Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snoeske

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:20

Inge_ schreef:
snoeske schreef:
Waarom die opeens er niet langs wil? Wat denk jezelf? Ik heb nogal een paard die graag onder het werk uit wil komen.

.

En je denkt dat je paard weer graag voor je gaat werken als je hem gaat slaan?

Dat denk ik niet, dat weet ik wel zeker, anders zat ik er nu niet meer op

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:25

odetteke schreef:
Ik ben dan heel benieuwd hoe je een paard dat continu op een volte uitbreekt bijvoorbeeld aan zou moeten pakken, het paard loopt dwars door een begrenzende buitenteugel heen en je staat met al je gewicht bijna op de binnenbeugel en elke keer dat je hem zo een volte op wilt zetten vliegt het paard er vandoor of gaat staan bokken... (uitgaande van het feit dat het paard geen lichamelijk probleem heeft, maar het gewoon zwaar vindt om zijn binnenachterbeen te gebruiken en daarom dus liever uitvluchten verzint)

naast dat dit wel klinkt als een lichamelijk probleem, zijn er zoveel redenen dat een paard dit kan doen... is echt geen antwoord op te geven. ik zou alle schakeltjes die leiden naar het maken van de volte onder de man doorlopen en dan waarschijnlijk ergens het probleem vinden. Daarbij werk ik bij dit soort dingen vooral met motivatie.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:59

Dar probleem is in dit geval al gevonden... het is zwaar voor het binnenachterbeen... en nu, hoe los je dit op als het paard dwars door de hulpen heen loopt? Je zegt dat je met motivatie werkt, hoe motiveer je een paard in dit geval om het toch te doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:43

Urielle schreef:
Zoals gezegd: met de fles groot gebracht en een dominant en temperamentvol diertje. Verder niet gemeen ofzo, maar was altijd de dominantste geweest. Eigenaresse was er hartstikke lief voor maar wist niet hoe ze om moest gaan met het dominante gedrag van de pony, dus pony was gewend om in grote mate haar eigen zin te kunnen doen.

Je komt daar aan: pony laat zich overal aanraken, is vol vertrouwen in haar eigenaar en haarzelf. Haalt niet uit als je aan haar achterbenen komt, oren en buik mogen aangeraakt worden, allemaal geen probleem. Geen angstig paard, maar zelfverzekerd. Meestappen gaat in die mate dat de pony zelf mee wil. Zodra ze geen zin (meer) heeft, probeert ze je mee te trekken. Als je haar dan stil zet, kwam ze naar je toe en probeerde je met haar schouders van je voeten te duwen. Zet haar teruguit en ze sprong op je of sloeg uit (met voor- of achterbeen). Stemcorrectie had geen effect. Pony liet zich niet wegjagen, had geen enkel respect voor mensen. Een zwiepend touw oid resulteerde in een pony die op je af rende en gericht uithaalde of bovenop je sprong om je omver te gooien.
De pony vangen als ze in de wei was en geen zin had om mee te gaan, was een drama: In eerste instantie de kont naar je toe en gericht uitslaan als je gewoon doorliep, zette je door: pony vloog op je af en sloeg uit.
Pony kan dus nog niet gelongeerd en is nog niet onder het zadel.

Grondwerk prima: wat doe je met dat dier?

Ik plaats mijn case ook nog eens. Je moet met dit paardje aan de slag, uiteindelijk doel is het dier zadelmak te krijgen, je hebt het vertrouwen van de eigenaar en mag er dus zoveel tijd aan besteden als je wilt.
Ik lees over motiveren en afleiden, vertel maar, heel concreet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:51

