijschool het voor de kunst doet en hierbij naar lichtheid en ongedwongenheid streeft.

Gebruik je nu het woord ´klassiek´niet wat verwarrend?

GP-sport is de hoogste trap van de vorm van dressuur welke Klassieke Dressuur heet (en terecht want het heeft een heldere koppeling met wat de klassieken deden).
De Spaanse Rijschool is een school welke een vorm van Hoge School-dressuur heeft staan op een basis van Klassieke Dressuur uit de post-napoleontische cavallerie.
Jouw referentie aan waar jouw pre wat type betreft geschikt voor is, is aan een vorm van rijden die nu soms academisch genoemd wordt, renaissance of ook wel barok. Alles behalve ´klassiek´, juist de tegenpool ervan Haha!
Die tegenpolen draaien, als één kenmerk, om het aan-de-teugel of losse-teugel.

De Spaanse Rijschool is zit aan de kunstkant maar heeft wel degelijk duidelijk herkenbare gebruiksdoelwortels. Daar is niets mis mee, doch het door jou genoemde ´art pour l´art´ moet je in de renaissance zoeken en in rejoneo bv.

Let op; GEEN WAARDEOORDELEN, alleen uitleg van begrippen.

hc

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:55

Ja echt een barslechte kür ja, maar ik doe het haar niet na hoor. Verdorie, dit keer geen zwiepende staarten en grove hulpen gevonden, maar we hebben nog de blik van salinero om over te vallen. Ik heb er dan natuurlijk ook geen verstand van. Dat oordeel mag de jury doen en dan zien we wel welke klassieker -wat dat ook moge inhouden- er beter is dan dit. Een makkie dus meld u aan!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:12

Ik vind het erg moeilijk om lijnen te trekken tussen al die begrippen. Ik ben ook niet zo op de hoogte van de geschiedenis als jij HC... Want wat ìs klassiek? Dat is toch geen eenduidig begrip?
*Vanuit geschiedkundig oogpunt is volgens jou de academische rijkunst niet klassiek, maar vele mensen noemen dit wel klassiek. Onder een klassieke meester wordt bijvoorbeeld toch ook Bent Branderup gerekend (dè huidige vertegenwoordiger van de academische rijkunst)?
*Echter, de Duits klassieke school (zoals die bijvoorbeeld in Warendorf wordt gedoceerd), met het scala der ausbildung, is ook klassiek. Maar ook hier zijn zo veel verschillen in... Ik ken ruiters die hun paarden hierin strak naar de hand toerijden in een starre houding, anderen streven naar lichtheid en naar steeds minder aanleuning naarmate de graad van verzameling toeneemt. (Overigens rijd ik meer in de Duitse geest, van academische rijkunst heb ik geen kaas gegeten.) Wat dat betreft is jouw omschrijving van "aan de teugel" vs "losse teugel" ook niet goed, ook sommige Duits klassiekers streven naar lichtheid en dus losse teugel.
Plingan is er nog de Frans klassieke school (oa Spaanse rijschool, Oliveira, ...), maar dat is weer heel andere koek.

MAAR dit is een heel andere discussie.

Voor deze discussie moeten we er dus vanuitgaan dat het huidige moderne dressuurrijden een voortvloeisel is van de Duits klassieke school.
Het grote verschil nu is dan de toename van de mate van spektakel. Het LDR rijden, dat onlosmakelijk verbonden is met de moderne GP dressuursport (gezien die methode wordt beoefend door de top van de dressuursport), zorgt voor meer voorbeengezwaai en minder achterbeengebruik. Het lijkt alsof de jury nu meer punten geeft op spektakel dan op het correct gereden zijn.

SP: natuurlijk doen we het haar niet na, maar dat is ook niet de essentie van de discussie, het is niet omdat je het zelf niet kan dat je het niet mag beoordelen Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:32

Zep schreef:
commentaar leveren is wat anders dan domme ongefundeerde indianenverhalen de wereld in helpen QQ Knipoog
Welke indianenverhalen bedoel je dan? Van mij heb je er geen gehoord hoor, dus fundeer je opmerkingen zelf eerste even svp Knipoog .

