"Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Re: "Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:04

Ik ga voor optie 1: een paard wat inde ring voor je wil werken maar niet echt spectaculair is kan hele hogen punten krijgen. Voor t hoge niveau, als 'ie mooi in de verzameling loopt, lekker ontspannen aan t teugeltje, geen taktfouten maakt, lekker vlot op de hulpen reageerd.. dan is een super paard voor mij!! Met veel afwisselend trainen (dus ook springen, longeren, buiten rijden, watertrainen), goed de spieren opbouwen, mooi rechtrichten en op eigen benen laten lopen, vlot voor je hulpen zijn, goed evenwicht hebben en los in zijn lijf zijn.. dan worden de gangen ook spectaculairder van! Ja
K heb nu een hitte-pe-tit als vzpaard, en word er soms zo me van dat ze staakt of weeeer schrikt in de hoek waar je al 10x doorheen bent gegaan..

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:33

Ik zelf heb het lief een goed karakter.
Mijn pony is helemaal niet mij typpe pony kwa kleur en bouw.
Maar als karakter wel.
Ik ben echt op zijn karakter gevallen.
Ik had altijd gezegt van ik wil geen slank dier en al helemaal geen vos.
Ik heb liever zeg maar een belg of zo iets.
En het liefste zo donker mogelijk van kleur (zwart of donker bruim)
En wat heb ik een een vrij slang gebouwde vos Knipoog
Al is hij nu eigelijk iets te dik maar goed hij zit nog in de groei

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:38

ik denk dat ik voor het paard zou kieze waar ik kwa karakter opval en of die nu moeilijk doet of dat hij kipmak is, ik heb beide lopen en val ervoor, of niet.

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:05

Een paard met een goed karakter, dat echt voor je wil werken, maar misschien niet zo'n mooie bouw heeft, kan er toch nog mooi uitzien als ruiter en paard een goede en vriendelijke samenwerking hebben. Dat vind ik er vaak toch mooier uitzien dan een paard met een superuitstraling, dat veel weigert te luisteren en liever 'zijn eigen gang gaat'. Maar als een ruiter goed met zo'n paard overweg kan, en veel voor elkaar kan krijgen op een vriendelijke manier, ziet dat er natuurlijk ook goed uit. Dan heb je zowel uitstraling als werkwilligheid dat er goed uitziet.
Welk type je zou kiezen ligt dus eigenlijk meer aan je eigen ervaring, en aan hoe 'extreem' het paard is in beide gevallen.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:27

Ik heb zelf een nummer 2: een paard met een minder fijn karakter en een echte vechter soms, maar de momenten waarop ze zichzelf geeft heb ik een echte topper onder mijn kont die echt de aandacht trekt, met veel uitstraling. Voor zo een momenten, (ook in het gewone rijden), al zijn het maar enkele stukjes op een heel uur, dan voel je je echt in de hemel op aarde.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:35

Ik heb een mooi paard gehad dat super kon lopen. MAar ze wilde het niet voor mij doen. De keren dat ze super liep was op 1 hand te tellen. MAar ALS ze superliep, dan was ze het fijnste paard dat ik ooit gereden had. MAar ja, als ze het niet voor je willen doen, wat moet je dan?

Geef mij maar een minder mooi paard en minder goed paard dat coöperatief is. Karakter, dat is het allerbelangrijkste aan een paard voor de gemiddelde ruiter. WAnt daar hangt het meeste van af.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:13

Ik zou ook als ik normaal nadenk voor 1 gaan, ik zou ook graag voor 2 gaan omdat ik eenmaal gek op dei paarden ben, maar als je toch elke dag een gevecht moet aangaan, elke dag moet afwachten wat je voor je voeten krijgt gaat de lol van rijden eraf, en het moet leuk zijn om te rijden.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:11

Ik zou voor het karakter kiezen, uiteindelijk bouw je daar een band mee. En als je een bloedmooi paard heb waar je helemaal niet mee kunt samen werken gaat de lol er denk ik wel heel snel vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:26

detour schreef:
1.- Een paard met minder bewegingsvermogen, minder goede bloedlijn maar een enorm werkwillig karakter, die verder fysiek gezond is en redelijk beweegt (dus niet zo'n heel opvallende qua uitstraling), en echt zijn best voor je doet in de ring?..

