fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:21

Anita87 schreef:
Een paard wat in de wei loopt maakt geen taktfouten hoor, zet ook de rug niet vast etc.

Ben ik niet met je eens, tenzij je het over een nog niet bereden paard hebt.
Verder ben ik van mening dat de fout altijd bij de ruiter ligt (en dan heb ik het ook over het passen van hanarchement). Paard kan zo vervelend zijn, maar dan doe je toch iets fout als ruiter.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:27

KiWiKo schreef:
Nooit, NOOIT ladida op een jonkie zitten, DAT is het moment dat ze GAAHAAAN Lachen

Idd, is mij afgelopen zomer ook een aantal keer gebeurd! Kan je vertellen, ik ga niet meer zo snel zitten flierefluiten op een paard Knipoog

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:35

Ík ben het eens met de stelling de fout ligt altijd bij de ruiter (al vergeet mijn temperament het wel eens en krijgt mijn paard een 'werk toch eens mee' of een 'dat accepteer ik niet' naar zijn hoofd maar meer ook niet). Er zijn altijd paarden waar je als ruiter meer moeite mee hebt omdat er dan toch punten in het wezen van dat betreffende paard zijn waar de ruiter het moeilijker mee heeft.

Zo is 1 van mijn paarden akelig slim (begrijp me niet verkeerd slim is een positieve eigenschap maar in dit geval niet zo fijn); hij leert een oefening heel makkelijk en nog sneller de manier om eronder uit te komen. Maar als hij het weer wint en eronder kan komen dan heb ik hem die kans gegeven. En ik geef toe als ik ergens onderuit kan komen waar ik geen of minder zin in heb ben ik ook weg. Dus alles is en blijft een ruiterfout. Ik denk ook eigenlijk dat het toegeven dat het dat is niet zo moeilijk is, maar het accepteren dat je op dat punt toch niet zo goed kon rijden als je dacht of dat je niet de show weg kan geven die je in gedachten had dat daar het moeilijke punt zit voor veel ruiters.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:55

in bijna alle gevallen toch echt de ruiter....
in princiepe alles eigenlijk, vaak begrijpt de ruiter zijn paard niet Lachen

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:47

als een paard bij een vorige ruiter(s) vervelende ervaringen heeft opgedaan en jij gaat als nieuwe ruiter het ermee proberen, krijg je die fouten op je brood voordat je maar hebt kunnen bewijzen dat je het goed met hem meent. Hebben hier wel eens een paard gekregen, dat bij alles waarin ze geen zin had, meteen steigerde en zich even snel achterover liet vallen, daarom was ze ook verkocht, bleek later, alleen had degene die haar aan ons had verkocht even vergeten dat erbij te vertellen.
Waarschijnlijk is het paard wel zo geworden door een ruiterfout, maar daar konden wij niets aan doen, maar we zater er wel mooi mee.

overigens verdwijnen er op topstallen tientallen paarden door de achterdeur, maar ja dat komt natuurlijk omdat Anky, Coby, Imke, Jeroen, Gerco en de rest van de profi's niet kunnen rijden Pling

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:33

ja psies die evaring heb ik ook, hoeveel paarden komen er "verknoeit" bij een volgende eigenaar, en psies hoe je t zegt meestal zonder t er even bij te vertellen.
maar dan wat moet je dan met zon paard, meestal is t al zo ver dat ze psies weten op welke manier ze ergens onderuit moeten komen, en nu kom ik op t punt waarmee ik op een andere topic een hele discussie heb: hoe ga je dit paard aanpakken??
met een tikje en een mag niet ga je dat zeker niet meer redden.
nu zullen er hier veel mensen t minder met mij eens worden, maar helaas is bij deze paarden een hardere aanpak nodig.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:38

Ik denk ook dat de fout altijd bij de ruiter ligt. Je kan bijvoorbeeld niet duidelijk of goed op eht paard overkomen met je hulp, en als hij het dan niet begrijpt of niet doet, wordt al snel gezegd dat je paard niet wil, terwijl de fout dus bij jezelf ligt.

