runningkawa schreef:Dat was haar vraag niet
ik had geen zin om te antwoorden op vragen waarom ik mij daar druk over maak, vorige keer heb ik dat al uitgelegt
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
runningkawa schreef:Dat was haar vraag niet
Rhodos schreef:hmm... Je hebt uitgelegd dat je je irriteert aan schreeuwende ruiters (vraag me trouwens af hoe deze ruiters verder met hun paarden omgaan) en dat kan ik me heel goed voorstellen maar stel nou dat mensen zich irriteren aan het feit dat jij geen woord wisselt met je paard? Moet jij daar iets aan doen of moeten die mensen daar wat aan doen?
dat is iets heel anders, het lijkt me niet dat mensen daar moeilijk over doen, het is meer het idee dat mensen zo veel schreeuwen, als je nou gewoon normaal praat oke, maar hele verhalen tsja, dat moet je zelf weten, als snap ik dacht niet echt
maar ieder heeft natuurlijk iets, ik praat niet écht tegen mijn paard, ik beloon hem af en toe als die het goed doet, of ik stel hem gerust, maar dat schreeuwen is gewoon vervelend. je hoort het op 10 m afstand nog, ten 1e zet die gene zichzelf voorschut omdat iedereen kijkt, en ten 2e heeft het niet echt zin, want dat paard word er ook opgefokt door omdat die niet weet wat die met de situatie aan moet. 
Ashquar schreef:Ik vind het niet irritant als ze even zeggen "Wauw wat ben jij lief vandaag ofzo" (doe ik zelf ook vet vaak) maar om nou vet te gaan schreeuwen en je paard uit te schelden..
Haha, dit was niet met een paard hoor, maar ik zag een keer een man en een hondje en ineens zei die man zo vet boos en hard: "Als je nu niet ophoudt kun je vertrekken!"
net of die hond dat snapt

Citaat:en hun paard verstaat ze niet.

runningkawa schreef:Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.
Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.
Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...
... tuffi schreef:Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die zich storen aan het gedrag van bepaalde ruiters die constant lopen te schreeuwen tegen hun paard. Door tegen je paard te schreeuwen stoor je niet alleen andere ruiters (én hun paarden!), maar toon je ook een volledig gebrek aan respect voor je paard. Omgekeerd geldt ook dat een paard nooit respect zal krijgen voor een ruiter die constant tegen hem zit te schreeuwen.![]()
Praten tegen je paard heeft naar mijn mening wel zin. Zoals ook al gezegd is kun je paarden kalmeren door met een zachte stem tegen ze te praten. Ook kun je ze aanmoedigen door met enthousiaste stem te belonen. Woorden verstaat een paard niet, de intonatie zegt hem des te meer. Paarden kunnen wel een bepaald aantal woorden met hun betekenis leren. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk nog wel "super!" of "voetje". Maar dan vraag ik me eigenlijk ook nog af of het niet weer gewoon je intonatie is en in het geval van "voetje" je hand over zijn been etc.
Nou ja, dat daargelaten vind ik schreeuwerds dus erg vervelend...
tuffi schreef:Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die zich storen aan het gedrag van bepaalde ruiters die constant lopen te schreeuwen tegen hun paard. Door tegen je paard te schreeuwen stoor je niet alleen andere ruiters (én hun paarden!), maar toon je ook een volledig gebrek aan respect voor je paard. Omgekeerd geldt ook dat een paard nooit respect zal krijgen voor een ruiter die constant tegen hem zit te schreeuwen.![]()
Praten tegen je paard heeft naar mijn mening wel zin. Zoals ook al gezegd is kun je paarden kalmeren door met een zachte stem tegen ze te praten. Ook kun je ze aanmoedigen door met enthousiaste stem te belonen. Woorden verstaat een paard niet, de intonatie zegt hem des te meer. Paarden kunnen wel een bepaald aantal woorden met hun betekenis leren. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk nog wel "super!" of "voetje". Maar dan vraag ik me eigenlijk ook nog af of het niet weer gewoon je intonatie is en in het geval van "voetje" je hand over zijn been etc.
Nou ja, dat daargelaten vind ik schreeuwerds dus erg vervelend...

het helpt echt hoor! niet wat je zegt maar wel de toon en hoe je het zegt
En ik gebruik m'n zweep ofzo nooit! (heb ze wel bij maar gebruik ze nooit om af te straffen).