je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 20:31

maaike93 schreef:
wie zegt trouwens dat alle paarden die in de topsport meedraaien ook die zogenaamde overwinningslust hebben?

omdat ze anders dit niveau niet kunnen halen en via de achterdeur weggaan............ hetzelfde met mensen in de topsport, ook die moeten bepaalde karaktereigenschappen bezitten, met alleen talent kom je er niet

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:31

maaike93 schreef:
wie zegt trouwens dat alle paarden die in de topsport meedraaien ook die zogenaamde overwinningslust hebben?

Ik weet zeker dat dat voor een grote groep niet geldt.
Ik spreek nu even alleen voor de westernsport want daar heb ik de meeste toppers zien lopen, maar zowel in de pleasure, als in de horsemanship, als in de reining heb ik intrieste volkomen dode blikken gezien. Die wel een topprestatie neerzetten. Gelukkig ook blije paarden die met de oren erop of supergeconcentreerd eveneens heel goed waren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:32

Nou Kim, dat ben ik dus niet met je eens.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:33

runningkawa schreef:
Dat met denk ik wel..als het paard niet wil kan de ruiter doen en laten wat hij wil Ja

Nou... dat dacht ik nou ook al mijn hele leven.
Maar de recente affaire met Wells heeft me de ogen wel een beetje geopend wat dat betreft.

Hoewel het kan zijn dat zulke ruiters ook de jannetjes goedzakken uitselecteren, en de paarden die zich dood vechten onder zon behandeling gebroken aan de kant zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 20:35

Anya schreef:
Nou Kim, dat ben ik dus niet met je eens.

Waar ben je het niet mee eens??? Lachen

met dat topsporters behalve talent ook karakter moeten hebben? zowel mens als dier?
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 30-09-07 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:38

Ik denk dat een paard moet gebruikt worden naar wat in hem
zit , als ge een paard hebt dat enorm goed kan springen ,
maar die verkoopt aan een ruiter die niet graag springt en
er alleen maar dressuur mee rijdt ,
Ja , dan denk ik dat dat paard ongelukkig wordt ,
Als ge met een heel goed dressuur paard maar alleen de basis
rijdt , denk k dat hij beter verkocht wordt aan iemand die hem
kan rijden op "zijn" niveau ,
maar dat wil niet zeggen dat hij dan nooit meer mag buiten -
komen , want dan weet ik het niet meer , x

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:47

Dat topsporters die niet happy zijn via de achterdeur weggaan. Ik heb een paar topreiners en pleasurepaarden mogen bekijken die absoluut tot de top hoorden en echt herkenbaar zo'n dode blik hadden..... Maar wel super money-earners.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:48

maar dat ze normaal gesproken karakter en talent moeten hebben, daar zijn we het wel over eens.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:49

Misschien is dit per discipline verschillend?
Ik bedenk maar wat hoor Blond

Lijkt mij niet dat een 'unhappy athlete' gaat winnen op een OS (dressuur)

Maar ik denk, dat kiwiko bedoelt, dat die paarden er vaak uberhaubt niet komen en vroegtijdig 'afhaken'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 20:50

das meer dan triest, maar dat is een juryding......... in het western kan dat blijkbaar (ik wil western niet afvallen hoor Lachen vind het meer dan een gave manier van werken met je paard ) maar in de dressuur en springen wordt zeker wel op de flitsendheid, allertheid, vrolijkheid (voor zover je van vrolijkeid kan spreken als je een prestatie op dat niveau neer moet zetten)

Ik begrijp wel heel goed wat je bedoeld hoor, ik heb ook wel eens zo een doodgereden paard gezien, en damn....... dan heb ik zo met zo een dier te doen, Wel het talent........ niet het hart, en het dan wel moeten doen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 20:55

Ja western is net als dressuur een jurysport. En als zo'n dood paard wel een prachtige rundown laat zien een een stop van 7 meter neerlegt. Wissels op de goede plek etcetera. Dan winnen ze. En in de states zijn ze toch afgeschreven als ze een jaar of 10 zijn. Dan komen de dekgelden voor het rijden in de plaats. Het is 1 van die dingen waar ik van gruwel bij 'mijn sport'. Maar het gebeurt helaas wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 20:59

ik kwam regelmatig hier in het westland op een beroemde stal, met een beroemde eigenaar............ en heb daar dingen gezien. waar ik zelfs naar van werd........ en ik dacht echt al wel een hoop gezien te hebben bij de handelaren, dressuur en springruiters....... ben echt niet snel onder de indruk, en ook geen tuttebol...........