Kür op muziek: Wat ik, uit "klassiek oogpunt" niet begrijp, is dat er nog dikke voldoendes gegeven worden voor gangen die niet kloppen, zoals dikke viertakt galop in de pirouettes (Anky ook, maar was daarin níet de ergste ), en piaffes en passages die niet de draftakt aanhouden (bij Anky bijv. veel "rare" bewegingen van de achterbenen). Naar míjn mening zou dat (bij iedereen) veel harder moeten worden afgestraft.

Vraag: Als men een galoppirouette moet rijden, en rijdt een perfecte stappirouette, wat voor punten zouden er dan gegeven moeten worden? (ofwel: hoeveel punten krijg je voor een onderdeel dat je niet in de gevraagde gang uitvoert?)

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:13

QQQQ schreef:
Vraag: Als men een galoppirouette moet rijden, en rijdt een perfecte stappirouette, wat voor punten zouden er dan gegeven moeten worden? (ofwel: hoeveel punten krijg je voor een onderdeel dat je niet in de gevraagde gang uitvoert?)

In een kür maakt dat niet uit, je mag elk onderdeel (tot op bepaald niveau) op elke plek rijden en je hoeft niet van te voren te vertellen welk onderdeel je op welk moment of welke plek rijdt. Een pirouette in stap of piaffe mag je dus ook tonen. Alleen Spaanse pas, Spaanse draf, levade, pessade, croupade, courbette, capriole, overige schoolsprongen, terre-a-terre, galop of draf achterwaarts, galop op die benen, compliment, keertwending om de voorhand op drie benen mag (helaas) niet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:18

Mindfields schreef:
Juist door het paard op sommige momenten ronder in te stellen en weer te verlengen en weer wat ronder etc, rekje de rug op en open je de bovenlijn, waardoor het achterbeen juist veel beter door kan treden, dus wat dat betreft ben ik het met bovenstaand verhaal eens.(ik bedoel daarmee absoluut niet LDR zoals Anky het doet want dat is getrokken zoals we op de vele vele foto's hebben kunnen zien de afgelopen tijd)

Heeft iemand overigens gister nog de nieuwe kur van Anky gezien?

Hebben jullie gezien hoe dof Salinero uit zijn ogen keek?

Hebben jullie gezien hoe hij is afgevallen?

Hoe gespannen, hectisch en totaal niet gedragen(maar in zweefdraf zonder gedragenheid) hij door de baan liep?

Zijn galop is drastisch verslechterd, zijn uitgestrekte draf zou in een doorsnee Z proef een 6je krijgen. In de uitgestrekte stap was het enige wat er langer werd, zijn hals. Zijn passen bleven kort en gespannen.

Geloof me, ik was altijd een groot fan van Anky. Maar de laatste jaren is mijn bewondering voor haar steeds minder geworden.

Een paard wat ronder rijden brengt niet onmiddelijk de achterhand onder! Je rekt inderdaad de bovenlijn wat op, zodat DAARNA de achterhand verder onder kan schuiven omdat de spieren wat langer zijn. Maar ronder lopen EN de achterhand onder zetten, dat is voor de meeste paarden fysiek onmogelijk. Dit is een misvatting bij vele ruiters: mijn paard loopt ronder, dus zet hij z'n achterhand nodig. Maar feitelijk is: het paard loopt ronder, rekt de spieren op, komt in normale gebruikshouding (op of voor de loodlijn) en kan zijn achterhand beter onder zetten.

Ik heb gisteren de 6 beste kuren van Londen op Eurosport gezien en ik vond het niveau barslecht! Veel spannen, staartgezwaai, taktfouten, spanning enz. Ook bij Anky's kur was ik totaal niet te spreken, en een score van 83% vind ik echt belachelijk! Slainero ziet er inderdaad slecht uit, z'n 'sparkle' is eraf en de combinatie maakte veel fouten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:25

Don_Marcello schreef:
In een kür maakt dat niet uit, je mag elk onderdeel (tot op bepaald niveau) op elke plek rijden en je hoeft niet van te voren te vertellen welk onderdeel je op welk moment of welke plek rijdt. Een pirouette in stap of piaffe mag je dus ook tonen. Alleen Spaanse pas, Spaanse draf, levade, pessade, croupade, courbette, capriole, overige schoolsprongen, terre-a-terre, galop of draf achterwaarts, galop op die benen, compliment, keertwending om de voorhand op drie benen mag (helaas) niet.
Een stap die geen stap is, een draf die geen draf is, een galop die geen galop is, mag (hoop ik!) ook niet. Bepaalde onderdelen MOETEN getoond, dus als je 3 pirouetten in stap hebt gezien (en verder geen pirouetten), kun je aannemen dat dat de galoppirouettes waren, toch Knipoog . Hoe moet je dat dan beoordelen?
Overigens sloeg mijn vraag niet persé op de kür, maar dat had je vast zelf ook al bedacht.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:33

Met veel verbazing heb ik de acht pagina's doorgelezen. Dat grand prix danwel moderne manier en de klassieke manier zo worden verdedigd tegenover elkaar en lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan.
Pas reageerde ik op een advertentie van iemand die een amazone zocht voor haar paard. Ze vroeg op wat voor manier rij je? Klassiek of modern? Ik kon hier geen antwoord opgeven, ik rij op elk paard anders. De een stel ik rond in, de ander niet. Wel is van belang dat het paard zijn rug en achterbenen goed gebruikt. Dat vond zij een correct antwoord. Haar vorige amazone had het paard op de 'klassieke manier' getraint met als resultaat dat dit paard met weggedrukte rug en onderhals de oefeningen liep. Is klassieke rijkunst daarom niks? Nee, dit paard had gewoon een slechte ruiter gehad. Die vind je in de klassieke rijkunst en in de 'moderne rijkunst. Ook op het hoogste niveau.

Ik zie in de Spaanse rijschool paarden die hun bekken niet kantelen en slechte verzameling hebben. of sloffend met hun achterbenen de appuyementen lopen. Het soms te losse contact met de teugel lijkt de noodzakelijk spanningsboog in de verzameling tussen voorhand en achterhand te verbreken terwijl bij de GP de te zware teugelvoering vaak het paard te veel spanning geven met als resultaat de wat hectischere bewegingen.

Ik denk het voor het paard niet uit maakt of je klassiek of modern rijdt zolang je het belang en gezondheid van je paard in gedachten houdt. Beide methoden zijn goed te combineren en beogen hetzelfde einddoel.

Wel ben ik het eens dat in de Grand Prix soms te hoge cijfers worden gegeven omdat dingen er spectaculair uitzien. En spectaculaire oefeningen kosten meer kracht en geven meer spanning.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:34

QQQQ schreef:
Ofwel: Géén commentaar. Erg jammer weer.

Volgens mij zei ik expliciet dat wat Anky doet in mijn ogen van uitzonderlijk niveau is. Is dat geen commentaar?
Vido schreef:
ik heb veel respect voor wat veel betere ruiters presteren en pik er van mee wat ik kan gebruiken (dus wat binnen mijn vermogen ligt). Pas het dus nu en dan toe.

LDR is in mijn ogen dus ook geen doel maar een middel.

Degene die het meest kritisch was over de kur in Londen, was Anky zelf volgens mij. 83%!! Als ik dat percentage rijd, gaat altijd de wekker.

Ik vond dat je kon zien dat Anky nog moet fine-tunen. Het viel me op dat veel onderdelen leken op haar oude kur, maar net met een andere timing. Dit is erg moeilijk en kost tijd om goed af te stemmen. Ook de timing van de muziek is heel lastig, we hebben het al gehad over 'op de letter' rijden, op muziek is nog veel moeilijker. Ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat.
QQQQ schreef:
Kür op muziek: Wat ik, uit "klassiek oogpunt" niet begrijp, is dat er nog dikke voldoendes gegeven worden voor gangen die niet kloppen, zoals dikke viertakt galop in de pirouettes (Anky ook, maar was daarin níet de ergste ), en piaffes en passages die niet de draftakt aanhouden (bij Anky bijv. veel "rare" bewegingen van de achterbenen). Naar míjn mening zou dat (bij iedereen) veel harder moeten worden afgestraft.