Of:

2.- Een paard met een super bloedlijn, super uiterlijk, veel sportpotentie, maar zeer dominant, die in verzet komt (staken, bokken,steigeren) als er van hem gevraagd wordt om echt aan het werk te gaan...Die het je soms erg moeilijk kan maken.

Ik rijd toevallig ongeveer beide type paarden, dus klinkt erg bekend.

Ben zeker het blijste met nr 1, deze heeft op haar karakter al erg veel bereikt, nu binnen een jaar starten we Z2.
Nr 2 kan zeker erg goed lopen, stermerrie (IBOP) maar is verder niet veel mee te beginnen. Onder het zadel doet ze niet veel meer als tegenwerken, zelfs als ze niet veel hoeft te presteren. Hiermee ben ik dan na 2 jaar ook nog niet wedstrijdklaar (we hebben B gestart vorig jaar, nu thuis aan doortrainen)

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:42

Met NR 1 kom je niet op een gegeven niet hoger omdat hij het niet in zich heeft, met NR 2 kom je net zo goed niet op dat hogere niveau omdat hij niet mee wil werken... Wat mij betreft kun je dan beter voor nummer 1 gaan, een fijne tijd aan je paard beleven en op zn top misschien een ander iemand opnieuw met hem laten beginnen om diezelfde leuke tijd met hem te hebben Lachen Het scheelt een hoop bloed zweet en tranen, veel moeilijk gedoe en vind het een fijner idee om een paard te hebben die je niet moet dwingen om te werken(ik ga mezelf afvragen wat je dat dier eigenlijk aan doet). Heel anders natuurlijk als jouw paard moeilijk is omdat je hem niet begrijpt, of omdat er iets dwars zit in zijn lichaam, want dan is het eigenlijk geen NR 2, en die verwarring bestaat vaak!

obelixXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:45

nummer 2 ik hou van een uitdaging.

eva87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 00:06

nummer 1, aangezien je zelf aangeeft niet per se ZZ te hoeven rijden, dan hoef je ook niet per se een paard met een r*tkarakter die die mogelijkheden wel heeft, en m alleen daarom kopen. Als je paard niet voor je wil werken, kan het nog zo'n topper zijn met veel mogelijkheden, maar je zult er niet veel mee bereiken op zo'n manier en bovendien denk ik dat je er steeds minder lol in krijgt om op die manier te moeten rijden. Nee doe mij maar een paard met een lief karakter die alles wil geven, ookal zullen we dan nooit aan de top staan, je hebt iig wel plezier in het rijden dan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 06:33

1.- Een paard met minder bewegingsvermogen, minder goede bloedlijn maar een enorm werkwillig karakter, die verder fysiek gezond is en redelijk beweegt (dus niet zo'n heel opvallende qua uitstraling), en echt zijn best voor je doet in de ring?..

deze zou ik kiezen,want samen kun je natuurlijk een stuk meer bereiken dan dat je met een continue tegenwerkend dier zit Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 07:17

sophie_kurk schreef:
Met NR 1 kom je niet op een gegeven niet hoger omdat hij het niet in zich heeft, met NR 2 kom je net zo goed niet op dat hogere niveau omdat hij niet mee wil werken... Wat mij betreft kun je dan beter voor nummer 1 gaan, een fijne tijd aan je paard beleven en op zn top misschien een ander iemand opnieuw met hem laten beginnen om diezelfde leuke tijd met hem te hebben Lachen Het scheelt een hoop bloed zweet en tranen, veel moeilijk gedoe en vind het een fijner idee om een paard te hebben die je niet moet dwingen om te werken(ik ga mezelf afvragen wat je dat dier eigenlijk aan doet). Heel anders natuurlijk als jouw paard moeilijk is omdat je hem niet begrijpt, of omdat er iets dwars zit in zijn lichaam, want dan is het eigenlijk geen NR 2, en die verwarring bestaat vaak!

Er staat niks over talent, ook met nummer 1 kan je net zo ver komen als nummer 2 en misschien wel verder omdat het dier meer voor je wil doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 07:19

Ik snap niet dan sommige mensen menen dat nummer 1 geen talent bezit. ZZ kan je ook m et zo'n dier wel worden. Er staat niks bij over talent. Dus wat prestatie betreft blijft het giswerk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:20

Hangt van je ervaring af.

