Monty snapt Anky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Monty snapt Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:04

*proest* tja Cerize je hebt wel gelijk Anky staat ondanks haar stop nog op nummer 1 Haha!

Edit: Typfout

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:08

MISTRAL94 schreef:
*proest* tja Cerize je hebt wel gelijk Anky staat ondanks haar stop nog op nummer 1 Haha!

Edit: Typfout

Jep en hoe dat komt? Ja hoe zou dat nu toch kunnen Blond Als Isabelle Whert nu wel zo'n paardvriendelijke methode zou hebben en Anky niet, zou Isabelle toch wel nr 1 zijn. Of denk ik dat nu fout?

Niet anvallend naar jouw toe mistral94;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:12

Het zou mijn manier ook niet zijn om mijn paarden alleen aan de hand buiten te laten. Maar ik ga er vanuit dat deze beesten wel zo verschrikkelijk veel beweging op een dag krijgen op welke wijze dan ook dat dat wel enigzins gecompenseerd wordt.

Misschien beter dan een uurtje buiten op de omheinde postzegel van je pensionstal en een uurtje rondhobbelen met je bonkende ruiter!

Maar toch lees ik vaak bij springruiters dat die paarden dan wel weer buitengaan. Dan denk ik, ja, het kan dus blijkbaar wel!
Maar ik kan me wel verplaatsen in Anky's geval, maar mijn keuze is het niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:15

Norway_girl: Ik voel me niet aangevallen hoor Haha! ik vind dat gezemel van mensen die het allemaal zo goed weten maar niet presteren een beetje vreemd Bloos Ik dacht dat die ene bokker de nieuwe topper op de os zou worden maar nu lees ik dat dat ook weer een flinke tegenvaller is Vork

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:17

MISTRAL94 schreef:
Norway_girl: Ik voel me niet aangevallen hoor Haha! ik vind dat gezemel van mensen die het allemaal zo goed weten maar niet presteren een beetje vreemd Bloos Ik dacht dat die ene bokker de nieuwe topper op de os zou worden maar nu lees ik dat dat ook weer een flinke tegenvaller is Vork

Ja en dat is nu net wat wij wel snappen, maar die OS wannabe's dus niet Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:23

Citaat:
Jep en hoe dat komt? Ja hoe zou dat nu toch kunnen Als Isabelle Whert nu wel zo'n paardvriendelijke methode zou hebben en Anky niet, zou Isabelle toch wel nr 1 zijn. Of denk ik dat nu fout?

Er is een tijdje geleden onderzoek gedaan en daar kwam uit dat de geestelijke gezondheid van een paard nauwlijks invloed heeft op de sportprestaties. Dus als je dat onderzoek zou geloven zou het niet uitmaken hoe vriendelijk of onvriendelijk je methode is.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:25

Was dat soms een onderzoek van HNS Clown

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:43

Je zou het haast zeggen!
Waar staat dat onderzoek dan, kan je het ergens terug vinden op internet? Ben namelijk erg benieuwd daarna, want volgens mij is dat enorme onzin.. Verward

houttuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:44

even stipje plaatsen

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:45

houttuin schreef:
even stipje plaatsen

bookmark boven in het scherm

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:47

Visconti schreef:
Er is een tijdje geleden onderzoek gedaan en daar kwam uit dat de geestelijke gezondheid van een paard nauwlijks invloed heeft op de sportprestaties. Dus als je dat onderzoek zou geloven zou het niet uitmaken hoe vriendelijk of onvriendelijk je methode is.

Moet iemand onderzocht hebben die denkt als een paard Haha! Haha!

Wie van jullie? Nors opkijken Nors opkijken Verward

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:59

Visconti schreef:
Citaat:
Jep en hoe dat komt? Ja hoe zou dat nu toch kunnen Als Isabelle Whert nu wel zo'n paardvriendelijke methode zou hebben en Anky niet, zou Isabelle toch wel nr 1 zijn. Of denk ik dat nu fout?

Is dat onderzoek ook ergens te vinden? Zulke dingen zijn natuurlijk wel interessant.
Laatst was de journalist van "de kippenmoord" op tv. In de bio-industrie presteren dieren ook, in de zin van melk geven, eieren leggen en voor nageslacht zorgen. Toen kwam ook naar voren dat er vaak gedacht werd van het dier legt veel eieren/ zorgt voor nageslacht, dus dan zal het dier niet erg ongelukkig zijn. Maar dat dit dus niet het geval was.
Niet dat ik denk dat Anky haar paarden mishandelt, maar dit soort uitkomsten uit onderzoek zijn wel interessant om rekening mee te houden. Het is voor ons mensen ook heel moeilijk te bepalen wat een dier gelukkig maakt, we vermenselijken veel te veel.
Als een paard bv. niet gewend is op de wei te staan zal dit hem in het begin vaak ook niet gelukkiger maken. En zal weidegang als ze het niet gewend zijn vooral stress opleveren. Het is echt niet zo dat als je een 'stalpaard' ineens de halve dag de wei op gooit dat je dan meteen een gelukkig paard hebt.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:00

Cerize schreef:
Was dat soms een onderzoek van HNS Clown

*rolt van haar stoel* Nagelbijten / Gniffelen Da's een goeie!

Sommige mensen snappen blijkbaar niet dat een paard niet goed kan presteren als het niet goed in zijn vel zit. Kijk maar eens naar je eigen paardje.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:04

Visconti schreef:

Ach en zoals veel wetenschappers weten... er is altijd wel een onderzoek te vinden die het tegendeel bewijst. Dat is de ramp van dit soort onderzoeken. Want hoe meet je nou de geestelijke gezondheid van een paard. Het paard kan ten eerste zelf al geen vragenlijstje invullen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:13

Kelly_ann schreef:
Zou er iets achter moeten steken dan?

