Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijn

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:49

Arabian_Girl schreef:
Wij waren gistermiddag een buitenrit aan het maken met zijn 4en.
[b]Soraya liep achteraan.en hield dr met draven wat in omdat ze anders stuiterd. Nu begon ze te stuiteren en ik riep STOPPEN!! Maar voordat hun stilstonden schoot ze er in volle gallop net langs.
De rest ging dus mee. 1 pony kon gestopt worden.die was controleerbaar. De andere 3 niet.
[/b]Die van mij voorop en kon er met geen mogelijkheid stoppen of draaien.
Zo zijn we zeker een kilometer of 8 in volle gallop over de weg gegaan.
Heb aan de teugels gehangen..zagen..snokken eraan gegeven.bakstuk vast gepakt.nix hielp.ze was echt niet stuurbaar ook.Kon nix anders doen als proberen te blijven zitten/

1 pony schoot de weg over een polderweg in.Zij is er daar afgevallen en de pony stopte toen.
De pony achter mij die ging ook rustiger en die van mij ook. [b]Nu stapte ze en deed mn beugels uit om eraf te gaan.En ondertussen schoot ze weer ineens weg.Lag er dus toen naast en kon dr niet meer aan de teugels vast houden.[/b]Pony dus alleen over de provinciale weg in volle gallop ervandoor.
En kilometer of 7 later heeft eindelijk iemand dr kunnen pakken GELUKKIG!!

BEN ECHT ZO BLIJ DAT ALLES GOED IS AFGELOPEN!!

Je eigen verhaal:
Een paard dat stuitert en er ineens vandoor gaat is NIET aan de hulpen. Dat daarna "dus" de rest,op èèn na, er achteraan gaat betekent dat die ook niet aan de hulpen zijn.
Door zo'n ongecontroleerde lange galop zijn de ponies erg opgewonden geworden en schrikken daardoor van het minste. Je beugels uit doen was op dat moment ook geen verstandige actie. Op dat moment hadden de ponies amazones nodig die controle weer overnamen en ze daardoor weer een veilig gevoel gaven. Dat is op zo'n moment natuurlijk erg moeilijk maar wel noodzakelijk.
Het in eerste instantie "ervandoor gaan" was echt geen "op hol slaan".
Natuurlijk ben ik ook blij voor jullie dat het zo goed is afgelopen Ach gut

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:56

Waratje schreef:
The one-rein-stop heeft bij echt op hol slaan ook geen nut, netzomin als een muur helpt bij een paard op hol Blauw oog

One rein stop
Wat is een one rein stop precies? De one-rein-stop wordt bij bitloos ook wel gebruikt als de noodrem. Het is een aangeleerde reflex waarbij het paard zijn hoofd kantelt richting jouw voet (als je op je paard zit). Als een paard schrikt en er vandoor gaat geef je het teken van de one-rein-stop reflex en zal het paard zijn neus naar jouw voet buigen, en omdat hij dit niet lopend kan doen zal hij genoodzaakt zijn om te stoppen. De reden waarom een paard wel stopt met de one-rein-stop methode en niet voor de meest scherpe bitten of bitloze optomingen is vrij simpel. Een reflex is een reactie waar niet over nagedacht wordt, het paard brengt zijn hoofd naar jouw voet zonder daar zelf over na te denken. Als hij gaat stoppen heeft hij niet in gedachten het stoppen zelf maar enkel het buigen van zijn hoofd. Een paard dat er vandoor vliegt is bang en wil zo snel mogelijk bij het enge object vandaan, elke poging om hem te laten stoppen zal hem alleen maar harder doen lopen omdat zijn instinct hem vertelt dat als hij stopt, hij dood gaat. Op dat moment zal een scherpere optoming daarbij niet helpen, hoe meer pijn een paard krijgt in zijn mond hoe sneller hij zal gaan lopen. Een paard dat er vandoor vliegt en daardoor pijn krijgt zal alleen maar denken “zie je wel, het is wel gevaarlijk”.

De one-rein-stop methode moet je alleen zien als noodrem, in uiterste nood dus. Als je hem te veel gebruikt zal je paard er uiteindelijk op afstompen. Deze methode is ook alleen handig als je paard schrikt, en paard dat er vandoor gaat om andere redenen zal minder goed reageren op de one-rein-stop omdat hij op dat moment wel degelijk zijn hersens gebruikt en minder goed op zijn reflexen reageert. Het is altijd belangrijk om de one rein stop van te voren even uit te proberen, om te kijken of het knopje er nog op zit.

