Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Vue schreef:Oke, oke ik snap dat ze een kamer vol medailles heeft waar menig bokker jaloers op is, maar ik (en andere bokkers met mij) ben het nogal beu om te horen 'gelukkig rijdt heel bokt net zo goed als anky' wanneer je ergens niet mee eens bent.
Wáárom, is anky het synoniem voor perfectie in de paardensport?
Voor mij is het dat namelijk totaal niet, sterker zelfs; Het is voor mij een voorbeeld van hoe het NIET moet.
Misschien een beetje nutteloos dit, maar ben toch benieuwd naar de reacties.
Oja; het is NIET de bedoeling dat dit topic de honderste discussie wel/geen rollkur wordt. Bedankt.
Lauss schreef:Als je ziet hoe haar paarden de proeven lopen, dan zou ik het eens zijn met je stelling.
De instructrice van Dani (nerootjeh) heeft daar op stal gewerkt en heeft me het een en ander over de trainingmethodes verteld, en dan hoeft het voor mij niet.
Ik heb wel respect voor wat randalinpony zegt, haar gedrevenheid, wat ze allemaal heeft bereikt.
Jolandaa_ schreef:Anky's manier heeft wel succes berijkt. ik zie jouw naam nergens op de wereld ranglijst voorkomen
Citaat:onvoorwaardelijke liefde voor paarden
toewijding aan paardensport.
doorzettingsvermogen.
emotioneel betrokkenheid.
niet verwend…
geen gebruik van hulpteugels
openheid over haar manier voor trainen.
streven naar perfectie
zelf je paard tot hoog niveau opleiden
openheid over haar eigen beperkingen
samenwerking met je paard
Citaat:Dat klinkt al anders dan wanneer je zegt dat het een voorbeeld is van hoe het niet moet. NH is imo compleet wat anders dan top dressuur rijden. Daar kan je geen vergelijking in maken.
Citaat:Heb ik al meerdere keren onderbouwd in dit topic, topic even doorlezen dus
Schangah schreef:Ik denk dat de uitspraak "Het doel heiligt de middelen" van toepassing is op deze discussie. Heel veel ruiters plaatsen vraagtekens bij de wijze waarop Anky haar succes heeft behaald. Kijk naar de discussie rond Coby van Baalen en het longeren (ook zij gebruikt trouwens de slofteugel) en die Duitse amazone. Je mag best kritiek hebben op de middelen als je het daar niet mee eens bent. Ook al ben je geen dan geen "topruiter". Hoeveel goede paarden zijn er niet via de achterdeur vertrokken omdat ze bepaalde trainingsmethode zowel mentaal als fysiek niet aankonden. Had je deze paarden anders getraind waren ze er wel gekomen. Ik zie het dagelijks om mij heen jonge paarden die op bv op 6 jarige leeftijd al worden afgekeurd omdat men zo snel mogelijk Z willen worden.
Vele wegen leiden naar Rome. Heeft degene die het eerst in Rome is op den duur wel de beste weg genomen?
Jurybeoordelingen zijn subjectief. Wat de ene perfect vindt wil niet zeggen dat iemand anders dat ook perfect vindt.
Isegrim schreef:Er is op internet toch meer dan genoeg informatie te vinden over de effecten van Rollkur? Erg vriendelijk is de methode in elk geval niet, aangezien er een flinke portie dwang bij komt kijken.
Jasmijn76 schreef:o ja?..ik voeg hier net het wetenschappelijk bewijs toe, dat het niet schadelijk is..
anneve schreef:TS wil trouwens geen discussie over Rollkür hier, zie openingspost.
Visconti schreef:Citaat:Wellicht subjectief, ja. Ieder zijn ding. Maar kortzichtig? Volgens mij ben je kortzichtig als je Anky's trainingsmethode afkraakt.
leg eens uit? Ik kraak namelijk haar trainingsmethode af, vind het echt helemaal niks. Dressuur gaat er om dat een paard zijn bekken kanteld, dat hij zijn rug bolt zodat hij de ruiter makkelijker kan tillen, verzameling noemt men dat. Zonder bekkenkanteling is er geen rugbolling, en zonder rugbolling loopt het paard schade op als hij een ruiter op zijn rug draagt. Wat Anky doet is haar paard zo diep instellen dat het voor een paard onmogelijk wordt om zijn bekken te kantelen, en dan krijg je zulk soort horrorplaatjes:
Paarden die met een rollkur lopen kunnen hun bekken niet meer kantelen, en hebben dus geen rugbolling en dus geen verzameling. Kortom het dragen van een ruiter wordt voor een paard op dat moment schadelijk. Daarnaast loopt een paard gigantisch op de voorhand, en dat terwijl een paard van nature al de meeste druk op de voorhand heeft liggen, als je er op gaat zitten is het daarom heel belangrijk dat je de voorhand ontlast omdat een paard zich anders overbelast. Anky doet eigenlijk het tegenovergestelde.. Al met al denk ik dat dit een zeer schadelijke trainingsmethode is voor een paard, maarja ik ben waarschijnlijk zo kortzichtig dat ik niet snap wat er goed is aan deze manier van training
Citaat:Hoeveel goede paarden zijn er niet via de achterdeur vertrokken omdat ze bepaalde trainingsmethode zowel mentaal als fysiek niet aankonden.