Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:20

Emilia: Staan de paarden de rest van de dag gewoon op stal? Of komen ze ook nog op het land oid?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:23

In de winter niet. Zomer wel. Ze worden wel allemaal elke dag gereden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:08

Gelukkig ben ik absoluut niet lui maar moet wel eerlijk bekennen dat ik, soms als ik zomers gereden heb, ik niet uitstap maar hem afspuit en dan in de molen zet.. Bloos Bloos

Verder ben ik van mening dat een stapmolen vooral handig is, als extra trainingsmidel ingezet kan worden, als je paard door een blessure veel gestapt moet worden etc. etc.
Mocht mijn paard op een stal staan zonder stapmolen zou ik daar prima zonder kunnen. Ik zie het als extra luxe.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:53

Janientje schreef:
Emilia schreef:
Bij mij ons op stal komen ze bijna elke dag 2x een uur in de molen en daarnaast worden de paarden ook nog een uur gereden. Ik vind het beslist geen uitvinding voor luie mensen. De paarden krijgen lekker beweging en intussen tijd worden de stallen gedaan. Ideaal!

'Lekker' in de molen? 2 uur per dag in een rondje gedraaid worden, is dat lekkere beweging? Mmm, ik denk zomaar dat dat nog meer gaat vervelen dan op stal staan... Scheve mond

Ja lekker in de molen ja! Geen enkel paard bij ons op stal ziet er ongelukkig uit. Ze verkeren allemaal in prima conditie, niks mis mee dus.

Wat zou jij lekkerder vinden: 2 uur per dag in de draaimolen of 2 uurtjes buiten wandelen, beetje kijken beetje gras eten, je kent het wel... (hoewel 2 uur ook erg lang is)

Ik denk zomaar dat je het tweede kiest... Knipoog

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:13

ik vind het een goede uitvinding,
vroeger toen ik op een pensionstal stond, zette ik mijn paard er altijd eventjes in als ik ging uitmesten, anders stond hij daar maar op die poetsplek en mijn paard vind het veel fijner om bezig te zijn, maar nu hij thuis staat (waar we ook helemaal geen stapmolen hebben) heb ik het niet meer nodig, ik zet mijn paard gewoon in de bak of wei met uitmesten, en het lopen aan de hand vind ik toch veel leuker! sorry als het een beetje moeilijk lezen is.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:19

sporter schreef:
Ja maar sommige mensen moeten ook nog gewoon 40 uur werken, dan kan een stapmolen toch wel erg handig zijn Clown

Mee eens, of stel je voor dat je slecht ter been bent door een blessure, en er geen mensen zijn die tijd hebben om op je paard te rijden of je paard beweging te geven.
Dan is een stapmolen een goede uitkomst:).

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:13

@Janientje: Aangezien ze in de winter niet in het land komen kies ik toch voor de molen.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 13:22

Ik vind hem niet direct voor luie mensen, ik vind het juist wel een goede oplossing voor het geval de paarden even de bak of de wei niet in kunnen overdag en je paard dan even in de stapmolen kan zodat hij er toch nog even lekker uit is overdag..

Ik zie dit bij heel veel stallen gewoon gebeuren en de baasjes komen dan tegen de avond zelf gewoon en dan krijgt het paard de aandacht en word er gewoon mee gereden. Ik vind het een mooi alternatief vooral met dat gekke wisselende weer hier in nederland. Huilen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:29

Bij ons op stal is nu de longeerbak bevroren. Ik kan Jo met dit koude weer niet rijden zonder dat ze van tevoren wat beweging heeft gehad. Dan hou ik haar niet. Dus nu gaat ze even in de buitenbak van tevoren, kan ze even uitkuren wat op wei niet gaat, en ze gaat even in de molen terwijl ik alle spullen klaarleg.
Mooie oplossing, vooral voor mijn eigen persoon die nog herstellende is van een val van Jo toen ze dus niet van tevoren beweging had gehad en ontplofte als een soort bokmachine.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:32

