trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

barlie

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:28

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:30

Bovenstaand heb ik geprobeerd om foto's te plaatsen. het lukt mij nog niet om gewoon direct foto's te plaatsen in deze forum. Ik zou het erg leuk vinden als jullie toch een kijkje nemen.
Alvast bedankt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:39

Pfoeh needje, die is flink kort of niet, bekijk je topics bij haw wel eens, en daar vind ik dat nooit zo ogen.. Doordat hij zo kort is is hij misschien wel wat moeilijk met lengtebuiging, daarvoor zou ik heel veel buiging gebruiken, en heel veel wisselen qua hoofdhalshouding, veel schakelen, en dan krijg je denk ik een paard wat fijn losgelassen is, en niet eens meer zo heel moeiljijk te rijden is...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:44

Thanx!
Ik ben natuurlijk ook maar een sprietje, en een 17 inch zadel erop waarvan de keilkussens korter zijn gemaakt.... Haha!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:37

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:32

Julie_x ,
Heeft dit paardje last van zijn rug?
Ik zou daar eens naar (laten) kijken als ik jou was.

Als je iets met dit paard wilt doen zou ik hem vooral lekker ontspannen laten lopen met het koppie lekker naar beneden. Maar vooral niet te veel rond trekken aangezien de rug me toch een beetje dwars zit. Wel lekker actief houden vanuit de achterhand. Ik zou dit in eerste instantie lekker los doen. het belangrijkste is voor naar beneden... lekker met de neus naar de grond. Als hij dit doet kun je het tepo stukje bij beetje op voeren. Maar zorrg dat het hoofd laag blijft! Dus als jij het tempo op voert en het hoofd komt omhoog zul je weer even een stapje terug moeten doen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:08

Beauty is al 21 (bijna 22) jaar, waaraan zie je dat er iets aan zijn rug is dan?
Ik rijd niet meer met hem maar we gaan veel aan de hand wandelen, ik zou graag zijn conditie ook weer een beetje beter maken, maar dat is niet simpel vanwege chronische hoefbevangenheid.
Ik vind dat je erg veel erover weet, dus kan niet wachten naar meer uitleg Lachen.
Zeker al dankjewel!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:35

ok laat ik ook maar wat inzenden...
dit is een renpaard 11 jaar...m-2 dressuur
dan weten jullie ook meteen hoe en wat...
zijn niet de nieuwtse foto's
een jaar of 2 oud
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:57

Julie_x ,
Er zijn meerdere dingen waarom ik dat denk. Dat zijn:
Benen iets gestrekt, holle rug, staart scheef, zeer zwak bespierd in de rug en achterhand, opgetrokken buik.

Ik zeg dus niet dat er zeker iets is. Maar ik heb wel die vermoedens. Vandaar dat ik het zo aan geef en vandaar ook dat ik jouw paardje even voor trek op de rest die eigenlijk eerder aan de beurt is. Conditie opbouwen kun je alleen door afstanden af te leggen. Al is het maar in stap... dus lekker veel wandelen. Maar wat vooral belangrijk bij een paard op die leeftijd, is het lijf soepel houden. Dat kun je doen door los te longeren (of met een doorhangend touw) en de oefening uit te voeren die ik hiervoor beschreef. Die is vooral bedoeld om het lichaam soepel te houden en te zorgen voor goed ruggebruik zodat die niet alleen steeds holler wordt. Ik heb gezien hoe het zelfs een paard met kissing spines enigzins kon helpen. Dus moet het voor die van jou helemaal goed zijn en lukken.

je zou ook kunnen gaan masseren. Ik denk dat jouw paardje daar erg blij mee zal zijn. je helpt op die manier de doorbloeding, maakt het lijf soepeler, kan je paardje heel erg goed in de gaten houden (je leert voelen wat normaal is en wat niet). Als je niet weet wat hoe je moet masseren moet je maar eens zoeken op internet. Er zijn zelfs cursussen voor. Ook t-touch zou misschien wel leuk en nuttig zijn om te leren.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:16

Bedankt, hier kan ik zeker wat mee.
En nu met de vakantie in zicht, ga ik veel opzoek werk doen over masseren en hem eens lekker verwennen. Al denk ik niet dat er aan hem nog veel te veranderen is. De holle rug en zwakke bespiering zie ik nu ook op de foto, voor de benen en opgetrokken buik denk ik dat ik wat meer ervaring zal moeten opdoen, want dat zie ik niet echt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:48

Laat je me weten hoe het gaat als je een tijdje verder bent?
Ik denk namelijk dat er wel wat te veranderen is. Maar je moet er wel iets voor doen. Ik zou elke dag masseren en om de dag longeren. De andere dagen lekker wandelen. Als je iets minder tijd hebt zul je het met wat minder moeten doen natuurlijk. Maar probeer vooral het masseren toch zo vaak mogelijk te doen. Veel succes.