Beetje moeilijk om het zo algemeen te houden. Eerst reacties verbeteren. Lichte reactie op alle hulpen op de grond. Daarna met grondwerk het binnenachterbeen meer laten onderbrengen. In het zadel eerst op lichte signalen van zit een volte rijden, daarna pas teugels erbij. Motivatie kan door rust of voer in het midden. Alles in kleine stapjes opbouwen, want als je zo moet dwingen voor een volte, zit er wrs wel wat meer mis. daarnaast denk ik dat als een paard zo protesteerd er wel lichamelijk iets mis moet zijn, ik zou in ieder geval een keer een osteo/fysio laten komen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:03

Maar als ze op lichte signalen van de zit een volte zou kunnen rijden dan had ze het probleem toch niet?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:19

WowAmigo schreef:
Maar als ze op lichte signalen van de zit een volte zou kunnen rijden dan had ze het probleem toch niet?

Dat wou ik net zeggen! Haha!

Ik heb het uiteindelijk opgelost door op het moment van weglopen over de buitenschouder hem daar een flinke tik te geven met de zweep, en daarna was het leggen van de zweep op de schouder al genoeg reden om hem er van te overtuigen niet die kant op te lopen. Na een aantal weken dit goed te trainen was het probleem over en waren de spieren in de achterhand zoveel aangesterkt dat hij het lopen van een volte niet meer pijnlijk vond en sindsdien hebben we geen problemen meer gehad. Hij is overigens ook niet bang geworden van mij of de zweep.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:28

Odet, misschien moet je even erbij uitleggen dat paardlief met de beste wil ter wereld de hoefslag niet eens afwilde. Klinkt net wat ernstiger dan een beetje over de schouder weglopen Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:42

Als jij je daar prettig bij voelt, moet je dat vooral doe. Ik zou het geen leuk manier vinden, maar dat is persoonlijk. Ik heb ook zo'n paard gehad. Grote pion op het midden, daar rust geven. Op een gegeven moment de pion ook een paar keer ingeruild voor een persoon die een brokje geeft op het midden. Je wilt niet weten hoe graag je paard dan op een volte zit Haha!. Hij zal dan zelf meer moeite gaan doen en leert ook nog eens dat jij altijd hele goede ideeen hebt, wat wil je nog meer Knipoog
Als je paard trouwens totaal naar geen enkele hulp luistert, vraag ik me dan weer af waarom je dan bezig bent met het onderbrengen van het achterbeen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:55

sanne83 schreef:
Als je paard trouwens totaal naar geen enkele hulp luistert, vraag ik me dan weer af waarom je dan bezig bent met het onderbrengen van het achterbeen?

Ik kan eroverheen gelezen hebben maar ik lees nergens dat ze dat deed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:56

"met de beste wil van de wereld niet van de hoefslag afwillen" noem ik niet naar de hulpen luisteren.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:02

Komt op hetzelfde neer urielle Knipoog

Persoonlijk ben ik dan weer niet voor het elke keer belonen met brokjes.. naar mijn mening creeer je daar al heel snel schooiers mee. Hier alleen een hand brokjes na het afzadelen.

Daarnaast ben ik op zon moment niet bezig met het bewust laten plaatsen van het binnenachterbeen, maar feit blijft wel dat het binnenachterbeen het op een volte een stuk zwaarder heeft dan wanneer het paard rechtuit loopt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:15

odetteke schreef:
Persoonlijk ben ik dan weer niet voor het elke keer belonen met brokjes.. naar mijn mening creeer je daar al heel snel schooiers mee. Hier alleen een hand brokjes na het afzadelen.

Rust is ook een goede beloning. Daarbij komt schooien echt alleen van het niet goed omgaan met voerbeloningen. Ik werk zelf niet veel met voerbeloningen, maar als dingen voor het betreffende paard heel moeilijk zijn, kan dat wel heel handig zijn. Brokjes zijn echt even dat ene beetje extra op al het andere. ik heb het toevallig gebruikt voor het probleem wat jij had Knipoog .