@ juudje84 - ben het ergens wel met je eens, je hebt soms van die paarden die er op allerlei manieren proberen onderuit te komen, maar 'ernstig straffen' heeft dan volgens mij niet zo veel zin. Natturlijk is een tik niet erg en een schop ook niet, maar als je paard het echt niet wil, moet je toch eens gaan kijken of alles wel goed is, lijkt mij.....

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:20

hey Bonnie_Theun
tuurlijk verder kijken dan alleen t moment, ik zorg igg altijd als ik begin met een paard dat de tanden goed zijn en de voeten, heb geluk dat mijn smid op een anathomisch centrum komt dus kijkt t paard helemaal na.
pas daarna is t eerlijk om t paard duidelijk aan te pakken,
maar dan ook wat is ernstig straffen?? als je af en toe hoort wat er ergens in een hoekje gebeurd je wilt t niet weten.
maar un x duidelijk aanpakken om een normale manier heb ik geen problemen mee, met ho en braaf win je t niet van 600 kg, maar dan win je t nooit. maar slimmer zijn en consequent zijn dan ben je aan de winnende kant toch!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:29

De fout ligt zo goed als altijd bij de ruiter. Als ik ietsje teveel druk op mijn binnenteugel neem, gaat mijn paard al onregelmatig lopen en dan heb ik echt nog niet veel druk erop. Vroeger zei ik ook wel eens vaker: mijn paard dit, mijn paard dat. Maar ik weet nu dat het zo goed als altijd aan mij ligt. En vooral dat kleine fouten bij de ruiter voor toch wel grote problemen kunnen zorgen. Er zijn natuurlijk wel eens situaties waar je als ruiter op dat moment dan weinig kunt doen. De fout die velen maken, ik ook nog wel eens, is eerst bij het paard te gaan kijken terwijl je zéér vaak de fout of de oplossing voor het probleem bij jezelf kan vinden.

Jitss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:33

Ik zal toegeven dat ik dat ook welleens heb gedaan, maar in de loop der jaren zag ik mijn eigen fouten en sindsdien gaat het beter!
Van je fouten kun je leren!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:51

jakkes, wat braaf allemaal. Lijkt wel een soort heiligverklaring van het verschijnsel paard Boos!

kijk eens hoe paarden in de kudde met elkaar omgaan; dan zijn het echt niet de lieverdjes die jullie er blijkbaar in zien. In de kudde is een rangorde en zo stelt een paard zich ook op tegenover zijn ruiter. Denk je nu echt dat het meest dominante paard zich meteen laat inpakken door een nette ruiter Ach gut

en kijk eens in de gevangenissen en TBS-klinieken, zijn al die mensen die daarin zitten, fout behandeld. Een groot gedeelte wel waarschijnlijk, maar sommigen zijn ook met één of twee steekjes los geboren. Maken we tussen de koeien overigens ook mee, daar kunnen brave koeien onder invloed van hormonen in gevaarlijke stieren veranderen en geen boer die daar iets aan kan doen Pling

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:39

Nou, ik wil toch niet beweren dat de fout ALTIJD bij de ruiter ligt. Ook paarden geven uit intelligentie (sommigen hebben een trukendoos om onder het werk uit te komen) een reactie waar een ruiter niet op zit te wachten. En dan moet hij alle rijtechniek en rijgevoel uit de kast halen om het op te lossen.

En dan kom ik bij het volgende: de oplossing ligt ALTIJD bij de ruiter. WAnt paarden hebben de intelligentie er niet voor, ze zien immers niet het nut van goed gereden zin.

