Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:56

Yamcha schreef:
Haflinger kan wel meer hebben als een Arabiertje. Ongeveer 30 kilo meer. Niet echt een vergelijk.

Daar heb je gelijk in!
Maar een paard van 1.60 kan wel iemand hebben van 1.80 als die niet al te zwaar is.
1.80 is bijna mijn lengte, en ik kan met gemak nog op een grote D pony, laat staan een paard van 1.60!
Maarja, iedereen vind wat ie vind!. =)[/quote]
Ik denk niet dat jij erg zwaar bent, dat is toch wel anders. Ik had het over een volwassen man, van 1,80, die weegt toch al gauw 90 kilo. En dat is heus te zwaar (zo niet veel te zwaar) voor een Arabiertje. Daar ging het mij om.[/quote]

In die zin heb je gelijk!.
Ah joh, gewoon een klein misverstandje! Knipoog

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:59

Maar je kan toch niet bepaald zeggen wat welk ras kan dragen?

Een KWPNner met een lange rug kan minder gewicht dragen dan een compact gebouwde KWPNner met een kortere rug lijkt mij?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:00

Jullie hebben het er over dat te groot zijn ook slecht is voor je paard, en daar ben ik het wel mee eens, maar wanneer ben je dan te groot? Ik bedoel, op een haflinger ben je eerder te groot dan op een paard van 1.65, maar de haflinger kan mischien wel meer gewicht dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:09

Axel_Clauw schreef:

Een KWPNner met een lange rug kan minder gewicht dragen dan een compact gebouwde KWPNner met een kortere rug lijkt mij?

Je kunt wel een redelijke richtlijn geven, die is er dus ook. Maar stel dat een compact gebouwd paard van een bepaald ras 80 kilo kan dragen, dan kan een paard van datzelfde rasmet een lange rug iets van 75 kilo dragen, zo moet je rekenen, daarom is het ook een richtlijn.
Het gaat ook om de maximale belasting van dat type, je mag er ook best onder zitten, maar niet erover. En je moet het gewicht van het zadel nog bij je eigen gewicht optellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:10

Jotee schreef:
Yamcha schreef:
Haflinger kan wel meer hebben als een Arabiertje. Ongeveer 30 kilo meer. Niet echt een vergelijk.

Daar heb je gelijk in!
Maar een paard van 1.60 kan wel iemand hebben van 1.80 als die niet al te zwaar is.
1.80 is bijna mijn lengte, en ik kan met gemak nog op een grote D pony, laat staan een paard van 1.60!
Maarja, iedereen vind wat ie vind!. =)

Ik denk niet dat jij erg zwaar bent, dat is toch wel anders. Ik had het over een volwassen man, van 1,80, die weegt toch al gauw 90 kilo. En dat is heus te zwaar (zo niet veel te zwaar) voor een Arabiertje. Daar ging het mij om.[/quote]

In die zin heb je gelijk!.
Ah joh, gewoon een klein misverstandje! Knipoog[/quote]
Dat hebben we dan weer fijn opgelost zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:15

djoni schreef:
Jullie hebben het er over dat te groot zijn ook slecht is voor je paard, en daar ben ik het wel mee eens, maar wanneer ben je dan te groot? Ik bedoel, op een haflinger ben je eerder te groot dan op een paard van 1.65, maar de haflinger kan mischien wel meer gewicht dragen.

Ik vind een ruiter echt te groot wanneer de voeten ter hoogte van de knieën van het paard/pony zitten. Ik vind het al niet mooi als de voeten van de ruiter onder de buik van het paard of de pony komen, maar dat is persoonlijk.
Maar hoewel die Haflinger uit jouw voorbeeld dan het gewicht nog wel kan dragen, wordt hij toch te zwaar belast, omdat de grootte van de ruiter ook een hefboomwerking heeft. De ruiter brengt het paard dan door zijn/haar lengte uit balans, wat de pony moet compenseren om niet met ruiter en al te vallen. Dit geeft net zoveel belasting op de gewrichten en de rug als wanneer de ruiter te zwaar zou zijn. Op röntgenfoto's zie je geen verschillen qua slijtage, het is allebei even schadelijk.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:01

Dus... als ik de tabel begrijp kan mijn vriend 100+ kg *hoeveel exact weet ik niet* eigenlijk alleen op een Belg of Shire rijden? Hij is trouwens groot; 1.87.

Ik begreep eerder dat iemand als hij ook best op bv. een Fjord een ritje kon maken...

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:22

Yamcha schreef:
Axel_Clauw schreef:

Je kunt wel een redelijke richtlijn geven, die is er dus ook. Maar stel dat een compact gebouwd paard van een bepaald ras 80 kilo kan dragen, dan kan een paard van datzelfde rasmet een lange rug iets van 75 kilo dragen, zo moet je rekenen, daarom is het ook een richtlijn.
Het gaat ook om de maximale belasting van dat type, je mag er ook best onder zitten, maar niet erover. En je moet het gewicht van het zadel nog bij je eigen gewicht optellen.

Oke, ik snap het! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:43

Nakisha schreef:
Dus... als ik de tabel begrijp kan mijn vriend 100+ kg *hoeveel exact weet ik niet* eigenlijk alleen op een Belg of Shire rijden? Hij is trouwens groot; 1.87.

