5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:15

horseyfries schreef:
Marije1984 schreef:
Denk je dat echt? Er zal wel wat verschil in zitten, maar niet die mate die jij zegt. 80% van de dressuur paarden wordt gemaakt en niet geboren. De zogenaamde jonge toppers hoor ik niks meer van. De grote toppers lijken bijna allemaal uit het niks te komen.

6 jaar niet jong? Ga een andere hobby zoeken! 6 jaar is piepjong en de leeftijd waar de scholing voor het echte werk begint. Iedereen gaat tegenwoordig voor het snelle geld en dat gaat ten koste van het paard.

Als je jezelf zou verdiepen waar die paarden die volgens jou uit het niets komen vandaan komen en wat ze liepen op zesjarige leeftijd, dan vrees ik dat je erachter komt dat al die paarden op die leeftijd echt geen L proefjes liepen, maar al Z2 klaar waren.
Als je het niet erg vind houdt ik toch nog even deze hobby.... Knipoog

Die paarden waren idd al lang en breed Z klaar, maar waarschijnlijk wel op een goede manier, los door het lijf en een fatsoenlijke aanleuning.
De meeste paarden die onder de amateurs in de Z2 lopen zijn in elkaargetrokken, en de oefeningen zijn kunstjes ipv gymnastiserende oefeningen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:24

Marije1984 schreef:
Ja, maar ik vindt dat je best mag laten horen hoe er gedacht gewordt. Ik ben daar voor mijzelf heel duidelijk in. Een 4 jarig paard dat L nivo loopt of een 5 jarig paard in het Z? Die komen niet bij op de dam, want daar is geen basis mee gereden. Ik investeer liever een paar jaar in de basis. Dan komen de kunstjes vanzelf wel.

Iedereen zal er anders over denken, maar ik ga uit van het belang van het paard en 5 jaar en Z vindt ik te absurd voor woorden. Dat dier is dan pas 2 jaar onder het zadel, wil ik wel waten hoe wat wanneer en waarom.

Nu moet je me toch eens uitleggen hoe je dit dan bedoelt?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:29

asjemenou schreef:
Die paarden waren idd al lang en breed Z klaar, maar waarschijnlijk wel op een goede manier, los door het lijf en een fatsoenlijke aanleuning.
De meeste paarden die onder de amateurs in de Z2 lopen zijn in elkaargetrokken, en de oefeningen zijn kunstjes ipv gymnastiserende oefeningen.

Ik herinner me de commotie omdat er in de periode dat de nieuwe regels van kracht werden er een competitie was in de Z en er twee vijfjarige paarden vooraan stonden, die toen eigenlijk dus niet meer mee hadden mogen doen volgens het nieuwe reglement (door de overgangsregel echter wel).
Deze paarden stonden voor al die oudere collega's.

Jouw laatste regel zou ik dus willen aanvullen: De meeste paarden die onder de amateurs in de Z2 lopen zijn in elkaar getrokken en in de loop van VELE jaren naar de Z toe gesleurd door het sprokkelen van winstpunten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:30

Beste HF,

Ik heb even je profiel bekeken. Jij hebt de nodige ervaring en het fingerspitzengefuhl om je paard een gedegen opleiding te geven. Je rijdt LT en meerdere malen in het Z2. Dat betekent niet dat de gemiddelde amateur ruiter dat ook kan. Dat is de kwalijke zaak. Die gaan elk weekend vanaf 3,5 jaar op concours en pronken dat ze met veel pijn en moeite in het Z zijn belandt. De kunstjes zitten erin geramd en daar is het mee klaar. Dat zijn geen paarden waar je zo even mee wegrijdt.

Ik hen zelf nooit Z gereden. Alle paarden zijn rond hun 5/6e jaar verkocht. Maar fijn gereden paarden waar je zo mee weg rijdt en zo mee kan doorgroeien als de ruiter over de capiciteiten beschikt. Erg trots als zo'n paard een jaar later in Z loopt met zijn nieuwe baas. Maar net zo trots op het 6 jarige paard wat de oefeningen loopt onder een recreant met 3 jaar rijervaring.