En verder heb je bij mensen karakterfouten, nou, die heb je bij alle dieren. Dus ook bij paarden.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:44

Elk paard heeft andere dingen en als ruiter moet je weten hoe je met die dingen om moet gaan. Dus het ligt inderdaad aan de ruiter soms zelfs helemaal.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:35

Leonora schreef:
KiWiKo schreef:
wat een paard ook doet, hoe het verleden ook geweest is..... maakt allemaal geen bal uit

met de juiste ruiter gaat het wel goed Lachen

bleh, wel een beetje erg penny en kort door de bocht. Krijgen hier regelmatig 'foute' paarden op stal. Meestal komt het goed, maar daar gaat best een poos overheen.

en, het zijn er niet veel, maar er worden ook echt verkeerde paarden geboren, die vanaf het begin een steekje los hebben zitten. Dat is bij mensen en bij honden niet anders Pling
Absoluut niet penny, maar helaas niet de huidige dogma. Men denkt dat 't paard de schuld heeft, terwijl dit gedragskundig gezien onmogelijk is. Deze foute paarden zijn niet fout van zichzelf, maar fout gemaakt door mensen. Daar kunnen de paarden toch niets aan doen?

_marlies_ schreef:
de fout ligt meestal bij de ruiter helemaal mee eens. Maar een enkele keer ook bij het paard sommige paarden hebben gewoon echt een vervelend karkater of kunnen vanwege hun bouw bepaalde dingen niet een paard dat niet opwaarts gebouwd is zal ook nooit super opgericht kunnen lopen! (hier kan t paard echter zelf niks aandoen natuurlijk)

Karakter bepaald hoe een paard met een fout omgaat, niet of het paard vervelend is. Al wordt de reactie op een ruiterfout vaak als verveldend geïnterpreteerd. Daarom is niet elk paard geschikt als manegepaard; het paard pikt fouten gewoon niet.

En daar moet een ruiter mee om kunnen gaan!

Leonora schreef:
overigens verdwijnen er op topstallen tientallen paarden door de achterdeur, maar ja dat komt natuurlijk omdat Anky, Coby, Imke, Jeroen, Gerco en de rest van de profi's niet kunnen rijden Pling

Dat komt imo dan weer omdat ze fysiek niet in staat zijn de top te halen, en dit dankzij hun karakter duidelijk maken (dus zogenaamd vals worden). Er lopen helaas ook paarden in de top die 't niet kunnen bijbenen, maar dat toch doen, omdat ze niet tegen hun leider (de ruiter) in durven gaan.

Leonora schreef:
kijk eens hoe paarden in de kudde met elkaar omgaan; dan zijn het echt niet de lieverdjes die jullie er blijkbaar in zien. In de kudde is een rangorde en zo stelt een paard zich ook op tegenover zijn ruiter. Denk je nu echt dat het meest dominante paard zich meteen laat inpakken door een nette ruiter Ach gut

Dominant is een relatief begrip. Als alle dieren om je heen dominant zijn, ben je al snel onderdanig, en andersom, als alle dieren om je heen onderdanig zijn, ben je al snel dominant. Een ruiter moet altijd dominanter zijn dan het paard, zodat het paard (hoe dominant ook naar andere paarden) luistert naar de commando's van de ruiter.

tamorka schreef:
Nou, ik wil toch niet beweren dat de fout ALTIJD bij de ruiter ligt. Ook paarden geven uit intelligentie (sommigen hebben een trukendoos om onder het werk uit te komen) een reactie waar een ruiter niet op zit te wachten. En dan moet hij alle rijtechniek en rijgevoel uit de kast halen om het op te lossen.

En verder heb je bij mensen karakterfouten, nou, die heb je bij alle dieren. Dus ook bij paarden.

Hoe komt het paard aan die trukendoos? Die hebben ze kunnen leren door de fouten van de ruiter, die de oefening niet duidelijk genoeg maakte. En, misschien hebben de paarden wel een reden om onder een oefening uit te willen komen? En ook met karakterfouten moet een ruiter om kunnen gaan.

