Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:17

Het paard kan gezond zijn, maar niet de bouw of het karakjter hebben om het Z te halen, dat bedoelde ik.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:21

ik snap het wel hoor Haha! alleen vond die zin een beetje een inkoppertje Bloos

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:28

Goofy44 schreef:
Wat is het wat het voor een gezond paard (sterke fouten in de bouw nagelaten) zo moeilijk maakt om in de Z te komen ? Welke oefeningen zijn er zo moeilijk op weg naar de Z ? Waarom blijven zoveel ruiters in de B en de L steken ? Omdat er zoveel slechte paarden zijn ? Of is het iets anders ?

O.a. omdat er vaak van begin af aan iets mankeert aan de aanleuning, maar meestal komt dat pas echt naar voren als er moeilijkere dingen worden gevraagd, bv travers of appyeren. Dan moeten ze en stelling vragen, en met de buitenteugel begrenzen, en zorgen dat ze om het binnenbeen buigen, en met het buitenbeen voorwaards houden, en dat allemaal tegelijk!! En dat is vaak moeilijker dan ze denken.

In de B en de L kan dat nog wel een beetje verdoezeld worden, maar in de M en hoger wordt dat al een stuk moeilijker.
Dan beginnen ze te kantelen, of komen tegen de hand, of lopen er net niet doorheen....

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:29

Oeh en nog wat, zonder fatsoenlijke ruiter cq begeleiding kom je er ook niet Lachen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:24

Nou, ik vind het een mooi idee, maar ik ken héél veel paarden die het écht niet zouden kunnen, hoe gezond ze ook zijn. In principe zou het zo moeten zijn misschien, maar sommige paarden hebben er gewoon de leergierigheid en inzet niet voor! Daarbij zijn er paarden zie best gezond zijn, maar wél lichamelijke klachten zouden kunnen ontwikkelen als er op ho(o)g(er) niveau dingen gevraagd worden. Ik ken een paard dat ontzettend overbouwd is; hij heeft er geen moment last van, maar ga je wissels of appuyementen vragen dan komt hij helemaal vast te zitten en gaat hij wel degelijk last krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:58

Maar dat valt dan imo niet onder een gezond paard... dat is dan een paard met een lichamelijk gebrek.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:42

Ik vind dat er nogal veel beperking richting paard geschoven worden, terwijl ze daar beslist niet liggen.
Het probleem van de meeste problemen zit op de rug.

Als je naar de onze schoolopleiding kijkt van basisschool t/m universiteit, waar in deze schaal zit de Z dan ergens ?
Z is in mijn ogen nog een basis opleiding (de hoogste klas) en als dat allemaal lukt mag en kan je misschien door naar een hogere vorm van onderwijs.....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:46

Goofy44 schreef:
Ik vind dat er nogal veel beperking richting paard geschoven worden, terwijl ze daar beslist niet liggen.
Het probleem van de meeste problemen zit op de rug.

Als je naar de onze schoolopleiding kijkt van basisschool t/m universiteit, waar in deze schaal zit de Z dan ergens ?
Z is in mijn ogen nog een basis opleiding (de hoogste klas) en als dat allemaal lukt mag en kan je misschien door naar een hogere vorm van onderwijs.....

Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik geloof ook niet dat de beperking bij een gezond paard ligt, maar bij de ruiter!
De meeste (wannabe Z) ruiters ontbreekt het aan een goede ruiteropleiding en een goed opleidingsplan voor het paard. En de realisatie dat die twee dingen jaren duren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:13

Ook ik sluit me hier bij aan.
Een goede basis ontbreekt vaak bij de ruiter.
Mijn ervaring is ook, dat als de hulpen iets consequenter gegeven worden, het paard het heel snel oppakt...

Het is de ruiter, die moet leren, niet het paard.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:19

ThaGirl schreef:
Voor iedereen die zegt dat een gezond paard Z moet kunnen lopen, heb ik thuis nog een mooie uitdaging staan!
Een 15 jarige fit en gezond KWPN tuigpaard.. Knipoog

De leeftijd werkt misschien niet mee, maar met een tuigpaard kan je zelfs tot de grand prix komen. Zie http://dressuurinstructie-annekemuilwijk.nl/ en dan klikken op "Atuur, het verhaal"

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:48

ik denk dat ieder gezond paard het zeker kan, maar door het gebrek aan goede instructie en het feit dat mensen snel resultaten willen zien kan zeker niet iedere ruiter het..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:09

Maar inderdaad Goofy's vraag nogmaals herhaald. Welk onderdeel in de Z kan een gezond paard an niet?

Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat het allemaal handigheid is. Zoveel kracht en lenigheid wordt er niet gevraagd en alles wat gevraagd wordt wordt enigszins logisch opgebouwd.

Slap zijn is te verhelpen en niet lenig zijn ook.

Ik kan ook niet bij mijn tenen maar als ik dit maar braaf regelmatig zou trainen en niets zou overvragen dan kun je mij over een paar weken ook dubbelvouwen. Is niets moeilijks aan. Alleen de juiste manier van oprekken is nodig.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:37

Zoals we nu al vaak uit zijn gekomen, licht het toch voor mij bij de ruiter. Hoor wel eens verhaaltjes van paarden die in de M blijven 'hangen' omdat er niet meer dan dat inzit. En worden dus maar verkocht omdat de ruiter meer wil. Maar denk ik dan bij mezelf, wat als....het paard niet eerst netjes is rechtgericht, wat als...de ruiter niet eerst alles heeft verfijnd, wat al...? Aldus is er voor mij nog steeds geen andere uit komst gekomen dan het bij de ruiter blijft liggen. Vork

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:29

pol013 schreef:

ligt eraan waar die slapheid zit... zijn het spieren, dan zijn die (deels) wel te trainen, maar slapheid kan ook op andere plekken zitten...

pol013 schreef:
Ik kan ook niet bij mijn tenen maar als ik dit maar braaf regelmatig zou trainen en niets zou overvragen dan kun je mij over een paar weken ook dubbelvouwen. Is niets moeilijks aan. Alleen de juiste manier van oprekken is nodig.

met alleen oprekken ben je er nog niet... ookal ben je helemaal soepel en lenig, dan nog ben je geen topturnster! dan moet je de oefeningen ook nog goed kunnen uitvoeren Knipoog

maar ik moet wel zeggen dat ik de lat vrij hoog leg wat betreft het idee z-waardig... (of welk niveau dan ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:30

Top turners zijn de GP paarden

Maar daar wil ik de Z nog niet plaatsen Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:42

runningkawa schreef:
Top turners zijn de GP paarden

Maar daar wil ik de Z nog niet plaatsen

ik kon geen betere vergelijking vinden Bloos

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:01

Ben ik het ook mee eens. Vork

@rianneke: Sja wat is Z-waardig, voor mij als je in de Z met winstpunten weet te rijden.
Vraag me nu toch even af op welke andere plekken slapheid kan liggen, of is dit een hersenkraker ?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:59

Tmara schreef:
@rianneke: Sja wat is Z-waardig, voor mij als je in de Z met winstpunten weet te rijden.
Vraag me nu toch even af op welke andere plekken slapheid kan liggen, of is dit een hersenkraker ?

z waardig vind ik als je gewoon redelijk presteerd iedere proef tuurlijk iedereen kan een keer de mist in gaan, maar met 1 puntje per 20 proeven ofzo hang je wat mij betreft meer richting afgrond, dan dat je z waardig bent...

en wat kan er nog meer slap zijn? banden... en dat is stukken minder leuk als slappe spieren! denk maar eens aan bijvoorbeeld slappe enkelbanden en dat iemand heel snel door zen enkel heen gaat... zoiets kun je wel een beetje trainen (voornamelijk de spieren die er om heen liggen), maar zal altijd een zwakke plek blijven Ach gut zo ook bij mijn paard... zo gezond als een vis Clown maar als er meer verzameling word gevraagt, of bijv moeilijkere zijgangen is dat gewoon teveel!(alles boven de l al eigenlijk...) en dat teveel uit zich gewoon in onregelmatige passen...iets wat de jury vast niet op prijs stelt...
volgens mij DA mag ik ook al heel blij zijn dat het paard op haar huidige niveau loopt... na de eerste hormoonspuit had hij namelijk eigenlijk de moed al opgegeven Ach gut
paard is volledig goedgekeurt (klinisch en op de foto) en zo is er niks aan haar te zien... maar als je haar gaat overvragen met de "moeilijke" dingen gaat het verkeerd en word het onregelmatig.
(beetje lang onduidelijk verhaal volgens mij Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:04

