Western vs Dressuur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: Western vs Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:26

mikeyfreak schreef:
Marchador: Ik kan dat zo niet begrijpen he.. (heb dit soort verhalen al vaker gehoord)
bij ons op stal keken ze ook ff raar toen ik de overstap dressuur western maakte met m'n pony maar nu is iedereen laaiend enthosiast (kan niet spellen)
er word zelfs geroepen: ,, denk & rij meer western" (oftewel laat dat bit van je paard eens los..)

Ik berijp het zelf ook niet, maar het gebeurd wel. Ja je hebt hele enthousiaste mensen, maar ook zoals ik ze beschreef, mensen die niets van je willen weten omdat je aan een andere rijstijl doet. Ze verzieken het echt, ik heb dan zoiets: Laat lekker, let op jezelf.. maak het jezelf niet lastig en een ander hierbij ook niet. Want het verpest gewoon de sfeer, helaas Lachen
Leuk ook dat jouw stalgenoten zo enthousiast zijn. Knipoog

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:31

smurffie schreef:
bij dressuur is het niet de bedoeling dat je aan je paard hangt hoor.. juist de bedoeling dat er ontspanning komt .. ofwel .. laat dat bit los..

ofwel .. die mensen die dat roepen .. rijden in mijn ogen verkeerd dressuur Clown

jah maar wat gebeurd er als jij je teugels loslaat?? je paard laat z'n hoofd zakken....
ontspanning is belangerijk jah, ben ik het helemaal mee eens... maar laat mij eens een ruiter/ amazone zien waar het dressuurpaard netjes op hoogt blijft wanneer deze zijn teugels laat vieren......
het bit moet dus vastgehouden worden (dit betekend niet dat er kilo's in horen te hangen..) om het paard boven in te houden..

(nogmaals ik bedoel het echt niet onaardig, maar dit gebeurd naar mijn idee toch echt)
of ik slecht of goed dressuur rij.. ik weet het niet... het enige wat ik weet is dat je de boeken van de "hogere ruiters" open kunt slaan..(of naar clinics kunt gaan) en je daar overal te horen krijgt dat je je teugels wel vast moet blijven houden..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:32

mikeyfreak @ waarneer kom je hier langs? laat ik het je zo zien Clown ik laat trouwens de teugels niet los.. ik heb geen teugels..

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:40

smurffie schreef:
mikeyfreak @ waarneer kom je hier langs? laat ik het je zo zien Clown ik laat trouwens de teugels niet los.. ik heb geen teugels..

Clown

ik weet absoluut niets over NH... dus daar kan ik me niet over uiten...... (ik ging d'r vanuit dat je dressuur rijd....(incl hoofdstel).. wat je dan wel moet toegeven dat je je paard niet in zo'n keurig boogje kan rijden.. (incl. hals erop enzo..)
kan je dat wel... dan neem in absoluut m'n pet voor je af... en kom ik zeker een keer langs..... want ik ben echt niet te beroerd om iets te leren (in tegenstelling vind ik alleen maar super leuk!!!)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:43

mikeyfreak schreef:
smurffie schreef:

Clown

ik weet absoluut niets over NH... dus daar kan ik me niet over uiten...... (ik ging d'r vanuit dat je dressuur rijd....(incl hoofdstel).. wat je dan wel moet toegeven dat je je paard niet in zo'n keurig boogje kan rijden.. (incl. hals erop enzo..)
kan je dat wel... dan neem in absoluut m'n pet voor je af... en kom ik zeker een keer langs..... want ik ben echt niet te beroerd om iets te leren (in tegenstelling vind ik alleen maar super leuk!!!)