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:25

daantjuhhh schreef:
_Nicky schreef:
Als het me te gek wordt zeg ik er wat van, maar anders houd ik m'n mond.
Wat je er mee bereikt is een bang paard, en met een bang paard bereik je niets.

inderdaad.
En dat is bij mijn paard overduidelijk.
Mijn paard kan soms best nerveus zijn en vanuit die nerveusheid doet ze "stoute" dingen.
Maar hoe strenger ik word hoe nerveuser ze word.
Ik probeer altijd maar zo rusig mogelijk te blijven!

Ik heb precies hetzelfde. Vork

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:40

@ Nadya

Nadya schreef:
Een paard kan om verschillende redenen ervan door gaan. Kan met de ruiter te maken hebben (dan doe je iets niet goed of je hebt je paard niet goed voorbereid), maar ook met het vluchtdier in het paard. Hij vertrouwt degene op zijn rug (nog) niet genoeg om het leiderschap over te dragen en vlucht, omdat iets hem angst, pijn of andere ellende bezorgt. Leiderschap moet je verdienen bij een paard. En dat kan heel veel tijd en heel veel geduld kosten.

Ja ik ben met je eens dat dit grotendeels en vaak bijde ruiter ligt, maar ook niet altijd. Het kan zijn dat het paard de oefening moeilijk vind en het simpelweg niet wil uitvoeren. Maar dat terzijde

En ook zonder al die join-up, grondwerk methodes kan je fatsoenlijk vertrouwen wekken bij een paard. Met het rijden kan je ook dusdanig respect kweken. Als ik mijn paard teveel op mijn binnenhand rijd protesteerd hij en terecht, maar zodra ik dan ontspan en eerlijk rijd komt hij waar ik hem hebben wil. Ik heb dan ook geen enkele reden om mijn paard te straffen waneer ik iets fout doe. Maar vaak is het "ontwetendheid" van de ruiter de oorzaak van een boos paard, waardoor wij ruiters denken dat de fout bij het paard ligt, waardoor we meer gaan rukken en plukken, waardoor meer protest bij een paard opkomt en waar tot slot een gevecht uit voorkomt.

Voorbeeld:
Sorry mocht er iets niet goed uitgelegd staan.....het gaat om het idéé.
En er zijn er ook zat die compromiéen sluiten met hun paard, wat echter vaak genoeg tot nare dingen uitloopt:
Ruiter: Als ik nu eens lekker je teugels los gooi en vervolgens niks doe, kom jij wel naar beneden hé?(niet dus, wat uitloopt in een mooie onderhals en een paard wat sterrenkijkt.) En als je dan sterren kijkt doe ik vervolgens nog niets, want dan ga jij ervandoor en dat wil ik niet, maar toch wil ik eigenlijk wel dat je laag loopt. Tja ach ik zit wel goed zo.
Paard: Hé jippie lange teugel, geen druk of niets ik loop wel lekker zo.

Nu wil die ruiter wat oefeningen vragen en moet het paard rond zien te krijgen en laten buigen om het binnebeen, waar teugeldruk voor nodig is:
Ruiter : Tja nu wil ik toch wel dat je wat meer gaat doen hé paard. Ik neem mijn teugels wat korter en wil dat "jij" nu op "mijn" hulp naar beneden komt.
Paard: Ja ho even wat is dit, nu een beetje been zitten geven en mijn naar "jouw" zin nageeflijk gaan lopen. Niks ervan, ik gooi lekker mijn kop in de lucht!
Ruiter: Grrr stomme knol! Waarom doet hij het nu niet? Ik ga maar in die bek rossen...
Paard: Wat is dit? je maakt me echt heel boos nu, ik doe toch niets fout? Je laat me altijd gaan en nu wil je dat ik wat ga doen? Nope vergeet het lekker, hier geniet maar even van mijn lekkere trek gevecht..
Ruiter: Ram ram, pets, trek, ros, schop, pluk.........

En zo gaat dat dan. Natuurlijk kan het goed komen, mits er goede instructie gezocht en gevonden wordt. Maar niets gaat vanzelf. Dat paard heeft altijd zijn zin gehad en nu wil de ruiter er wat van vragen, ja niet dus. tenminste voorlopig niet...

