3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissJeanny

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:43

@Cassole

Ik ben het zeker met je eens dat paarden veel buiten of het liefst altijd buiten moeten lopen bij soortgenootjes.

Maar het lijkt mij goed ( en dat heb ik zelf ook gedaan) dat ze af en toe in handen komen.
Zo kunnen ze alvast aan wat dingen wennen.

Mijn drie jarige staat altijd buiten met soortgenootjes. Mijn shetlandermerrie voed haar op.
Maar ik heb haar wel altijd regelmatig in handen gehad, beetje wandelen, poetsen, voetje geven enz.

En daardoor kent ze nu al heel veel en is ze zeer makkelijk in omgang.
Maar ik ontneem haar niet de vrijheid die ze nodig heeft om te groeien.
Ik ben zeker niet tegen de opfok, ik vind het een heel goed iets.
Maar persoonlijk wil ik graag wel af en toe wat met mijn paardje doen zodat ze in omgang wat makkelijker worden.
Ik pruts dus wel met haar maar verpruts niet haar sociale omgang met andere paarden.

Ik gebruik dus eigenlijk de middenweg. 24/7 op het land met soortgenoten maar daarbij wel regelmatig in handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:45

Rijan_ schreef:
mijn 3 jaarige merrie rij ik 4 keer in de week 20 min! Knipoog
te veel?
ik kan niet korter met der rijden want dan is de volgen de dag niet te rijden
en de rest staat ze stil of mag ze even lekker krosen in de bak Haha!

wat bedoel je met staat ze stil?
En even crossen in de bak, is dat buiten de dagelijkse weidegang om, of hoe bedoel je dat?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:46

Rijan_ schreef:
te veel?

Staat ze voor de rest op stal of staat ze 24/7 op de wei?
Als ze voor de rest stil staat is het nogal wiedes dat ze veel energie heeft, en bovendien is het helmaal niet goed, zeg maar gerust slecht om een paard 24/7 op stal te laten staan, al helemaal voor een jong paard.

Jammer dat TS + zus niets willen aannemen van alle adviezen hier. Ieder zijn eigen methode is helemaal niet prima als dat ten koste gaat van het paard. Het is gewoon een feit dat de groeischijven pas sluiten met het 5e of 6e jaar, daar valt niets aan te veranderen. Hier volgt dus ook uit dat een dergelijke belasting zoals de ts doet altijd schadelijk is voor een paard. Daar kun je het niet mee eens of mee oneens zijn, dat is gewoon zo. Erg jammer van het paardje.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:54

dorientjuh schreef:
Rijan_ schreef:
te veel?

. Het is gewoon een feit dat de groeischijven pas sluiten met het 5e of 6e jaar, daar valt niets aan te veranderen.

pas op hun 8e zelfs...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:10

Zou er dan geen lampje gaan branden als 90% vind dat het teveel is?

Sommige mensen willen nou eenmaal graag het wiel opnieuw uitvinden denk ik dan...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:56

mellamoshan schreef:
pas op hun 8e zelfs...

Nou, nog erger dan. Ja

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 17:07

sorry, maar ik blijf erbij dat jullie doen alsof wij ons paard kapot aan het maken zijn. het gaat allemaal met heel veel beleid. niets overvraagt. gewoon lekker rustig rijden. en vooral rechtuit zodat het niet te belastend is. als dit volgens jullie hem verknalt? dan zou die toch niet zo vrolijk erbij staan Koe

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:10

lotjj92 schreef:
sorry, maar ik blijf erbij dat jullie doen alsof wij ons paard kapot aan het maken zijn. het gaat allemaal met heel veel beleid. niets overvraagt. gewoon lekker rustig rijden. en vooral rechtuit zodat het niet te belastend is. als dit volgens jullie hem verknalt? dan zou die toch niet zo vrolijk erbij staan Koe

In feite,als je verder denkt,doe je dat toch ook?. Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:11

weet een kleuter dat alleen maar snoepen niet gezond is?
En die staat ook blij te kijken hoor als de snoeptrommel open gaat.

Een paard weet ook niet dat hij zijn lijft kapot maakt..voelt ie pas over een paar jaar...en dan ben je te laat

En betreft geestelijk..iemand met een burnout doordat die zo graag werkte heeft dat ook niet in de gaten..tot ze in een diepe dip zitten.
Idem met je paard...

Maar goed, al vanaf bericht 1 is gebleken dat jullie totaal niet snappen of beter gezegt willen snappen, waar 95% van de mensen je hier voor willen behoeden.
In jullie ogen zeiken ze alleen maar...imo hebben ze het goed met je paard voor...en houden het te lang vol om aardig te blijven richting jullie 2....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 17:13

wij hebben ook het beste met ons paarden voor Knipoog , ze krigjen altijd het aller beste. en hun gezondheid en welzijn gaat altijd voor. hoe dan ook. alleen in dit geval zijn wij eht niet helemaal eens. en waarschijnlijk als er binnenkort 2 nieuwe paarden komen zal die minder gereden worden lees 3/4 keer in de week omdat we dan toch bezig zijn met die paarden. maar nu zijn we hem nog even aan het 'doorrijden'

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:14

Waarom zou je anders gaan doen tegen ons? Ik rijd jouw paard toch niet, of wilde je me nu de huid volschelden omdat ik niet volgens jullie plan wil werken. Jij hebt nu al aantal berichten hier geplaatst, met allemaal dezelfde inhoud. Vind je nou dat je iets toevoegd aan dit topic? Of denk je dat herhalen zinvol is?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:15

Karoliefje_ schreef:
Waarom zou je anders gaan doen tegen ons? Ik rijd jouw paard toch niet, of wilde je me nu de huid volschelden omdat ik niet volgens jullie plan wil werken. Jij hebt nu al aantal berichten hier geplaatst, met allemaal dezelfde inhoud. Vind je nou dat je iets toevoegd aan dit topic? Of denk je dat herhalen zinvol is?