rij ik ook .. en ik weet ook niks over NH .. ik ben een flinke band met dr aan het opbouwen .. heb het 1 keer geprobeert.. ging zo geod dat ik het vaker doe.. en ja .. dr licht ook wel eens een zadel op en hoofdstel .. ik ga namelijkook crosse.. word moeilijk wedstrijden zonder tuig Clown

en ik zal niet zeggen dat mn paard in een boogje loopt.. mag ik wel zeggen dat ze ontspannen loopt? ze loopt netjes in haar loodlijn.. vind ik genoeg .. die krul hoeft van mij niet in haar hals.. dus nee.. ze loopt niet als salinero.. maar ze loopt wel aan te teugel .. maar dan zonder teugel ..
*is zo blond dat ze haar eigen zinnen raar vind Clown *

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:50

haha oftewel we zijn het met elkaar eens:
ontspanning is en blijft belangerijk... en zal altijd moeten bijven....

je paard kan inderdaad zo netjes lopen omdat jij (of iemand anders) hem een goede basis hebt aangeleerd.. namelijk op eigen benen te lopen...

die krul is zoals ik in m'n eerste stuk al schreef gewoon een uitting van de verzameling. En dus een deel in de verdere training van het dressuurpaard!!!! Haha!

ik hoop het hiermee iets duidelijker te hebben gemaakt... ik vind het echt knap.... zonder hoofdstel rijden... (heb het zelf ook wel eens geprobeerd Haha! )... dat wilde ik gewoon nog even zeggen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:58

zal ik even eerlijk zijn .. de eerste keer lag ik er mooi wel naast hoor Knipoog mevrouw schrok ..we zijn toen pas 3 maanden later verder gegaan .. alles goed Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:45

een boogje in de teugel zie ik bij dressuur ook niet zitten met een gewone trens
Maar kilo's in je hand ook niet
Ik heb contact met de mond, die het paard zelf vrijwillig opzoekt
Wat hij niet zou doen als het hem pijn zo doen oid.

Maar rijden zonder hoofdstel, of gewoon op een stalhalster moet ook iedereen kunnen.
Kun je dat niet is dat een teken dat je te weinig met zit en been doet en te veel met de hand.
Dat niet iedereen dat gaat doen snap ik ook wel, als je dan maar goed durft te kijken naar je eigen rijden

Ik vind het zelf dus grappig omdat af en toe eens te proberen, werd ik meteen weer ff bijgeschoold waar ik mer op moest letten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:35

mikeyfreak schreef:
jah maar wat gebeurd er als jij je teugels loslaat?? je paard laat z'n hoofd zakken....

Nee hoor, alleen als je dat vraagt Knipoog

mikeyfreak schreef:
het bit moet dus vastgehouden worden (dit betekend niet dat er kilo's in horen te hangen..) om het paard boven in te houden..

Nopes, het paard neemt het bit aan als je goed van achteruit rijdt. Jij houdt het bit dus niet vast, oorzaak en gevolg omgedraait Knipoog
Als je dan nog verder in de vezameling gaat blijft het hoofd goed ook als je je teugels loslaat. Volgens mij wat er in de duitse proeven altijd een oefening voor, durchlassigkeit ofzo.... pin me er niet op vast Haha!

mikeyfreak schreef:
dat je je teugels wel vast moet blijven houden..

Ja, anders kunnen ze er op gaan staan Clown Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:37

uberstreichen, dat is wat hij bedoeld Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:44

smurffie schreef:
het gaat me niet om de naam ..
een ongebroken bit zal meer druk geven dan gebroken..
deze delen veroorzaken de hefboom:
http://img213.imageshack.us/img213/9670 ... bitfi0.png
http://img213.imageshack.us/img213/3383 ... bitim6.png

Vergeet ook even niet dat je in de western een bit met 1 hand moet rijden. Als je dan aan de teugels trekt, trek je een ongebroken mondstuk recht naar achter. Terwijl een gebroken mondstuk knikt, het zogenaamde notenkraker effect. Mag jij raden wat vriendelijker is Knipoog

smurffie schreef:
dan heb je bij dressuur dus nog een trens erbij..
het verschil is dus.. dressuur ruiters hebben die stang minder in gebruik door gebruik van trens..
ongebroken trens is heeft een minder grote hefboom

Nu vergelijk je stang&trens met een westernbit, dat is appels met peren vergelijken Knipoog

smurffie schreef:
bij western heb je de teugels dan misschien langer.. maar de hefboom is sterker..
waardoor je bij een minimale aanraking al druk uitoefend Knipoog

Hefboom is niet sterker (nou ja, hangt van het bit af).
Als je scharen verder naar achteren zijn gebogen heb je namelijk een vertraging in je bit. Daardoor krijg je eerst contact met de mond en dan pas een hefboomwerking.