Een stapmolen leek mij ook iets voor luie mensen of handig voor een sportstal...maar nu we er bij ons op stal ook een hebben maak ik er toch wel gebruik van. Ik stap mijn pony ook nog vaak aan de hand hoor, maar de paddocks zijn nog niet klaar en ze kunnen op het moment ook niet het land in dus dan vind ik de stapmolen een goede manier om wat extra beweging te geven. Beter dan in het donker langs een onverlicht fietspad wandelen Knipoog Femcke moest er eerst wel even aan wennen maar ik heb niet het idee dat ze het vervelend vindt in de stapmolen. We kunnen de paarden ook losgooien in de longeercirckel en dat doe ik ook regelmatig, maar na wat gescharrel en een keer rollen blijft ze dan meestal met haar vriendin rustig naar buiten kijken dus dat zet bewegings-technisch ook niet zoveel zoden aan de dijk Knipoog Ik kom de meeste dagen twee keer per dag en soms is dus een van die twee keren een uurtje in de stapmolen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:45

Tja, als je een stapmolen altijd gebruikt voor warmstappen en uitstappen, is het misschien wel een beetje "lui" om er zo onderuit te komen. Maar een stapmolen kan denk ik ook wel zo zijn voordelen hebben, bijvoorbeeld dat er meerdere paarden tegelijk in kunnen Lachen

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:16

Urielle schreef:
Net als bij Jaggie is het bij ons ook aanvulling. 's Ochtends om half 10 gaan de paarden een half uur de stapmolen in, daarna gaan ze de wei of de paddock op. En 's middags of 's avonds (ligt er aan wanneer de eigenaar komt) worden ze dan nog gereden en/of gelongeerd.

Overigens gaan ook de hengsten gewoon in de molen (wel met alleen andere hengsten en een leeg vak ertussen) en bij ons stapt alles gewoon braaf zijn rondjes hoor. En er staan toch best een aantal hengsten op stal.

ik vind het echt idiaal, ik heb lang stage gelopen op een springstal/dressuurstal (profesioneel) en smorgens om 7 uur gingen de dressuur paarden erin onder tussen worden ze gemest of gestrooid, nadat gebeurt is gaan de springepaarden er in (4 hengsten en 3 ruinen) dit past dus perfect, ruin hengst ruin hengst overgens bij de dressuur paarden lopen er 2 hengsten, 1 merrie en 4 ruinen en dit gaat goed samen. daarna word alles weer op stal gezet en dan gaat de beweging beginnen, de jonge paarden brachten we eerst naar de wei. Voor het longeren deed ik het zo de eerste klaar gemaakt. en werd weer in de molen gezet. Ondertussen de 2de klaarmaken en in de molen zetten dan haalde ik de eerste eruit om te longeren hup gelijk aan de slag (singel lag in de longeerbaan) zo'n 15 min intensief longeren en dan weer in de molen om uit te stappen onder tussen pak ik het 2de paard om die te gaan longeren , als ik klaar ben zet ik die weer i de molen en haal het andere paard eruit, mss lijkt dit voor mensen een beetje alles haastig afwerken, maar als je min 8 paarden op een dag moet logeren dan gaat dat gewoon zo, als de paarden gereden worden worden ze gewoon onder het zadel ingestapt en uitgestapt (meestal door groom ik dus Tong uitsteken) als ze erg bezweet zijn geweest worden ze helemaal afgespoten (warm water) en in de molen gezet (ligt aan het weer met of zonder deken) en als het weer het echt niet toelaat gaan ze onder het solarium.

kortom ik vind een molen echt idiaal, het bied handige uitkomsten voor een bedrijf.
Maar ik vind als particulier zijnde dat er te gauw gebruik van word gemaakt vanwege gemakzucht. Ik heb maar 1 paard en als ik ga stappen is het altijd aan de hand. En opruimen doe ik als ze nog lekker ff in de bak mag struinen.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:09

Janientje schreef:
Wat zou jij lekkerder vinden: 2 uur per dag in de draaimolen of 2 uurtjes buiten wandelen, beetje kijken beetje gras eten, je kent het wel... (hoewel 2 uur ook erg lang is)

Ik denk zomaar dat je het tweede kiest... Knipoog

Dan wil ik je nog wel eens horen over een jaar of 10 als je een vaste baan hebt. De keuze is dan namelijk niet tussen wandelen en 'draaimolen', maar tussen op stal staan de hele dag of even een uurtje of wat in de molen frisse neus halen en wat extra beweging krijgen.
Als het kon zou ik ook graag lekker met mn paard wandelen overdag, helaas moet dat paard ook betaald worden! Knipoog

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:49

Ik zet onze pony er nooit in, ik vind het doodenge dingen.
Ben als de dood dat er wat gebeurd terwijl ze er in staat of in paniek
raakt.
Nee ik loop liever lekker zelf met haar.

