kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:45

Helemaal top RunningKawa...
Fijn dat je er zo over denkt.
Veel mensen willen alleen iets dat altijd 100% functioneert. Maar je zet je partner toch ook niet aan de straat wanneer hij een voet mist? Zeker niet wanneer je samen zoveel fijne jaren gehad hebt.
Maar goed, er zijn inderdaad ook veel mensen die hun partner dan wel aan de straat zetten.... dus laat ik mij maar niet al te positief uitlaten over de mensheid.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:47

vincenza schreef:
runningkawa schreef:
Ga ik ook eens joint saver proberen Ja
Krijgt nu glucosamine speciaal van de groene os op aanraden steffi van der laarse (ook niet goedkoop maar weet niet wat jointsaver kost)
Werkt wel, maar geen verbeterd bot en ook niet helemaal rad.

Dus alles waarmee hij geen artrose meer heeft, geen haken, geen kanalen enz, graag Ja

dus het enige goede medicijn: rechtrichten en regelmaat in het werk en rust geven op de tijden dat het nodig is
verders geen biks maar structuurmix van equiral en zelf stoppen methet te accentueren dan vergeet het paard ook dat ie iets mankeert

Probleem is dat sommige mensen niet willen ZIEN dat hun paard onregelmatig is.
Als je er zelf hard genoeg in gelooft dan zie je hem vanzelf wel beter worden. Wishfull thinking heet dat Knipoog

Vaak wordt eerst rust voorgeschreven bv na een behandeling bij, ik noem maar iemand, Laarakker.
Eerste drie weken alleen op het land, onbelast, dan langzaam opbouwen met longeren en er dan weer op. Geheid dat je paard wat beter loopt (in het begin) want een tijdje op het land kan nooit kwaad. Maar zet je hem weer serieus aan het werk, dan zie je, alle (homeopatische) middeltjes ten spijt, als je eerlijk bent toch weer een onregelmatigheidje.
Behalve als je echt ECHT gelooft dat Laarakker je paard genezen heeft. Of A. de B. met zijn methode je paard genezen heeft. Want dan kijk je niet objectief. En dat gebeurt heel vaak. Maar mensen moeten dan toch na, zeg, een jaar op de wonderbaarlijke genezing van hun paard terug komen. Helaas, mag ik wel zeggen hoor....)Behalve de Die Hard aanhangers, die blijven hardnekkig hun ogen sluiten Knipoog

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:03

Dat vind ik wel een beetje generaliseren hoor maikeltje.
Ik heb mijn paard gekocht nadat hij KLINISCH was afgekeurd.
Voorbenen, onregelmatig lopen. Foto's heb ik nooit laten maken.
Ik heb me in het 'alternatieve' gedeelte van de geneeskunde verdiept en paard laten behandelen.
Heb goede instructie gezocht en geleerd wat 'goed' rijden is (waarmee ik niet wil zeggen dat ik een goede ruiter ben, helemaan niet).
Paard loopt nu regelmatig, is happy en heeft geen pijn.
Overigens heeft hij nooit pijn aangegeven, altijd de oortjes erop en lopen.
Misschien naïef dat ik nooit foto's heb laten maken, maar als een paard prima loopt, en IEDEREEN zegt dat hij goed loopt, altijd vrolijk is en zin heeft om te werken, is dat voor mij een teken dat er verder weinig aan de hand is, ofwel er geen pijn is.

Wat Vincenza nog noemde vind ik geen 'wishfull thinking'.
Ik weet niet in hoeverre anderen hier ervaring hebben met alternatieve therapieën, maar ik kan veel voorbeelden noemen van lichamelijke klachten veroorzaakt door psychische belasting.
Stress uit zich vaak in maagklachten, hormonale kwesties in duizeligheid en hoofdpijn, maar ook anderen die veel 'met jou bezig zijn' (jaloezie, afgunst, kwaadheid) kunnen bij JOU lichamelijke klachten veroorzaken.
Zijn erg veel boeken over ook, verbazend om te zien hoe simpel dingen vaak zijn, waar klachten vandaan komen en hoe je ze kunt oplossen.

