Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Sammy_

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:27

Breitling schreef:
Sammie schreef:
Gestoord Daar hebben ze een heel mooi woord voor uit gevonden. ----> Egoistisch <------

Nou idd. mijn paard is er nog niet klaar voor maar ik wil graag rijden want heb al zo lang niet gereden Clown

Toen ik mijn paard kocht had ik ook al ruim een jaar niet meer gereden. Ik heb toen nog een half jaar gewacht met zadel mak maken (nog steeds niet gereden) toen hij voor de 10e keer onder het zadel was (weer 2 maanden verder) heb ik pas voor het eerst weer gereden.

Ga hier verder niet op door aangezien dit onderwerp hier zooo vaak voorkomt! Ik en Egoistisch? dat is het laatste wat ik ben tegen MIJN dieren!!! sorry hoor maar leer eerst iemand kennen voordat je zo'n oordeel over iemand hebt! Ik heb veel meegemaakt met problemen heb nu eindelijk een paardje die gezond is en 3 jaar is, ik wil ZELF later beginnen maar omdat IK(ja dus) het rijden afentoe mis ben ik met zijn 3de begonnen(longeren enzo) niks mis mee verder toch?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:28

ik heb het niet over jou je moet je niet constant zo aangesproken voelen. Je bent niet de enige die hierin meepraat.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:29

nee idd 3 jaar niet nee

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:32

Hallo de ruzie's doen jullie maar via PM.
Ik vind het nogal zwaar irritant.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:34

_Sammy_ schreef:
Schijnheilig ik ben de tel kwijt.. hoeveelste topic hierover?. Ik ben nu met me 3jarige bezig had het had echt later gemogen, maar als je al zo lang niet gereden hebt is het geduld ook een beetje op, ik vind persoonelijk 3,5 jaar een mooie leefdtijd..
`

wel als je dit zegt. Als het echter later had gemogen moet je niet eerder beginnen.

Ik zeg niet dat je paard er dood aan gaat als je met 3 jaar begint. maar als je zelf zegt het had later gemogen en dan omdat je zelf het rijden mist toch gaat rijden vind ik dat wel egoistisch ja

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:35

Breitling schreef:
_Sammy_ schreef:
Schijnheilig ik ben de tel kwijt.. hoeveelste topic hierover?. Ik ben nu met me 3jarige bezig had het had echt later gemogen, maar als je al zo lang niet gereden hebt is het geduld ook een beetje op, ik vind persoonelijk 3,5 jaar een mooie leefdtijd..
`

wel als je dit zegt. Als het echter later had gemogen moet je niet eerder beginnen.

Ik zeg niet dat je paard er dood aan gaat als je met 3 jaar begint. maar als je zelf zegt het had later gemogen en dan omdat je zelf het rijden mist toch gaat rijden vind ik dat wel egoistisch ja

ik ben het wel met je eens breitling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:36

Sammie schreef:
Breitling schreef:
Nou idd. mijn paard is er nog niet klaar voor maar ik wil graag rijden want heb al zo lang niet gereden Clown

Toen ik mijn paard kocht had ik ook al ruim een jaar niet meer gereden. Ik heb toen nog een half jaar gewacht met zadel mak maken (nog steeds niet gereden) toen hij voor de 10e keer onder het zadel was (weer 2 maanden verder) heb ik pas voor het eerst weer gereden.

Ga hier verder niet op door aangezien dit onderwerp hier zooo vaak voorkomt! Ik en Egoistisch? dat is het laatste wat ik ben tegen MIJN dieren!!! sorry hoor maar leer eerst iemand kennen voordat je zo'n oordeel over iemand hebt! Ik heb veel meegemaakt met problemen heb nu eindelijk een paardje die gezond is en 3 jaar is, ik wil ZELF later beginnen maar omdat IK(ja dus) het rijden afentoe mis ben ik met zijn 3de begonnen(longeren enzo) niks mis mee verder toch?

Daarom wou ik ook weten hoe oud je paardje nu is. Maar je zit er nog niet op dan, begrijp ik? Want daar kun je beter nog even mee wachten...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:37

is ook zo zeker breitling

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:38

uhm je quote hem verkeerd nu is het andersom en is het net of ik de gene ben die te vroeg begint met rijden Haha! dat wat bij sammie gequote staat is mijn tekst Lachen
edit ow nu is die weer veranderd Haha! zo staat hij wel goed Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:44

Just_horses schreef:
Ik vind dat dat van je paardje afhangt.. Sommige paarden zijn er eerder klaar voor dan anderen.. Een haflinger kan je bv al wat vroeger leren omdat ze veel sterker zijn in hun botten.. Als ik er dan een leeftijd op moet plakken; 3jaar beginnen..
En juist bij Haflingers en Fjorden kun je je daar heel erg op verkijken. Bij die zware botten hebben de groeiplaten ook meer tijd nodig om te sluiten... hoe zwaarder de paarden, hoe later ze uitgegroeid zijn.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:44