En bij elk bit heb je bij minimale aanraking al druk.
Heel goede oefening voor je:
- ga met iemand anders recht tegenover elkaar zitten
- neem een stel teugels of een touw en neem ze allebei in de hand, zodat jij het paard van je maatje bent en andersom.
- laat het touw doorzakken en neem het dan op, vraag aan je maatje wanneer ze druk voelt.
- stel je de mond van het paard erbij voor en je weet bij hoe weinig druk je al contact hebt. Vaak zal het alleen het boogje eruit zijn en zelfs nog minder dan dat.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:02

runningkawa schreef:
een boogje in de teugel zie ik bij dressuur ook niet zitten met een gewone trens
Maar kilo's in je hand ook niet
Ik heb contact met de mond, die het paard zelf vrijwillig opzoekt
Wat hij niet zou doen als het hem pijn zo doen oid.

Maar rijden zonder hoofdstel, of gewoon op een stalhalster moet ook iedereen kunnen.
Kun je dat niet is dat een teken dat je te weinig met zit en been doet en te veel met de hand.
Dat niet iedereen dat gaat doen snap ik ook wel, als je dan maar goed durft te kijken naar je eigen rijden

Ik vind het zelf dus grappig omdat af en toe eens te proberen, werd ik meteen weer ff bijgeschoold waar ik mer op moest letten

helemaal mee eens Haha!

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:07

Romkabouter: het kan zijn dat ik hier toch iets heel anders heb aangeleerd dat jij maar wanneer je een goede aanleuning hebt, en je laat je binnenteugel iets vieren. Dan zal je paard het bit moeten volgen.. oftewel, wanneer jij je teugels loslaat zal het paard het bit proberen te volgen....het is dat alleen een quwestie (dyslectie..) van hoe goed het paard op z'n eigen benen loopt om te kijken of hij niet op z'n neus in het zand beland..

die zin klopte voor geen meter.. maar ik hoop dat je me begrijpt!!!!

(we hebben het hier over de dressuur he Clown ) (ff voor de lezers..)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:11

mikeyfreak schreef:
Romkabouter: het kan zijn dat ik hier toch iets heel anders heb aangeleerd dat jij maar wanneer je een goede aanleuning hebt, en je laat je binnenteugel iets vieren. Dan zal je paard het bit moeten volgen.. oftewel, wanneer jij je teugels loslaat zal het paard het bit proberen te volgen....

Nee, alleen als je er met je been ook naartoe rijdt. Dan heb je een paad wat het bit volgt, anders heb je een paard wat op je hand hangt.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:18

Romkabouter schreef:
Nee, alleen als je er met je been ook naartoe rijdt. Dan heb je een paad wat het bit volgt, anders heb je een paard wat op je hand hangt.

maar wanneer ik aan het rijden ben, rij je toch voordurend met je been naar het bit toe?! anders verslapt z'n achterhand (niet dat ik bij elke pas been geef ofzo..) maar je moet toch ten alle tijden van achter naar voor rijden.. oftewel er inpuls in rijden....... en daarnaast vind ik het dus ook belangerijkk dat hij onvoorwaardelijk voorwaards blijft lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:38

als ik mijn binnenteugel laat vieren doet mijn paard daar niet veel mee
Want in bijv SB heb ik geen druk op de binnenteugel, omdat hij dat dan juist los moet laten

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:40

wat grappig om al die vooroordelen te lezen Haha!

western en de dressuur basis vind ik het zelfde.
ik zal wel even mijn verhaal erbij vertellen waarom ik er nu zo over denk.