Mijn mening moge duidelijk zijn: het ligt altijd aan de ruiter, of het is een lichamelijk probleem. En degenen die roepen dat hun paard gezond is, en toch ongewenst gedrag vertoont: dat komt dan toch echt doordat jij 't 'm laat vertonen. Of je dat nou wil geloven of niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:39

schuld ligt altijd bij de ruiter. ik zoek het ook altijd eerst bij mezlef en dan als ik daar nisk vind ga ik verder kijken.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:41

De trukendoos werkt de ruiter onbewust in de hand, niet door dingen verkeerd te doen, maar meestal door dingen NIET te doen, niet adequaat ingrijpen. Paard beschouwt dat als een win situatie, of als een beloning. Ziet dat hij er onder uit komt.

En een ruiter moet alles maar kunnen, maar ik zit zelf nog vol in het leerproces en heb al zoveel fouten gemaakt en zoveel geleerd. DE ruiter moet maar dit of de ruiter moet maar dat, maar wil je soms beweren dat rijden eenvoudig is?

Kijk en dan komen we bij het volgende: het ene paard is vergevingsgezinder dan het andere. En het ene paard maakt sneller of meer misbruik van de ruiter dan het andere. JE bent nog altijd met 2en, en niet alleen. MAar neem me nou niet kwalijk dat ik fouten maak en steken laat vallen en het rijden niet onmiddellijk onder de knie heb.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:45

Hester wat vertel je dat allemaal mooi! Ik ben het roerend met je eens en had het niet beter onder woorden kunnen brengen OK dan!

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:53

Ik ben het ook HELEMAAL eens met Hester! Goed verwoord idd! VOORALLL dit..

Hoe komt het paard aan die trukendoos? Die hebben ze kunnen leren door de fouten van de ruiter, die de oefening niet duidelijk genoeg maakte. En, misschien hebben de paarden wel een reden om onder een oefening uit te willen komen? En ook met karakterfouten moet een ruiter om kunnen gaan.

Mijn mening moge duidelijk zijn: het ligt altijd aan de ruiter, of het is een lichamelijk probleem. En degenen die roepen dat hun paard gezond is, en toch ongewenst gedrag vertoont: dat komt dan toch echt doordat jij 't 'm laat vertonen. Of je dat nou wil geloven of niet! SUPER! hester!

Tuurlijk moeten we allemaal hier op bokt en de andere mensen die met paarden omgaan leren, want we raken immers NOOIT uitgeleerd! Hoe hoog en goed je dan ook rijd. Ik ben het wel er mee eens dat het altijd aan de ruiter ligt, er zijn ZOVEEL mensen die een paard ''verpesten'' niet dat ik het allemaal super kan, want ik heb ook nog zoveel te leren, maar als ik mensen zie hoe ze een jong paard verkeerd inrijden, denk ik altijd.. laat hem professioneel inrijden, of leer eerst voordat je een paard nog onstabieler maakt dan dat hij al is.. Het is allemaal moeilijk vind ik, veel mensen willen ook niet / nooit toegeven dat ze fout zitten! En daar heb ik echt een hekel aan, ik gaf als voorbeeld een meisje les met haar pony, heel leuk team samen, maar de pony liep niet goed, op de kop, neusje op de borst (waar ik toch al zo'n hekel aan heb!) ze trok em de kiezen uit zijn bek als hij geen vaard wou minderen, die dingen heb ik na dat ik de 1e keer naar haar had gekeken gezegt, dat als ze op die manier bezig zou blijven ik gewoon GEEN les kon geven, hoe graag ik het VOOR DE PONY ook zou willen doen.. Ik heb het haar rustig uitgelegt en ze stond er gelukkig voor open, wat heel fijn is natuurlijk, en heel belangrijk, nu gaat het echt veel beter, omdat ik ook zie dat gewoon super veel dingen bij haar liggen.. En dat moet je op een rustige manier oplossen.. Goed topic trouwens!

