n.a.v. Horse and Co: 6 jarig meisje krijgt pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Re: n.a.v. Horse and Co: 6 jarig meisje krijgt pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:16

Ik kijk horse en co eigenlijk nooit, maar ben nu toch wel erg benieuwd, dus ga het filmpje even kijken Lachen

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:34

Ach, ik vond het een leuke combinatie Haha!
Ze was er écht heel blij mee en ze kon er goed mee over weg.
Natuurlijk, zal ze hier en daar hulp nodig hebben, maar ze komt
er wel. Ze rijdt tenslotte niet to bad ..

Het enige wat jammer is, is dat ze er over een paar jaartjes
misschien uitgroeit en dan staan er twee ponytjes stil ..
Aan de andere kant ze kan ze ook inspannen en wie weet kan die
bonte haar nog wel een tijdje dragen.

Dat het slecht is voor die benen & rug is hun eigen keus.
Ik mocht ook pas vanaf mijn zevende rijden, omdat ik anders
o-benen zou krijgen (volgens mams), maar die keuze ligt
natuurlijk geheel bij haar ouders!

Ik gun hun héél veel plezier samen Ach gut

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:37

Ik vind het wel kunnen ( Heb de aflevering overigens niet gezien! ) Bij ons op de vereniging mogen kindjes vanaf 6 jaar lid worden. Eerder niet. Vanwege de veiligheid enz. En als ze zo jong zijn is lessen van 3 kwartier op wat serieuzere wijze toch nog wel heftig. Vandaar de leeftrijdsgrens.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:49

superpony schreef:
Ik weet wel waar een spoor voor is hoor, echt wel. Maar ik ken shetlanders ook. En toen mijn zoontje nog te korte benen had kon ie hem nog niet goed genoeg drijven en ging de shet nogal eens aan de haal. Misschien hebben ze haar een spoor om gedaan om hem een prikje te geven als ie echt de andere kant op rent of iets dergelijks. En dan nog, hou op zeg. Dat kind kan amper een prikje geven. Ze rijdt netter met haar handen en benen dan menig volwassen ruiter. Er is gewoon helemaal niks verkeerds aan de hand. Als kinderen de hele tijd schoppen en onrustig zijn, krijgen ze pas een slechte beenhouding. Er is gewoon niks aan de hand en dat kind is helemaal gek van paardrijden. Ze doet en vraagt vast ook niet om andere dingen. Een hele gezonde hobby en sport. Die zien we dan hopelijk straks niet op straat rondhangen.

Je hebt mij helemaal niet horen zeggen dat ze slecht rijdt. Vind haar zeer goed rijden voor haar leeftijd.
Jij zegt ''Dat kind kan amper een prikje geven.'' Ze kan zelfs helemaal geen prikjes geven omdat ze nog niet onder het zadel uitkomt. Dus dan zijn spoortjes niet nodig.
En nog iets: Ze stapte op een vreemde pony met spoortjes. Ik zelf zou het eerst zonder spoortjes proberen en dan misschien als het moet alsnog spoortjes om doen. Denk dat het zeker handig is omdat ze nog zo klein is en er misschien alleen maar het zadel mee geschadigd.
En ik weet dat ze goed kan rijden en zeker voor haar leeftijd maar ik vind (en dat is mijn mening) dat je eerst goed zonder spoortjes moet kunnen rijden voordat je spoortjes omdoet.
En iemand zij iets over dat ze geen kinderspoortjes omhad. Wat word hier mee bedoeld?

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:46

ik vind haar nieuwe pony echt zooooo'n poepie...Haha!
het is namenlijk een half ijslander.
Met haar kleine shetje ging het inderdaad niet zo goed maar daarom kreeg ze ook een nieuwe, ik vind het reuze geslaagd

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:48

Ik vind het opzich niet mis, het gaat toch spelenderwijs op die leeftijd, het was een leuke combi die twee.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 01:15

Ik vond het een goede combi en vond het echt schattig die 2 Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 01:29

