JoviBan schreef:Plaatje erbij:
Grappig dat bij plaatje A en B alleen in het voorste gedeelte ruimte verschil zit en het verschil op de plaatjes met name gemaakt wordt door het platte oortje bij plaatje B
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JoviBan schreef:Plaatje erbij:
Annemeik schreef:Toch heb ik het idee dat een paard zich nooit echt goed in de aanleuning kan laten gaan als je hem niet iets van druk aanbied. Ik ben niet tegen die druk in de mond. Hij heeft er ook steun in, en kan naar mijn gevoel zekerder lopen. Dit is dan een paard dat altijd een bit gewend is, he. Ik weet niet hoe dat zit met een paard dat nog nooit van zijn leven een bit in heeft gehad.
Ik zal zelf de overstap naar bitloosrijden niet snel maken, ondanks dat er meer dan genoeg manieren zijn om te "remmen" (niet dat ik het bit als rem zie, maar okee). Het is buiten het gevoel van veiligheid ook een gevoel van communicatie. Ik heb het idee dat je met een bitoptoming kleinere hulpen kunt geven dan met een bitloze optoming.
Citaat:ik zou ook het liefst zonder iets op mijn paard rijden, maar ja, het moet ook veilig zijn. De neckrope is nog een ver-van-mijn-bedshow voor mijn jonge, gekke Sam. Maar in de verre toekomst ga ik het zeker ook proberen, maar eerst hebben we nog een lange weg te gaan

Visconti schreef:De overstap van neckrope valt heel erg mee hoor. Het enige wat je nodig hebt is een paard dat bereid is mee te werken. Een paard dat niet wil zal niet luisteeren. Maar een paard dat wel wil luisterd wel, een neckrope is eigenlijk een heel fijn middel. Je moet ook geen kracht er op zetten, maar heel lichtjes (ik rij altijd met één hand) met de neckrope sturen. Ik vind het zelf geweldig mooi hoe fijn mijn paard daarop reageert.
Nadya schreef:Met een hackamore zal je mij nooit zien rijden. Ik was laatst in de 'dressuur'winkel hier en ja hoor, die verkochten ze als enige bitloze optoming.![]()
Gelukkig heb ik me wat verder verdiept in bitloze optomingen en er zijn idd hele paardvriendelijke te vinden. Ik heb nu een hoofdstel die alleen maar (lichte) druk geeft als ik iets van mijn paard vraag. Dus geen constante druk!
Misschien moeten sommigen hier zich eerst eens goed verdiepen in bitloze optomingen, voordat je van alles roept.
Dat mensen met bit rijden, hun keuze. Ik word alleen erg moe van mensen die met scherpe(re) bitten gaan rijden om hun paard onder controle te houden. Helaas zie ik dat regelmatig. Ik denk dat je dan beter eens naar jezelf kan kijken en naar de communicatie tussen jou en je paard.

De mond van een paard kun je onmogelijk vergelijken met de mond van een mens
runningkawa schreef:Ik kan ook best slikken met een dikke kaugom in mijn mond of een lollie
Denk dat je het daar beter mee kunt vergelijken
Goofy44 schreef:Bitloos werkt voornamelijk in op het evenwichtsorgaan. Het wordt alleen niet uitgelegd. Een bit werkt in op de lagen en de tong. Beide methoden hebben hetzelfde doel, de werking, dus de weg om het doel te bereiken, is anders. Het doel is inwerken....
En ik ben de eerste die toegeeft zich daar nooit in verdiept te hebben hoor. Want ik rij gewoon met bit
En zolang dat bij mijn paard geen verzet opwekt en hij geen signalen van pijn afgeeft, waarom zou ik dan iets dat goed werkt moeten veranderen?