en eerlijk is braaf, bij het springen en dressuren komen ook heule nare dingen voorbij op het thuisfront

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:11

Ik weet niet of paarden echt een winnaars gevoel krijgen, ik denk van niet . De beloning die ze krijgen van hun ruiter zal wel zijn wat het voor hun zo speciaal maakt.
maar het 'Toppaard' zal toch wel degelijk bestaan. Ik denk dat je hem misschien het best kan vergelijken met een border collie(beetje scheef ik weet het) die dieren zijn zo intelligent dat ze wanneer ze alleen als gezelschaps dier met een andere hond in een huisje zitten ze zich gaan vervelen. Ze hebben gewoon meer aandacht nodig meer moeilijk werk om bezig te blijven. gwoon gezelschaps/recreatie dier zijn is voor een 'Topppaard' misschien te weinig omdat hij erg slim is en zich gaat vervelen wanneer een training te makkelijk is.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:13

Denk dat het paard nog veel veel veuullll ( Knipoog ) blijer zal zijn als hij in de steppe staat. Maar nu weet hij niets anders, en misschien is dat inderdaad 'zijn' wereldje.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:17

Soet schreef:
Denk dat het paard nog veel veel veuullll ( Knipoog ) blijer zal zijn als hij in de steppe staat. Maar nu weet hij niets anders, en misschien is dat inderdaad 'zijn' wereldje.

Ik denkt dat als mijn paard moet kiezen tussen iedere dag de ring in of de steppe, dat ze dan kiest voor iedere dag de ring. Daar zijn geen wolven, is iedere dag water als je dorst hebt, geen slangen en je gaat niet dood als je je hoef verzwikt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:23

Anya schreef:
maaike93 schreef:

Ik weet zeker dat dat voor een grote groep niet geldt.
Ik spreek nu even alleen voor de westernsport want daar heb ik de meeste toppers zien lopen, maar zowel in de pleasure, als in de horsemanship, als in de reining heb ik intrieste volkomen dode blikken gezien. Die wel een topprestatie neerzetten. Gelukkig ook blije paarden die met de oren erop of supergeconcentreerd eveneens heel goed waren.

Misschien hadden die paarden ooit wel die drang om goed hun best te doen met als beloning aandacht maar zijn ze nu dus afgeleefd (burn out etc, etc). Wel sneu trouwens.

Zouden dat soort paarden niet opknappen van een paar maandjes weiland en lekkere buitenritten?

Ik vind endurancepaarden er wel vaak blij uitzien. Natuurlijk niet als ze overvraagd zijn etc maar over het algemeen toch zeker wel hoor. Ik heb ik Aken, na 160 km, bij de finish allemaal paardjes met oren er lekker op over de finish zien komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:25

Ik zie ze ook bij springen en dressuur met de oortjes erop lopen, of ben ik dan de enige Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:28

KiWiKo schreef:
Ik zie ze ook bij springen en dressuur met de oortjes erop lopen, of ben ik dan de enige Lachen

Ja, zie ik ook wel hoor of juist zo een geconcentreerde blik. Overigens zie ik op de baan ook vrolijk kijkende dravers.

Maar endurance is even meer mijn ding dan dressuur of springen Knipoog vandaar mijn voorbeeld Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:31

Ik zie in alle disciplines gelukkig wel oortjes erop of geconcentreerde blikken. Maar ook in alle disciplines die andere voorbeelden. En die presteren niet allemaal perse minder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 21:39

een paard is feitelijk imo ook meer gemaakt voor endurance dan welke andere discipline dan ook.

die pirouette is leuk, doet een paard ook in de kudde, die oxer mag er ook zijn, maar een paard zal er uit eigen beweging (uitzonderingen daargelaten) eerder langs dan over gaan......

die slidingstop gebeurd eigenlijk als de afgrond al TE dichtbij is Lachen Lachen

paard is feitelijk gebouwd en gemaakt om kilometers te maken...

dat wij een ander gebruiksdoel hanteren, kan redelijk ok zijn, mits de omstandigheden ook zo zijn dat het paard nog een beetje paard kan zijn