Overigens gaat dit wáy off-topic. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:06

Ik ben daarmee bekend en geloof daar ook in.
De kracht van de gedachte is enorm sterk. (ik ken ook het boek je kunt je leven helen van Louise Hay, krijg het alleen nog niet uitgevoerd Tong uitsteken Lachen

Maar om dat maar ff te roepen als, hey denk eens anders over je knol...dat gaat me te ver.
Dan moet je eerst weten of dat uberhaupt wel aan de orde is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:11

Dat gedachten en gedrag van de omgeving invloed hebben op pijnbeleving is bekend. Bij de mens.

Over pijnbeleving bij een dier is nog weinig bekend voor zover ik weet. Het gaat er bij daarom ook niet in dat wij als mens door onze gedachten of gedrag het paard uit een bepaalde pijnbeleving kunnen helpen

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:14

Kelly_ann schreef:
Het gaat er bij daarom ook niet in dat wij als mens door onze gedachten of gedrag het paard uit een bepaalde pijnbeleving kunnen helpen

O maar dáár ga je de mist in, want over het 'afhelpen' van pijn heb ik 't niet gehad. Knipoog
Tenminste, dan was dat niet te bedoeling.
Ik heb 't hier over het ehm, hoe druk ik dat uit, ontstaan van klachten door psychische belasting, ook bij dieren.
Zou erg mooi zijn als ik dacht 'zó, nu gaat mijn paard zonder HKO of artrose de baan door' en 't gebeurde zowaar ook nog. Haha!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:15

runningkawa schreef:
Ik ben daarmee bekend en geloof daar ook in.
De kracht van de gedachte is enorm sterk. (ik ken ook het boek je kunt je leven helen van Louise Hay, krijg het alleen nog niet uitgevoerd Tong uitsteken Lachen

Maar om dat maar ff te roepen als, hey denk eens anders over je knol...dat gaat me te ver.
Dan moet je eerst weten of dat uberhaupt wel aan de orde is.

Helemaal mee eens RK, dat boek heb ik trouwens ook gelezen.
Zoals ik hierboven als reactie op de post van Kelly_ann al zei, zo bedoelde ik dat niet. Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:18

Ik heb het júist niet over de aandoening of over de pijn, maar over de pijnbeleving...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:19

Gimli_ schreef:
Dat vind ik wel een beetje generaliseren hoor maikeltje.
Ik heb mijn paard gekocht nadat hij KLINISCH was afgekeurd.
Voorbenen, onregelmatig lopen. Foto's heb ik nooit laten maken.
Ik heb me in het 'alternatieve' gedeelte van de geneeskunde verdiept en paard laten behandelen.
Heb goede instructie gezocht en geleerd wat 'goed' rijden is (waarmee ik niet wil zeggen dat ik een goede ruiter ben, helemaan niet).
Paard loopt nu regelmatig, is happy en heeft geen pijn.
Overigens heeft hij nooit pijn aangegeven, altijd de oortjes erop en lopen.
Misschien naïef dat ik nooit foto's heb laten maken, maar als een paard prima loopt, en IEDEREEN zegt dat hij goed loopt, altijd vrolijk is en zin heeft om te werken, is dat voor mij een teken dat er verder weinig aan de hand is, ofwel er geen pijn is.

Wat Vincenza nog noemde vind ik geen 'wishfull thinking'.
Ik weet niet in hoeverre anderen hier ervaring hebben met alternatieve therapieën, maar ik kan veel voorbeelden noemen van lichamelijke klachten veroorzaakt door psychische belasting.
Stress uit zich vaak in maagklachten, hormonale kwesties in duizeligheid en hoofdpijn, maar ook anderen die veel 'met jou bezig zijn' (jaloezie, afgunst, kwaadheid) kunnen bij JOU lichamelijke klachten veroorzaken.
Zijn erg veel boeken over ook, verbazend om te zien hoe simpel dingen vaak zijn, waar klachten vandaan komen en hoe je ze kunt oplossen.