Ik begreep eerder dat iemand als hij ook best op bv. een Fjord een ritje kon maken...
Een Shire is idd een optie, maar een grote warmbloed (1, 75, 1.80) kan ook, hoor. Let er alleen dan wel op dat de rug niet te week is, wil nog wel eens voorkomen bij zulke grote paarden. Graag dan eerder een Groninger type dan een lichtere Gelder. Voor een Fjordje is hij idd te zwaar, 90 kg is voor een Fjord de max.
Op zich kun je het zelf redelijk berekenen: een koudbloed mag 20% van zijn eigen gewicht dragen, een warmbloed 15%. Dus een grote Groninger zal 800 kilo wegen, dan is het maximale gewicht voor dat paard 120 kilo. Dus dat kan.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:04

Ik snap 'm helemaal, bedankt!!! Lachen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:44

Dus als ik het zo lees zou ik niet op mijn bijrijdpaardje passen. Haha!
Ben niet al te groot, maar wel....ehm....volslank zeg maar.
Paard is 1.65 en vrij rank gebouwd.
Ik moet zeggen, heb nog niet gemerkt dat ze er last van heeft.
Ik vraag ook regelmatig aan stalgenoten en eigenaar of het er wel uitziet en of het wel kan.
Alle reacties zijn overigens positief.
Maar volgens de tabel zou het niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:49

Hoe lang ben je? En wat voor paard is het? Edit: ik heb even in je profiel gespiekt (wat een mooie Siamees, wauwie!!! ben groot fan van siamezen) maar leuk plaatje zo, hoor! Ik denk niet (zo op het oog, maar heb geen exacte gegevens) dat je te zwaar bent. Qua lengte past het iig prima, voor een echte beoordeling heb ik het gewicht van het paard ook nodig.

@Nakisha: graag gedaan!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:27

Amanda, toch niks mis mee? Je rijdt m netjes hoor. Ziet er normaal uit, geen discrepanties.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:48

russel schreef:
Amanda, toch niks mis mee? Je rijdt m netjes hoor. Ziet er normaal uit, geen discrepanties.

I agree, ziet er goed uit toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:55

Bedankt dan.

Maar volgens de tabel ben ik dus echt te zwaar voor haar.
En niet een paar kilo, maar teveel kilo's.
Een tabel is dus handig, een richtlijn, maar niet om je aan vast te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:55

Houd je paard goed in de gaten, kijk naar haar rug, houdt haar in conditie, sterke rugspieren, voldoende rust om te herstellen, wees eerlijk naar je paard en jezelf. Misschien kun je een paar kilootjes kwijt, of gewoon niet zwaarder worden.

Sommige paarden kunnen zo veel torsen. De juiste manier van rijden is veel belangrijker dan een paar kilo te veel. Verkeerde manier van rijden en belasten met een gratenpak op de rug is veel verwoestender.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:57

russel schreef:
Houd je paard goed in de gaten, kijk naar haar rug, houdt haar in conditie, sterke rugspieren, voldoende rust om te herstellen, wees eerlijk naar je paard en jezelf. Misschien kun je een paar kilootjes kwijt, of gewoon niet zwaarder worden.

Ben hard bezig. Het lukt alleen nog niet zoals ik wel.
Al zal ik naar alle waarschijnlijkheid nooit een slanke den worden vrees ik.
Maar goed, ik probeer aan alle kanten rekening te houden met het paard door haar zo goed mogelijk te rijden en haar spieren te laten gebruiken.
Verder vraag ik regelmatig aan mensen aan de kant hoe het eruit ziet.

Maar goed, dat geldt voor mij persoonlijk.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat zo'n tabel een goede richtlijn kan zijn, maar niet iets om je strikt aan vast te houden.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:16

wàt is dan te groot?
wanneer het plaatje niet meer mooi is of wanneer de ruiter in de knieholtes schopt Clown ?

ik vind dat daar een verschil in zit.
Ik heb zelf een kleine pony maar ben er niet te groot voor.
terwijl sommigen zeggen dat ik er veeeeelste groot voor ben.

dan begint een ander maar ze is niet te zwaar.
hoe weet jij nou wat die pony kan dragen?
je hebt indicaties maar ieder paard/pony is een individu.

ik denk dat dit een discussie punt blijft en dat er niet 1 ding helemaal goed is.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:00

Ja vind ik ook, ben te groot, maar mn pony heeft er (volgens mij, niet volgens alle anderen) geen last van en vind het leuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:28

Amanda schreef:
russel schreef:

Ben hard bezig. Het lukt alleen nog niet zoals ik wel.
Al zal ik naar alle waarschijnlijkheid nooit een slanke den worden vrees ik.
Maar goed, ik probeer aan alle kanten rekening te houden met het paard door haar zo goed mogelijk te rijden en haar spieren te laten gebruiken.
Verder vraag ik regelmatig aan mensen aan de kant hoe het eruit ziet.

Maar goed, dat geldt voor mij persoonlijk.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat zo'n tabel een goede richtlijn kan zijn, maar niet iets om je strikt aan vast te houden.
Het is ook goed te zien dat je rekening met haar houdt. Ik vind het een fijn plaatje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:29

Dank je wel Lachen
Heel fijn om te horen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:12

Graag gedaan!

ikkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:39

ben het met yamcha eens.! amanda ga zo door Tong uitsteken

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:47

Ik ben te zwaar, maar denken jullie dat ik ook te zwaar ben voor mijn fjord? Ik heb bewust een klein stevig ras met een korte rug, ik zit toch een stuk liever op dan op een grote kwpn'er. Ik geloof er niks van dat die meer zouden kunnen dragen, ondanks dat ze groter zijn hebben ze vaak een een langere/wekere rug dan fjorden. Nou denk ik ook wel dat de max voor het ene paard anders is dan voor de andere. Zoals met friezen ook, ik vind dat daar het maximale gewicht erg laag wordt geschetst. Maar als ik soms die moderne friezen zie kan ik me er wel weer wat bij voorstellen. Ik ken van hier voornamelijk kleine, korte gedrongen friezen, waar ik toch echt wel op zou durven stappen...