En als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Ook al is het over 2 maanden...
Ik zal mijn best doen je te helpen.
(en de bandages kun je denk ik beter weg laten Knipoog )

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:28

@ Malenka wil jij ook eens je menig over mijn paard geven. Staat op pag 5.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:51

Marlinde schreef:
@ Malenka wil jij ook eens je menig over mijn paard geven. Staat op pag 5.

ikke ook....alleen ksta op pag 8
ben benieuwt:j

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:56

Koest dames Clown Haha! We komen vanzelf aan de beurt Lachen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:59

hihih kben nieuwsgierig... Bloos Haha! Knipoog

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 12:16

* zit hier lachend achter de pc* Nou, jullie hebben mazzel. Ik ben ziek en dus thuis... Ik zal proberen er vandaag nog een paar te doen. Maar zouden jullie in het vervolg zulke berichtjes achterwege willen laten? Als iemand echt een heel goede reden heeft om voor te dringen dan krijg ik wel een pm, oke?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 12:39

Abrahams ,

Leuk paardje. Alleen toont hij nog wat onvolwassen. Niet te veel mee doen dus. Heel erg goed op letten of jouw paard het werk zowel lichamelijk als geestelijk wel aan kan. Het is een jong paard... dus blijft het wel speels genoeg? Is het niet te volgzaam? Heeft hij last van speirpijn, maakt hij nog gekke sprongen als je hem los laat? Natuurlijk moet je alles bekijken zoals het bij jouw paard past. Maar het zijn enkele vragen die je jezelf elke dag kunt stellen.

Omdat de foto niet recht genomen is kan ik sommige dingen niet helemaal goed zien. Ik probeer rekening te houden met de foto, maar houd jij er ook rekening mee als je dit leest.

Ik zie een flinke schouder die jammer genoeg wat aan de stijle kant is. Echt indruk maken met voorbeen gebruik wordt dus lastig. Maar is beslist wel mogelijk. Mede doordat de schouder zo is is ook de hals enigzins laag aangezet. waardoor hij bij de aanzet vrij zwaar is. Verder in de hals lost dit probleem wat op. De hoofd hals verbinding lijkt mij op deze foto's prima al nijgt deze iets naar de zware kant. Over de bespiering in de hals ben ik zeer te spreken. Niks wijst er op spanning in de onderhals. Erg mooi. Ook het voorbeen is mooi recht. wat je vaak ziet bij een wat stijlere schouder is een voorbeen dat onderstandig is. Dat is bij die van jou dus niet het geval. dat zorgt er voor dat het gewicht makkelijker op de achterhand genomen kan worden waardoor voor al snel meer vrijheid te creeren is. De rug lijkt mij vrij recht en kort. Dit kan wat problemen geven in de buigingen. helemaal als je dit gaat zien in combinatie met de toch wat zware hals. Veel wendingen kunnen dit paard daarbij goed helpen. Ik Raad dan zelf slalom aan. Veel ruiters vinden dit echter kinderachtig. Toch wil ik ook jou dit adviseren. Ook kun je een labyrinth uit leggen met balken. Dit zou je eventueel eerst uit kunnen voeren aan de hand. Dan kun je heel goed zien wat jouw paard doet, waar de moeilijke punten zitten en heel gericht correcties geven zonder de bewegingen zelf te belemmeren. Jij staat dan zelf buiten de balken... het paard er tussen. Laat het paard voor elke bocht stoppen en maak hem bewust klaar om de wending zo goed mogelijk te nemen. Dus een goede stelling aan nemen en rustig de bocht door. Niks overhaasten! Als dit goed gaat probeer je het labyrinth in een keer te doorlopen. Als het fout drijgt te gaan zet je het paard stil en stelt hem zo bij dat het vervolgen weer goed gaat. het labyrinth goed doorlopen is dus niet het doel. het doel is wat je op dat moment aan het doen bent. Namelijk: heel geconcentreerd en eerlijk bezig zijn met het verbeteren van de houding van het paard en het verbeteren van jouw eigen gevoel.

Jouw paard heeft een mooie achterhand die iets afloopt. Ik verwacht weinig problemen met het ondertreden van de achterhand. Echter, op de standfoto staat jouw paardje heel raar en is een stuk van de achterhand niet te zien. Daardoor kan ik de stand van de benen en de hoeking van de benen niet goed beoordelen. Ik heb het idee dat het wel goed zit bij jouw paard en ga hier qua training dus niet verder op in. De voorgenoemde oefeningen zijn mits goed uitgevoerd ook een lichte training voor de achterhand.