Overigens gaat dit wáy off-topic. Lachen

Jouw paard had op het moment van klinische keuring misschien een verstuiking of iets anders onschuldigs.
Niet ieder paard dat een keer onregelmatig loopt heeft meteen een ernstige aandoening. Dit bewijst dus helemaal niets. Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:19

Als iemand mij kan uitleggen hoe je een filmpje van de digitale filmcamera op de computer en daarna op internet zet (via pb), dan wil ik graag laten zien hoe me paard eerst liep. En hoe ze nu loopt.
Heb ook nog een oud stukje waarbij ze op het harde draaft, rechtuit en op de volte (dit was nadat ze was ingespoten in haar kogels).
Daar liep ze onregelmatig.
Verder kan ik een filmpje tijdens de training laten zien en hoe ze nu loopt.
Voor geïntresseerde wil ik ook wel een filmpje maken hoe ze op dit moment loopt op het harde.

Als er tenminste geïntresseerde zijn Clown

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:20

Kelly_ann schreef:
Ik heb het júist niet over de aandoening of over de pijn, maar over de pijnbeleving...

Leg eens uit, want ik snap je niet helemaal. Haha!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:21

Maikeltje, mijn paard liep op moment van de keurig al máánden op die manier.
Wil ik niet mee zeggen dat hij een ernstige afwijking heeft, maar wél dat hij ná behandeling en goed rijden beter is gaan lopen.
En daar ging 't topic toch over, of niet?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:28

Gimli_ schreef:
Wil ik niet mee zeggen dat hij een ernstige afwijking heeft, maar wél dat hij ná behandeling en goed rijden beter is gaan lopen.

Ja daar heb je helemaal gelijk in Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:28

Kan het ook niet aan een verschil in inzicht van veeartsen liggen die plotseling opgeloste HKO? Mijn huidige paard heeft ook ooit HKO gehad (voordat hij van mij was) volgens een vlaamse veearts, en hij heeft toen spuiten in zijn hoef gehad. Die zouden ieder jaar herhaald moeten worden. Hij is daarna nooit meer kreupel geweest heeft ook nooit meer zo'n spuit gehad. Na een aantal jaar zijn er toen toch maar weer eens foto's gemaakt (door andere veearts) en toen had hij supergoede foto''s, zeker voor een 12 jarige. Er is in de tussentijd niks verandert hij heeft echter wel een andere smid en daardoor ook veel betere hoeven. Volgend jaar wordt hij 16 en loopt nog steeds prima. Achteraf denk ik echt dat een goede smid van levensbelang is voor mijn paard, hij heeft flink ongelijke voeten en als dat niet goed bekapt wordt gaat het mis. je ziet ook weleens paarden die naar mijn manier veel te lange tenen hebben en maar niet genezen van een peesblessure, logisch als ze niet fatsoenlijk kunnen afrollen. De manier van rijden is natuurlijk ook een grote factor, zelfde verhaal denk ik als dat niet in orde is, is een paard sneller kreupel, net als met te weinig beweging, onregelmatige training, slechte warming up/koeling down, allemaal niet goed voor een paard.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:30

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:34

In psychologische zin is pijn subjectief, iedereen beleeft pijn anders. Die pijnbeleving is beinvloedbaar, door je eigen gedachten, door invloeden vanuit de omgeving. Het zogenoemde placebo effect is een voorbeeld van bepaalde invloeden op pijnbeleving:

Vraag is of een placebo zo werkt dat de pijn naar het paard z'n idee minder is?
Of dat je als mens door het probleem niet te accentueren de pijn in de beleving van het paard minder maakt?