De one-rein-stop methode is niet alleen voor bitloze ruiters handig, ook voor ruiters die wel gewoon met bit rijden kan dit een zeer handig trucje zijn. Op internet staan enkele goede methodes over het aanleren van de one rein stop.
(bron: wiki)

Het moet dus zo zijn dat je paard hiervoor wél stopt. Ik heb er zelf alleen geen ervaring mee hoor Knipoog .

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:22

Ik heb het gelukkig nog maar een keer meegemaakt, was uit logeren bij een vriendin in limburg.. vz paardje mee, en lekker gaan rijden daar...
Nou schrok meneer van een skateboard..
Wij volledig aan de kletter, geen rem, geen stuur..
uiteindelijk zijn we met zijn tweeen in een sloot beland.. dus toen moest ie wel stoppen..
Liep gelijk kreupel natuurlijk.. Heeft toch een dikke maand geduurd voordat ie weer goed liep...

Dit paard kende de one rein stop.. maar was zo in paniek dat ie daar niets mee deed...

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:10

als je paard of pony op hol slaat dan helpen bepaalde trucjes niet. op zo'n moment is je paard door het dolle heen en moet je hopen dat het allemaal maar goed afloopt.[/quote]

De one rein stop, is als ik het goed heb, een reflex, geen trucje meer dus. Je gebruikt het dan ook alleen maar bij échte nood situaties.. Als je paard op hol slaat dus (staat allemaal wel uitgelegd op Wiki).[/quote]

ik bedoelde hiermee te zeggen dat als je paard op hol gaat, dan gaat ie en dan is er niets wat hem tegenhoudt.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:21

@merlijn, Dan is dus geen 1 paard aan de hulpen want ieder paard kan schrikken en op hol slaan.Dan luisteren ze echt niet meer. Dit was echt niet zomaar een sprint trekken omdat ze geen zin had om te luisteren.
Ze heeft ooit welis een paar keer dat gedaan in het bos met galloperen.Heel hard gaan ineens.Maar dan kreeg je haar wel normaal terug.
Van een onbekende rede is ze gewoon heel erg in paniek geraakt en voorbij de rest gegaan en toen ging alles mee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:41

Arabian_Girl schreef:
@merlijn, Dan is dus geen 1 paard aan de hulpen want ieder paard kan schrikken en op hol slaan.Dan luisteren ze echt niet meer. Dit was echt niet zomaar een sprint trekken omdat ze geen zin had om te luisteren.
Ze heeft ooit welis een paar keer dat gedaan in het bos met galloperen.Heel hard gaan ineens.Maar dan kreeg je haar wel normaal terug.
Van een onbekende rede is ze gewoon heel erg in paniek geraakt en voorbij de rest gegaan en toen ging alles mee.

Pardon? Het feit dat jij jouw paard niet onder controle kunt houden, betekent niet dat dat voor iedereen geldt. Mijn paard kan schrikken, ja, mag ze ook gerust doen, maar ze gaat er NIET als een dolle stier vandoor. Ze kan ook aanleiding zoeken om lekker weg te schieten en effe lekker hard te gaan, maar zij gaat NOOIT verder dan ik haar toesta en dat is niet omdat ze een mak schaap is, maar omdat ze weet wanneer ze te luisteren heeft.
Met ons jonge paard ga ik dus niet alleen naar buiten, van hem durf ik dit niet te garanderen en DUS gaan we niet alleen naar buiten, maar alleen met een ERVAREN combi erbij. Dat is een stuk van zijn opleiding en dat moet er goed inzitten voor we alleen op pad kunnen. En ja, hij is er eentje die in het verleden blind vertrok, dat hebben we al weggewerkt met gerichte training en nu moet hij eerst veel ervaring opdoen voor hij zonder begeleiding op pad mag. Het gaat echt niet vanzelf om een paard betrouwbaar aan de hulpen te krijgen, maar het is wel uitstekend te doen. Als je maar goed nadenkt over wat je doet en wat je kunt.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:42

Ik ook one rein stop..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:50

En dan nog kunnen ze op hol slaan en dan kan NIEMAND ze tegen houden hoe goed ze normaal ook luisteren.
Paarden die op hol zijn kunnen niet onder controle gehouden worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:55

Arabian_Girl schreef:
En dan nog kunnen ze op hol slaan en dan kan NIEMAND ze tegen houden hoe goed ze normaal ook luisteren.
Paarden die op hol zijn kunnen niet onder controle gehouden worden.

precies, en ook een (aangeleerde) reflex werkt dan niet meer, een paard dat echt op hol is loopt frontaal tegen een muur op (ik heb een jonge pony ooit met kar en al over 3 geparkeerde auto's zien gaan, dat is al 30 jaar geleden maar dat weet ik nu nog).

