Rengalopje, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: Rengalopje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:20

Toen je er naast reed niet hoor, was echt mega hard, en nee, het vervoer had geen km afwijking

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:53

elk vervoer heeft km-afwijking Knipoog

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:14

Snackie schreef:
griebels schreef:
70km/u is wel heel hard voor een renpaard hoor Knipoog

op dat filmpje van mij liep mijn paard al 60,en later de 2e keer, na dit ritje,toen ik er zelf opging, kwam er nog ong 4 a 5 km bovenop. dus zat hij ook op 65.
dus als een renpaard maar 70 gaat,vind ik dat nog niet snel,dan had mijn paard ook wel renpaard kunnen zijn.

Renpaarden moeten het ook een hele baan volhouden he Knipoog

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:17

Ik reed ook een keer naast een scooter en toen ging mijn pony ook 50! Dat vond ik echt vreemd zeg, maar wel gaaf.. Ik had nooit verwacht dat ze zo hard zou kunnen :d Maar idd als een renpaard 70 gaat, vind ik dat in verhouding niet zo snel.. Ze hebben wel langer uithoudingsvermogen, dat wel..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:18

72km/u is gemeten op een afstand van 200m...
Dat is dus een topsnelheid, die niet de gehele koers volgehouden kan worden

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:32

Als ik met mijn paard in het bos ben laat ik hem soms effe lekker gaan, hij weet zelf wanneer we bij de crossbaan zijn en dan begint hij gewoon te dansen van plezier !
Heerlijk samen op zondagochtend de longen uit het lijf racen, plat erop en gas !
hahaha soms worden we wel eens nageroepen of alles wel goed gaat maar ik heb nog nooit iets negatiefs meegemaaktmet hem
Ik doe dit alleen met mijn Botijo, hij kan het goed, heeft de conditie en is super aan de hulpen.
na ons racemoment waaien we lekker uit aan een grote plas en gaan dan voldaan huiswaards
HEERLIJK

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:55

paintedblack schreef:
Als ik met mijn paard in het bos ben laat ik hem soms effe lekker gaan, hij weet zelf wanneer we bij de crossbaan zijn en dan begint hij gewoon te dansen van plezier !
Heerlijk samen op zondagochtend de longen uit het lijf racen, plat erop en gas !
hahaha soms worden we wel eens nageroepen of alles wel goed gaat maar ik heb nog nooit iets negatiefs meegemaaktmet hem
Ik doe dit alleen met mijn Botijo, hij kan het goed, heeft de conditie en is super aan de hulpen.
na ons racemoment waaien we lekker uit aan een grote plas en gaan dan voldaan huiswaards
HEERLIJK

Klinkt geweldig! hadden ze dat hier ook maar ..

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:02

He Prada
In gelderland zijn toch ook bossen ?
offeh bedoel je mijn fantastische paardje Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:05

@Paintedblack: geweldig is dat he! Alleen hebben wij hier niet echt crossbanen Knipoog wel grasvelden en bermen, maar dan ben ik vaak toch voorzichtiger ivm kuilen e.d. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:37

griebels schreef:

Nou, toch gaan ze voluit, mits goed getraind en sprinttype- echt wel zo hard! En tuurlijk houden ze dat neit heel mlang vol!
De topsnelheid ooit op de quartermile, was een quarter, die behaalde een snelheid van 88 km per uur!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:39

Ik doe gewoon een rengalopje Ja
Maar ik vindt wel dat je de paden waar je het doet een beetje moet kennen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:02

Ierland schreef:
griebels schreef:

Nou, toch gaan ze voluit, mits goed getraind en sprinttype- echt wel zo hard! En tuurlijk houden ze dat neit heel mlang vol!
De topsnelheid ooit op de quartermile, was een quarter, die behaalde een snelheid van 88 km per uur!

citaat schreef:
haha er worden hier wel wereld snelheden genoemd!!! houd het bij een renpaard indd maar op een gemiddelde snelheid van 60km per uur en alles wat daar ver boven zit is een fabeltje! Knipoog Knipoog

citaat schreef:
Gemiddeld gaan ze 60km per uur,de top kan rond de 70km liggen maar dat halen ze maar een paar honderd meter! Knipoog

Door prof jockey's geschreven Knipoog

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:26

LiNdA1986 schreef:
@Paintedblack: geweldig is dat he! Alleen hebben wij hier niet echt crossbanen Knipoog wel grasvelden en bermen, maar dan ben ik vaak toch voorzichtiger ivm kuilen e.d. Lachen

ja dan kun je maar beter oppassen Haha!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:36

Kath_ schreef:
Snackie schreef:
op dat filmpje van mij liep mijn paard al 60,en later de 2e keer, na dit ritje,toen ik er zelf opging, kwam er nog ong 4 a 5 km bovenop. dus zat hij ook op 65.
dus als een renpaard maar 70 gaat,vind ik dat nog niet snel,dan had mijn paard ook wel renpaard kunnen zijn.