Heerlijk weer eens een discussie! (nee dit is niet negatief bedoeld)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:01

sanne83 schreef:
"met de beste wil van de wereld niet van de hoefslag afwillen" noem ik niet naar de hulpen luisteren.

ik had het over het achterbeen. Dat het paard niet naar de hulpen luisterde ben ik mee eens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:14

verkeerd begrepen dan Knipoog . Misschien omdat er zo vaak bij stond dat het paard het binnenachterbeen meer moest belasten? De meeste paarden kunnen namelijk prima scheef een volte lopen, zonder dus het binnenachterbeen extra te belasten Knipoog

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:24

Ik heb met mijn vorige paardje veel problemen gehad met het rijden. Uiteindelijk heeft iemand tegen mij gezegd dat ik er gewoon op moest gaan zitten en slaan! Vertellen wie de baas was. Wat heb ik daar achteraf spijt van gehad zeg! Ik zal dat nooit maar dan ook nooit meer doen. Ik was toen ten einde raad en wist het echt niet meer. Lichamelijk leek ze gezond te zijn. Achteraf gezien was dat toch niet helemaal waar, maar ik heb ervan geleerd en ik zal nooit meer het hoofdje van mijn paardje vergeten!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:04

Ik kán het gewoon niet. Slaan, schoppen, schreeuwen of hard aan de teugels trekken. Ik krijg al spijt als ik een klein tikje geef ofzo. Bloos
Mijn zus die wordt altijd best snel boos, en dan begint ze op de paarden te schelden. Dat vind ik ook zo raar. Scheve mond Je gaat je paard toch niet uitschelden die je altijd trouw is enzo.
Maar met geweld kom je echt niet verder. Als je geweld gaat gebruiken raakt het paard in de war en weet het niet meer wat het moet doen. Ruiter wordt nog bozer en paard nog meer in de war en begint raar te doen. Dus het heeft echt geen zin.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:12

Urielle schreef:
Urielle schreef:
Zoals gezegd: met de fles groot gebracht en een dominant en temperamentvol diertje. Verder niet gemeen ofzo, maar was altijd de dominantste geweest. Eigenaresse was er hartstikke lief voor maar wist niet hoe ze om moest gaan met het dominante gedrag van de pony, dus pony was gewend om in grote mate haar eigen zin te kunnen doen.

Je komt daar aan: pony laat zich overal aanraken, is vol vertrouwen in haar eigenaar en haarzelf. Haalt niet uit als je aan haar achterbenen komt, oren en buik mogen aangeraakt worden, allemaal geen probleem. Geen angstig paard, maar zelfverzekerd. Meestappen gaat in die mate dat de pony zelf mee wil. Zodra ze geen zin (meer) heeft, probeert ze je mee te trekken. Als je haar dan stil zet, kwam ze naar je toe en probeerde je met haar schouders van je voeten te duwen. Zet haar teruguit en ze sprong op je of sloeg uit (met voor- of achterbeen). Stemcorrectie had geen effect. Pony liet zich niet wegjagen, had geen enkel respect voor mensen. Een zwiepend touw oid resulteerde in een pony die op je af rende en gericht uithaalde of bovenop je sprong om je omver te gooien.
De pony vangen als ze in de wei was en geen zin had om mee te gaan, was een drama: In eerste instantie de kont naar je toe en gericht uitslaan als je gewoon doorliep, zette je door: pony vloog op je af en sloeg uit.

Ik plaats mijn case ook nog eens. Je moet met dit paardje aan de slag, uiteindelijk doel is het dier zadelmak te krijgen, je hebt het vertrouwen van de eigenaar en mag er dus zoveel tijd aan besteden als je wilt.

Ik heb hetzelfde probleem in mindere mate gehad.
Met mijn flesseveulen.