@waratje, precies en dat is ook wat merlijn bedoelt. Ik heb echt wel eens op een paard gezeten dat er tussenuit naait maar nog nooit op een die echt op hol is en dat wil ik ook niet meemaken. En onze Pablo (Merlijn kent hem wel) is dus wel een typje dat op hol zou zou slaan maar ook hij weet inmiddels beter.

@arabiangirl, je hebt iets heel vervelends meegemaakt maar dat heb je wel deels zelf in de hand gewerkt, en dit was bepaald niet op hol slaan.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-12-07 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:57

ja oke, maar met wegvliegen werkt het wel

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:01

Hmm, nu ik het bedenk... Als een paard op hol is gaan ze waarschijnlijk echt kéi en kéi hard, als de one rein stop dan al werkt zal het paard zeker struikelen, lijkt mij..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:03

ik vind het ook een fabeltje dat als je je paard goed onder controle hebt dit niet kan gebeuren,het is een dier geen robot.
Als hij schrikt dan schrikt hij,het ene paard is nog voor rede vatbaar en de bekende riller niet,die krijgt een waas voor z'n ogen.
Natuurlijk helpt het wel als je een ervaren ruiter bent(een onervaren ruiter ligt er dan allang af..)
Ik ben laatst wel van mijn paard afgestapt,hij wilde absoluut ergens niet langs(ja,een graspol die groeide op het asfalt!!!!)
hij raakte compleet in paniek,omdraaien weg willen galloperen enzo,bokken,nou dan helpen een paar gespierde armen wel hoor!!!
Maar toen ik naast hem stond kalmeerde hij, ik blijf dan heel droog praten zo van is dit nu eng???en toen ging hij een beetje blazend er toch langs.
Je moet nooit als je denkt dat hij ervan zal schrikken al beginnen te roepen;braaf,rustig maar,daar word het paard alleen maar onzeker van,gewoon niets zeggen en ontspannen blijven zitten,maar wel in je achterhoofd houden dat hij weleens weg zou kunnen springen...vooral ook niet de teugels strakker nemen,een paard is erg gevoelig,die vangt alles op.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:05

Hoe noemen jullie het dan als ze recht op auto's afrennen door heggen en bosjes heen , de weg over etc etc met geen mogelijkheid meer te sturen of stoppen zijn.en dat bijna 15 km lang
dit noem ik nou niet gewoon ervandoor gaan dan waren ze veel eerder gestopt en wel met zagen etc te stoppen zijn.

Ik denk dat wij onze paarden toch wel een stuk beter kennen om te beoordelen of dit gewoon ongehoorzaamheid was en een sprint trekken , of op hol slaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:11

je hebt haar halverwege kunnen stoppen, dus toen was er wel degelijk controle. Ik snap dat je geschrokken bent, en dat is heel begrijpelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:12

Arabian_Girl schreef:
Hoe noemen jullie het dan als ze recht op auto's afrennen door heggen en bosjes heen , de weg over etc etc met geen mogelijkheid meer te sturen of stoppen zijn.en dat bijna 15 km lang
dit noem ik nou niet gewoon ervandoor gaan dan waren ze veel eerder gestopt en wel met zagen etc te stoppen zijn.

Ik denk dat wij onze paarden toch wel een stuk beter kennen om te beoordelen of dit gewoon ongehoorzaamheid was en een sprint trekken , of op hol slaan.

Heb jij enig idee hoeveel paarden het kunnen navertellen om 15 kilometer "op hol" te gaan? Je gaat steeds verder overdrijven, waarmee je alleen maar minder geloofwaardig wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:12

ja dat noem ik dus een waas voor de ogen dan doe je niets,en de pech is dat ze elkaar opjutten,wat dat betreft kun je beter alleen rijden,het blijft een kuddedier.....

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:16

Naja dat was dus ook 2 woonplaatsen verderop dat ze eindelijk vaart minderden. vind het aantal KM toch niet echt weinig..+ dat de pony geen conditie heeft zal ook een rol gespeelt hebben dat ze langzamer is gegaan en de pony achter mij was gestopt dus misschien dat ze dat het "gevaar"weg was.Ze is uit eigen wil vaart geminderd, niet omdat ze reageerde op aan de teugels trekken etc.
Een paard die op hol slaat stopt op een gegeven moment ook hoor.