Groetjes, cheyenne

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 12:56

Fout ligt voor 98 % bij de ruiter, een paard heeft er namelijk geen belang bij om dwars te liggen of vervelend te doen van oorsprong, volgens mij is het altijd gevolg van of aangeleerd gedrag.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:01

Er zit ook nog verschil in (bedenk ik net) dat de ene heel leergierig is, en de andere niet, het is ook het karakter wat je moet afstemmen op de ruiter die erop gaat zitten. Ze hebben allemaal een EIGEN persoonlijkheid, en dat is wat veel mensen denk ik ook vergeten, vooral tijdens het rijden, Laat het paard in zijn eigen WAARDE! En stem je techniek af op het paard, tenminste niet to much maar wel een beetje vind ik..

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:19

Leonora schreef:
als een paard bij een vorige ruiter(s) vervelende ervaringen heeft opgedaan en jij gaat als nieuwe ruiter het ermee proberen, krijg je die fouten op je brood voordat je maar hebt kunnen bewijzen dat je het goed met hem meent. Hebben hier wel eens een paard gekregen, dat bij alles waarin ze geen zin had, meteen steigerde en zich even snel achterover liet vallen, daarom was ze ook verkocht, bleek later, alleen had degene die haar aan ons had verkocht even vergeten dat erbij te vertellen.
Waarschijnlijk is het paard wel zo geworden door een ruiterfout, maar daar konden wij niets aan doen, maar we zater er wel mooi mee.

De fout ligt dus niet altijd bij de ruiter, er zijn echt wel uitzonderingen. Feit vind ik wél dat het de taak van de ruiter is de problemen op te lossen. De verantwoordelijkheid ligt altijd bij de ruiter.

Leonora schreef:
jakkes, wat braaf allemaal. Lijkt wel een soort heiligverklaring van het verschijnsel paard Boos!

en kijk eens in de gevangenissen en TBS-klinieken, zijn al die mensen die daarin zitten, fout behandeld. Een groot gedeelte wel waarschijnlijk, maar sommigen zijn ook met één of twee steekjes los geboren. Maken we tussen de koeien overigens ook mee, daar kunnen brave koeien onder invloed van hormonen in gevaarlijke stieren veranderen en geen boer die daar iets aan kan doen Pling

precies, je moet rechtvaardig zijn, maar ook duidelijk, anders weet je paard ook niet waar die aan toe is. Als ik met een paard aan de hand loop, heeft die mijn persoonlijke ruimte te accepteren, er word niet over me heen gelopen, klaar. Zo wel, dan krijgt hij ook gerust een klinke klap om te laten weten dat ik daar niet van gediend ben, maar dit doen paarden precies zo bij elkaar, en is meestal ook maar 1 keer nodig.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:20

Leonora schreef:
Denk je nu echt dat het meest dominante paard zich meteen laat inpakken door een nette ruiter Ach gut

Dat niet, maar daar moet je als ruiter mee om leren gaan.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:03

Toch denk ik ook dat er veel paarden zijn die qua rijtechniek en vooral gevoel meer eisen dan de meeste ruiters kunnen geven. En dan komen we vooral bij het karakter uit. De kwpn fokkerij bijvoorbeeld let niet op karakters. En of het nu aan de ruiter ligt of niet, een fijn karakter is echt belangrijk. Want het zijn de paarden met de moeilijke karakters die het eerste kapot gaan in het rijden. Dus omwille van de paarden en omwille van de ruiters zijn goede karakters belangrijk. Ja, zo'n Jeroen Dubbeldam kan er wel mee overweg. Maar ja, dat zijn we niet allemaal he.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:33

nee, fout ligt altijd bij de ruiter ook al is een paard vervelend.

sandra1986Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:29

de ruiter zit aan de knopjes...
dus als je een paard bestuurd ben je verantwoordelijk voor alles wat hij doet.
ook al doet hij iets zonder zichtbare reden... je had het voor moeten zijn.
slaat paard op hol? ben je te laat...
een paard kiest niet om opgezadeld te worden of uit de wei te worden gesleurd.