Het doel van het hele dressuur rijden is om je paard te gymnastiseren en sterker te maken. De oefeningen een middel. Helaas worden de oefeningen steeds meer als doel gezien. En dat is dan tevens waar het om draait.
Laatst bijgewerkt door WinBinChes op 22-03-07 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:35

horseyfries schreef:
Marije1984 schreef:
Ja, maar ik vindt dat je best mag laten horen hoe er gedacht gewordt. Ik ben daar voor mijzelf heel duidelijk in. Een 4 jarig paard dat L nivo loopt of een 5 jarig paard in het Z? Die komen niet bij op de dam, want daar is geen basis mee gereden. Ik investeer liever een paar jaar in de basis. Dan komen de kunstjes vanzelf wel.

Iedereen zal er anders over denken, maar ik ga uit van het belang van het paard en 5 jaar en Z vindt ik te absurd voor woorden. Dat dier is dan pas 2 jaar onder het zadel, wil ik wel waten hoe wat wanneer en waarom.

Nu moet je me toch eens uitleggen hoe je dit dan bedoelt?

Simpel. Ik weet niet wat er met deze paarden is gebeurd. Zie mijn laatste post en mijn laatste regels.
Niet iedereen heeft het in zich om een paard een gedegen opleiding te geven. Weet waar je grens is. Ik weet dat ik goed basis rijdt en kan opleiden. Ik mis de ervaring om het dier na de basis door te trainen naar een hoger nivo en brandt dus mijn vingers hier niet aan. Als een paard bij mij 2 jaar onder het zadel is loopt het goed de basis en rijdt je er zo mee weg. Je zou er best een leuke M proef mee kunnen rijden. Dus als ze bij mij aankomen met een 5 jarig paard wat in het Z loopt zet ik mijn vraagtekens bij de opleiding. Duidelijk dat ik er meer tijd insteek dan een ander.

We hebben het hier over de breedte sport en de gemiddelde ruiter niet over talentvolle paarden en hun even talentvolle ruiters

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:40

Mijn paard liep ook op 5 jarige leeftijd al ver in de z.Maar toen,kwam het staken en alles wat erbij hoort.Het paard werd teruggebracht naar de eigenaars en was helemaal verpest.De afgelopen 2 jaren is hij al op veel stallen geweest maar niemnad kon er doorheen rijden.Het beest was zelfs levensgevaarlijk aan het worden.Uiteindelijk is hij bij een springruiter terechtgekomen die hem bitloos heeft moeten rijden om het vertrouwen weer terug te krijgen.Dit heeft 7 maanden geduurd en toen wilde ik hem.Ik heb hem nu vanaf mei en het gaat steeds beter.Ben tot op heden er maar 1 keer vanaf gevlogen.Op het moment loopt hij erg stabiel en ik rijd hem laag en rond.Heel af en toe pakken we het zwaardere werk weer wat op.Gelukkig heb ik een hele goede en fijne instructrice gevonden die mij paard precies aanvoelt.Alleen ik ben er nog lang niet,we hebben nog een hele lange weg te gaan.Daarom ben ik ook zo huiverig als paarden al op 3 en 4 jarige leeftijd moeten presteren.Laat paarden de eerste jaren gewoon paard zijn en die dressuur op z niveau komt er uiteindelijk toch wel.Alleen dan heb je beide plezier eraan,zowel ruiter als paard en ik denk dat dat het allerbelangrijkste is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:40

Marije1984 schreef:
Beste HF,

Ik heb even je profiel bekeken. Jij hebt de nodige ervaring en het fingerspitzengefuhl om je paard een gedegen opleiding te geven. Je rijdt LT en meerdere malen in het Z2. Dat betekent niet dat de gemiddelde amateur ruiter dat ook kan. Dat is de kwalijke zaak. Die gaan elk weekend vanaf 3,5 jaar op concours en pronken dat ze met veel pijn en moeite in het Z zijn belandt. De kunstjes zitten erin geramd en daar is het mee klaar. Dat zijn geen paarden waar je zo even mee wegrijdt.