Ik weet toch zeker wel hoever we van huis waren of niet dan ??
net voorbij de 1e plaats gingen ze. langs plaats 2. bij plaats 3 gevallen en de pony is doorgerend naar onze woonplaats.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:19

oke ze zijn 10 km gegaan heb het even nagekeken.
kijk maar op http://www.routenet.nl typ nieuw vossemeer in en dan steenbergen

hier hebben het er al 4 overleefd dus het kan zeker wel Knipoog

en het boeit me nou niet echt of jij het geloofd hoor Knipoog denk dat wij het een stuk beter weten dan jij.en ook genoeg mensen die het hebben zien gebeuren
Laatst bijgewerkt door Arabian_Girl op 30-12-07 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

1anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:20

dood eng je kan alleen maar hopen dat het goed afloopt zelf meegemaakt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:22

Ik trek je verhaal niet in twijfel, maar het is gewoon godsonmogelijk dat een pony 15 km op hol is, dan zijn ze gewoonweg doodgelopen. Bovendien geef je zelf aan dat ze zelf uit vrije wil halverwege stopt. Ik geloof best dat je geen controle meer had, maar op hol is echt iets heel anders. Een paard op hol stopt dus nl niet, die valt om van vermoeidheid of loopt ergens tegenaan. Ik heb het in 30 jaar tijd 1 * gezien, en dat wil ik nooit meer.

Maar goed, houd het maar bij jouw versie. Ik hoop voor je dat je het nooit echt meemaakt.

/edit
typo's
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-12-07 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:26

Arabian_Girl schreef:
oke ze zijn 10 km gegaan heb het even nagekeken.
kijk maar op http://www.routenet.nl typ nieuw vossemeer in en dan steenbergen

hier hebben het er al 4 overleefd dus het kan zeker wel Knipoog

en het boeit me nou niet echt of jij het geloofd hoor Knipoog denk dat wij het een stuk beter weten dan jij.en ook genoeg mensen die het hebben zien gebeuren

Langs die weg? Molenweg en Rijksweg N257?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:27

Jou ontgaat wat wij willen zeggen en dat is dat ze in eerste instantie ongehoorzaam waren. Als jullie meteen in het begin hadden ingegrepen en je paardjes aan de hulpen waren geweest was het zover niet gekomen. Je schreef in je beginpost dat hij stuiterde en jij hem daarom inhield. Van dat laatste worden ze nog heter. en dat stuiteren is al een teken van "niet gehoorzaam zijn". Dan schiet hij er ineens langs: weer ongehoorzaam dus. Je schrijft nergens dat hij ergens van schrikt. Vervolgens rent de rest, op een na, mee. Ja, en dan wordt het veel moeilijker om ze weer onder controle te krijgen en jutten ze elkaar steeds meer op.

Geerke:
Citaat:
ik vind het ook een fabeltje dat als je je paard goed onder controle hebt dit niet kan gebeuren,het is een dier geen robot.
Als hij schrikt dan schrikt hij,het ene paard is nog voor rede vatbaar en de bekende riller niet,die krijgt een waas voor z'n ogen.

Ja, zo'n paard rij ik en die gaat er met mij niet vandoor, maar schrikken en doodsbang zijn kan hij heel goed.
Jullie halen "op hol slaan" en "ervandoor gaan" heel erg door elkaar. Ik hoop dat je "op hol slaan" nooit mee zal maken. Ik heb het twee keer in mijn leven gezien, en die paarden kwamen alleen tot stilstand omdat ze niet verder konden: klem tussen de bomen met de kar.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 30-12-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:29

Tja.. Ik geloof haar best wel Lachen . Het kan toch zijn dat ze wel op hol sloegen maar dat ze na een tijdje weer een béétje rust kregen, dus het niet meer echt op hol was..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:33

IK geloof haar verhaal volkomen, ik interpreteer het alleen anders. Zoals Merlijn al zegt, de pony was in 1e instantie 'gewoon' ongehoorzaam (zie het stuiteren) en dat is fundamenteel anders dan op hol slaan.

Het 'waas voor ogen' verhaal ken ik maar al te goed (van hetzelfde paard als merlijn trouwens Knipoog ) en die gaat er idd niet vandoor, hoe eng het ook is.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:34

ze staat ook niet voor nix spierbevangen hoor.geen enkel haartje was nog droog.dr ogen knalrood en bloed bij dr neusgaten.dr hoeven compleet weggesleten.
van vermoeidheid is ze dus wss ook langzamer gegaan.

ja die weg..daar loopt een fietspad en een weg voor trackers enzo waar we dus op reden. het eerste stuk zijn dr daarover gegaan en pas later de rijksweg zelf op gegaan.

1 pony is de weg overgegaan en daar de polder ingegaan.dat was ook de weg richting zijn huis.

mijn pony stuiterd vaker zolang ik haar heb al ik hield haar in zodat ze niet in gallop springt en normaal gaat draven. van de stress ofzo doet ze dat.maar ze wil dan absoluut niet gaan racen of gek doen.dit doet ze al 9 jaar en ze komt dan altijd weer terug.ik riep stoppen zodat de rest niet verder voor kwam waardoor ze het gevoel zou krijgen dat ze achter bleef.