Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:04

Die mogen in de porseleinkast Knipoog

StarsForLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:06

ik gebruik mijn peesjes alleen als ik buiten ga rijden, soms maakt ze wel eens rare sprongen of wil ze lekker hard..
binnen gebruik ik ze niet
ze heeft ze niet nodig, alleen als ik haar losgooi doe ik om de voorbenen peesjes, om de achterbenen niet

veel mensen gebruiken het idd voor de sier en voor het plaatje
maar het is beenbescherming dus opzich niks mis mee, het kan geen kwaad denk ik

Doei!

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:16

Met rijden krijgt mijn paard voor peesbeschermers en achter strijklappen, en springschoenen. Niet omdat ik het mooi vind staan maar omdat mijn 3 jarige soms nogal lomp is. En hij al een paar keer gekneusde hoefballen heeft gehad. Clown

Edit: Op het land heeft hij alleen springschoenen om. Dit omdat ik vind dat hij anders te lang met beschermers om loopt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:38

runningkawa schreef:
Terwijl jullie wel zeggen dat de pezen als eitjes koken, dus dan zou wel elk paard met bescherming na een week gestolde pezen hebben...ergens klopt jullie verhaal dus niet Tong uitsteken Clown

Mijn eigen ervaring is dat ik niet eens ooit een wit stipje heb gekregen door bescherming en meer ook dus ook niet.

Die vergelijking met dat eitje is natuurlijk een beetje erg beeldend. Maar het eiwit in de pees denatureerd net als een eitje wat stolt. Het is zo dat er daardoor piepkleine beschadigingen in de pees voor kunnen komen. Nee, die zie je niet zo snel maar daardoor wordt de pees op de duur wel zwakker en dus gevoeliger voor blessures (vele kleintjes maken 1 grote). Omdat pezen arm doorbloed zijn zullen die kleine beschadigingen ook minder snel herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:43

Ik snap wel hoe jullie dat bedoelen Lachen
Maar ik, en zoveel met mij hebben geen paarden met peesblessures, terwijl ze met rijden altijd peesbeschermers om hebben...
Ik heb er in ruim 20 jaar niet 1 gehad *gaat nu snel afkloppen*
En ken er in mijn omgeving ook heel weinig die dat wel hebben.
Wel komen alle paarden van mij en kennisen dagelijks in het land (zonder bescherming) waar ze dus lekker zelf doen wat ze willen. En zelf hecht ik daar veel meer waarde aan Ja
Ik denk de paarden die voornamelijk gereden worden, maar niet zelf kunnen bewegen eerder kans hebben op wat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:59

runningkawa schreef:
Ik denk de paarden die voornamelijk gereden worden, maar niet zelf kunnen bewegen eerder kans hebben op wat.

Dat ben ik met je eens Haha!

Ik ken veel mensen die, al jaren, zonder beschermers rijden en ook hier geen peesblessures.

Ik ben trouwens van mening dat de meeste peesblessures niet komen door het al dan niet gebruiken van beschermers, incidenten als in een dolle bui aantikken maar door een slecht opgebouwde training en overbelasting. Dat laatste voorkom je niet met beschermers.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:04

patsur schreef:
Dan moet je een weidemaatje ofzo zoeken, zodat hij zich niet verveeld. Kan me niet voorstellen dat een paard het niet leuk vind in de wei.

Dit vind ik altijd zo mooi,de messte weten allemaal alles van andere mans paarden.
Weide maatje? Die van mij heeft toch al aardig veel weide maatjes gehad die met beten en ik met een gebroken vinger de wei hebben verlaten.
Hij is nu niet bepaald sociaal en is graag op zich zelf.
Dus meerder paarden bij hem zetten in nu niet bepaald een optie.
Hij is nu eenmaal zo en wil hem dan juist die 2 tot 3 uurtjes op de wei hem niet ontzien maar daarom wel met goede bescherming ik zie daar geen probleem in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:05

Door niet goed trainen komen zeker ook blessures van, zonder twijfel Ja

Ik ken ook mensen die jaren zonder cap rijden zonder hoofdletsel Haha!
Toch zet ik hem graag op Lachen
Beter voorkomen dan genezen Lachen

En zo denk ik ook met een peesbeschermer.
Aangezien ik nog nooit nadelige dingen ervan heb ondervonden en wel een paar keer een voordelige is voor mij persoonlijk de keus heel snel gemaakt:)

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:35

Ik vind dat peesbeschermers bij een jong paard toch wel kunnen hoor. Want er zijn redelijk veel paarden/pony's die ze echt nodig hebben. Als je met peesbeschermers rijd en je hoort ze tegen elkaar tikken, vind ik dat hij ze toch wel nodig heeft, voor bescherming Knipoog ze heten niet voor niets peesbeschermers!
Verder zijn er wel mensen die het inderdaad alleen voor het plaatje doen, dat is een beetje onnodig.
Bij springen vind ik het overigens sowieso belangrijk dat je paard pees beschermers draagt.
Verder vind ik met bandages rijden alleen maar fijn. Doe het niet voor het plaatje, en zeker ook niet iedere dag. Hoogstens 1 / 2 x in de week. Ik vind dat dat toch wel stevigheid aan de benen van een paard geeft.
Ik vind dat je daar overigens echt heerlijk mee kan rijden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:37

Si_monee schreef:

Dat zit echt tussen je oren. Bandages geven geen steun.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:51

De 4,5 jarige die ik rij heeft peesbeschermers en springschoenen om, puur om het feit dat hij zich zelf aantikt, dan bescherm ik liever zijn benen dan dat ik na iedere training naar een been vol wondjes kan kijken.
Ik denk dat je per paard moet kijken of het paard bescherming nodig heeft ja of nee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:01