Ik hen zelf nooit Z gereden. Alle paarden zijn rond hun 5/6e jaar verkocht. Maar fijn gereden paarden waar je zo mee weg rijdt en zo mee kan doorgroeien als de ruiter over de capiciteiten beschikt. Erg trots als zo'n paard een jaar later in Z loopt met zijn nieuwe baas. Maar net zo trots op het 6 jarige paard wat de oefeningen loopt onder een recreant met 3 jaar rijervaring.

Het doel van het hele dressuur rijden is om je paard te gymnastiseren en sterker te maken. De oefeningen en middel. Helaas worden de oefeningen steeds meer als doel gezien. En dat is dan tevens waar het om draait.

Helemaal met je eens. Die paarden zijn stijver nadat de kunstjes er zijn ingeramd dan voordat ze eraan begonnen en dan schiet de hele africhting zijn doel voorbij.
Wat ik echter niet begrijp, is dat de slechte ruiters, die vaak bij lange na niet de Z op vijf jaar halen maar er jammer genoeg idd naar streven, wat ze al niet zouden moeten willen, de maatstaf zijn of een paard überhaupt op vijfjarige leeftijd Z dressuur zou mogen lopen.
Zoals ik eerder zei, ik vind het erg vreemd dat je nu pas met zes jaar Z1 mag starten maar wel met zeven of acht jaar Grand Prix. De africhting tot Z niveau is in mijn ogen vele malen minder belastend en tijdrovend dan de africhting van Z1 tot Grand Prix.
Maar in al deze wijzigingen van reglementen om excessen te voorkomen vergeet men één ding: het zijn de juryleden die de winstpunten uitdelen en zolang er jury's zijn die dramatisch slechte combinaties toch winstpunten geven, zullen er dramatisch slechte Z combinaties blijven die in de B nog geen winstpunt zouden mogen halen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:44

Ja dat ben ik absoluut met je eens. Vreemde gang van zaken, maar ik denk dat de insteek zit in de minder gatalenteerde ruiter. Jammer dat goede ruiters hier weer voor moeten boeten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:51

Marije1984 schreef:
Ja dat ben ik absoluut met je eens. Vreemde gang van zaken, maar ik denk dat de insteek zit in de minder gatalenteerde ruiter. Jammer dat goede ruiters hier weer voor moeten boeten.

Het probleem zal hetzelfde blijven zolang er mensen blijven die elke wedstrijd af sjouwen met hun slecht gereden paard om toch maar af en toe ergens een winstpuntje van de plaatselijke Sinterklaas kado te krijgen en zo uiteindelijk toch telkens mogen promoveren naar een hogere klasse.
Uiteindelijk blijven ze hangen op een eindstation waar mensen zich dan telkens verbazen over hoe zo'n combinatie in vredesnaam op dat niveau terecht kan zijn gekomen.....
Maar zijn dit de combinaties die op vijf jaar Z reden? Ik denk het merendeel echt niet, die zijn dan nog winstpuntjes in de L1 aan het sprokkelen....

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:11

[quote="karijn"]LDRD: Nee, dat denk ik niet, dan beperk je ook de getalenteerde B ruiters.[/quote

Wat zijn in vredesnaam getalenteerde B ruiters volgens jou.
Toch niet iemand die in de 30 is en B rijdt hoop ik,die kun je echt niet getalenteerd noemen.
Dat is juist het probleem dat sommige dat juist van zichzelf vinden een paar jaar op een paard zitten tot L2 zijn gekomen en dan vinden dat ze toe zijn aan een jong paard wat nog niks kan,de ruiter kan nog niet veel of heeft absoluut geen talent en moet heeeel veeeel rij uurtjes maken om bij te kunnen benen waardoor het jonge paard overbelast wordt en op vroege leeftijd dan dus rond de zeven/acht/negen jaar verreden is en ja dus niet meer vooruit komt.

Een ervaren getalenteerde Z-ruiter of hoger heeft veel minder tijdsduur nodig om een jong dier iets op een goede manier aan te leren en kan daarom al genoeg hebben aan het dier twee of drie dagen per week te trainen om op een hoger niveau te komen.

