Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:27

zo hijs je jezelf niet op aan het paard en ga je dus niet telkens aan een kant met je gewicht hangen. op wedstrijd krijg ik gewoon een voetje van mijn groom.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:43

Nicolletje: kan je niet in de hoek van de bak opstappen? Dan kan je het krukje daar laten staan.

Jeskim: Waarom zou jij je schamen !!! Jij hebt de pech dat je een chronische ziekte hebt, heel fijn dat je kunt rijden en dat je het nog heel lang vol kunt houden, als ze lachen dan zeg je gewoon dat ze Engeland al een eeuwigheid via een trapje of krukje opstappen omdat het beter voor de rug is.
Toen ik het in het begin deed omdat mijn paard snel rugproblemen krijgt, lachten ze mij ook uit. Nu doet bijna de helft het.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:47

Ik gebruik alleen bij een bepaald paard (van 1.83) een krukje als de instructrice of iemand anders mij geen voetje kan geven. Ik kom net niet bij de beugel en het is voor mij gewoon onmogelijk, als ik wel bij de beugel zou kunnen, om mezelf omhoog te krijgen Tong uitsteken Ik ben niet zo lenig haha Tong uitsteken

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:36

Gebruik altijd een krukje ten eerste omdat het beter is voor de rug van je paard en ten tweede omdat ik niet zo lenig ben dat ik er 1x opzit zonder krukje. En ik wil geen gehang en getrek aan dat zadel en aan mijn paard.
Is ineens een hele explosieve belasting als er iemand aanhangt die er niet zo makkelijk op komt.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:23

Ik gebruik ook graag een krukje, met mijn korte pootjes is het geen doen voor het paard / mezelf om op z'n rug te komen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:29

ik gebruik ook bijna altijd een krukje (als ik op een bosrit een keer af moet stappen is er niet altijd een opstapje in de buurt)... beter voor je paard en voor je zadel. Het ziet er bij mn pony wel een beetje vreemd uit.. die is 1.53 en ik 1.80 dus daarvoor ga ik nu een lager opstapje zoeken haha

WybO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:23

Ik gebruik geen krukje.. je zou der buiten afvallen daar heb je ook geen krukjes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:47

WybO schreef:
Ik gebruik geen krukje.. je zou der buiten afvallen daar heb je ook geen krukjes!

Valt reuze mee. Als je buiten rondkijkt zijn er genoeg opstapjes te vinden. En er afvallen moet je sowieso niet al te vaak doen Duivel

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:28

Hoi hoi,

Ik ben 47 jaar, en ook nog eens een enorme stijve hark want ik krijg mijn been NIET in de beugel en als die er dan uiteindelijk WEL in zit heb ik geen kracht in mijn armen om me omhoog te hijsen hahaha Haha! !
Dan duurt het hem allemaal te lang en gaat wat aan de wandel en ik zit dan dus vast in de beugel en huppel (zien jullie het voor je) achter hem aan en krijg het stilbenauwd dat ik over de grond gesleept word Huilen .
Heb nu een opstapbeugel die ik uitklap met opstijgen en klap deze weer in als ik zit. IDEAAL! Op stal staan ook op allerlei plaatsen krukjes om op te stappen. Dus doe het zeker voor mezelf maar ook voor mijn kereltje, anders zou hij omvallen of idd rugklachten krijgen. Bovendien zou hij ook veel mooie lange manen verliezen omdat ik die tijdens het omhoog klauteren nog een stevige pluk beetpak Bloos
Zal ik jullie maar zeker niet vertellen hoe groot (uhhhh..hoe klein ) hij is Knipoog

Groetjes Willeke

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:16

Half jaartje geleden stapte ik wel met krukje op, ivm problemen in de rug van mn bijrijdpaardje.
Nu is het over en kan ik (gelukkig) 'normaal' op stappen. Lachen

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:19

willekuss schreef:
Hoi hoi,

Ik ben 47 jaar, en ook nog eens een enorme stijve hark want ik krijg mijn been NIET in de beugel en als die er dan uiteindelijk WEL in zit heb ik geen kracht in mijn armen om me omhoog te hijsen hahaha Haha! !
Dan duurt het hem allemaal te lang en gaat wat aan de wandel en ik zit dan dus vast in de beugel en huppel (zien jullie het voor je) achter hem aan en krijg het stilbenauwd dat ik over de grond gesleept word Huilen .
Heb nu een opstapbeugel die ik uitklap met opstijgen en klap deze weer in als ik zit. IDEAAL! Op stal staan ook op allerlei plaatsen krukjes om op te stappen. Dus doe het zeker voor mezelf maar ook voor mijn kereltje, anders zou hij omvallen of idd rugklachten krijgen. Bovendien zou hij ook veel mooie lange manen verliezen omdat ik die tijdens het omhoog klauteren nog een stevige pluk beetpak Bloos
Zal ik jullie maar zeker niet vertellen hoe groot (uhhhh..hoe klein ) hij is Knipoog

Groetjes Willeke

Opstap beugel??
nog nooit van gehoort Tong uitsteken maar 't klinkt wel grppig en is waarschijnlijk ook ideaal Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:30

Moschino schreef:
Half jaartje geleden stapte ik wel met krukje op, ivm problemen in de rug van mn bijrijdpaardje.
Nu is het over en kan ik (gelukkig) 'normaal' op stappen. Lachen

Waarom stap je alleen met krukje op als het paard rugproblemen heeft? Blijf het gewoon doen ook al zijn de problemen over, het is alleen maar beter voor de rug.
Mijn paard had ook rugproblemen en om te voorkomen dat het weer terug komt stap ik o.a. nog steeds met krukje of trapje op, zonder krukje stapt hij weg als ik opstijg en met krukje blijft hij keurig staan, dus het paard vindt het ook veel prettiger.
Gewoon doen dus! Als men je uitlacht, lach je gewoon lekker terug.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:44

ik stap op via het hek van de (buiten)bak. Staat dat krukje ook niet in de weg tijdens het rijden Knipoog
Tijdens wedstrijden gebruik ik het opstapje van de trailerlaadklep. Gewoon opstappen kan ik ook hoor, maar probeer het zoveel mogelijk te vermijden.

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:18

ik kom wel zonder opstapje op mn pony Knipoog maar ik snap wel als je niet zo lenig bent of beetje klein bent (net als ik) dat je dan een krukje nodig hebt Knipoog vroeger kreeg ik ook altijd een voetje Knipoog

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:23

ik heb het een tijdje gedaan,
die van mij is inmiddels 177 al. en ik ben zelf 168.
Ben best lenig maar wilde zijn rug ontzien, en ben langzaam overgestapt op normaal op stappen, want dat moet ik ook als ik naar les ga enz.
Maar het blijft altijd een leningheids oefening voor mij, want me benen zijn neit echt lang

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:29

Waarom stap je uberhaupt op een paard met rugproblemen?

Ik stap op met krukje, beter voor mij, beter voor paard, beter voor zadel. Liefst ook niet altijd dezelfde kant.
Buiten zijn er ook altijd wel boomstronken, grote keien o.i.d. te vinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:44

Athiinaa schreef:
ik kom wel zonder opstapje op mn pony Knipoog maar ik snap wel als je niet zo lenig bent of beetje klein bent (net als ik) dat je dan een krukje nodig hebt Knipoog vroeger kreeg ik ook altijd een voetje Knipoog

Het gaat er (wat mij betreft) niet om of je een krukje nodig hebt, maar dat het beter is voor paard en zadel om een krukje te gebruiken. Als het moet kan ik ook "normaal" opstijgen, maar ik geef zeer de voorkeur aan een krukje en als ik kijk hoe mijn paard zelf naar het krukje toedraait, geeft zij er ook de voorkeur aan.

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:19

Hoi Metall.

De opstijgbeugels zijn gewoon in een ruiterzaak te koop, het lijkt een soort trapje. Je klapt hem uit dus de opstap is lager. Je moet je dan wel natuurlijk wat hoger omhoog trekken maar voor mensen die hun been niet zo hoog in de beugel kunnen plaatsen is het idd ideaal. En tja.....wat velen hier al zeggen......veel prettiger voor het paard zijn rug natuurlijk. En DAT gaat boven alles! Of we nu wel of niet makkelijk kunnen opstijgen, gebruik maken van een verhoging/krukje zouden we eigenlijk allemaal standaard moeten doen. Het is nl pas 'stoer' als je aan de gezondheid van je paard denkt. Let wel lieve mensen....deze lieve zeer gevoelige dieren doen toch maar stiekum heel veel voor ons en geven ons veel plezier en ontspanning. Dus niets mis mee om ze op dat gebied wat te ontlasten toch?

Groetjes Willeke

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:52

Ook nooit gedaan met een krukje, maar met mijn nieuwe zadel kreeg ik gelijk het advies om een krukje te gebruiken om het scheef trekken van het zadel te voorkomen.

(zat niet in de garantie staat ook op de factuur vermeld Haha! )

Dus ja nu maar stoeltje of krukje gebruiken of iets anders in de buurt...

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:26

toen ik nog niet zo lang reed en echt een ukkepuk was moest ik altijd een voetje of krukje hebben maar nu gebruik ik het niet meer niet dat ik nu zo groot ben..Tong uitsteken

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:08

bijna altijd met krukje
beter voor het paard en zadel
zou ik nou buiten er af moeten en ik kan niks vinden, dan stap ik gewoon zo op
het is idd geen kwestie van niet kunnen, maar gewoon beter

lesley1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:14

jha het is beter voor de rug ik doe het zelf wel om telkens aan die rug te gaan hangen :p

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:05

ik niet, ik rij niet echt op grote paarden en anders lijkt het me toch een beetje eng als een paard bijv. het krukje onder je wegtrapt ofz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:08

Ik stap altijd gewoon op, ik heb er nooit echt over nagedacht..
Maar een krukje lijkt me wel makkelijker, misschien nog een optie voor mij.. Lachen

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:37

midgie schreef:
LinseyDonja schreef:
ik heb een pony dus het is niet nodig, maar als ik een paard zou hebben zou ik het ook wel doen.

Waarom is het bij een pony niet nodig, die heeft toch ook een rug die je gezond wil houden??

Misschien lang gelede, maar ik kijk nooit zo naar mijn oude reacties.

Nou omdat ik heus wel zacht en rustig ga zitten, daar heb ik geen krukje bij nodig alleen bij een hoog paard, want dan kom ik er met teveel vaard op zonder kurkje.