Niet iedereen krijgt er iets van als je jong veel rijdt. Maar een manege moet een leeftijdsgrens trekken. Logisch voor een bedrijf. Maar de meeste kinderen van ouders in paarden zitten er al lang en breed op.
In principe kan ze heel lang op deze pony. Maar ik vermoed dat ze best stevig kan worden. Daarnaast wil het oog ook wat als ze echt serieus wedstrijden gaat rijden, wat blijkbaar wel de bedoeling is. En natuurlijk wil ze misschien een hoger niveau en zal ze een grens tegenkomen op deze pony. Niet omdat die pony niet goed is, maar omdat zij al zo jong fanatiek gaat rijden.
Maar als ze hem wel verkoopt is dat prima. dan kan een ander kind een leuke pony kopen. Er moeten altijd mensen hun paard verkopen wil een ander een leuk paard vinden.
Ik heb de keus gemaakt omdat we de shet al hebben vanaf dat mijn zoontje 3 was. Om gewoon te blijven proberen en rustig aan met de tijd en door te zetten. De shet kan nu alles en mijn zoon, nu 10, begint op mijn d-pony. Dat gaat prima zo en er hoeft er dus geen 1 weg. Dat wil mijn kind echt niet. Maar we zouden er vast een ander kind heel blij mee maken, nu hij zijn streken afgeleerd heeft uiteindelijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:05

Ik heb het ook gezien, maar niet het hele topic gelezen.

Ik geef ook wat van die kleine smurfen les. Inmiddels allemaal weer op mijn eigen pony's. Een van die meiden had al twee jaar (vanaf dat ze net 5 was, ze is nu net 7) een eigen pony waar ze niet op wou. Mijn pony's waren geen probleem terwijl die van haar ook echt braaf was. Vaak ruilde die meiden even zodat zij op mijn pony's kon om echt wat te oefenen (op haar pony deed ze het gewoon echt niet) en die andere meiden met veel plezier op haar pony.

Van de week kwam ze weer (zonder haar eigen pony, was gebleseerd geweest en daarna had ze hem niet meer mee gehad) en het eerste wat ze mij kwam vertellen was dat haar pony verkocht was. Ik heb nog nooit een meisje ZO verschrikkelijk blij gezien dat haar pony verkocht was.
Ze heeft nog nooit zo fijn en onbevangen op mijn pony's gereden als van de week!

Ik was het al van mening, maar weet het nu zeker. Die kleintjes horen geen eigen pony te hebben. Eerst maar lekker lessen en af en toe 'helpen' met verzorgen en pas een eigen pony (als ze en de ouders het echt leuk vinden) als ze een jaartje of 9 á 10 zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:11

Ja Dennis maar dat is 1 voorbeeld. Dit meisje vindt het juist wel leuk op haar eigen pony!

Ik denk dat het per kind verschilt. En per ouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:35

Niks mis mee toch. Lachen
Meisje al helemaal gek op die bonte.. echt lief.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:23

Dennis, ik snap dat jij veel meisjes ziet en op je shetjes, maar het is echt niet altijd zo.
Ik denk ook dat de situatie erg verschilt. Als je kind ermee opgroeit en altijd al meegaat en rijdt is het heel anders dan dat een kind moet wachten dat hij of zij in de manegeles mee mag rijden 1 uurtje per week.
Ik had al eigen paarden toen die van mij geboren werd. Hij kreeg zijn eigen pony toen ie 3 was en heeft hem dus al ruim 6 jaar.
Mijn huidige d-pony hebben we 5 jaar, daar is ie ook erg lief voor en gek op. Hij is ook al regelmatig op een paard van iemand gestapt en is stapelgek op dieren.
Daar tegenover had ik altijd een lievelingspony waar ik stapel op was. Ik kreeg mijn eerste eigen en was er helemaal te trots mee. Die overleed helaas en er werd meteen een ander neergezet. Dat ging dus helemaal niet en toen die verkocht werd was ik ook blij ja. Daar is een superpony voor teruggekocht die ik tig jaar later nog altijd erg mis!
Ik heb wel degelijk in lessen gereden en was ook gek op die pony's. Bij het zoeken naar een nieuwe pony heb ik ook weer in lessen gereden, prima!
Ik rij nu al echt 5 jaar alleen op dezelfde, omdat ik er maar 1 heb en stapel gek met hem ben( ondanks dat ik 32 ben!) Heb ook geen behoefte aan een ander zomaar! Maar kan met hem nog genoeg leren en groeien.
Enige nadeel is dat mijn pony mij inmiddels goed kent.
Misschien hebben op deze manege kinderen meer een eigen pony, of zitten haar ouders er dichtbij. Ze doet het leuk en wil meer rijden dan 1 keer per week, dan is een eigen pony zelfs goedkoper nog bijna!
Daarnaast bewijst ze dat ze nog steeds op elke pony zo wegrijdt, in alle omstandigeheden! En netter dan menig volwassen ruiter!!
Het is verder ook alleen een mening van de mensen hier, want niemand kan bepalen wat die ouders doen en het is niemand z'n probleem ook verder. Ze doen ook niks verkeerd daarmee.
Er zijn echt zoveel ergere dingen die ouders kunnen doen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:59