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:19

als extra geen problemen mee! heb er geen op stal mis hem niet
maar zou hem anders wel gebruiken

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:11

Ik ben helemaal niet tegen de stapmolen, het is altijd handig als het een keertje voorkomt dat je je paard niet genoeg beweging kan geven.
Maar als je constant te weinig tijd hebt ( door werk , school etc.) en hem daarom maar in de stapmolen gooit, zou ik geen paard nemen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:56

Molen is voor ons de beste uitvinding ooit.
Er kunnen 3 paarden tegelijk in en met 13 stuks is dat toch heel handig.
Paarden gaan bij ons elke dag een 10 tot 15 min in de molen.Vaak s'ochtends tijdens het mesten of als ze heel hard gewerkt hebben om uit te stappen(tegen verzuring)
De molen maakt het mede mogelijk dat alle paarden bij ons vaak 2/3 keer op een dag uit de stal kunnen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 02:35

Vind het een erg handige uitvinding, wanneer je bijv. aan het uitmesten bent, druk bent op je werk, of je paard binnen staat en niet op de wei kan dat die toch even beweging krijgt Ja
Voor het in en uitstappen vind ik het belachelijk, als je kan rijden kan je ook wel in en uit stappen Lachen

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:33

ach ik ben niet zo'n voorstander van stapmolens,

vind het maar enge dingen Boos!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:44

een trapmolen is ook voor paarden die het moeilijk vinden om een vast tempo aan te houden.. dan kunnen ze er zo aan wennen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:21

Ik vind een stapmolen een ideale uitvinding. Op mijn werk/stage hebben ze ook een stapmolen. Paarden komen elke ochtend ongeveer een uur in de stapmolen, boxen worden ondertussen uitgemest, en ze worden alle 7 elke dag getraind of komen nog los. Stapmolen is ideaal voor iemand die in zijn eentje 7 paarden moet trainen, op die manier komen ze 2x per dag de box uit, en als er eens een dag minder tijd is, kunnen ze 2x in de molen..Ik vind het een heerlijke uitvinding, maar ik zou niet eens per dag mijn paard erin zetten, ter vervanging van de training...

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:05

Het ligt er wel aan in welke situatie je zit.
Als je het inderdaad heel erg druk hebt is het ideaal, maar als je alle tijd van de wereld hebt,
en je paard dan in de stapmolen doet vind ik eerlijk gezegd weer teveel van het goede.

Ik vind uitstappen fijn.. want naast het feit dat het paard werkt tijdens het rijden,
werk ik ook! en voor mij is het dus ook een beloning, dat ik even rustig kan rusten zeg maar Knipoog
ik stap meestal een kwartier uit, tien minuten erop, en dan nog vijf minuutjes ernaast, met de singel wat losser.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:09

ik vind het een hele goede uitvinding, lekker handig, en niet voor luie mensen hoor Knipoog

MyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:33

Ik vind een stapmolen niet voor luie mensen als je er goed mee om gaat. Op mijn werk bijvoorbeeld gaan alle paarden 40 minuten per dag in de stap molen omdat het gewoon niet te doen is om met 16 paarden allemaal zo lang te gaan wandelen. Bovendien kunnen de stallen in die tussentijd mooi worden uitgemest. Maar een paard in de stapmolen zetten om uit te stappen ofzo vind ik persoonlijk wel lui. Ik vind dat je makkelijk 10 minutjes aan de hand kan stappen met je paard.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:03

Ik vind een stapmolen niet voor luie mensen.
Als je er één aanschaft voor het feit dat je dan minder hoeft te rijden, omdat je paard ook beweging krijgt in een stapmolen
vind ik je wel lui. Dat vind ik gewoon dom, in tegenstelling denk ik niet dat mensen daarvoor een stapmolen aanschaffen.
Een stapmolen is niet echt goedkoop, mensen die een stal vol paarden thuis hebben nemen naar mijn gevoel een stapmolen,
zodat alle paarden in beweging blijven..
Als je 20 paarden op stal hebt, heb je echt niet de tijd om ze allemaal te rijden op 1 dag. Oke paarden hoeven niet iedere dag gereden te worden, maar de paarden blijven dan wel in beweging.