Renpaarden moeten het ook een hele baan volhouden he Knipoog

JA, die hebben uithoudings vermogen, dit gaat over een stuk van een km of 3
Maar goed, dan moet ik hem hard inhouden,want hij zou het langer kunnen volhouden

lieke4quike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:44

Ik vind het niet erg.
Maar wat die vrouw zegt is wel waar, een ongeluk scheult in een klein hoekje.
Maar ik denk dat het je niet moet weerhouden, want
in de bak kan er immers ook een ongeluk gebeuren, waardoor
je iets breekt of erger.
Paardrijden is nu eenmaal een risico Tong uitsteken
haha
maargoed,
ik denk dat het best kan

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:49

Een ongeluk gebeuren kan in stap ook. Tuurlijk is er in (ren)galop meer kans op, maar om het daarom niet te doen?

Bij ons in de buurt hebben ze heel wat lekkere rengalop paden. In de herfst/winter periode kun je hier ook lekker over het strandje in rengalop.

Mijn paard vindt rengalop héérlijk, en wie ben ik dan om hem niet in rengalop te zetten omdat er een kans op een ongeluk is.

Als het pad goed is, geen scherpe bochten, kuilen etc. Gewoon gaan

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:45

Zondag zijn wij weer aan de beurt (hoop ik) want er rijd iemand met me mee, voor de 1e keer

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:30

nou als je paardje het zo gewent is en bij en bij mij op de manege doen ze niet anders als ze buiten zijn en er is tyot nu toe nooit echt wat gebeurt met rengalop...!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:33

ik heb gisteren echt even flink het gas erop gezet, en echt hoor, de rengalop zat erin!
het begon zoooo onwijs te onweren en regenen, zandpad van 1 km voor me, Beugels kort, teugels kort, verplcihte zit en gaan en goed ondersteunen.
uiteindelijk in draf naar stal gereden, en paard met dek op stal gedaan, wat een rotweer!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:13

Ik vindt ook dat het moet kunnen! Zelf doe ik het ook zo af en toe, maar omdat ik nu ouder ben en ik de gevaren ervan in zie doe ik het toch iets minder.

Ook al is je pony braaf en luistert het dier nog zo goed, het kan altijd struikelen. In het ergste geval kan jij tegen een paaltje of boom worden geslingerd en verlamd raken.

Het is zowiezo gevaarlijk om op een zandpad te rijden en dan op volle snelheid met kuilen en gaten. Dus of het paard er aan gewend is of niet, het is en blijft gevaarlijk.

Dus het is voor je eigen risico!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:18

Als jij al langere tijd (zo af en toe) een rengalopje maakt tijdens je buitenritten lijkt me dit geen enkel probleem! Dan ken je je paard/pony goed genoeg! Ja Bovendien zeg je het alleen te doen onder bepaalde voorwaarden (breed overzichtelijk pad en alleen als t beestje braaf is), het lijkt me dat jij dus zelf voldoende inzicht hebt! OK dan!
Ik maak zelf ook regelmatig een buitenrit met een flinke rengalop, mijn paard vind dit geweldig *ik ook trouwens*!! *LOL*

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:06

kan prima, ik doe het alleen op het strand.. stel dat ze het in der kop krijg en ik hou haar even niet, is het minder snel gevaarlijk ( ren maar door naar scheveningen Tong uitsteken)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:10

BibicheB schreef:
Als jij al langere tijd (zo af en toe) een rengalopje maakt tijdens je buitenritten lijkt me dit geen enkel probleem! Dan ken je je paard/pony goed genoeg! Ja Bovendien zeg je het alleen te doen onder bepaalde voorwaarden (breed overzichtelijk pad en alleen als t beestje braaf is), het lijkt me dat jij dus zelf voldoende inzicht hebt! OK dan!
Ik maak zelf ook regelmatig een buitenrit met een flinke rengalop, mijn paard vind dit geweldig *ik ook trouwens*!! *LOL*

Nou,ben het met je eens hoor.
maar als jij een nieuw paard krijgt,en na een tijd een rengalopje gaat doen,ookal heb je dat nog nooit gedaan met dat paard. eens moet de eerste keer zijn,en dat is net zo gevaarlijk/ongevaarlijk als dat je dat met een paard doet wat je al jaren kent natuurlijk

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:17

Ik heb al wel eens gehoord dat het in sommige gevallen juist gevaarlijker is om nooit een rengalopje te doen.
Bij een vrouw die haar pony altijd rustig liet lopen, nooit mocht ze hard.. En op een gegeven moment barste de bom en is die pony er vandoor gegaan dwars door een weiland.. De vrouw kon hem nog maar net op tijd wegsturen van de sloot..
(paarden willen soms gewoon de rengalop oefenen.. heb ik tenmiste gehoord Knipoog )

Naja, ik laat mijn muts wel eens een rengalopje doen, niet dat dat veel voorsteld, want ze is moeders snelste niet.. Maar ze vind het hoe dan ook heerlijk!

[edit] Woordje weggehaald dat voor verwarring kan zorgen
Laatst bijgewerkt door traan_beauty op 03-07-07 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:20

Heb je ook weer een punt, paarden moeten hun ei ook kwijt kunnen,en wat is er nou lekkerder als een rengalopje