ik heb vroeger dresuur gereden en vond het niet meer leuk (vooroordelen die ik toen had zijn hier allemaal genoemd Knipoog )
ben overgstapt naar de western.
western was in mijn ogen gewoon anders als dressuur
ik wou er ook niks van horen dat het op elkaar kon lijken(mijn moeder rijd namelijk dressuur).
western was gewoon anders!

totdat ik problemen kreeg in de ''western'' en toch een ''dressuur'' instructriche om hulp vroeg.

die dressuur lesgeefster zei al meteen ik geef geen dressuur maar basis en jou probleem is geen western maar basis Haha!
ik dacht echt nog van nou ja het zal wel Verward
maar na die les was ik er van overtuigt dat er enige vorm van waarheid in zat *LOL*
ik ben veder gaan lessen bij haar en kwam er steeds meer achter dat ze gelijk had
de basis is het zelfde of je nou dressuur of western rijd
ik heb trouwens nog steeds les van haar.Ja

en nu vind ik dressuur wel weer leuk.
omdat ik nu anders heb leren rijden wat dressuur weer leuk maakt.
maar overstappen doe ik niet. Haha!
ja af en toe op het paard van me moeder passage is ook zooo leuk om te doen Tong uitsteken Knipoog

bewijs dat het best wel een beetje gaat western rijden met les van een ''dressuurmuts'' Tong uitsteken zie in me profiel Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:46

dat zijn ook nog leuke dingen van mijn les..
stelling naar binnen doorvragen op de volte ..
in galop..
en dan je binnenteugel in 1 keer helemaal los laten ..
probeer het uit .. zie wat er gebeurt..
als het goed is: blijft jou paard netjes hetzelfde lopen.. aan je been naar binnen ..
als jij teveel op je hand rijd zal je paard meteen die stelling kwijt zijn Knipoog

Romkabouter@ ik heb het niet over het effect op de mond.. maar het naar beneden dwingen van je paard.. je zegt zelf : bij minimale aanraking is er al druk..
moet jij eens een keer proberen .. druk te geven achter je oor .. doe hetzelfde .. maar dan op je kaak .. zullen we kijken wat er eerder effect heeft?
hetzelfde voor het notenkraker effect van een gebroken bit : druk eens even hard achter je oor en op je gehemelte .. mag jij zeggen wat meer pijn doet Knipoog
nog een leuke.. geef druk op je mondhoeken en op je gehelmelte.. ik weet wat eerder pijn doet hoor Knipoog dus wat is vriendelijker .. druk op een bot of op een spier.. mag jij zeggen..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:13

smurffie, de werking op de oren bij een shank met gebroken of ongebroken mondstuk is hetzelfde Knipoog
Met een gebroken mondstuk krijg je dus nog het notenkraker effect erbij

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:18

aangezien je bij een ongebroken bit met dressuur vaak geen verlenig(hoe noem je dat?) heb maar de bakstukken en teugels op hetzelfde bitring word vastgemaakt dus die druk weldegelijk groter.. en dan alsnog .. probeer het uit:
geef druk op je mondhoeken .. daarna evenveel op je gehelmelte.. wat doet meer pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:20

een ongebroken versie, of dat nu met of zonder scharen is, is Altijd vriendelijker dan met een gebroken versie

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:23

smurffie: ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen Haha!
Ik heb het over dat een westernbit met shanks + ongebroken mondstuk vriendelijker is dan een westernbit met shanks + gebroken mondstuk.

Als je dat niet met me eens bent dan zijn we het gewoon niet eens Knipoog

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:29

daar ben ik het wel mee eens Knipoog
maar ik heb het over dressuur..
t verschil tussen een stang (van S&T)
en een normaal gebroken trensje..
dan ben ik van mening dat die stang veel zwaarder inwerkt dan trens Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:37

Ik dacht al dat je dat bedoelde en dat ben ik dan ook met je eens Haha!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:42

hah Tong uitsteken we worden het nog wel met elkaar eens..
duurt alleen even Clown