Bij dit hele verhaal speelt ook nog eens de mens een rol, de placebo die het paard krijgt kan namelijk wél met zekerheid van invloed zijn op de beleving van de mens naar het paard toe. "Ja dit poedertje helpt echt voor mijn paard, ik merk het aan hem"

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:38

Wat betreft onregelmatigheid, er zijn niet meer zoveel mensen die kunnen zien of een paard regelmatig gaat. Een paard moet vrij onregelmatig gaan voordat de gemiddelde ruiter het in de gaten heeft. Als je dat beeld van onregelmatigheid al kan oppoetsen dan heb je snel de indruk dat een paard regelmatig gaat, terwijl het nog steeds onregelmatig gaat, alleen zien de meesten het niet (meer).

Als je in staat bent om een paard volkomen te laten ontspannen en met longeren en/of rijkunstig rijden volledig los en soepel kan maken, dan zal een paard over het algemeen recht sporen (de achterbenen volgen in het spoor van de voorbenen). Als je daarnaast zelf ook ontspannen, los en soepel bent, dan zal een paard als je goed kan zitten over het algemeen nagenoeg recht sporen. Een kleine onvolkomenheid, bv het stellen van de schouders voor de achterhand, corrigeer je dan rijtechnisch. M.a.w. een rechtgericht paard is een gevolg van ontspannenheid, losheid en soepelheid, goede coördinatie en als gevolg daarvan balans.

Een paard dat door een aandoening pijn heeft, verdeeld het gewicht op een andere manier over de benen. De gewichtsverdeling is anders als bij een rechtgericht paard..... Als een paard los en soepel is, dan is het paard ook beter in staat om een aangepaste balans of evenwicht over de benen te zoeken en te vinden. Het kan zelfs zo zijn dat het paard een andere houding aanneemt, anders dan rechtgericht, om minder pijn of minder discomfort te hebben. Het is niet de rechtgerichtheid, maar de ontspannenheid, de losheid en de soepelheid van het lijf, om een paard langer te behouden. Het rechtgericht zijn, is een logisch gevolg van ontspannenheid, losheid, soepelheid en coördinatievermogen van het paard..... Rechtgericht zijn betekent ook niet dat het paard anatomisch recht gaat. De wervelkolom hoeft dus niet per definitie recht te zijn.....

Er zijn tal van aandoeningen die pijn kunnen veroorzaken. Het wil niet zeggen, dat de aandoening altijd pijn doet. M.a.w. tal van paarden doen het goed, terwijl ze een aandoening hebben, de prognose is misschien slecht, maar vaak doen die paarden het gewoon goed.

Als iemand een holistische- of natuurgeneeskunde opleiding heeft gevolgd, betekent dat dan dat deze persoon naast de academische wetenschappelijke opleiding geneeskunde voor dieren (paard) de andere richtingen heeft bestudeerd, of is het zo dat je met wat cursussen die opleiding kan volgen zonder dierenarts of bv fysiotherapeut te zijn ?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:40

Kelly_ann schreef:
In psychologische zin is pijn subjectief, iedereen beleeft pijn anders. Die pijnbeleving is beinvloedbaar, door je eigen gedachten, door invloeden vanuit de omgeving. Het zogenoemde placebo effect is een voorbeeld van bepaalde invloeden op pijnbeleving:

Vraag is of een placebo zo werkt dat de pijn naar het paard z'n idee minder is?
Of dat je als mens door het probleem niet te accentueren de pijn in de beleving van het paard minder maakt?