Voorbeeldt eerst genoemde ruiter heeft wel 5 tot 6 dagen per week een uur of meer nodig om het paard los te kunnen rijden en te trainen omdat de ruiter het zelf allemaal nog moet leren of de feeling moet leren krijgen
terwijl
de laatst genoemde al genoeg heeft aan 2 of 3x per week drie kwartier om het dier op hetzelfde niveau te krijgen,dus het paard van de laatst genoemde zal ook minder hard slijten of overwerkt raken ook geestelijke verwerking is dan rustiger omdat het dier zowel psychisch als lichamelijk meer tijd heeft te herstellen in de week en zich nog lekker kan ontwikkelen en groeien in bespiering.

Overigens ben ik het wel met Tineke eens dat een 5jarige op Zniveau laten lopen te jong is,vind de leeftijd van 8 jaar vroeg genoeg.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:14

Tineke zegt niet zonder meer dat een vijfjarige Z laten lopen te jong is, ze zegt dat het vreemd is dat dat blijkbaar mode is! Het ene paard is er wel aan toe, het andere niet, dat is wat ze bedoelt. En je streven moet dus niet zijn om je paard zo jong mogelijk Z te laten lopen, maar zo goed mogelijk op te leiden.
De één is daarbij met vijf jaar al Z klaar, de andere pas op acht.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:24

Marije1984 schreef:

Ik ga mijn W'tje wat in juni officieel 4 jaar wordt in april in het L1 starten, dat is verkeerd volgens jou? Paard wordt 2 keer per week half uurtje tot 3 kwartier gereden en gaat 1 keer per week aan de longe, verder staat ze overdag in de wei. Ik vind dat het paard voor de leeftijd die het heeft echt niet te hard hoeft te werken, ik rijd vooral basis en pak af en toe een stukje zijwaarts mee, een L1 proef kan ze dus makkelijk lopen, terwijl ze absoluut niet overvraagt wordt. Kan het paard wel thuis houden en met 6 of 7 jaar gelijk in het Z starten maar wat heb ik daaraan, ze moeten ook een beetje wereldwijs worden en wat zien, dus van de zomer gaat ze 1 keer per 4 a 6 weken een keertje mee op concours. Bij dit paard zie ik er geen probleem in, ze kan het zat aan terwijl ze echt niet veel en lang getraint wordt. Het is natuurlijk per paard verschillend wat ze aankunnen en aangeven, maar zou je het paard wat hierboven beschreven wordt thuis houden dan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 08:54

PERENBOOMPIE schreef:
karijn schreef:
LDRD: Nee, dat denk ik niet, dan beperk je ook de getalenteerde B ruiters.[/quote

En wie bepaalt wat een getalenteerde ruiter is?
Ieder heeft zo zijn eigen perspectief namelijk.
Ter illustratie: Ik kwam laatst een advertentie tegen op marktplaats tegen waarin een 11 jarig meisje zich aanbood als bijrijder. Ze had veel ervaring, wel 3 jaar, en kon ook paarden zadelmak maken.
Vanuit haar eigen perspectief getalenteerd en met véél ervaring dus.
Nou ken ik het meisje toevallig persoonlijk. Ze rijdt 'al' 3 jaar 1x per week bij een manege een heeft wat ervaring met shetjes poetsen. Aangezien haar broertje een vriendje van mijn zoon is, is ze ook wel eens bij mijn paardjes wezen kijken en ik kan je zeggen, ik wil haar niet meer over de vloer hebben, want ze heeft geen idee van waar ze mee bezig is. Ik zeg dus, ervaring no way en talent om uberhaupt met paarden om te gaan is ver te zoeken, laat staan rijtechnisch talent. En dat is dan weer mijn perspectief Knipoog .
Ik weet het, het is nog maar een kind, maar het gaat me alleen maar om het perspectief van waaruit je dingen bekijkt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:57

Vossie, wel al mijn post lezen. Later wijd ik me er over uit.

Als ik hier in de buurt om mijn heen kijk naar de jonge paarden die vroeg het wedsstrijdcircuit zijn ingegaan dan zitten daar zeker verrotte appels bij die met de 5/6 jaar in het Z zitten. Geen ongetalenteerde paarden, maar het werk is teveel.