Maar het is toch niet normaal dat een paard zich bij een normale training aantikt? Die beschermers zijn dan toch symptoombestrijding. Zoek ook uit waarom je paard zich zoveel aantikt, met belsag etc kan je een hoop doen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:03

fransje23 schreef:
Maar het is toch niet normaal dat een paard zich bij een normale training aantikt? Die beschermers zijn dan toch symptoombestrijding. Zoek ook uit waarom je paard zich zoveel aantikt, met belsag etc kan je een hoop doen.

dat ligt erook maar aan wat je doet in de paardesport.
Ik doe reining en dan zijn beschermers niet weg te denken.
En eventing paarden lijken mij ook meer baat te hebben met bescherming.
Ik denk dat je het per sport moet bekijken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:08

fransje23 schreef:

In je training probeer je inderdaad dat 'symptoom' op te lossen, maar dat is natuurlijk niet 1,2,3 gebeurd, tot die tijd lekker beschermen.
En meestal ga je dan door naar weer moeilijker oefeningen, en die moet hij nog leren, dus weer meer kans op aantikken e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:24

Verder hebben blijbaar veel mensen hier van die koele paarden die nergens spoken zien Lachen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:32

Marliesje schreef:
fransje23 schreef:

In je training probeer je inderdaad dat 'symptoom' op te lossen, maar dat is natuurlijk niet 1,2,3 gebeurd, tot die tijd lekker beschermen.
En meestal ga je dan door naar weer moeilijker oefeningen, en die moet hij nog leren, dus weer meer kans op aantikken e.d.

Idd Ja

@ runningkawa: De mijne schrikt niet snel, en als hij schrikt, dan rent hij weg en meer niet of hij kijkt zijn ogen uit zijn hoofd *LOL* .
Alleen op het wedstrijd terrein met losrijden kan het een bommetje zijn... dus dan ook mooi de voorbenen ingepakt!

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:33

Qimm schreef:
Si_monee schreef:

Dat zit echt tussen je oren. Bandages geven geen steun.

Mij is altijd verteld dat bandages wel steun geven

Wat op een aantal informatie site's/bronnen weergeven is:
Het nut van zoal rijden met bandages:
extra steun aan pezen
voorkomt blessures tijdens training
voorkomt vochtophoping
bevordert de bloedsomloop
beschermt tegen strijken en stoten
Bron: http://www.kerckhaert.be

Bandages :
Om de benen van het paard tijdens het rijden bescherming en steun te geven, kunt u gebruik maken van bandages.
Bron: http://www.stareclipse.com/paarden/verzorging

Verschillende bronnen vertellen ditzelfde Knipoog Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:43

runningkawa schreef:
Verder hebben blijbaar veel mensen hier van die koele paarden die nergens spoken zien Lachen

Echt koel is ze niet maar spoken ziet ze ook niet, wel boomstronkkabouters, donkere hoek van de bakkabouters etc. Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:44

Marliesje schreef:
fransje23 schreef:

Niet allen naar je training kijken ook naar je beslag etc. Het is niet normaal als een paard zich vaak aantikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:47

Mijn paard tikt zich zelden aan, toch heeft hij peesbeschermers aan Ja
1x kan teveel zijn...zoals vorig jaar onder het longeren hij bokte, struikelde bij de landing daarvan en vol op de pees knalde....wat was ik blij met die bescherming Lachen

Dus liever voorkomen dan genezen...val in herhaling Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:51

runningkawa schreef:
Mijn paard tikt zich zelden aan, toch heeft hij peesbeschermers aan Ja
1x kan teveel zijn...zoals vorig jaar onder het longeren hij bokte, struikelde bij de landing daarvan en vol op de pees knalde....wat was ik blij met die bescherming Lachen

Dus liever voorkomen dan genezen...val in herhaling Haha!

Ik dacht al dat verhaal ken ik Haha! .
Maar het valt mij op dat veel mensen als argument gebruiken dat het paard zich vaak aantikt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:54

Ik heb 1x (uit luiheid, echt heel erg) geen springschoenen om gedaan bij mijn paard tijdens het longeren.
Mooi dat ik daarna een week lang stond af te spuiten en te smeren met acederm! Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan, voelde me zo schuldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:55

Hihi

Ik denk wel dat mensen zien dat er krassen staan op de peesbeschermers en daardoor zeggen, kijk het is nodig.
Persoonlijk vind ik dat geen goee graadmeter. peesbeschermers zijn toch breder dan het been en dat aan 2 benen, dus zo een paar cm dikte. Dat kan het paard best raken, maar het been zelf waarschijnlijk niet.

Vandaar denk ik ook vaak de uitspraak.
Een paard dat zich zonder beschermer echt vaak aanraakt, daar vraag ik me bijv af wat de beenstand is. Vast niet 100%, maar als het paard er verder geen last van heeft en zo kun je hem helpen, zie ik het probleem ook niet Lachen
Een voetballer doet ook scheenbeschermers aan...daar zegt niemand wat van Haha!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 11:57

fransje23 schreef:
Marliesje schreef:

Niet allen naar je training kijken ook naar je beslag etc. Het is niet normaal als een paard zich vaak aantikt.

Dat valt voor de mijne al weg, die loopt op blote voeten en dat blijft voorlopig ook wel zo.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:06

ik vraag me echt af wat er nu zo slecht moet zijn aan peesbeschermers.
Waar staat het bewijs dat het niet goed zal zijn?