Ach ja ik rij ook al vanaf mijn 5de.. en ik zeurde al vanaf mijn 3de om een pony Clown
Gelukkig waren mijn ouders wel zo wijs om mij die niet te geven.
Maar ik rij al vanaf mijn 5de actief.
Ik was er niet vanaf te slaan.
Ik had een buurmeisje die reed en ik ging altijd met haar mee op de fiets naar zoals ik dat noemde ponycrossen!
Ik ging z'n 4 keer per week heen.
Op mijn 7de kreeg ik een lease pony mede omdat ik een broertje had die heeel erg ziek was en zo kon ik mijn gedachten op leuke dingen houden en had ik iets voor mij zelf.
Dat ging om mij en mijn pony en een keer niet om mijn broertje.
Vanaf mijn 8ste/9de ofzo kreeg ik mijn eigen!
En heb sindsdien altijd een eigen paard (nu zelfs 3)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 00:08

Het is ook niet echt de leeftijd. Het ene kind is groter, het andere kleiner. de ene is wijzer dan de andere, dus dat kan je niet naar een getal beoordelen.
Ik vind dit meisje absoluut heel erg relaxed rijden voor haar leeftijd. Zo zie je ze niet altijd met 6 jaar en daarom hebben die dan ook geen eigen pony! Die zijn er dan ook nog niet aan toe. Dit meisje verdient het ook wel gewoon.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:36

Ik vond het ook gewoon leuk voor dat meisje, ik wou dat ik een pony had toen ik zo jong was. Je moet zo denken ze is 6 en ze heeft al 2 pony's hoe zal dat meisje rijden als ze later groot is.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:51

Ontzettend lief! Maar persoonlijk zou ik dat nooit doen. Een jonge dochter van 6 een eigen pony geven. Vaak zie je dat jonge ruitertjes, verlangen naar de 'paardrijles', de hele week wachten ze op 'welke pony' ze mogen en wat ze gaan doen. Als ze dan een eigen pony krijgen, hebben ze snel door dat het een grote verantwoording is, en ze er vaak bijna élke dag heen moeten. Het gaat dan imo niet meer zo spelenderwijs en kinderen hebben voglensmij dan snel het idee dat 'het moet'. Terwijl een kind er juist naar moet verlangen imo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:18

Dat is onzin en kan je niet beoordelen voor elk kind. Dit meisje wil echt wel. En als een kind een keer niet wil of niet kan, geef je die pony lekker een vrije dag, doe ik ook. Kan prima. En zo een betrouwbare pony kan dat ook hebben. Niet elk kind dat elke week naar een les uitkijkt is zo enthousiast en serieus als dit meisje. Je kan mensen niet over 1 kam scheren en kinderen dus ook niet! Zij is met haar 6 jaar al erg ver en wijs ermee. Zie ik sommige oudere kinderen nog niet zo doen! Ja, ze krijgt de kans, Mooi!!! En ze bewijst dat ze zo op elke pony overald rijdt, is echt super! Er zijn heel veel kinderen die ermee opgroeien en al eigen paarden en pony's hebben. Dit kwam toevallig op tv.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:25

@YentlKG: Daarbij had dit meisje al een eigen pony (shet) en ze wilde echt heel graag een betrouwbare pony erbij. Ik vind dat ze totaal niet aan jouw omschrijving voldoet.

De kinderen die dat wel doen, die horen idd ook (nog) geen eigen pony te krijgen. Maar zoals al wordt gezegd, je kan niet alle kinderen over 1 kam scheren, elk persoon is anders, leeftijd zegt echt niks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:40

Nee, precies....Laat dan alsjeblieft sommige pubers en volwassenen ook geen eigen paard of pony krijgen!!
En daarbij, iedereen maakt nog fouten. Ik doe ook al jaren en jaren mijn best en maak ook fouten!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:10

Leuk toch voor haar?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:24

Ik kreeg toen ik 6 was Sissi, een lieve 6 jarige haflinger van 1.33.
Mijn moeder had heel lang KWPNners gehad, en heeft me leren rijden op Sissi, aan de longe, op een kleedje. Ze stond altijd in het weiland (met een inloopstalletje) maar galop kon ik niet op haar leren, omdat ze te druk was. Toen had ik 3 jaar les gehad op een manege, en kon ik haar wel aan. Nu staat ze op pension stalling, omdat wij moesten verhuizen. Wij zijn nu allebei 14, en ik heb nog heel veel plezier van haar. We springen samen 1 meter, en ze rijd nog steeds voor de kar. Als mensen moeten inschatten hoe oud ze is, is het meestal 8 jaar.
Ik houd van die pony Haha!