Ik denk dat je een 4 jarige beter in het L kan laten starten dan een 3 jarige in de B. Tegenwoordig moet het zadel erop en het moet gelijk op concours. Dat vindt ik wel erg jammer. In het hoofd moet het ook leuk blijven voor die dieren. Ik denk dat je je 4 jarige best op een wedstrijd in het L kan uitbrengen, maar ik denk tevens dat je die niet elke 2 weken mee moet nemen. Op die leeftijd kunnen ze nog zoveel andere dingen leren.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:18

Marije1984 schreef:
Vossie, wel al mijn post lezen. Later wijd ik me er over uit.

Als ik hier in de buurt om mijn heen kijk naar de jonge paarden die vroeg het wedsstrijdcircuit zijn ingegaan dan zitten daar zeker verrotte appels bij die met de 5/6 jaar in het Z zitten. Geen ongetalenteerde paarden, maar het werk is teveel.

Ik denk dat je een 4 jarige beter in het L kan laten starten dan een 3 jarige in de B. Tegenwoordig moet het zadel erop en het moet gelijk op concours. Dat vindt ik wel erg jammer. In het hoofd moet het ook leuk blijven voor die dieren. Ik denk dat je je 4 jarige best op een wedstrijd in het L kan uitbrengen, maar ik denk tevens dat je die niet elke 2 weken mee moet nemen. Op die leeftijd kunnen ze nog zoveel andere dingen leren.

Sorry, het is nog vroeg Bloos Haha! Er zijn idd in het Z genoeg (jonge en oude) paarden die heel slecht gereden worden, maar dat blijf je in alle klassen houden, vaak hebben de betreffende ruiters niet eens in de gaten dat ze het paard slecht gereden is.

Ik ben het helemaal met je eens dat een 3 tot 5 jarige niet te veel moet doen, het zadel kan er nog lang zat op. Idd paar keer in de week rijden en verder veel andere dingen doen de wei op, dan blijft zo'n paard fris in de kop. Maar sommige jonge beesten pakken het fijn op en kunnen met weinig werk zat op 4 jaar een L/M proef lopen, om ze dan af en toe mee te nemen vind ik niet verkeerd. Een paard wat langer te tijd nodig heeft, moet je wel die tijd gunnen en nog wat langer wachten met meenemen of bepaalde oefeningen rijden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:46

Getalenteerd of niet, op 5 jaar Z rijden met een paard is naar mijn mening vanuit het paard gezien verkeerd. Ook als er een getalenteerde ruiter met veel ervaring opzit. Een minder getalenteerde ruiter, kan meer schade toebrengen het hoeft beslist niet.

Als het paard is uitgerijpt en de basis er dan goed wordt ingebouwd, dan is dat de belangrijkste klus met een dressuurpaard. Als de dressuur basis er goed ingebracht wordt, op de goede leeftijd en wanneer het paard er aan toe is, dan is het stukje na de basis (na Z) t/m GP helemaal geen lange route. Als dat lang duurt, dan is de basisopleiding van het paard verkeerd geweest. Het einde van de Z in de paardenopleiding is in mensenwereld het einde van de lagere school (vroeger de 6e klas), of de basisschool (tegenwoordig de 8e klas).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:52

Vossie ik ben het helemaal met je eens.
Ik had vorig weekend een vierjarige mee op wedstrijd en hij liep in de L1 zes winstpunten in twee proeven.
Hij wordt drie keer in de week gereden en was voor de tweede keer mee op wedstrijd.
Marije: als je een paard echt goed voor elkaar hebt KAN je hem niet eens elke twee weken meenemen omdat je dan binnen de kortste keren aan je maximaal aantal winstpunten zit. Deze paarden mogen pas per 1 april van het volgende jaar M lopen dus moeten ze nog ruim een jaar over de L1 en L2 doen. Als het gaat zoals zondag betekent dat dus maximaal tien wedstrijden dus minder dan één per maand.....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:53

Zolang het paard nog niet over mag vanwege zijn leeftijd mag je toch gewoon blijven starten? Dat was met het springen in ieder geval wel altijd zo.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:55

Goofy44 schreef:
Getalenteerd of niet, op 5 jaar Z rijden met een paard is naar mijn mening vanuit het paard gezien verkeerd. Ook als er een getalenteerde ruiter met veel ervaring opzit. Een minder getalenteerde ruiter, kan meer schade toebrengen het hoeft beslist niet.