Ik herken veel van de dingen die monty doet terug in de manier waarop Anky haar paarden rijdt. En het werkt, het geeft paarden vertrouwen, want ze weten waar ze aan toe zijn.

Nou, is je nog niet opgevallen dat de Ankybrigade ongeveer de hele wereld mobiliseert om hun 'gelijk' te halen sinds het rollkurartikel?

Van mij mogen ze hoor, maar ik geloof niet dat het allemaal zo toevallig is en dat de PenS er weer een artikel over schrijft.
Of dacht je dat Monty Roberts gewoon zin kreeg om bij Anky om koffie te gaan?

Dat er overeenkomsten in de methode zit is niet gek.
Ik denk dat er tussen alle succesvolle en bruikbare methodes om met paarden om te gaan overeenkomsten zitten, simpelweg omdat ze allemaal hetzelfde als uitgangspunt nemen: het paard.

Iedereen die zich verdiept in verschillende methodes zal er altijd achter komen dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen.
Nou ja, behalve bepaalde bokters dan.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:16

Zep schreef:
Goofy44 schreef:
Het is in ieder geval een hele slimme zet.... Nou waar blijft dat artikel ? Pling

O dus ik ben niet de enige die ook aan een commercieel belang dacht Bloos of leg ik je nu woorden in de mond? Schijnheilig

Ik dacht aan iets anders. Cool

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:19

even een vraagje.. misschien offtopic..

maar..

In dit topic zie ik steeds weidegang terug komen voor de top paarden.. Dat dat er bijna niet of helemaal niet is..
De reden daarvoor is de kans op blessures en persoonlijk vind ik dat ook een goede reden voor de toppaarden om in stal te blijven, maar wat denken jullie wat er gedaan kan worden om de kans op ongevallen te voorkomen tijdens de weide gang?

kan er uberhaupt iets op verzonnen worden om de paarden op het land te laten komen en gezond gras te eten zonder grote risico's op blessures?

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:24

chitra schreef:
even een vraagje.. misschien offtopic..

maar..

In dit topic zie ik steeds weidegang terug komen voor de top paarden.. Dat dat er bijna niet of helemaal niet is..
De reden daarvoor is de kans op blessures en persoonlijk vind ik dat ook een goede reden voor de toppaarden om in stal te blijven, maar wat denken jullie wat er gedaan kan worden om de kans op ongevallen te voorkomen tijdens de weide gang?

kan er uberhaupt iets op verzonnen worden om de paarden op het land te laten komen en gezond gras te eten zonder grote risico's op blessures?

ik zat zelf tre denken aan weide met van dat rubber om de palen wat je ook in een revalidatie stal ziet zeg maar

iets steviger maar zoiets bedoel ik ongeveer Afbeelding

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:26

Welke paard & sport??
Die van april??
K wil hem anders wel ff inscannen Lachen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:26

Ongevallen in de weide gebeuren meestal niet omdat ze tegen een paal of door het draad gaan. Het gaat vaak om paarden die flink gek doen en daardoor ofwel zichzelf aantikken/slaan ofwel paarden die spieren of pezen verrekken door het maf doen. Flexibele palen helpen daar dus niet tegen.
het lijkt mij zelfs erg gevaarlijk gezien dat een paal die naar achter buigt, ook weer keihard terug naar voren komt...lijkt me niet fijn...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:27

Pling Paarden in rubber verpakken!

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:27

Oeps, dacht dat het pas de 1e pagina was Lachen

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:28

Ezter schreef:
Ongevallen in de weide gebeuren meestal niet omdat ze tegen een paal of door het draad gaan. Het gaat vaak om paarden die flink gek doen en daardoor ofwel zichzelf aantikken/slaan ofwel paarden die spieren of pezen verrekken door het maf doen. Flexibele palen helpen daar dus niet tegen.
het lijkt mij zelfs erg gevaarlijk gezien dat een paal die naar achter buigt, ook weer keihard terug naar voren komt...lijkt me niet fijn...

nee maar ik bedoelde zeg maar een houten paal met zo een rubber (ohhh hoe leg ik het uit) ronding eromheen zeg maar die dingen die je voor in de bus bij de invalide plaats ook ziet zitten dat kun je indrukken maar eronder zit gewoon een paal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:32

Ach, die van mij (staat dus buiten) rent en speelt nogal wild af en toe (wat wil je hij is 3 jaar Haha! ) en laatst had hij een blessure doordat hij tijdens het rennen doorgegleden was in de modder. Resultaat; een enorm dik, warm achterbeen en hij liep even goed kreupel. Na 4 dagen stalrust met diverse lange wandelingen overdag en heel vaak afspuiten, liep hij zo weer buiten, hoor. Niets aan de hand. Ik zou daar mijn paard niet voor binnen houden in elk geval.
Daarom heb ik ook niets met dat sportwereldje en de commercie, geld, prestaties etc. Een paard is in mijn ogen een paard en die horen buiten op het land. En niet op stal met een kroontje op hun hoofd. Maar ja...... Lachen

Onze wedstrijdpaarden staan trouwens 's zomers gewoon een paar uurtjes per dag op het land, hoor. En ze doen vooral zo gek, omdat ze in mijn ogen te veel op stal staan. Clown
Natuurlijk buit je dan je vrijheid uit, als je dan eindelijk eens lekker gek kan doen met andere paarden. Tong uitsteken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:34

slimmerik schreef:
Visconti schreef:

Moet iemand onderzocht hebben die denkt als een paard Haha! Haha!

Wie van jullie? Nors opkijken Nors opkijken Verward

Haha! sorry vond dit eigenlijk wel een goeie Tong uitsteken