wordt er nog op zit en benen gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanolover

Re: wordt er nog op zit en benen gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:52

ik betrap er mijzelf ook vaak op dat ik meer met mijn handen dan met mijn benen en zit rij... Huilen nu ben ik hier wel hard op aan het werken Haha! maar ik mag maar 1 keer per week gaan rijden en die paarden zijn bijna niet anders gewoon dus wordt het wel wat moeilijker maar dat is natuurlijk geen excuus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:37

Zouden de mensen die volledig op zithulpen rijden eens willen omschrijven hoe jullie dat doen en wat de uitleg van jullie instructie daarbij is?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:31

MÜSELER en DIACONT beschrijven dat heel duidelijk in "Te Paard" en "De Ruiterhulpen". Dat is in het NL te lezen, omdat het vertaald is uit het Duits voor dressuur. Ook van REEDE gaat er in "Africhten en Rijden" op in. Op de gezichtspunten van dat werk is later het bekende werkje Handleiding ten behoeve van Nederlandse Ruiters en hun Instructeurs gebaseerd.

Het zou beter zijn om eerst duidelijk te maken wat rijden op Gewichts-, Zit-, Kruis- en Kuit hulpen inhoudt. Veel mensen beweren nu dat ze dat op de een of andere manier doen, in de praktijk benadert het bij lange na niet, wat er mee bedoeld wordt en bereikt kan worden. (het vraagt een enorm goed ontwikkeld ruitergevoel).

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:51

melanolover schreef:
ik betrap er mijzelf ook vaak op dat ik meer met mijn handen dan met mijn benen en zit rij... Huilen nu ben ik hier wel hard op aan het werken Haha! maar ik mag maar 1 keer per week gaan rijden en die paarden zijn bijna niet anders gewoon dus wordt het wel wat moeilijker maar dat is natuurlijk geen excuus..

Dat had ik ook een beetje.
Ik heb heel lang les gehad van een instructrice die volgens de klassieke dressuur les gaf, maar zij is er een tijdje geleden mee opgehouden. Ik heb toen een aardige tijd zonder instructeur gezeten en op mezelf heb ik dan de gewoonte gekregen om veel te veel mijn handen te gebruiken voor alles.
Nu heb ik een nieuwe instructeur, de instructeur van mijn ex-instructrice, die als ik het goed herinner echte klassieke opleiding heeft gevolgd in Duitsland. Hij hamert er nu erg op om zo min mogelijk mijn handen te gebruiken en zoveel mogelijk de rest van mijn lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:56

Zep schreef:
Zouden de mensen die volledig op zithulpen rijden eens willen omschrijven hoe jullie dat doen en wat de uitleg van jullie instructie daarbij is?

Dat wil ik ook wel weten.
Zonder been kan ik toch bijv niet wijken of appuyeren. Maar ook simpelweg aandraven gebruik ik mijn been Lachen

Wat ik eerder las, ik rij niet met been want ik schop niet elke pas...
Ik rij wel met been, maar schop ook niet elke pas.
Dan is je paard gewoon niet aan het been of afgestompt als dat wel moet Lachen
Dat is wat anders vindt ik Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:59

Op mijn zit rijden dat doen heel veel ijslander mensen, ik zal proberen uit te leggen hoe ik het doe...

Als ik opstijg en ik wil wegstappen verplaats ik mijn gewicht naar voren. Ik kantel mijn bekken naar voren en dat is voor Skessa een teken om te stappen.

Als ik wil aandraven span ik mijn bovenbeenspieren aan, dan gaat ze draven.

Voor de tolt ga ik iets achterover zitten, span mijn spieren licht aan en laat haar overgaan in tolt.

Met galop precies hetzelfde als bijvoorbeeld draf.

Als ik haar wilt laten halthouden rechtop zitten, je zwaar maken en een lichte ophouding maken.

Wijken doe ik ook door middel van gewicht verplaatsen, moet zeggen dat mijn paard geen dressuurpaard is, namelijk een IJslander en dat ik hogere dressuur oefeningen niet uit oefen met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:03

Dat zwaar maken als het ware doe ik ook. (en vele met mij Lachen )
Sturen dan bijv ook weer met zit, evt aangevuld met kuit.
Maar bij wijken, zonder been dan schaart die van mij niet Lachen
Ligt er natuurlijk aan hoe je dat een leert, maar ik ben dan idd benieuwd hoe dat moet Ja
Schaart die van jou dan wel?

Ik heb dus nog nooit op een ijslander gereden, misschien toch eens doen omdat te ervaren Lachen

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:54

Bij mij in de les moet je eerst je houding goed hebben, dus ook als een pony kliert (wat mij nog niet helemaal lukt..)
Dan ga ik m'n hand(en) verplaatsen en ga ik anders zitten, en dat word wel gezegt, meer dan figuren of handenwerk.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:36

Als ik teveel met hand ga rijden zet pony rug vast en kan ik dag zwaaien met mn handje. Clown

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:39

Ik reed heel erg met mijn handen, Romeo zet dan zijn rug vast en gaat hangen.
Nu heb ik echt een heeeeele goede instructeur, en ben ik druk aan het lessen met zit en been.. En het rijden gaat dan een stuk lekkerder!!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:52

Rijden is altijd een samenspel van hulpen. Je houdt tijdens het rijden met je hele lichaam voeling en verbinding met je paard. Impuls wek je op met lichte signalen (voor mij m.n. variatie in spierspanning) via zit en benen, en vang je op via de teugels. Heel veel hangt af van timing en dosering; hoe beter je zit en voelt, hoe kleiner en tegelijkertijd effectiever je hulpen kunnen zijn. Dan is het eigenlijk een kwestie van de energie van je paard zo vloeiend mogelijk door laten stromen, het paard daarbij zo min mogelijk storen en je inwerking beperken tot die momenten dat het paard even gecorrigeerd of ondersteund moet worden om los en ontspannen, maar met impuls door zijn lichaam te blijven bewegen. Dat is mijn ideaal. Bij rijden alleen op zit kan ik me (en t.a.v. Skess en Runningkawa - ik ben dus ook IJslanderrijder) persoonlijk niet zo veel voorstellen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:34

ik kan mijn haflinger merrie ook met me zit sturen. Ze doet alles wat ik vraag via de zit zo. Mijn dochters krijgen ook les en bij hun wordt naar zit en been gekeken. Vind een goede zit belangrijk. Maar af en toe mag je best met je hand inkomen als je paard tegen de draad in is bv.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:36

Zo is wel hoe ik het in het verleden geleerd heb.
Wil je naar rechts, trek je aan de rechter teugel, wil je naar links trek je aan de linkerteugel.
Aandrijven was een schopje en bij het aan de teugel rijden was het: Geef anders eens een trekje aan de teugel.
En zo ging dat door, ik had niet geleerd dat ik hierbij mijn benen en zit kon gebruiken.
Ik heb heel veel geleerd van mijn westernlessen en nu ik sinds kort ook weer engelse les krijg begin ik het veel en veel meer te snappen.

Het valt me nog steeds op, en vooral in manegelessen, dat ze te vaak aan de teugels vragen, of moet ik eigenlijk zeggen; dwingen.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:43

je hebt helemaal gelijk tegenwoordig is het meer handenwerk

tjerkepaed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:04

Ja, ik rij op mn zit!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:44

Ik doe het ook. Kom ik vooral achter als ik op paarden van andere mensen ga rijden. Dan probeer ik ze te sluiten op mn zit of controle te krijgen qua tempo/beenzetting (meer tactmatige gang) op mn zit of buiging in wendingen, maar kom ik erachter dat het gewoon niet lukt bij sommige paarden, die zijn in eerste instantie 'doof' voor de hulp die ik geef met zit.

Dan moet ik altijd even heel diep nadenken: En nu?

Maar dat niet alleen. Als iemand op mijn paarden rijd, dan vind ik het ook echt moeilijk uitleggen: Hoe rijd je op zit? Ik zie het als ze niet op zit rijden, maar ik kan het er niet uit krijgen hoé ze dat moeten doen.
Gaat er iemand op zitten die ook veel met zit doet? Die rijdt er zo op weg. Maar degenen die dat niet/minder doen hebben er echt moeite mee. (en krijg ik altijd te horen: die is niet makkelijk te rijden en van de 'zit'-rijders juist: Fijn aan de hulpen!)

Ben daarnaast soms nog wel te trekkerig aan de teugels (teveel naar me toe halen, ipv opzij vasthouden tot ze loslaten), maar met de les wordt ik er wel enorm attent op gemaakt en het werpt tot nu toe met sprongen zijn vruchten af. Maar heb wel een gruwelijke hekel aan paarden die door mn been heen walsen of mn zit negeren. (vooral inderdaad in wendingen, dan voel ik mezelf ook echt zitten op die plank)

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:02

ga dit even volgen!! rijd een nieuw paard en krijg daarbij
begeleiding van ook een nieuw iemand die compleet op zit
en been rijd en ze betrapte me erop dat ik vaak nog eens te
veel in wil werken op de binnenhand terwijl ik extra mij teugels
al wat langer houd (wel met contact) maarja het kan er ook niet
in 1 dag uit zijn. Gelukkig ga ik dit paardje heel veel rijden dus
moet dat vanzelf wel goedkomen, dan het plaatje maar even
wat minder.. heb gezegd tegen haar dat ik het dolgraag wil
leren maar dat ze dan in eerste instantie ook absoluut niet op
het 'plaatje' mag letten eerst die ontspanning er in (dat vind
ik echt super belangrijk en werk daar wel altijd naartoe) nu
de rest nog... ik lees even mee, heb er altijd wel wat aan denk ik.