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:40

Ik vind het eerlijk gezegd heel normaal. Mijn zusje had met haar 2 al een shet en met haar 5 een pony. Daar zijn die ponys toch voor. Als kleine kinderen er niet op rijden wie moet dat dan doen?
Ik vond het wel een schattige combinatie. Het zou denk ik qua pony niet mijn keuze zijn geweest maar het zag er wel goed uit vond ik

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:59

Ik ben absoluut geen voorstander van het geven van een pony aan een kind dat nog geen verantwoordelijkheidsgevoel kent. Meestal word je pony weer doorverkocht als 't kind gegroeid is, wie doe je er nu werkelijk een plezier mee? De pony in ieder geval niet. Het ergste vind ik nog ouders van die kinders die nooit, maar dan ook nooit aan het welzijn van de pony denken, maar alleen aan 'ach, wat ziet het er schattig uit' (joekels van sporen, en maar hangen en zagen in die mond), vaak genoeg gezien op wedstrijden en vooral daarbuiten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:29

Nou, sorry, zij hing niet in de mond.
En wat zullen we dan met pony's doen?
Als zij eruit groeit en hij komt te koop, wordt een ander kind er erg blij mee. Er moet handel zijn anders kan niemand meer een paardje kopen. Een paard lijdt er niet onder als ie een goed huis heeft en naar een ander goed huisje moet.
Verantwoordelijkheidsgevoel? Dat hoeft ze niet te hebben. daar zijn haar ouders voor! Zij wil heel graag rijden en als het niet kan, wordt er vast met de manege geregeld dat ie lekker buiten komt.
Hoeveel mensen hebben verantwoordelijkheidsgevoel? En hoeveel paarden worden niet verkocht als ie niet meer voldoet? Heeft niks met leeftijd te maken ook weer. Deze pony wordt vast erg vertroeteld en heeft de komende jaren een goed baasje. iets wat sommige paarden nooit zullen hebben.
Die kinderen, pubers en volwassenen op wedstrijden zij toch ouder? Dus moeten die dan ook maar geen paard meer? Kan je iedereen wel gaan verbieden een paard te nemen.
En een kind kent wel degelijk verantwoordelijkheidsgevoel!
Mijn zoontje heeft de shet ook al vanaf dat ie 3 is en is er nu, 6 jaar later nog hartstikke wijs mee. Hij verzorgt hem prima. En als hij niet kan, doe ik het, want ik moet toch naar die van mij.
Dat doe je omdat een kind idd nog andere dingen moet kunnen doen, maar daar lijdt een paard niet onder! En hij vraagt wel degelijk hoe het was en wat ik heb gedaan!
Door ermee op te groeien weet ie al erg veel juist. Meer dan dat je van 1x per week een uurtje op de manege leert.
Hij heeft ook een hondje en laat die altijd zelf uit. Dan neemt ie die van mij ook mee. En s ochtends en s avonds doe ik ze, of als hij er niet is.
Alsof niemand een keer ziek is of niet naar zijn paard kan. En omdat ze 6 is zou ze het niet goed doen, terwijl ze heel leuk reed en erg blij ermee is. De voorbeelden en tegenstanders moeten eens naar tieners, pubers en volwassenen kijken. Daar gaat het ook mis!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:24

Ik ben het met superpony eens. Natuurlijk hebben kinderen van deze leeftijd nog geen verantwoordelijkheidsgevoel. Maar meestal hebben de ouders dat wel en die proberen het de kinderen bij te brengen. Mijn meiden moeten voor hun ponies zorgen net zoals ze voor hun cavia moeten zorgen, ik zie dat verschil niet zo hoor. En als ze dan eens verzaken (en dat doen ze heus wel hoor, het zijn en blijven kinderen), doe ik het gewoon.
Er worden zoveel paarden verkocht omdat ze te klein worden. Waarom mogen de kleintjes dan niet verkocht worden als de kinderen er uit gegroeid zijn? Ook dat verschil zie ik niet.