Smaken verschillen:
De piaffe en de overgangen passage-piaffe-passage vond ik super. De passage wat teveel terug, dat heeft ze al vaker gehad. Bij de eerste pirouette was mijn commentaar: waaaaa dat wil ik ook. De tweede was iets groot ingezet, maar mooi na een kwart.

Piaffe en dan weg in passage-appuyementen, pfff... petje af... Moeilijke kur hoor!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:39

Ik wil hem ook graag zien maar kan hem echt niet vinde. Vovenstaande link krijg ik voetbal... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:56

Ik geloof zeker dat het een ontzettend moeilijke kür is.
Ik kan niet beoordelen hoe moeilijk de overgangen zijn, maar ik vind het al moeilijk om een naadloze overgang stap/draf te maken, of een overgang galop/draf toch voorwaarts en progressief te houden.
Laar staan dat soort overgangen...

Ook ik miste de 'sparkle' bij Salinero.
Dat kan komen doordat het een nieuwe kür is, dat er nog geen routine in zit. Dat weet ik niet.
Wel weet ik dat het niet was wat ik ervan verwacht had. Ik merk dat ik wat teleurgesteld ben, door de verhalen die ik erover gehoord had, had ik hoge verwachtingen, die zijn niet uitgekomen.

Hoe dan ook, dat neemt niet weg dat Salinero en Anky van eenzame klasse zijn. Ze blijft een super-amazone en Salinero blijft een fantastisch paard.

@ Vido: Dank voor het uitleggen van het nut van LDR. Eindelijk begrijp ik het nu. Mijn dank!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:21

om te reageren op het trainingsschema van vido wil ik wel effe reageren hoe ik het doe ik doe de opleiding van Bent branderup.
Ik ben natuurlijk niet van een zo hoog niveau maar hier komt ie.
Vaak begin ik met aan de hand werken zodat het paard rustig los kan komen en ik kan zien wat er gebeurd(wat ik toch makkelijker vind als voelen)
Ga eerst met stelling buiging langs de hoefslag om te kijken of paard bekkenpunt naar voren brengt.
Dan begin ik met een travers op de andere hand waar het paard het minst zijn bekken naar voren bracht , op die manier probeer ik beidde kanten even goed te krijgen wissel natuurlijk vaak af.
is het beoogde resultaat nog niet bereikt zijn er nog andere oefeningen om de gedragenheid te bevorderen.
Soms stap ik er op als iets niet lukt omdat je dan meer macht over het paardenlijf hebt(beetje zwart wit gezegd) dan als je er naast staat.
Als ik met aan de hand werken klaar ben(15 min)
Ga ik rijden wederom kijk ik of het paard op de hoefslag zijn bekken mee wil nemen of een schoudervoor wil geven aan de hand van hoe dat lukt vul ik de rest van mijn training in soms gaat het heel erg goed en ga ik lekker mijn oefeningen rijden en verzamelen.
Mocht er een been /bekken het niet doen zoals ik het graag wilde dan gebruik ik allerlei oefeningen om hier verbetering in te brengen.tussen de oefeningen door kijk ik altijd of het paard naar de hand is door voorwaarts neerwaarts te gaan.
zo ziet het er bij mij dus uit maar een standaart heb ik dus echt niet .
Misschien is dat een groot verschil???

ps ik heb veel aan de oefening renvers maar zie hem in de huidige dressuur nooit voorkomen , klopt dat dat hij daar niet voorkomt of heb ik dat verkeerd???
zo wijken we ook nooit omdat het in ik zeg maar even klassieke ogen geen gymnastiserende oefening is het paard erg gemakkelijk over de schouderweg kan maar op www.paardenbegrijpen.nl staat er een uitgebreidde uitleg over dat is ook wel een verschil he???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:53

Renvers staat niet in de proeven maar is wel een handige en nuttige trainingsoefening. Ik gebruik hem ook vaak door op de lange zijde een aantal keer te wisselen tussen een aantal passen schouderbinnenwaarts en een aantal passen renvers, zowel in draf als galop.