Wat ik nog toe wil voegen is dat het labyrinth, met name uitgevoerd aan de hand, ook een hele goede oefening is om het paard te leren zelf na te denken en zich bewust te worden van het plaatsen van de 4 benen.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:48

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 12:59

marquez1 ,
Volgens mij heb je hier een heel lief paard aan. De hele uitstraling van die paard roept; lief! Knipoog

Wat als een van de eerste dingen op valt is de bouw die niet echt rijtypisch is.
Maar laten we bij de voorkan beginnen; Hoofdhals verbinding is enigzins zwaar en de gehele hals oogt wat stijf en gespannen. Ik raad je aan dit paard tussen door elke keer even te laten strekken met de hals. Verder goed wisselen met stelling nemen.
Schouder is zwaar, maar moet in principe voldoende ruimte bieden aan het voorbeen. Het voorbeen is echter iets onderstandig en daarmee lastiger naar voren te rijden. Ik verwacht dat daardoor de gangen niet zo ruim zullen zijn.
De rug van jouw paard is een zwak punt. Ik denk dat ook dit komt omdat jouw paard snel spanning op kan bouwen. Probeer dus te strekken en te laten ontspannen.
Achterhand is vrij recht en ook het achterbeen is recht. Het achterbeen goed onder laten treden waarbij de achterhand zakt is voor dit paard een hele zware en bijna onmogelijke taak. wat kan helpen is longeren aan een dubbele longe waarbij je de lijnen door de ringen haalt ter hoogte van de stijgbeugels. Ook moet je dit paard bewust maken van de achterhand. Als de lijn achter de achterhand langs niet voldoende is zou ik er een elstische band (dekensingel/rekbandage) achter langs spannen. Dit kan ook onder het rijden. Span deze band natuurlijk niet strak. dan zal het paard alleen in protest gaan. Zorg dat er een hele lichte druk op de achterhand is. Bij het bewegen zal het paard dit telkens voelen en zich bewust zijn van zijn achterhand. Het zal proberen de druk te verminderen en kan dit alleen doen door onder te treden met de achterhand. Alshet heel goed gaat (met rijden) kun je het paard belonen door de band er af te halen.
Met het longeren kun je ook balkjes gaan gebruiken. Maar doe dit alleen als je de ontspanning al onder controle hebt.
Ik hoop dat ik je hiermee geen pijn heb gedaan. Het is echt alleen bedoeld als advies.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 13:24

lisetje83 ,
Jouw pony oogt nog erg jong. Ik zou voorlopig niet meer doen dan lekker wandelen aan de hand en grondwerkoefeningen. Misschien af en toe een kwartiertje aan de dubbele lijn werken. Dat kan een heleboel werk schelen als je gaat rijden en het maakt het paard wat zelfstandiger.
Bij deze beoordeling ben ik van de laatste 2 foto's uit gegaan. Ik vind het jammer dat je geen standfoto hebt die echt recht van de zijkant is genomen. Nu kan ik de hals alleen beoordelen op de bewegingsfoto.

Om dan maar te beginnen met de hals: de hals is vrij kort en er zit bovendien een heleboel spanning in. Werd hij op deze foto opgejaagd? Als dat zo is dan zou ik dat toch maar niet meer doen. Er zit namelijk veel te veel spanning in jouw paardje. Dat is zowel geestelijk als lichamelijk niet goed. Waar je naar toe zou moeten werken is juist ontspannning. Alleen op die manier kun je een goede basis leggen. Schouder van jouw paardje is wat stijl. Maar ik denk niet dat het voor problemen zal zorgen. Schoft en rug zijn mooi gevormd. De rug is echter vrij kort. Helemaal in verhouding tot de benen welke erg lang zijn. Ook heb ik het idee dat jouw paardje (nog) wat overbouwd is. Klopt dit?

Ook voor jouw paardje raad ik aan te trainen met het labyrinth. Niet vaak natuurlijk. denk aan 2 keer per week een kwartier. Ik zou de trainingssessies ook niet langer dan 20 minuten maken. Kort flink aan de gang gaan en dan stoppen om te ontspannen. Ook buiten wandelen om het paardje te leren overal vertrouwen in te hebben is goed. Ga lekker veel oefenen ook in de bak met vreemde voorwerpen. daar heb je later alleen maar profijt van.

De achterhand van jouw paardje is nog vrij zwak. De achterbenen zijn ook vrij stijl. Het onder treden van de achterhand is dus niet gemakkelijk. Maar als je rustig op bouwt komt het nog wel.

waar het allemaal op neer komt is; doe nog niet te veel en speel vooral lekker samen. Laat hem nog even lekker kind en laat hem rustig volwassen worden. Werk aan ontspanning en wacht even af hoe hij verder uit groeit. Ik dnek dat je hier een enorm leuk dier aan zult hebben als het volwassen is.
Hij moet nog wat sterker worden. En dat komt vanzelf. lekker veel wandelen kan hem hierbij helpen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 13:48

Grobegni ,
weer eens heel iets anders. Haha!
Ik heb toch de foto als 3 jarige het meest bekeken en alle punten zo goed mogelijk vergeleken met de latere foto's.