Bij dit hele verhaal speelt ook nog eens de mens een rol, de placebo die het paard krijgt kan namelijk wél met zekerheid van invloed zijn op de beleving van de mens naar het paard toe. "Ja dit poedertje helpt echt voor mijn paard, ik merk het aan hem"

Nu begrijp ik je. Lachen
Pijnbeleving hangt dan natuurlijk ook weer samen met de pijngrens.
Het blijft natuurlijk moeilijk, maar je zult ten alle tijden je paard mbt pijn objectief moeten benaderen.
Dat laatste wat je noemt is inderdaad een veelvoorkomend fenomeen, gaat erom wat de mens WIL zien.
Hier ga je me dan ook voorbij, want daar kan ik niks over zeggen.
Mijn ervaring is dat KLACHTEN (en dan weet ik niet hoe het met PIJN zit) opgewekt kunnen worden door gedachten, al dan niet van de eigenaar zelf of anderen uit de omgeving.
Pijn blijft natuurlijk moeilijk in te schatten bij dieren, dus daar durf ik ook geen uitspraak over te doen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:44

Goofy44, heel mooi uitgelegd!
Rechtgerichtheid, ontspanning, lossigheid, allemaal termen uit het Skala.
In welke volgorde ze worden neergezet zegt imo vaak weinig, het één is een gevolg van het ander.
Als je trouwens lang genoeg naar de benen van een paard kijkt, aan de longe bijvoorbeeld, wordt 't steeds moeilijker in te schatten wat regelmatig of onregelmatig is.
Heb ik zelf in 't begin bij mijn paard gezien, die ging langzaamaan steeds regelmatiger lopen, maar ik ben op den duur gestopt met kijken want ik zag van alles en nog niks. Knipoog

Over dat laatste durf ik je weinig te zeggen, volgens mij zijn er 'losse' opleidingen natuurgeneeskunde ed, zonder verplicht medisch diploma.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:51

@vincenza Ten eerste heb ik wel contact met de mond maar geen 100 kilo in m'n handen zoals de meesten die ik tegenwoordig zie rijden wel hebben. (ook de olympisch kampioen) Ik rijdt mijn paard recht door ten eerste ervoor te zorgen dat het paard ontspannen is en dus mijn hand opzoekt. Ik voel of een paard goed onder mij loopt en corrigeer waar nodig - dus rechtrichten. hoe ik dat precies doe verschilt per paard (hoe ver in de africhting) maar doe alles vanuit ontspanning. Je hoeft geen 100 kilo in de hand te hebben om de schouder weer voor de massa te krijgen. Dit kan heel goed met iets begrenzen van de buitenteugel. ik rijdt veel op de tweede hoefslag en laat een paard aan beide kanten dan ook nageven op de binnen of buitenteugel (k weet ff niet hoe ik dat het beste kan omschrijven) ik doe alles op gevoel. Zo heb ik het idertijd geleerd. en gelukkig zit ik kaarsrecht en op de juiste manier op m'n paard. In mijn wedstrijdtijd vaak genoeg complimentjes gehad van de jury's en had ook altijd heel veel paarden van anderen te rijden (ook op concours) Doe dit niet meer ivm rugproblemen, maar rijdt nog steeds en zit er nog steeds recht op.
Dan je andere vraag over wat er dan mis is gegaan bij dat paard: hij heeft z'n hoefbeentje gebroken en stond op drie benen. Je weet wel wat dat betekent. Heb toen voor het paard gekozen en hem laten inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:52

Ik geef toe dat ik het ook niet zie. Of het moet idd erg zijn.
Ik voel het wel. En heb daar vorig jaar nog eens aan getwijffeld. Dacht nee, die is niet rechtgericht, dat is alles.
Laten keuren, maar DA keurde hem af. Op de schaal van 1 op 5 (niet verwarren met de foto keuring) was het maar een 1.
Je zag het eigenlijk ook maar amper, maar op de harde kon je het voornamelijk horen Lachen
Sindsien niet meer aan mezelf gaan twijffelen Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:40

Gimli_ schreef:

Om te kunnen bewijzen dat je paard, nadat je rijtechnisch met ´m aan de gang bent geweest weer zuiver loopt en het ook aan het rijden ligt dat ie weer goed loopt, zul je toch eerst moeten weten wat de situatie voor en na het corrigeren is.
Als je bewijzen wilt dan zul je dus moeten weten wat je paard mankeert en aan de hand van foto´s oid kun je pas aantonen dat het daadwerkelijk rijtechnisch opgelost is.

