Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:23

runningkawa schreef:
Dat was haar vraag niet Lachen

ik had geen zin om te antwoorden op vragen waarom ik mij daar druk over maak, vorige keer heb ik dat al uitgelegt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:13

hmm... Je hebt uitgelegd dat je je irriteert aan schreeuwende ruiters (vraag me trouwens af hoe deze ruiters verder met hun paarden omgaan) en dat kan ik me heel goed voorstellen maar stel nou dat mensen zich irriteren aan het feit dat jij geen woord wisselt met je paard? Moet jij daar iets aan doen of moeten die mensen daar wat aan doen?

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:16

Ik praat onder het rijden wel tegen me paard maar dan niet met ''ALS JE NOU NIET OPHOUD'' maar met braaf, en hooo...

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:17

Ik vertel Miro alles, als ik me verdrietig voel vertel ik waar ik mee zit. Hij verstaat het dan wel niet maar de klank in mijn stem begrijpt hij heel goed. Als ik me rot voel, heel blij of ziek dan reageert Miro daarop.
Ik praat dus allerlij onzin tegen mijn paard Tong uitsteken

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:20

Rhodos schreef:
hmm... Je hebt uitgelegd dat je je irriteert aan schreeuwende ruiters (vraag me trouwens af hoe deze ruiters verder met hun paarden omgaan) en dat kan ik me heel goed voorstellen maar stel nou dat mensen zich irriteren aan het feit dat jij geen woord wisselt met je paard? Moet jij daar iets aan doen of moeten die mensen daar wat aan doen?

niet zo'n goed voorbeeld Knipoog dat is iets heel anders, het lijkt me niet dat mensen daar moeilijk over doen, het is meer het idee dat mensen zo veel schreeuwen, als je nou gewoon normaal praat oke, maar hele verhalen tsja, dat moet je zelf weten, als snap ik dacht niet echt Tong uitsteken maar ieder heeft natuurlijk iets, ik praat niet écht tegen mijn paard, ik beloon hem af en toe als die het goed doet, of ik stel hem gerust, maar dat schreeuwen is gewoon vervelend. je hoort het op 10 m afstand nog, ten 1e zet die gene zichzelf voorschut omdat iedereen kijkt, en ten 2e heeft het niet echt zin, want dat paard word er ook opgefokt door omdat die niet weet wat die met de situatie aan moet.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:24

Ik vind het niet irritant als ze even zeggen "Wauw wat ben jij lief vandaag ofzo" (doe ik zelf ook vet vaak) maar om nou vet te gaan schreeuwen en je paard uit te schelden..
Haha, dit was niet met een paard hoor, maar ik zag een keer een man en een hondje en ineens zei die man zo vet boos en hard: "Als je nu niet ophoudt kun je vertrekken!"

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:26

Ik praat juist wel. Uit de toon hoort ze dan of ik boos ben of ik haar juist gerustel. Ik moet ook altijd van mezelf een beetje praten omdat ze dan juist een stuk beter weet wat er aan de hand is. Of ik ga zingen als ik zenuwachtig ben, werkt ook heel goed. Lachen

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 10:30

Ashquar schreef:
Ik vind het niet irritant als ze even zeggen "Wauw wat ben jij lief vandaag ofzo" (doe ik zelf ook vet vaak) maar om nou vet te gaan schreeuwen en je paard uit te schelden..
Haha, dit was niet met een paard hoor, maar ik zag een keer een man en een hondje en ineens zei die man zo vet boos en hard: "Als je nu niet ophoudt kun je vertrekken!"

hahah ja Tong uitsteken net of die hond dat snapt Tong uitsteken

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:07

Ik praat altijd tegen mijn pony, niet schreeuwen natuurlijk. Maar ik praat wel altijd.
Doordat ik tegen hem praten ontspanenn we allebei, vraag me niet hoe! Cool
Ik irriteer me wel altijd aan mensen die tegen hun pony/paard gaan schreeuwen.
Als mijn pony vervelend word verlaag ik gewoon mijn stem, euh, ik weet niet hoe je het uitlegt. Maar niet meer op zo'n lieve manier, ik ga alleen niet lopen bleren

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:40

ik praat niet de hele tijd tijdens het rijden maar soms een lief woordje tegen hem zeggen wil ik nog wel eens doen.
de geruchten gaan dat het goed is voor je paard, en dat hij zich er rustiger bij voelt.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:17

wanneer ze braaf is zeg ik braaaaaaaaaaaaaaf
wanneer ze wat rustiger aan moet doen zeg ik hooooooooooooo
wanneer ze vervelend is (denkt aan bokken en weigeren voor bv hindernis) dan moedig ik haar aan en is het meestal iets richtig komop trut Tong uitsteken

Caroline2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:41

Ik praat ook altijd tegen me pony.. Ook al kan ze me niet horen.. bedoel als ik erg verdiretig ben weet ze dat volgens mij wel en dan is ze extra lief.. Maar ik schreeuw nooit tegen haar..