Wat vooral mijn vraag is; wat wil je met dit paard? begrijp me niet verkeerd hoor. Een trekpaard is heel erg leuk. Ik ben weg van die dieren. Maar ze zijn absoluut niet gebouwd om dressuur mee te rijden. Hiermee bedoel ik constant krappe wendingen en overgangen. Het is een paard om lange banen rechtuit te lopen en een paard dat lang vol houd om hetzelfde tempo met af en toe een kleine extra krachtinspanning. Daar is het ook jaren op gefokt. Wil niet zeggen dat het niet af en toe iets anders kan doen. Maar ik zou er niet raar van staan te kijken dat de gewrichten extra hard slijten als hij veel wendingen moet maken.

Laten we die beoordeling maar doen. Daar gaat het ten slotte over Knipoog :
In verhouding tot de rest van het lichaam een hele iele hals. Ik zou me voor kunnen stellen dat je hier wel aan wilt werken. Ik zou dit doen door de hals naar beneden te rijden. Dit in eerste instantie alleen maar zo dat de neus naarde grond gaat... dus niet op gaan krullen. het zal lastig gaan aangezien de hals ook erg kort is. Maar strekken lijkt mij de beste oefening. Langzaam aan kun je dan iets gaan vragen voor. Maar dat mag pas als de achterhand goed te regelen is.
Ook zijn de voorbenen onderstandig. Maar dit is heel normaal voor een trekpaard. net als de lage hals aanzet. Dit paard is er op gebouwd om veel kracht te kunnen zetten tegen riemen. Hij moet echt kunnen duwen. Dit zie je ook terug in de achterhand. Deze is overbouwd en het achterbeen staat er zo onder dat hij goed kan stuwen.
Met rijden zul je dus wel eens het idee kunnen hebebn dat het paard voorover valt. dat is ook de reden dat ik zeg voor niets te doen in het begin. Voor moet je hem echt een beetje vrij laten zodat hij op zijn eigen benen gaan lopen. Je mag hem echt niks geven om tegen aan te duwen (dus ook niet het bit en de teugels). Ik raad je aan vooral te trainen op het maken van tempowisselingen. Echter voeg ik daar mijn eerder gemaakte opmerking aan toe; Maar ze zijn absoluut niet gebouwd om dressuur mee te rijden. Hiermee bedoel ik constant krappe wendingen en overgangen.
Ik wil je om deze reden aan raden om vooral op een lang pad te trainen aan deze tempowissellingen en houding voor je wendingen gaat vragen. de controle over het tempo en de richting eerst! En voor het paard eerst de balans op de rechte lijn goed onder de knie hebben. het paard is zelf zo gebouwd dat het veel gewicht naar voren verplaatst. Als jij er dan op gaat zitten komt daar nog meer gewicht bij terwijl de voorbenen van het paard de minste veerkracht hebben.
Dit geld voor elk paard. Maar voor het trekpaard in het bijzonder. Waar je dus aan moet werken is het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand en daarmee het dragen op vier benen.

wil je speciefiekere tips over bepaalde dingen. Vraag er dan naar. Ik vind het erg lastig om het zo algemeen neer te zetten. De training van het trekpaard voor rijdoeleinden is gewoon een heel boek. het is zo anders dan het trainen van een rijpaard voor rijden.

Wat ik wel nog wil zeggen is dat ik het echt een heel leuk paard vind en dat ik dit absoluut niet als aanval bedoel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 13:50

Marlinde ,
jouw foto's zijn onder het zadel met ruiter. Die beoordeel ik zo niet. Ik zou het wel graag doen als je een goede standfoto plaatst en het liefst een bewegingsfoto los.

TouchAndGo ,
ook bij jou; de foto's zijn niet geschikt om te beoordelen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:03

Wat een goed topic!

eens kijken wat jullie over mijn paard te zeggen hebben Tong uitsteken

Afbeelding
stand

Afbeelding
Afbeelding
drafje

Afbeelding
actie (draf/galop.. in mijn profiel ook filmpjes)

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:03

Thanks Malenka voor in ieder geval het kijken, helaas heb ik geen foto los. Wel van in de wei maar dan heeft ze een deken op. denk niet dat je daar wat aan heb.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:56

Ik ben ook nieuwschierig.. Mijn paard is aardig heet en vind het wel leuk om trainingstips van anderen te horen dan mijn instructriese (niet dat ik aan haar twijfel, integendeel) maar is altijd leuk om dingen te proberen