Maar slappe banden is toch ook niet gezond
Ik heb ze zelf ook, maar daardoor ligt mijn arm wat snel uit de kom en knak ik door mijn enkel met hardlopen... Lachen

Als ik er rekening mee hou belemmert het me niet, maar gezond? Nee zo hoort het niet in je lichaam

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:09

met een goede ruiter is erg veel mogelijk goed voorbeeld is florien de graaf met haar palmer.
Ze is wel te zien op youtube.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:40

runningkawa schreef:
Als ik er rekening mee hou belemmert het me niet, maar gezond? Nee zo hoort het niet in je lichaam

dat vind ik ook... ik gaf dit eigenlijk ook meer aan na deze posten;
Tmara schreef:

pol013 schreef:
Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat het allemaal handigheid is. Zoveel kracht en lenigheid wordt er niet gevraagd en alles wat gevraagd wordt wordt enigszins logisch opgebouwd.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:38

Charaz schreef:
Tumba schreef:
Een haflinger kan met naar het Z.
Maar dan moet hij wel temperament hebben
en hij moet ook voor je wíllen werken.

Dus niet élke haflinger

Tumba schreef:
Ik ga met mijn hackney ook wedstriijden rijden,
heb vandaag les en volgens mijn instructrice
(Debby peters, ook instructrice in Deurne) ben ik
er al helemaal klaar voor!

Iedereen ook succes! Misschien zet ik vanmiddag wel
even foto's neer van een dressuur-hackney!

Wat bedoel je hier mee? Ik bedoel Z rijden en niet op wedstrijd gaan, want in het B moet het elk paard naar mijn idee toch wel lukken.

Hiermee bedoel ik dat een echte tuiger mét hanentret ook als "dressuurpaard" kan worden gemaakt.
Wie weet..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:59

Ieder gezond paard, zowel psychisch als veterinair moet het Z kunnen halen, Veterinair gezond bedoel ik klinisch en rontgenologisch mee, dus gewoon correct zonder afwijkingen of beperkingen, en psychisch bedoel ik dat het paard het geestelijk aan moet kunnen. Dus plezier er in hebben.

Als jij een fjord heb die er plezier in heeft en veterinair in orde is moet het makkelijk kunnen, kijk maar naar taco.. Daar in tegen kan je een super gefokte kwpn'er hebben die heb psychisch niet leuk vind en zal het dus veel moeilijker gaan. Of niet haalbaar zijn. Denk dat je dat zo per paard moet bepalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:10

LCharlotte schreef:
Oeh en nog wat, zonder fatsoenlijke ruiter cq begeleiding kom je er ook niet Lachen

Inderdaad, als je als ruiter zijnde niet goed genoeg kunt rijden, kun je je ook nooit de goeie hulpen voor de oefeningen geven.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:47

Zowel voor ruiter en paard zonder beperkingen is het mogelijk om he Z te halen. Mits de begeleiding en de ambitie er maar is.

Voor de meeste ruiters geld: Kijk in de spiegel en kritisch naar jezelf.

Ik weet van me zelf wat er fout gaat en wat beter kan. Ik heb alleen niet de ambitie in de dressuur sport. Dus met 176 punten in het L1 kan ik erg tevreden mee zijn. Dat is het grootste probleem. Ik vindt het belangrijker dat paard een ontspannen rondje loopt en ik lekker heb gereden. Ik weet dat dat niet voldoende is voor een L1 klasse. Het kan me ook niks schelen.

Minder wordt het als ik geen voldoening krijg in mijn rondje rijden.

Iedereen heeft andere ambitie's. En in mijn ogen krijgt de Z klasse meer status toegekend dan dat het verdient.

Het is geen onbereikbare klasse voor een gemiddelde ruiter met een gemiddeld paard. er zijn echter wel een paar voorwaarden. Maar die gelden ook al in de lagere klasses.