Annemeik schreef:Volgens mij zit het evenwichtsorgaan in de oren... Daar komt dat hoofdstel niet als het goed is...
Bitloos werkt achter de oren en op de neus, dat is mij tenminste altijd verteld..
En iedereen in dit topic rijdt natuurlijk met zachte hand want je gaat niet van jezelf zeggen dat je hem er weleens effe doordrukt of een forse ophouding maakt maar geloof me, de perfecte ruiter bestaat niet
Annemeik schreef:Ik denk dat het moeilijk is om iets te onderbouwen wanneer iets niet wetenschappelijk onderbouwd is. We kunnen ook moeilijk aan het paard zelf vragen wat hij fijner vindt
Op dit moment zijn ze in Deurne bezig met een proef met Myler-bitten. Paarden worden dan enkele weken met een gewoon bit gereden en dan met een myler-bit. Wat ze precies onderzoeken weet ik niet. Kan het wel even vragen morgen.
*edit* Goofy, waar heb jij die informatie vandaan eigenlijk?
Als je dan paardvriendelijk bezig wilt zijn dan moet je er heel niet eens op gaan zitten
Annemeik schreef:Volgens mij zit het evenwichtsorgaan in de oren... Daar komt dat hoofdstel niet als het goed is...
Bitloos werkt achter de oren en op de neus, dat is mij tenminste altijd verteld..
Annemeik schreef:En je hoeft niet eens een straffe hand te hebben. Het paard schrikt een keer in het bos, en je maakt uit reflex een ophouding. En die is meestal niet zo heel licht...
maikeltje schreef:Wat ik jammer vind is dat ik hier niemand echt argumenten hoor noemen waarom een bit onvriendelijker is dan bitloos. Iedereen roept maar wat en verdedigt z'n eigen straatje alleen niemand kan het goed onderbouwen
). Mijn paardentandarts was erg enthousiast, toen ik hem vertelde dat ik Sam bitloos ga rijden. Aangezien Sam behoorlijk aan het wisselen is en er ergens een wolfstandje zit, raadt hij me dat ook aan. Die tand kan er t.z.t. uitgehaald worden natuurlijk, maar aangezien ik toch voor bitloos ga, is dat nog niet nodig. 
JoviBan schreef:maikeltje schreef:Wat ik jammer vind is dat ik hier niemand echt argumenten hoor noemen waarom een bit onvriendelijker is dan bitloos. Iedereen roept maar wat en verdedigt z'n eigen straatje alleen niemand kan het goed onderbouwen
Toch heb ik een paar keer aangegeven dat een bit altijd aanwezig is en dus de druk van het bit ook. Ook wanneer je zelf geen druk zet met je handen, dat bit ligt altijd in de mond. Ook heb ik aangegeven "Release bij bitloos is ook daadwerkelijk release; bij een bit niet, want die ligt er altijd".
Misschien vind jij dit 'maar wat roepen en m'n eigen straatje verdedigen', maar dit is dus wel één argument.
Daarnaast heb ik diverse persoonlijke (gevoelsmatige) argumenten waarom ik nooit meer met bit wil rijden.
Maar als je een bitloos hoofdstel aandoet, bedoel jij dan met release met lange teugel rijden? Want veel paarden kunnen bv in het bos niet met lange teugel gereden worden en hebben dus wel constant die druk dan denk ik. Ook thuis in de bak als je bepaalde oefeningen wilt rijden heb je die druk wel nodug. Eerlijk is eerlijk, een paard loopt niet vrijwillig en uit zichzelf oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en noem ze allemaal maar op. Ik denk dus ook dat je moet kijken naar wat je eigenlijk wil met je paard. Voor een heel relaxed paard dat alleen maar buitenritjes hoeft te maken is bitloos misschien heel geschikt. Maar ook zo'n paard moet je op z'n tijd gymnastiseren, tenminste ik rijdt altijd vanuit de basis (het voorwaarts neerwaarts) en van daaruit kun je alle disciplines rijden. Goofy44 schreef:Om op het evenwichtsorgaan in te werken hoef je echt niet op de oren in te werken. Er lopen andere routes naar het evenwichtsorgaan.
Het nekgebied van het paard is een zeer klein gebied waar tal van kritieke lichaamsverbindingen samenkomen die naar het hoofd lopen.....