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 21:44

KiWiKo schreef:
dat wij een ander gebruiksdoel hanteren, kan redelijk ok zijn, mits de omstandigheden ook zo zijn dat het paard nog een beetje paard kan zijn

Dat vind ik het mooie aan endurance het is niet alleen een wedstrijdsport er hoort (vaak) ook een paardvriendelijke manier van paardenhouden bij. Endurancetoppers gaan na een wedstrijd van 160 kilometer voor een wat langere periode op het land om bij te komen. En ook normaal gesproken staan die paarden ook veel (zo niet 24/7) op het land.
(ik weet overigens niet hoe het er bij de endurancesjeiks aan toe gaat)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:09

Overigens is het grappige dat dingen die paarden leren die wedstrijdgerelateerd zijn direct worden gebruikt in het weidegedrag. Zo heeft Lan tegenwoordig de hegemonie over het hek. Zij is er gewoon als eerste omdat ze de enige KWPN-er is die kan sliden. En daar maakt ze gebruik van. Net als van haar techniek van de roll back. Kun je mooi in 1 beweging draaien en dreigen Haha!

Misschien is dat wel een deel van de lol van trainen voor een paard Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:23

Soet schreef:

Ik ken een paard wat _erg_ hoog gelopen heeft (en dan spreek ik niet over Z) en nu alleen nog met andere paarden op de wei staat. Hij wordt nog wel gereden maar niet meer getraind en niet meer uitgebracht. De glans is uit zijn ogen.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 22:41

Dit vind ik wel een erg interessante discussie. Ik krijg regelmatig opmerkingen en vreemde blikken als ik vertel dat ik niet met mn paard op wedstrijd ga. Ik zeg absoluut niet dat ik een grand-prix paard op stal heb staan, maar het is me wel opgevallen dat mensen er erg weinig begrip voor hebben als ik zeg dat ik niet op wedstrijd wil, "maar je paard loopt zo goed". Mijn paard is erg werklustig en zou het liefste iedere dag die bak ingaan (wat ik overigens niet doe), buitenrijden vind hij bv verschrikkelijk het liefste draait hij om en gaat hij terug naar huis, maar vraag ik dan tijdens het buitenrijden schouderbinnenwaarts etc dan is het goed.
Vind ik dat ik mijn paard tekort doe door niet op wedstrijd te gaan? Absoluut niet, maar hij vindt het wel verschrikkelijk als hij geen uitdaging krijgt in het rijden. Ik probeer hem toch flink te trainen en veel nieuwe oefeningen te geven, je had hem eens moeten zien toen we begonnen met de galopswissel, hij wilde niets anders meer zo trots dat ie was Pling
Ik denk ook dat het grotendeels met gewenning en associatie te maken heeft. Mijn paard heeft nog nooit in zn leven een (officiële)wedstrijd gelopen, maar hij weet wel hoe ontzettend happy ik ben met iedere nieuwe oefening die hij oppikt en daarom doet hij extra zijn best.

Ik ben het deels met de stelling eens, ik denk dat je wanneer je een paard hebt met die 'drive' dat je hem wel tekort doet door bv 3* in de week wat te hobbelen, maar ik denk dat er veel tussen dat hobbelen en grand-prix zit. Verder lijkt me ook dat een paard dat echt opbloeit op wedstrijd dat ook dat uit gewenning doet en de (niet altijd zichtbare) emotie en signalen van de ruiter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:56

een paard in de sport hoeft niet sielug te zijn...
maar een paard kan ook in de schijnwerpers staan en een paardwaardig leven hebben
en ik denk dat hem daar de kneep zit

als rollkur, en andere in mijn ogen de enige weg zijn om een paard een bepaalde prestatie neer te laten zetten...
dan is dat niet paardwaardig en in mijn ogen een blijk van dat dat paard misschien niet weggelegd is voor die prestaties...
ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb , ik zeg niet dat ik zo geweldig ben of wat dan ook...
maar ieder paard, ongeacht discipline en niveau kan een paardwaardig leven leiden , inclusief wei , gezelschap etc etc
helaas word ze dat niet altijd gegund...
en een paard wat nooit in de wei komt, geisoleerd in een stalletje staat te koekeloeren en niet verder komt dan de bak, longeerring en wedstrijd, ja die vind ik minder bedeeld