Hij was lomp en bleef maar tegen je oplopen. Wat hij ook deed was totaal niet voor je opzij gaan, wijken voor druk zeg maar.
Ik ben dat aan de hand gaan oefenen, en toen haalde hij gericht naar mij uit. Met zweep heb ik toen gedaan wat hij in de kudde ook gekregen had van een dominanter paard: ik heb hem flink door de bak geslagen.

Echt heel duidelijk. En daarna heeft hij geleerd om opzij te gaan voor mij, zoals hij dat in de kudde ook moet voor oudere paarden.

Zijn gedrag is opgeknapt, al zal hij altijd meer dan andere paarden de rangorde testen. Hij weet best dat hij een paard is, maar niet dat wij geen paarden zijn. Clown

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:16

Urielle schreef:
Urielle schreef:

Wat wil je nou? Ik heb op de vorige pagina al wat uitgelegd en Nadya ook..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 13:18

Urielle schreef:
sanne83 schreef:

Ik kan eroverheen gelezen hebben maar ik lees nergens dat ze dat deed.

odetteke schreef:
Dar probleem is in dit geval al gevonden... het is zwaar voor het binnenachterbeen... en nu, hoe los je dit op als het paard dwars door de hulpen heen loopt? Je zegt dat je met motivatie werkt, hoe motiveer je een paard in dit geval om het toch te doen?

Hier zegt ze toch dat het paard niet naar haar hulpen luistert en dat het te zwaar is voor het binnenachterbeen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:05

Inge_ schreef:

Nee, jullie zeggen verder niets dan dat je het paard of wegbrengt of grondwerk ermee doet.
Ik vroeg, prima, grondwerk, maar wat doe je dan? Daar krijg ik nog steeds geen concreet antwoord op (en dan is mijn conclusie dat je dus geen oplossing hebt).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:18

Urielle schreef:
Inge_ schreef:

Nee, jullie zeggen verder niets dan dat je het paard of wegbrengt of grondwerk ermee doet.
Ik vroeg, prima, grondwerk, maar wat doe je dan? Daar krijg ik nog steeds geen concreet antwoord op (en dan is mijn conclusie dat je dus geen oplossing hebt).

als je 'grondwerk' doet met paardjes zoals jij hier beschrijft, Urielle, reken dan maar op heftige reacties.
In het grondwerk is een van de principes dat je door middel van lichaamstaal het paard dominantie over het paard verwerft: veel paarden zullen dan zonder veel discussie zich erbij neerleggen.

Je paardje is echter verwend, en is waarschijnlijk niet van plan zomaar haar positie af te staan: dat kan heftige reacties geven.

En omdat ze flessekind is en ook nog een verwend flessenkind, is de scheidslijn tussen mens en paard waarschijnlijk wat dunner bij haar, waardoor ze makkelijk 'paardengedrag' naar mensen uit.
Grondwerk kan dan gevaarlijk zijn, en als je er geen ervaring mee hebt, zou ik het niet doen.
Als je het aandurft, kan het wel verhelderend werken, haar de regels op te leggen.

Het is echter niet een twee drie uit te leggen wat je precies moet doen: het is namelijk lichaamstaal, dus je moet het zien. Knipoog
Het gaat er in ieder geval om dat je paard jouw ruimte respecteert, en dat doet jouw paard niet.
En dat je het paard iedere richting kunt opsturen die je wilt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:35

Dit is mijn paard niet (mijn peerdjes zijn braaf Tong uitsteken ), dit is de pony van een lesklantje, die is al "heropgevoed" Knipoog Eerst door een goede schop onder haar hol en daarna idd met grondwerk Knipoog (eerst met grondwerk geprobeerd maar zoals beschreven vond ze het idd niet zo leuk om op haar plaats gezet te worden Tong uitsteken dus toen kreeg ze alsnog een knal) Is een hartstikke fijne pony geworden, inmiddels rijd de eigenaresse er al een leuk stukje mee weg Haha!