Een vage kreupelheid die na een aantal maanden over is, dat zegt mij niets. Dat kan aan 1001 factoren liggen wanneer hij na verloop van tijd weer goed loopt. Andere omgeving, andere manier van paard houden, andere voeding, noem maar op. Geen bewijs dus dat bij jouw paard de kreupelheid door rijden opgelost is Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 16:46

@ Maikeltje: En wat vind je dan van mijn situatie:

paard liep altijd zowat om de maand kreupel.
Nadat iemand haar een maand heeft getraind d.m.v. vooral rechtrichten loopt ze vanaf de dag dat ze daar stond niet meer kreupel. Dit is al 1,5 jaar geleden.
Voor het hele verhaal kan je ook me profiel lezen, voor de beengebreken kan je me onderschrift lezen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:58

Cardy, ik ken het verhaal van jouw paard. Een hele tijd geleden heb je ook zo´n topic geopend op het moment dat je volgens A. de B. reed Lachen

En ik denk dat het twee kanten op kan; OF je paard had door de verschillende aandoeningen en om de pijn te ontwijken een aantal verschillende spieren verschillend ontwikkelt, bv door te verkrampen vanwege een pijntje hier of daar en dat kun je weer goed krijgen met rijden mits hij geen pijn meer heeft in een been of waar dan ook. (want ik heb gemerkt dat als een paard pijn ervaart en je haalt de pijn weg dat het dan nog even duurt voordat hij het been wat pijn deed weer normaal durft te belasten omdat hij die pijn zolang ervaren heeft voorheen). In dat geval, ook al heeft hij een 3 op de foto, kan hij weer erg opknappen van op de correcte manier rijden als hij geen pijn heeft aan dat 3tje.
OF hij belast de pijnlijke overbelaste benen minder door de minder pijnlijke, maar kreupele delen weer meer te belasten (dus de kreupelheid verdelen) en in dat geval kan het LIJKEN of hij rad is en denkt men dat hij geen pijn meer heeft.

Aangezien jouw paard het nu al een hele tijd goed doet (volgens mij is dat andere topic toch zeker een jaar geleden) denk ik en hoop ik dat in het geval van jouw paard het eerste geldt. Dat hij dus door een tijdelijke pijnbeleving en als gevolg daarvan verkrampte spieren en de ongelijke ontwikkeling daarvan op een andere manier onregelmatig of kreupel liep. En in het geval van een spierenkwestie kun je dat zeker rijtechnisch oplossen.

Maar ik blijf er wel bij dat als je paard op de foto een 4 heeft, je dat met rijden niet terug kunt brengen naar een 2 Lachen

Maar je rijdt nu niet meer volledig volgens de Bodt methode toch?
Mag ik vragen waarom?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:03

Misschien om het wat duidelijker te maken...je kan h.k.o, artrose enz niet ECHT genezen, maar je kan het wel zo verhelpen door rijden dat het paard er bijna, of geen, last meer van heeft. Dat zo'n paard dan misschien nog wat voelt, dat zal best wel, maar daar is, net als bij mensen, goed mee te leven.
En dat sommige paarden kreupel lopen als ze een 2tje hebben en andere paarden met een 4tje nog doorgaan, dat ligt helemaal aan het karakter van je paard. Blijft een paard echt kreupel dan is het gewoon einde verhaal, zo simpel is het. Maar ik persoonlijk zou ze toch altijd de kans willen geven om te zien wat er gebeurd als je ze goed gaat rijden. En dan natuurlijk niet erop als ze echt lamkreupel zijn, laat dat wel heel duidelijk zijn.
Met andere woorden maikeltje je bent het dus eigenlijk gewoon met ons eens.