QQ: heb je wel eens naar de beenzetting in de pirouette gekeken? Als hij niet viertakt wordt valt je paard om Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:56

pasdedeux schreef:
Met veel verbazing heb ik de acht pagina's doorgelezen. Dat grand prix danwel moderne manier en de klassieke manier zo worden verdedigd tegenover elkaar en lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan.
Pas reageerde ik op een advertentie van iemand die een amazone zocht voor haar paard. Ze vroeg op wat voor manier rij je? Klassiek of modern? Ik kon hier geen antwoord opgeven, ik rij op elk paard anders. De een stel ik rond in, de ander niet. Wel is van belang dat het paard zijn rug en achterbenen goed gebruikt. Dat vond zij een correct antwoord. Haar vorige amazone had het paard op de 'klassieke manier' getraint met als resultaat dat dit paard met weggedrukte rug en onderhals de oefeningen liep. Is klassieke rijkunst daarom niks? Nee, dit paard had gewoon een slechte ruiter gehad. Die vind je in de klassieke rijkunst en in de 'moderne rijkunst. Ook op het hoogste niveau.

Ik zie in de Spaanse rijschool paarden die hun bekken niet kantelen en slechte verzameling hebben. of sloffend met hun achterbenen de appuyementen lopen. Het soms te losse contact met de teugel lijkt de noodzakelijk spanningsboog in de verzameling tussen voorhand en achterhand te verbreken terwijl bij de GP de te zware teugelvoering vaak het paard te veel spanning geven met als resultaat de wat hectischere bewegingen.

Ik denk het voor het paard niet uit maakt of je klassiek of modern rijdt zolang je het belang en gezondheid van je paard in gedachten houdt. Beide methoden zijn goed te combineren en beogen hetzelfde einddoel.

Wel ben ik het eens dat in de Grand Prix soms te hoge cijfers worden gegeven omdat dingen er spectaculair uitzien. En spectaculaire oefeningen kosten meer kracht en geven meer spanning.

Laat ik het hier nou helemaal mee eens zijn.............

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 16:23

http://cgi.nos.nl/cgi/player/?mpurl=htt ... ex_av.html

Als je dubbelklikt kun je het full-screen zien Lachen

Ik vond ook dat de 'sparkle' er een beetje vanaf is.
En ligt het nu aan mij, of is het achterbeengebruik bij de piaffe aan de mindere kant? (dat is een serieuze vraag Lachen )

En dat stukje na de uitgestrekte stap, moest dat nu een overgang eerst naar (verzamelde) draf en dan pas naar galop zijn, of was dat een foutje? het ziet er nl meer uit als een foutje..

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:41

Ik vind het wel een mooie kür maar het is goed te zien dat ze er allebei nog hard in moeten werken. Vind het ook geen winnende kür om te zien.

Maar die serie appuyement in passage - piaffe - appuyement in passage... Wow! da's geen kattepis.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:00

Zep schreef:
Renvers staat niet in de proeven maar is wel een handige en nuttige trainingsoefening. Ik gebruik hem ook vaak door op de lange zijde een aantal keer te wisselen tussen een aantal passen schouderbinnenwaarts en een aantal passen renvers, zowel in draf als galop.

In galop is iets travers het meest natuurlijke om te rijden en kan je schouderbinnewaarts gebruiken om je paard rechter te krijgen. Zowel in schouderbinnenwaarts als in travers is je paard gebogen om het been aan de binnenkant van de rijbaan.
Bij renvers is het been aan de buitenkant van de rijbaan echter het binnenbeen van je paard en is je paard dus andersom gebogen!
Van schouderbinnenwaarts naar renvers in galop zou je paard ook een galop wissel moeten maken naar de contra galop.

Doet ie dat niet, dan is de verbinding tussen de voor en de achterhand "kapot" en ben je een deel van de natuurlijke reflexen van je paard kwijtgeraakt. Je paard loopt dan in een S bocht. Voor is hij dan naar een andere kant gebogen dan achter. In de klassieke leer is dat zeer ongewenst (en het lijkt mij ook niet fijn voor de rug).