Wat is de waarde van dit topic?
Die vraag negeer je terwijl het al meerdere keren gesteld is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:16

De waarde van dit topic is om jullie mening te vragen hóe vaak jullie rijden, niet om bekritiseerd te worden hoe vaak ik rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:17

nee je hebt niet het beste met je paarden voor
ander dramde je nu niet door met 5 keer werken per week..zo simpel zit het

Ik heb ook niks echt te rijden, ga ik toch ook niet mijn 3 jarige maar overvragen omdat ik me verveel?
Dan ga ik wel bokken als ik me verveel Tong uitsteken

En nee herhalen is idd zinloos, moet ik eerst een heel bos kap bedrijf op gaan zoeken, want het is geen plank, maar een heel bos wat jullie in de weg staat

En goh, hoe komt het toch dat zoveel mensen hetzelfde zeggen als ik, ook mar in herhaling vallen...omdat ze het zo slecht voor hebben?
Omdat ze graag zeiken?
Aub..denk gewoon ff na over wat je aan het doen bent...is dat teveel gevraagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:18

Karoliefje_ schreef:
De waarde van dit topic is om jullie mening te vragen hóe vaak jullie rijden, niet om bekritiseerd te worden hoe vaak ik rijd.

Wat je vervolgens helemaal naast je neer gooit...
waarom vraag je het dan als je toch niks doet met de antwoorden en verder gaat met je paard overvragen?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:19

Waarom stel je de vraag als je er toch zo zeker van bent dat je goed bezig bent en dit dé manier is.
Andere mensen komen uit de hoek met dat ze maar 3 keer rijden en dit beter vinden ten opzichte van het paard. Maar jij reageert net hetzelfde. Jij bekritiseerd hen omdat ze té weinig doen met het paard. Een driejarige die zadelmak is, hoort volgens jou te werken.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:19

om te weten hoe vaak anderen het doen, betekend niet dat ik het ook zo moet doen. Mijn zus bedoeld dat we hem nu even goed door willen rijden en dat meneer het dan rustiger aan mag doen, hij is namelijk niet mijn enige paard.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:20

Waar heb ik ze bekritiseerd dan? Omdat ik vind dat een 3 jarige best aan het werk mag. Bekritiseer ik anderen niet? ga lekker jullie gang, maar omdat ik 5 keer in de week mijn paard beweging geef ben ik nog geen slechte ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:21

al die andere doen dat omdat ze het zo druk hebben of zo dan?
de redenen waarom ze minder rijden is allemaal maar onzin?
Wat snap je niet aan, 5x is je paard overvragen?

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:21

Dan denk ik dat je de vraag beter bij "vragen maar raak" of iets in die trent had gezet. Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:22

Wat snap jij niet aan, 5 keer vind ik geen overvragen?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:23

lotjj92 schreef:
wij hebben een 3 jarig paard dat op dit moment 2 maanden onder het zadel is. we hebben hem een maand weggebracht naar annemarie van toren. nu staat hij inmiddels 1 maand bij ons en het gaat heel goed. hij reageert goed op het been, laat zich makkelijk rijden. en begint nu zelfs aan de teugel te lopen en te schuimen op het bit. overal lees ik hier dat je een jong paard niet meer dan 3/4 keer per week mag rijden, ik vind dit opzich geen rare regel. omdat sommige paarden dat nodig hebben. maar een paard dat het leuk vind om onder de mens te komen, die graag voor je werkt. en daarbij ook nog dag en nacht in het land staat. waarom zou die niet gewoon 5 keer gereden kunnen worden en een keer gelongeerd. hij moet toch ook aan zijn conditie komen. of overbelast ik hem hiermee? als ik zo naar het paard kijk, die uiterst tevreden kijkt, op welk moment dan ook. voor het rijden, tijdens het opzadelen. als ik hem uit het land haal, als ik hem terug het land in zet. wat vinden jullie? en ik wil dan ook geode argumenten horen.

Dit waren in 1e instantie je vragen.
Persoonlijk vind ik dat het paard veel te vroeg onder het zadel is gekomen. Hij was blijkbaar nog geen 3 toen hij beleerd werd. Dat schuimen betekent dat hij zijn speeksel niet kwijt kan. Jullie belasten dit paard 6x per week lees ik in jouw post. Dat vind ik echt teveel. Driemaal per week een half uurtje rustig aan opbouwen zou beter zijn. Nog beter zou zijn het paard niet berijden maar bijvoorbeeld grondwerk gaan doen. Die rug moet kunnen volgroeien. En kijk uit met longeren, want de pezen worden als je voltes longeert extra belast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:23

beter op de mesthoop..er wordt toch niks gedaan met de vraag
3 jarig paard te veel beweging?
Er staat niet eens, hoeveel beweging geven jullie je 3 jarig paard...zoals er nu van gemaakt word

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:25

4 keer rijden, 1 keer longeren.
dit paard had zn eerste ruiter op zn rug 2 dagen voordat hij 3 wordt. Wat een ramp!

Nou ik kap met deze discussie, het voegt voor mij niks toe, en voor jullie al helemaal niet. Ik blijf mijn eigen manier van beleren/doorrijden hebben.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:25

Fout geformuleerd dus.