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:13

Citaat:
en hun paard verstaat ze niet.

dit klopt echt niet zal een stukje uit de reading die is gemaakt over mijn vzpaard.

je kan niet vaak genoeg tegen hem zeggen hoe lief hij wel niet is, zijn hart smelt als je hem dit verteld. Ik heb zeker het idee dat je ontzettend veel tegen hem praat en dat hij ook echt naar je luistert, op je reageert en je ook begrijpt

Dus hij begrijpt het weldegelijk.
Bij hem geven we ook een standje door een hogere toon op te zetten en wat te zeggen. en daar luisterd hij echt wel naar.

vlinderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:20

Idd je paard begrijp je zeker wel.!
En je vind irritant misschien moet je het zelf ook maar gaan doen dan. Knipoog
Je krijgt er wel een sterke band door.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:26

Ik praat altijd tegen mijn paard en geloof me, hij begrijpt me juist heel goed. Ik praat vrijwel altijd op hele rustige toon, schreeuwen doe ik vrijwel nooit. Ik erger me ook aan mensen die steeds maar lopen te bleren. Vaak nog onterecht ook. Clown
Maar gewoon normaal praten, daar is toch niets mis mee? Mijn paard wordt er rustig van, gaat er fijner door werken en geloof me, ik heb een enorm gevoelspaard. Zodra er schreeuwende mensen in de buurt zijn, merk ik dat aan hem (ik kan er zelf ook niet tegen trouwens).

Gisteren heb ik nog twee ruiters in de bak gevraagd of ze iets minder konden schreeuwen. Ik was ernaast bezig in de round pen en ik werd gek van dat gebler tegen die paarden. Moet ik en mijn jonge paard daarvan meegenieten? Nee dus.
Ik had er al last van toen ik mijn paard aan het borstelen en opzadelen was, zij stonden verderop met hun paarden. En maar schreeuwen om het minste geringste. Moet je net mijn paard hebben, die heeft daar zo'n hekel aan, het maakt hem nerveus. Dan vraag ik mensen heel vriendelijk, maar wel duidelijk of ze iets minder stemgeluid kunnen produceren. Maar gewoon normaal met je paard kletsen, dat vind ik juist leuk als mensen dat doen. Ja

En wat andere mensen verder van mij denken omdat ik met mijn paard praat, moeten zij lekker weten. Ik heb tenminste een paard die heel fijn om mijn stem reageert. Lachen

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:53

runningkawa schreef:
Ik praat juist wel tegen mijn paard, want ja hij begrijpt me wel.
Natuurlijk niet de woorden, maar wel de toon.

Maar ik ga niet zitten schreeuwen, dat is irritant, maar ik zit er ook niet muisstil op.
Ik vind het juist erg belangrijk dat het paard weet dat ik blij ben als hij iets doet en dat laat ik hem weten door hem te belonen met de hand, maar op momenten dat dat niet kan met de stem.

Maar als hij ergens op loopt te emmeren, een bakkabouter zeg ik ook van , hey pas op...

Hetzelfde als bij mij Pling

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:59

Ik ben er 99% zeker van dat m,ijn paard me verstaat, vraag me niet waarom maar ik ben er zeker van.Daarom let ik ook altijd op met wat ik zeg,iedere als mijn vorige bijrijder hem uitlachte of zo dan ging hij bokken met rijden.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:16

Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die zich storen aan het gedrag van bepaalde ruiters die constant lopen te schreeuwen tegen hun paard. Door tegen je paard te schreeuwen stoor je niet alleen andere ruiters (én hun paarden!), maar toon je ook een volledig gebrek aan respect voor je paard. Omgekeerd geldt ook dat een paard nooit respect zal krijgen voor een ruiter die constant tegen hem zit te schreeuwen. Hamer
Praten tegen je paard heeft naar mijn mening wel zin. Zoals ook al gezegd is kun je paarden kalmeren door met een zachte stem tegen ze te praten. Ook kun je ze aanmoedigen door met enthousiaste stem te belonen. Woorden verstaat een paard niet, de intonatie zegt hem des te meer. Paarden kunnen wel een bepaald aantal woorden met hun betekenis leren. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk nog wel "super!" of "voetje". Maar dan vraag ik me eigenlijk ook nog af of het niet weer gewoon je intonatie is en in het geval van "voetje" je hand over zijn been etc.
Nou ja, dat daargelaten vind ik schreeuwerds dus erg vervelend Knipoog ...

