horseyfries schreef:Marije1984 schreef:Denk je dat echt? Er zal wel wat verschil in zitten, maar niet die mate die jij zegt. 80% van de dressuur paarden wordt gemaakt en niet geboren. De zogenaamde jonge toppers hoor ik niks meer van. De grote toppers lijken bijna allemaal uit het niks te komen.
6 jaar niet jong? Ga een andere hobby zoeken! 6 jaar is piepjong en de leeftijd waar de scholing voor het echte werk begint. Iedereen gaat tegenwoordig voor het snelle geld en dat gaat ten koste van het paard.
Als je jezelf zou verdiepen waar die paarden die volgens jou uit het niets komen vandaan komen en wat ze liepen op zesjarige leeftijd, dan vrees ik dat je erachter komt dat al die paarden op die leeftijd echt geen L proefjes liepen, maar al Z2 klaar waren.
Als je het niet erg vind houdt ik toch nog even deze hobby....
Die paarden waren idd al lang en breed Z klaar, maar waarschijnlijk wel op een goede manier, los door het lijf en een fatsoenlijke aanleuning.
De meeste paarden die onder de amateurs in de Z2 lopen zijn in elkaargetrokken, en de oefeningen zijn kunstjes ipv gymnastiserende oefeningen.

Er zijn idd in het Z genoeg (jonge en oude) paarden die heel slecht gereden worden, maar dat blijf je in alle klassen houden, vaak hebben de betreffende ruiters niet eens in de gaten dat ze het paard slecht gereden is.