Vaak is er een reden waarom zo'n paard in verzet komt. Dus daar zou ik me niet zo druk om maken. Maar iedereen heeft z'n grens, dus hangt er erg vanaf in hoever het paard "moeilijk" is.

Als je minder ervaren bent, zul je met nr 2 eerder je nek breken dan op de wedstrijd verschijnen Ja
Dus zou nr 1 veel slimmer zijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:39

Geen van twee, ik zoek gewoon lekker verder. Lachen

Ik zelf ben helemaal weg van hét sportpaard karakter. Dat is een paard wat kán lopen, maar waar je voor moet vechtten om het er uit laten komen. Het beest moet braaf zijn en willen, maar zeker weten niet alles geven. Ze moeten van mij af en toe in protest komen, dan weet je tenminste dat je nog met een levend weze bezig bent die ook een eigen wil heeft! En als de prestaties dan goed zijn, weet je ook waar je voor gewerkt hebt. Een paard dat altijd alles geeft en waar je alles mee wint, maar je hebt er nooit echt voor hoeven werken. Daar zie ik de lol van het werken en trainen niet echt van in. Knipoog

Wat ook is een paard wat altijd alles gewoon maar doet, zonder eens iets anders te doen. Is vaak moeilijker om iets nieuws te leren dan een die wel eens in protest komt. Net zoals de mijne, als ik iets ook maar een heel klein beetje fout doet. Straft zij mij af door in protest te komen. Ik weet dat ik iets fout doe, maar ik kan dat protest ook 'misbruiken', ligt er aan in wat voor soort protest ze komt. Als jij bijvoorbeeld de verkeerde hulpen hebt gegeven en het paard doet iets anders, maar wel het goede van wat jij eigenlijk vraagt, snapt het niet en komt in protest. Kan je em op dát moment belonen, want hij doet wat jij vraagt. Ook al is het niet wat je wilde dat hij deed of wilden wat jij vroeg! Zo heb ik mijn paard heel snel verschillende truucjes kunnen leren, allerlei zijgangen zitten er op. Ik rij ze zelden of nooit eigenlijk. Maar handig voor als ze ze dadelijk wel moet gaan doen!

Ik lief het karakter van mijn paard, haar wil om te werken, haar eigenwijsheid om er voor te moeten vechten. Haar uiterlijk om te kúnnen werken als een GP paard en haar gangwerk om te kunnen showen als een hengst. Niets, maar dan ook echt niets heeft ze zonder protest over haar heen laten komen, maar na lang oefenen en trainen kan ze het wel tot in de perfectie en komt ze zelden in protest! En dat is wat ik zoek in een paard.

Oftewel conclusie: Een paard moet geschikt zijn voor wat je wil, wil je ooit GP rijden? Moet die dat lichaamlijk dus qua gangen en exterieur aan kunnen, maar zeker ook geestelijk en dat zijn vaak de paarden die je laten vechten voor hun kunnen, die zijn zeker en sterk genoeg om door te kunnen gaan. Haha!

Dus misschien komt paard nummer 2, dan toch wel (voor mij) het meeste in de richting.
Maar wil je gewoon af en toe eens een concoursje mee pakken, verder rustig kunnen rijden en de bossen in kunnen en heb je geen zin om elke dag te trainen, kies dan voor nummer 1! Haha!

Het is ook voor ieder iets persoonlijks denk ik. Maar lees wel: Ik heb nóóit gezegd dat paard nummer 1 geen GP zou kunnen lopen, de weg erna toe zal alleen veel anders zijn. Een paard met een r*t karakter (wat ik dus sowieso al niet vind) zal als je gewonnen hebt, meer geven dan een paard waar je niet voor hoeft te vechten. Dus ja dat zeg ik wel, als je wint komt je met een paard als nummer 2 verder als met paard nummer 1!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:04

Geef mij maar nummer 1. Nummer 2 lijkt mij het meest geschikt voor een kundige en ervaren ruiter die voor de sport gaat en hoog wil presteren. Als zo'n paard voor je gaat dan vliegen de vonken er vanaf. Wil je gewoon een fijn paard waar je vanalles mee kan en waar je gewoon lol mee hebt, zou ik gaan voor 1.
Een vriendin van mij heeft een 2, als ik zie hoevaak zij wel niet op het punt heeft gestaan om hem weg te doen, dan sjok ik nog liever op mn 1 knolletje door het bos heen (die eigenlijk een twee is maar dan zonder moeilijk karakter, vind ikzelf). En ok. die van mij haalt de OS waarschijnlijk niet (ik ook niet, ha dat scheelt), maar als je een 2 niet aankan kom je ook je eigen bak niet uit.
Uiteindelijk blijft het toch wat je zelf het leukst vind, denk ik. Sommigen gaan uit hun bol van een 2, anderen weer van een 1, als je maar lol hebt, das t belangrijkste...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:19