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 13:22

tuffi schreef:
Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die zich storen aan het gedrag van bepaalde ruiters die constant lopen te schreeuwen tegen hun paard. Door tegen je paard te schreeuwen stoor je niet alleen andere ruiters (én hun paarden!), maar toon je ook een volledig gebrek aan respect voor je paard. Omgekeerd geldt ook dat een paard nooit respect zal krijgen voor een ruiter die constant tegen hem zit te schreeuwen. Hamer
Praten tegen je paard heeft naar mijn mening wel zin. Zoals ook al gezegd is kun je paarden kalmeren door met een zachte stem tegen ze te praten. Ook kun je ze aanmoedigen door met enthousiaste stem te belonen. Woorden verstaat een paard niet, de intonatie zegt hem des te meer. Paarden kunnen wel een bepaald aantal woorden met hun betekenis leren. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk nog wel "super!" of "voetje". Maar dan vraag ik me eigenlijk ook nog af of het niet weer gewoon je intonatie is en in het geval van "voetje" je hand over zijn been etc.

ja indd.. dat vind ik dus ook Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:52

tuffi schreef:

Ik ook. Kunnen ze die mensen niet verbieden??? Whoosh!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:14

ik praat wel tegen mijn paardje... als ik mij stem verhef snapt ze wel wat ik bedoel...
ook op wedstrijd probeer ik tegen haar te praten als ze een beetje zenuwachtig is ofzo.
vind het best wel belangrijk om iets te zeggen. ik zou geen uur kunnen rijden zonder iets te zeggen.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:32

ik praat ook tegen mij paard en Nee hij verstaat met niet maar hij word rustig van mij stem hij vertrouwd me dan en dan gat hij langs dat 'enge' ding heen, als ik dat niet doe schrikt hij en is hij weg! ik schreeuw niet zoals sommige dat doen als ze boos zijn. maar ik praat wel als hij iets eng vind of iets spannend, zodat hij weet dat het niet eng of spannend is! hij verstaat mij toon wel mijn woorden niet maar hij herkent zijn naam en dat zal hij altijd doen...

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:35

ik praat best wel vaak, als ze onrustig word of juist heel braaf is.Ook schreeuw ik wel eens. als ze zich weer eens zo aansteld. INDY!!! en dan weet ze dat ze normaal moet doen Haha! het helpt echt hoor! niet wat je zegt maar wel de toon en hoe je het zegt

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:53

dat vind ik zever...

Waarom zou je niet tegen je paard praten?
Ik heb het ook over praten, niet schreeuwen.
Mijn paarden bv zijn aan de longe volledig op stem geleerd, zonder zweep!
Echt niet vast of niets... Dit kwam enorm goed uit in de koets én onder zadel.
Je paard kent niet onmiddelijk de beenhulpen ook al gebruik je ze correct.
En als je dat kan aanvullen met je stem en ze begrijpen wat je bedoeld (been = draf?) bv maar. Je kan altijd afbouwen.

Maar als ik tegen m'n paard zeg "Goedzo" weet hij het ook, je gebruikt een zachte stem en dat is belonend voor je paard.

Maar als hij weer eens iets doet wat hij niet hoort te doen en ik roep "WOEST" , dan zul je verbaast staan hoe snel hij weer rustig is Vork En ik gebruik m'n zweep ofzo nooit! (heb ze wel bij maar gebruik ze nooit om af te straffen).

Kortom: ik vind dat je juist veel tegen je paard moet praten, hij moet af en toe weten dat hij het goed doet, niet alleen door zelf te ondervinden en te gaan zoeken naar z'n beloning (hier mee bedoel ik, loopt hij mooi voelt hij weinig teugeldruk : beloning) vind dat je paard wel een extraatje mag geven Tong uitsteken

Uiteraard verstaan paarden je niet echt, ze horen de klanken, en kunnen enkel daaruit opmaken of jij boos, vrolijk, verdrietig ect. bent. Ze associeren je "klankwoorden" ook met hetgeen ze doen. bv bij vrijheidsdressuur: Mijn paard stak niet meteen z'n been voorruit toen ik pas zei (zou te gemakkelijk zijn). Maar hij hoort "pas", de tweebenige neemt z'n poot op, of hij reageert op een actie, wordt beloond met iets lekkers....
Je moet eens zien hoe snel ze dat woordje onthouden Haha!

(Natuurlijk vind ik de Schreeuwers zelf erg irritant want je jaagt je paard bij harde stem enkel meer op, en hoogst waarschijnlijk ook nog de omstaande paarden)
Laatst bijgewerkt door Woest op 16-05-07 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:54

Ik praat altijd zachtjes tegen hem. Schreeuw alleen als hij wil slaan Knipoog