En dat bedoelde ik dus ook. Je kunt vanaf je stoel achter je computer gewoon niet oordelen over iemands keuzes, ook niet als iemand een reden geeft die jij onzin vindt. Er zit vaak veel meer achter.
En sorry hoor Dancie, het maakt niet uit hoe je je paarde hebt gestald, vier paarden heb je niet als je het 'niet breed' hebt.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:45

Onze haflingers zijn 3 en die leren nu al de basis.
Niks mis mee. Als je maar niet TEVEEL van hun vraagt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:46

nou mijn fries wordt pas ingereden als ik vind dat zij een jaar lang de bouw heeft van een volwassen fries

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:27

vraag me altijd af waar dat soort onzin vandaan komt dat je bij bijvoorbeeld Haflingers vroeger kunt beginnen....
Is het niet gewoon zo dat de meeste mensen beginnen met inrijden als een paard 3 is uit gewoonte? Omdat het altijd al zo geweest is??? Omdat 'iedereen' dat doet?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:50

gok van wel alleen kijken sommige mensen niet verder als hun neus lang is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:24

Breitling schreef:
uhm je quote hem verkeerd nu is het andersom en is het net of ik de gene ben die te vroeg begint met rijden Haha! dat wat bij sammie gequote staat is mijn tekst Lachen
Je hebt alleen wel de verkeerde sammie te pakken Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:26

Ik vind het als volgt Clown;
3 jaar beginnen met longeren en gehoorzamen naar het zadel en hoofdstel e.d. en rond de 3.5 er eens op gaan zitten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:37

en waarom vind je dat henrieke? Wordt leuk om de redeneringen van iedereen eens te lezen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:05

Kinke schreef:
vraag me altijd af waar dat soort onzin vandaan komt dat je bij bijvoorbeeld Haflingers vroeger kunt beginnen....
Is het niet gewoon zo dat de meeste mensen beginnen met inrijden als een paard 3 is uit gewoonte? Omdat het altijd al zo geweest is??? Omdat 'iedereen' dat doet?

Volgens mij is dat het ook. Het is altijd zo gegaan, en de mensen die het anders doen hoor je niets over... en dus wordt er gewoon doorgegaan. En dat terwijl er nu zó veel meer informatie is.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:10

Ik vind niet dat je alleen moet letten op de leeftijd. Ik denk dat
je zelf wel kunt beslissen wanneer jouw paard er klaar voor is.
Verder als een paard 3-5.4 jaar oud is, maar nog heel slap enz.
in zijn bouw is, dan begin je daar toch nog niet mee?
Als je paard 3 jaar is, en al sterk en gespierd gebouwd is, dan
kun je daar toch al rustig mee beginnen?

Ik snap niet dat mensen een leeftijd kunnen geven
wanneer een paard klaar is om ingereden te worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:10

Het was vroeger 3,5. Ze werden keuringsklaar gemaakt endan ging er een zadel op voor ibop e.d. Nu is het andersom, eerst zadel op en dan naar de keuring/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:40

JuulenJulia schreef:

Oh jawel hoor, dat kan best. Het heeft namelijk geen bal te maken met hoe het paard eruit ziet. Of met hoe je denkt dat het paard gebouwd is, die info gebruik je om het gewicht van de ruiter te bepalen, maar het zegt niks over de leeftijd.
De leeftijd waarop een paard ingereden kan worden, heeft te maken met het sluiten van de groeiplaten in de benen, het bekken en de rug.
De platen in de benen sluiten als het paard 4 is, die in het bekken als het paard 5 is, en die in de rug als het paard 6 is. Dat zijn gewoon gegevens en cijfers, en daaraan bepaal je wanneer een paard ingereden kan worden. Het beste is dus met 5 of 6 jaar.

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:13

Yamcha schreef:
JuulenJulia schreef:

Oh jawel hoor, dat kan best. Het heeft namelijk geen bal te maken met hoe het paard eruit ziet. Of met hoe je denkt dat het paard gebouwd is, die info gebruik je om het gewicht van de ruiter te bepalen, maar het zegt niks over de leeftijd.
De leeftijd waarop een paard ingereden kan worden, heeft te maken met het sluiten van de groeiplaten in de benen, het bekken en de rug.
De platen in de benen sluiten als het paard 4 is, die in het bekken als het paard 5 is, en die in de rug als het paard 6 is. Dat zijn gewoon gegevens en cijfers, en daaraan bepaal je wanneer een paard ingereden kan worden. Het beste is dus met 5 of 6 jaar.

Wie zegt dat elk paard op dezelfde leeftijd groeit? Sommige mensen groeien als ze 10 zijn, sommige groeien pas als ze 15 zijn.
Dus je kan toch nooit weten wanneer alles sluit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:16

een mooie leeftijd om in te rijden ligt totaal aan het paard Lachen

de ene bij 2,5 de andere bij 4........... voorkeur gaat uit naar 3,5 maar bekijk het toch per paard verschillend

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:17

KiWiKo schreef:
een mooie leeftijd om in te rijden ligt totaal aan het paard Lachen

de ene bij 2,5 de andere bij 4........... voorkeur gaat uit naar 3,5 maar bekijk het toch per paard verschillend

En daar ben ik het dus volkomen mee eens