De pony die ik nu rijd leek in het begin eigelijk het meeste op type 2. Dat kwam ook omdat hij niet zo goed afgericht was en het met de vorige ruiter niet zo klikte. Hij is wel moeilijk te rijden en dat is voor mij ook nog best moeilijk, maar wel leerzaam. Nu is hij al stukken rustiger als eerst. Als ik opnieuw zou moeten kiezen dan zou ik het niet weten. Het liefst iets er tussen in denk ik.Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:34

Ik ben zonder het toen te beseffen voor nummer 2 gegaan. Het is een bloedmooie merrie..Echt een plaatje om te zien. Maar ik heb er wel mee afgezien het eerste jaar.

Mensen gaan er hier vanuit dat eens een ''rotkarakter' altijd een 'rotkarakter' is. Maar paarden vertonen gedrag met een reden, als ze iets niet leuk vinden moet je het leuk maken voor ze! Dat heb ik met Pretty ook moeten doen. Die vond werken ook niet leuk maar nu... Haha! En dát zijn uiteindelijk de paarden die voor de volle 100% voor je gaan! Maar je moet er wel wat voor over hebben. Type 2 confronteert je meer met het feit dat paarden zo ongelooflijk veel voor ons doen en dat het niet meer dan logisch is dat je ook wat terug doet. Nummer 1 laat het wat meer over zich heen komen allemaal.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:49

Mijn eerste reactie is om voor nummer 1 te gaan, want liever een goed karakter en één die wil werken dan een mooi paard waar je niks mee kunt. Maar toch speelt het mee op welke je 'verliefd' wordt, dan is er altijd wel iets van te maken als die klik er nu eenmaal is. Als je die klik hebt met nummer 2 zal je vanzelf een manier vinden dat het paard wel wil werken voor je. Meestal begrijp je zo'n dier beter dan bijv. de vorige eigenaren en zal je zijn goede eigenschappen naar boven halen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:51

pharagirlke schreef:
Mensen gaan er hier vanuit dat eens een ''rotkarakter' altijd een 'rotkarakter' is. Maar paarden vertonen gedrag met een reden, als ze iets niet leuk vinden moet je het leuk maken voor ze! Dat heb ik met Pretty ook moeten doen. Die vond werken ook niet leuk maar nu... Haha! En dát zijn uiteindelijk de paarden die voor de volle 100% voor je gaan! Maar je moet er wel wat voor over hebben. Type 2 confronteert je meer met het feit dat paarden zo ongelooflijk veel voor ons doen en dat het niet meer dan logisch is dat je ook wat terug doet. Nummer 1 laat het wat meer over zich heen komen allemaal.

Damn Phara!!! wat heb jij gruwelijk veel geleerd de laatste 2 jaar!!!

wij konden zo heerlijk in de clinch liggen mbt paarden ....... maar helaas, ik heb weer een sparringpartner verloren Hyper!

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:57

ik zou zeker voor nummer 1 gaan als je er de sport mee in wilt! Haha!

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:41

Nou, het ligt aan jezelf.
Ik heb er een zoals 2.
Echt erg. alleen het gaat steeds beter en de klik is er ook echt wel Haha! Echt een schoonheid Bloos
Maar je meot wel gedult hebben en niet heel erg kwaad doen Bloos Dan word je paardje 2. niet echt rustiger op. Tong uitsteken

Kijk dit is mijn 'rustige' paardje Haha!

Afbeelding
Afbeelding

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:39

Ik zou kiezen voor een heel lelijk paard, met een verpest karakter, mensen denken, die is lelijk; of ze denken, je kan er niets mee.
Maar als je er nou eens geduld mee hebt, hem je laat vertrouwen en opbouwen, dan heb je op het laatst een mooiere en betere pony/paard dan dat je hem mooi super karakter koopt.