Als het paard is uitgerijpt en de basis er dan goed wordt ingebouwd, dan is dat de belangrijkste klus met een dressuurpaard. Als de dressuur basis er goed ingebracht wordt, op de goede leeftijd en wanneer het paard er aan toe is, dan is het stukje na de basis (na Z) t/m GP helemaal geen lange route. Als dat lang duurt, dan is de basisopleiding van het paard verkeerd geweest. Het einde van de Z in de paardenopleiding is in mensenwereld het einde van de lagere school (vroeger de 6e klas), of de basisschool (tegenwoordig de 8e klas).

De basis is inderdaad de belangrijkste klus. Maar als je een paard op zeven jaar lichte tour klaar hebt dan lijkt het me logisch dat dat paard op zijn vijfde mét een goede basis al prima een Z proefje kan lopen. Juist dán is het stuk van basis tot GP niet een langdurige moeilijke weg, maar een logisch vervolg op...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:56

Katja schreef:
Zolang het paard nog niet over mag vanwege zijn leeftijd mag je toch gewoon blijven starten? Dat was met het springen in ieder geval wel altijd zo.

Ja dat mag, maar waarom zou je?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:04

Ik denk dat het voor sommige paarden belangrijk is om routine op te blijven doen op wedstrijd. Kan me voorstellen dat je zo'n paard vaker meeneemt dan nodig is om aan je punten te komen.

Persoonlijk start ik liever minder dan meer en ben erg blij met de mogelijkheden van versneld promoveren.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:26

horseyfries schreef:
De basis is inderdaad de belangrijkste klus. Maar als je een paard op zeven jaar lichte tour klaar hebt dan lijkt het me logisch dat dat paard op zijn vijfde mét een goede basis al prima een Z proefje kan lopen. Juist dán is het stuk van basis tot GP niet een langdurige moeilijke weg, maar een logisch vervolg op...

Precies HF, en onderussen kom je nog genoeg hobbels en obstakels tegen...

Ik denk dat er ook een groot probleem zit in de perceptie van wat verzameling in het Z is. Ik hoor zo vaak om me heen "hij mot meer op achter" en juryleden die noteren "paard moet meer verzamelen". Nou dan weet je het wel, hele volkstammen die lekker achteruit gaan rijden en de kop dr op sjorren, alsof ze volgende week GP moeten rijden. En dat is voor een 12 jarige net zo slecht als voor een 5 jarige...

Een 5 jarige die met een beetje (!) inspanning ontspannen over 4 benen gaat (horizontaal evenwicht) en het talent heeft om te schakelen, kan imo best wat Z oefeningen lopen, mits gedoseerd en beloond wordt voor z'n inzet. Imo is dat verzameld genoeg voor de Z. Ik heb een getalenteerde 4 jarige, maar als ik daar 3x in de week een half uurtje mee 'dressuur' is het veel. Maar hij doet wel leuk schakelen en opzij is sowieso geen probleem, (opzij is nou eenmaal makkelijker dan vooruit Knipoog ) Voor de rest komt ie veel z'n stal uit en elke keer kijkt ie me weer aan zo van: "en wat voor leuks gaan we vandaag nou weer doen?" Maar goed, ik heb goeie begeleiding van iemand die al zoveel Z en hoger beesten heeft afgeleverd en ik weet zeker dat we onze gup heel en blij houden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:24

PERENBOOMPIE schreef:
Toch niet iemand die in de 30 is en B rijdt hoop ik,die kun je echt niet getalenteerd noemen.

Daar kun je toch niks van zeggen?
Een kind kan van rijke pappie en mammie gelijk een ex-EKpony onder haar kont geschoven hebben gekregen en zo zonder bijzonder talent zich profileren of een man kan op zijn 30e beginnen met rijden en 2 jaar later in the picture staan vanwege de fenomenale manier waarop hij zijn simpele paarden voorstelt. Ik weet wel wie ik liever met mijn paard zou laten rijden.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:27

Nou ja je kan van zo n ex EK pony toch een hoop leren hoor Knipoog en wil niet zeggen dat die pony s altijd "makkelijk" zijn...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:28

-
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 23-03-07 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt