een Z paard garantie voor een goede proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: een Z paard garantie voor een goede proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 12:30

in de B willen ze dat juist nog niet zien (de verzameling) Daar ben ik grandioos op afgestraft.
Ik zit nu inmiddels in de L1 dus hopelijk ben ik ervan af, maar de ruiters hier kennende zal het wel niet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:14

Citaat:
Kun je mij vertellen wáár precies in de B om verzameling gevraagd wordt???

Misschien is verzamelen niet het juiste woord, meer bij elkaar rijden komt er beter bij denk ik....Maar hetgene wat je bij een B paard voor elkaar probeert te krijgen zit er bij een Z paard als het goed is al in. Daar komt het een beetje op neer wat ik bedoel. Het ZOU makkelijker moeten zijn...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 13:18

randie schreef:
Citaat:
Kun je mij vertellen wáár precies in de B om verzameling gevraagd wordt???

Misschien is verzamelen niet het juiste woord, meer bij elkaar rijden komt er beter bij denk ik....Maar hetgene wat je bij een B paard voor elkaar probeert te krijgen zit er bij een Z paard als het goed is al in. Daar komt het een beetje op neer wat ik bedoel. Het ZOU makkelijker moeten zijn...

Opgericht en verzamelen zit wel een boel verschil. Tuurlijk geen enkele jury wil een paard zien dat uit elkaar valt. Nu is het niveau van de B de laatste jaren wel erg omhoog gegaan, wat ik overigens niet verkeerd vind.

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:12

Ik ben het daar niet mee eens. Het paard heeft bepaalde technieken misschien wel onder de knie. maar dit zegt niet dat de huidige ruiter dat eruit zal rijden. Ik heb juist mensen gezien die de fout in gingen met deze paarden. Je moet ze wel kunnen rijden, zeker onder begeleiding als je niveau niet gelijk aan dit paard is.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 16:17

Ik heb een tijdje geleden een video gezien van hoe mijn paard destijds liep bij zijn vorige amazone en het paard is nu niet meer te herkennen, ze kan nu een redelijke middendraf wat er toen nog niet eens op lijkt. Dus dan mag mijn paard wel beneden zijn niveau lopen. Hij heeft nog nooit zo goed gelopen als dat ie nu doet.

Andrea_Ringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:20

nee dat vind ik niet.
het gaat immers om hoe de ruiter het paard rijdt.
want zodra de ruiter geen z proef kan rijden maar het paaard wel zegt dat toch ook niks?

Lucieluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:55

Je moet het zelf ook kunnen met dat paard. Misschien rijd degene die er Z mee heeft gereden wel heel anders..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:38

ja dat was dus met mijn paard het geval, tuurlijk heb ik een voorsprong op de rest maar om daar nou zo'n heisa over te maken.. pff zorg gewoon dat je je eigen paard voor elkaar hebt. Diegene van wie het paard het slechtst loopt die klagen het hardst ik ga pas op concour als mijn paard loopt zoals ik wil en als dat inhoud dat ik een jaar langer thuis moet blijven het zij zo.

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:11

daar ben ik het helemaal mee eens!!! groejtes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:18

Niet mee eens pashon
Die voorsprong maakt het oneerlijk
Een groen paard klaar krijgen is gemiddeld gezien moeilijker dan een M ruiter die op een Z paard B start.
Als jij gewoon B was geweest was het verhaal uiteraard heel anders

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:43

Nee je hebt geen garantie. Vaak zijn Z-paarden te verzameld en opgericht, en in de B-proeven willen ze juist ontspanning zien, die er bij Z-paarden vaak niet lijkt te zijn door de oprichting en verzameling.

Wel is het zo, dat als de ruiter eenmaal de knopjes heeft gevonden, het gemakkelijker gaat.
Om een voorbeeldje te noemen, een meisje die ik ken heeft een Z-pony gekregen. Zij gaat erop zitten, krijgt les en leert dan hoe ZIJ de hulpen moet geven en hopla, daar zit hij zo in een SB. Dat maakt het allemaal natuurlijk gemakkelijker.
Wel moeten mensen ermee rekening houden dat elk paard paard blijft, en natuurlijk óók eens niet lekker in zijn vel kan zitten of opstandig kan zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:41

De KNHS is het er ook niet mee eens. Ik heb het verhaal voorgelegd zoals hier beschreven staat (uiteraard zonder naam en toenaam) en dit is het antwoord wat ik terug krijg:

Geachte mevrouw xxxxx,

Wanneer iemand een brief krijgt, moet er daarna altijd in de juiste klasse gestart worden.

Met vriendelijke groet,

Wianda van Groesen
KNHS Servicedesk

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 15:45

Ik heb nooit een brief in huis gekregen.
Mijn paard wordt als groen paard gezien door het KNHS, waardoor ik in alle klasses mag starten. Dus ben ik in de B begonnen, nu blijkt dat ik direct in de L had mogen starten (waar ik destijds fout in ben voorgelicht)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:54

Citaat:
om een lang verhaal kort te maken ik had het KNHS opgebeld of ik in een hogere klasse moest starten of dat ik zelf mocht bepalen wat ik starte, toen is mij verteld dat ik gewoon in de B moest starten, dus zo gezegt zo gedaan en vervolgens kreeg ik wel een brief in huis dat ik dus wel in een andere klasse mocht starten (achteraf). Maar aangezien ik al gestart was moet ik nu gewoon de B uitrijden (min. 10 wp.)

Ik heb dit verhaal uitgeschreven.

Ik geloof best dat de KNHS tegen jou stelde dat je in de B mocht starten, het is daar maar net welke medewerker je treft Clown maar officieel gezien staat ook de KNHS hier niet achter dus.
Als iemand banketstaaf wil doen of je treft de verkeerde medewerker die eens controleert, ben je dus wel de sjaak.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 15:59

Ja dat klopt, maar ik heb nooit in brief in huis gehad dat ik in de verkeerde klasse starte.
Ik mocht mijn paard gewoon in de B starten als ik eerder had geweten dat ik in de L mocht starten had ik dit overigens wel gedaan. maar doordat ik al gestart was in de B moest ik hem gewoon uitrijden, wat ik inmiddels gedaan heb.
En ja in het begin kreeg ik ook de verkeerde medewerker aan de telefoon die wat mijn zaken betreft geen of niet voldoende verstand had (om iedereen even in zijn waarde te laten). Vervolgens is mij verteld dat ik gewoon in de B moest starten. Naderhand kreeg ik dus de brief dat ik wel hoger HAD mogen starten maar dus niet verplicht was.

en of ik nou wel of niet in de B thuis hoorde even daar gelaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:29

Citaat:
aar doordat ik al gestart was in de B moest ik hem gewoon uitrijden,

Dit is ook niet waar
Versneld promoveren mag altijd Lachen

En als je weet dat ze haar als groen zien, hoe kun je haar dan adverteren als Z dressuurpaard?

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:57

runningkawa schreef:
Citaat:
aar doordat ik al gestart was in de B moest ik hem gewoon uitrijden,

Dit is ook niet waar
Versneld promoveren mag altijd

Yep, had ik op de eerste pagina ook al aangegeven, maar TS roept naar mijn idee vanalles om zichzelf goed te praten. Schijnbaar heeft ze nog steeds niet door dat een M ruiter met een voormalig Z paard in de B, en ook in de L, helemaal niets te zoeken heeft.

Citaat:
ja dat was dus met mijn paard het geval, tuurlijk heb ik een voorsprong op de rest maar om daar nou zo'n heisa over te maken.. pff zorg gewoon dat je je eigen paard voor elkaar hebt

Dat is juist het punt wat al meermalen is aangegeven, het is voor jou als M ruiter geen kunst om een voormalig Z paard zo voor elkaar te hebben dat je winstpunten en prijzen in de B bij elkaar rijdt. De B is namelijk voor BEGINNERS, ongeacht of dat het paard of de ruiter betreft, en die kwalificatie slaat dus duidelijk niet op jullie als combinatie, jullie zouden minimaal in het M1 horen te rijden. Ben sportief en laat eens zien of je daar dan nog steeds zoveel punten kan rijden. Zeker als je zelf zegt dat je voor jezelf rijdt en niet voor de prijzen.
En dat je paard kijkerig is zoals je eerder ergens in het topic aangeeft is ook geen excuus om onder je niveau te rijden, daar zal je dan gewoon mee om moeten leren gaan, dat zijn er wel meer, dan is het nou net jouw kwaliteit als ruiter die ervoor moet zorgen dat ze toch genoeg bij de les blijft om een fatsoenlijke proef te lopen.

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:00

Ik weet wel zeker dat een Z paard geen garantie geeft. Juist moeten deze paarden ook goed gereden worden, je moet de knopjes vinden etc.
Het gebeurd vaker dat iemand een Z paard koopt met het idee die doet het wel.
Ik denk wel dat andere mensen meer van je verwachten wanneer je met een Zpaard in de ring verschijnt.. vind dat als je al een beetje combinatie bent je in de B er zo uit moet vliegen minimaal 3 winst per keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:04

Maar een geklasseerd M ruiter moet die knopjes toch wel kunnen vinden?
Die was in training ook vast al bezig met Z oefeningen...

Dat een beginner ze niet direct vind, dat snap ik...maar hier ga ik volledig met TisUnique mee.

Mocht ik nu een paard kopen met die knopjes, zou ik me kapot schamen om in de B te starten, ook al moet ik ff zoeken naar de knopjes

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:05

daar heb je helemaal gelijk in maar een M ruiter is idd al heel wat verder, daar moet de basis wel redelijk goed in zitten.
waarschijnlijk hoef je zelf ook niet meer in de b te starten als je een paard koopt die Z heeft gelopen Lachen

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:06

p.s mijn reactie was meer na een voorbeeld in eigen hoofd Lachen had de reacties nog niet zo gelezen op de laatste pagina.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:59

marfiek schreef:
daar heb je helemaal gelijk in maar een M ruiter is idd al heel wat verder, daar moet de basis wel redelijk goed in zitten.
waarschijnlijk hoef je zelf ook niet meer in de b te starten als je een paard koopt die Z heeft gelopen Lachen

Ik geloof dat de key in deze discussie je een beetje ontgaat Haha!

In dat geval is paard Z geweest, ruiter M2 geweest. Zij moet dus minimaal M2 starten met dat paard, maar start in de klasse B. Het is dus niet eens een kwestie van niet in de B te hoeven starten maar er simpelweg niet meer in MOGEN starten.
TS vindt het vreemd dat beginnende ruiters en ruiters met jonge (of zeer onervaren) paarden er niet zo gelukkig mee zijn dat ze B start.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:01

Nee het is idd niet makkelijk, je moet het toch zelf doen.
Niks van anderen en hun commentaar aantrekken.
Veel plezier met rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:03

En jij denkt daar zo over als de ruiter zelf M2 is Bianca?

Dus ik als Z ruiter rij met een Z paard tegen jou in de B, vind jij dat dan eerlijk van mij?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:48

TS, als ik jou was zou ik maar eens een briefje schrijven naar de KNHS en om een schriftelijke bevestiging vragen van het feit dat je in de juiste klasse start. In het discipline regelement dressuur staat namelijk het volgende:

"Indien een ruiter, een paard of een combinatie meer dan 3 jaar (36 maanden) niet meer is uitgekomen in de hoogste klasse waarin een winstpunt behaald is, bestaat de mogelijkheid om schriftelijk dispensatie aan te vragen om lager ingeschaald te worden dan in de startgerechtigheidstabel staat vermeld."

Het kan dus zijn dat de KNHS jou inderdaad toestemming heeft gegeven om lager te starten, maar het kan nooit zo zijn dat ze hebben gezegd dat je B moest starten. Je kunt dit alleen zelf aanvragen en dan nog betwijfel ik of je zo veel dispensatie zou krijgen. Bij het aanvragen van dispensatie geldt de regel van het versneld promoveren echter niet. Als je door de KNHS bent ingeschaald in de klasse B moet je die inderdaad zoals jij al zei uitrijden.

Heb je zelf dispensatie aangevraagd ja of nee? Jou verhaal zoals je het hier verteld klopt iig niet....