Een verhitte discussie is ontstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik van trapje om op te stijgen

Ja...ik gebruik altijd een trapje of iets dergelijks
91 (18%)
Ja...ik gebruik soms een trapje of iets dergelijks
125 (25%)
Nee.ik gebruik nooit een trapje of iets dergelijks
279 (56%)

Totaal aantal stemmen: 495

sjorsie

Re: Een verhitte discussie is ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:24

mijn huidige paard is wat angstig met opstappen en 1.80m en als ik met krukje opstap is hij kalmer, denk toch omdat het dan niet zo'n druk geeft dus fijner voor zijn rug.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:26

Ik heb er 3 van 1.76 en hoger. Ben begonnen met een trapje toen 1 van de paarden een knieblessure had en me dit werd geadviseerd.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:27

Ik stap ALTIJD met krukje op!!
Echt ******** dat je daar oud of stijf voor moet zijn!

Wel eens aan een fysiotherapaut gevraagd wat voor inwerking het opstijgen tegenover de paardenrug heeft??

Je trekt de rug van je paard scheef, én de boom van je zadel.

Ik stap altijd met krukje op, zelfs op concour!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:29

Ik stap altijd met trapje op, al is het maar om de rug van het paard te ontlasten...

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:45

Het is juist veel en veel beter om met een krukje op te stappen (zeker bij merries) Dit om de rug en het paard in balans te houden. Hoeveel paarden zijn niet vervelend (o.a. weglopen, omhoog etc.) geworden doordat er geen trapje werd gebruikt.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:22

Natuurlijk is het niet zo dat als je een trapje gebruikt om op te stappen dat je dan opens niet meer zònder trapje op kan stappen.

Onderzoek uit Engeland heeft aangetoond dat alle jonge onbereden paarden een rechte rug hebben, terwijl een groot deel van de oudere, bereden paarden een duidelijk kronkel naar links in de ruggegraat vertoonden.
Overigens is het in Engeland normaal dat er overal op stallen opstapplekken staan.
Heel vreemd dat er in Nederland zo vijandig gedaan wordt over een gebruik dat je paard ontlast.

Allemaal opstappen met krukje! Hyper! Hyper! Hyper!

Jelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:26

ik ben geopereerd aan mijn opstap been en heb sindsdien veel minder kracht in mijn opstapbeen. Als ik op een groot paard moet, en dus mijn gewicht ver omhoog moet brengen ben ik echt wel een hulpje nodig om erop te komen. Maar dat begin bij paarden vanaf ongeveer 1,70/1.75

eva87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 00:14

Ik vind het ook een aparte uitspraak.. zelf heb ik geen opstapje nodig, maar ik kan me voorstellen dat mensen met een medisch probleem, of die de rug van hun paard willen ontlasten wel gebruik van een krukje maken.. en dan vind ik die uitspraak een beetje vernederend overkomen.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:14

Aafke_ schreef:
Natuurlijk is het niet zo dat als je een trapje gebruikt om op te stappen dat je dan opens niet meer zònder trapje op kan stappen.

Onderzoek uit Engeland heeft aangetoond dat alle jonge onbereden paarden een rechte rug hebben, terwijl een groot deel van de oudere, bereden paarden een duidelijk kronkel naar links in de ruggegraat vertoonden.
Overigens is het in Engeland normaal dat er overal op stallen opstapplekken staan.
Heel vreemd dat er in Nederland zo vijandig gedaan wordt over een gebruik dat je paard ontlast.

Allemaal opstappen met krukje! Hyper! Hyper! Hyper!

Haha! Idd ik snap die vijandige houding ook niet helemaal, net alsof je dan een mindere ruiter bent.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:25

klinkt misschien gemeen:
maar als je toch weet dat je je paard een scheve rug toebrengt,en je zaldel scheef trekt, waar je paard óók last van kan krijgen op den duur. omdat je de moeite niet neemt om een krukje mee de bak in te nemen..

Het is nou eenmaal een fijt dat het slecht is zonder krukje op te stappen,dus zou het niet egoistisch zijn als je het uit gemak niet doet??

(Jeah.. nu zal er een discussie ontstaan Vork Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:31

Wat een vreemde discussie. Ik gebruik altijd een trapje om op te steigen, doe dit om de wervels van mijn paard te ontlasten en mijn zadel te ontlasten.

Maar waarschijnlijk bedoelde die amazone, als de paarden zo groot worden dat je niet meer fatsoenlijk vanaf de grond op kan stappen...., daar zit misschien ook wat in. Die reuzen is ook niet fijn om te rijden als je zelf niet groot bent.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:20

Als ik later als old wief zin heb om te rijden, en al kom ik er alleen maar kruipend op, ik zal rijden! Als er een middel is om te kunnen rijden, dan zal ik rijden. MAar lukt me dat niet meer, dan ga ik wel iets anders met een paard doen. Tenzij ik er natuurlijk geen zin meer in heb, dat kan ook.

Er is niets mis mee, om m.b.v. een krukje op te stappen. Is vaak nog prettiger voor het paard ook.

russel schreef:
Maar waarschijnlijk bedoelde die amazone, als de paarden zo groot worden dat je niet meer fatsoenlijk vanaf de grond op kan stappen...., daar zit misschien ook wat in. Die reuzen is ook niet fijn om te rijden als je zelf niet groot bent.

IS ook nergens goed voor, om paarden zo groot te fokken. DAn hebben ze nog wat vaker gebreken, en ze zijn moeilijker aan elkaar te rijden, ze zijn kwetsbaarder.....