De Mythe van Vriendelijkheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:30

Dagie schreef:
Ik heb dit topic niet helemaal gelezen maar wil tog even wat zeggen, Ik vind dat Q, zich meot schamen om dit zo op bokt te zetten, ik heb is even in je profiel gekeken maar als ik dan die foto's zie vraag ik me af of jij wel zo mening mag geven over een topruiter ik bedoel je zit zelf op een karrepaard( karrepaard niks mis mee hebben wij ook ) waar je niet meer dan een B proefje meerijdt ik erwachte tog wel;dat als jij zo mening durf te geven wel wat hoger zou rijden Minstens Z. sorry vind het egt erg hoe mensen andere zo omlaag kunnen halen , JIJ doet haar dat niet na En IK ook niet en veder HEEL bokt niet.

Ik zelf heb ook niet bepaald de behoefte om Anky na te doen. Haha!
Alsjeblieft niet zelfs (buiten het feit om dat ik het niet kan)! En begrijp me niet verkeerd, ik gun haar haar successen van harte, hoor. Lachen
Ik heb weer hele andere doelen en doe dat niet op de manieren die Anky (en velen anderen blijkbaar) gebruiken. Ik vind dat er best kritisch naar bepaalde zaken gekeken mag worden.
Omdat iemand op een bepaald hoog niveau rijdt, hoeft men het niet altijd eens te zijn met de middelen en de methodes van die ene persoon.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:33

Albertine_N schreef:
Echwel schreef:
Dan nodig ik je bij deze uit een keer met mij mee te gaan en vanuit de jurytoren te komen kijken..

Ok Knipoog maar wordt er dan niet ingegrepen door de een of andere official?
Soms wel ook vaak indoors waarbij er geen officiele juryleden zijn..

Maar vaak als je wel jury's hebt is de vraag waar ligt de grens?
Wanneer moet je ingrijpen, vorige keer in Aalsmeer idd een jongeman verteld dat hij zo niet verder mocht rijden.
Nou dat zag de jury toch helemaal fout, en alle gescheld van dienHeb je als jury dan nog zin om paardonvriendelijkheid af te straffen, bij ook bijv te strakke kinkettingen??

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:35

Een grote bek mag je als jury niet tegenhouden in te grijpen als dat nodig is.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:07

Ik heb het vorig jaar tocht echt gezien op indoor brabant. Amazone (in de GP) had haar paard opengereden met haar sporen en werd de ring uitgestuurd.
Met een sneer van de jury naar de steward dat die daar op had moeten letten.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:12

Don_Marcello schreef:
Ik heb het vorig jaar tocht echt gezien op indoor brabant. Amazone (in de GP) had haar paard opengereden met haar sporen en werd de ring uitgestuurd.

En terecht!

(dat de amazone eruit gestuurd werd)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:16

Don_Marcello schreef:

Zeer terecht!!!! Ja Ja Ja

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:21

Leonora schreef:
Ben ook op de equitana geweest en heb daar een demo gezien van een spanjaard op een Anda; om stil van te worden. Toen dacht ik wel; "wat tobben we hier toch met die paarden." De schimmel liep in een perfecte aanleuning, met de oren er op, deed de meest ingewikkelde oefeningen, terwijl je de ruiter gewoon helemaal niets zag doen. Het paard had een stang in de mond, maar de teugel hingen voortdurend in een boog. De ruiter reed overigens met één hand en ook zijn benen lagen rustig langs het paard. Zo compleet anders dan die trekkende en schoppende ruiters, die ik helaas al te vaak in de ring zie Ach gut

Ja, maar dan zeggen ze weer dat die ruiter niks presteert in de ring Haha! Want wedstrijdrijden schijnt iets heel anders te zijn dan rijkunst Clown

Sorry, niet helemaal het onderwerp, maar ik moest het wel even kwijt.
Want daar hebben we wel de essentie, die al eerder genoemd is. Dat de hele opleiding zo moet zijn dat je niet fors in hoeft te werken onder welke omstandigheden dan ook als je dan op zo´n niveau bent.
Maar goed, de criticus zal je vertellen dat die Andalusiër niet meer dan kunstjes opvoerde. Dat is nl de dooddoener van vandaag de dag. Het komt niet in ze op dat je door een gedegen opleiding zulke dingen kunt vertonen.
Ik vraag me af hoe en wanneer die discrepantie is ontstaan tussen normaale rijkunst en wedstrijdrijden. Het waarom weet ik al:GELD.
Maar goed, daar hadden we het niet echt over.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:45

Don_Marcello schreef:

Een paar jaar geleden won een bekende amazone de GP op Indoor Zeeland, zij reed braaf haar ererondje met een schimmel met bebloede flanken. Dat daar niks van gezegd werd.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:00

Loopt goed hier!
Ben dagje weg en het is via een Mentopic naar een Mishandeltopic geëvolueerd...

Kunnen we weer over op de Mythes der Vriendelijkheid? Dat te strakke kinkettingen en bloedende paarden onvriendelijk zijn, daar zijn wij het geloof ik allemaal wel over eens...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:28

QQQQ schreef:
Loopt goed hier!
Ben dagje weg en het is via een Mentopic naar een Mishandeltopic geëvolueerd...

Kunnen we weer over op de Mythes der Vriendelijkheid? Dat te strakke kinkettingen en bloedende paarden onvriendelijk zijn, daar zijn wij het geloof ik allemaal wel over eens...

Dat heb je nou eenmaal met discussies, zeker over paardvriendelijkheid.
Of wil je alleen maar horen hoe slecht topruiters zijn voor hun paarden

Menners mogen echt wel meepraten hoor, niet alleen ormaal ,maar dus ook hier op bokt moeten we onze mond houden en in de hoek blijven.

Nee dank je het was tot zover leuk, ik ga weer terug naar mijn eigen hoek

Zit ,af en blijf...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:47

Ik denk niet dat er staat dat hij wil weten hoe slecht topruiters zijn voor hun paarden, want dat zou onder mishandeling vallen en daar hebben we het dus niet over. Discussies kunnen best afdwalen, maar het is wel handig om af en toe weer op het onderwerp terug te komen. En Q heeft de discussie gestart, dus lijkt me ook de aangewezen persoon om ons weer on track te leiden. Heeft niks te maken met wie wij verder zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:18

Ook Men-Mythes zijn meer dan welkom Ja

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:54

De mythe der Vriendelijkheid: dat ben je zelf! Een ieder die denkt dat hij zelf niets verkeerd doet en iemand anders denkt af te moeten katten om een deukje in de neusriem houdt alleen zichzelf voor de gek. Als ik de reacties hier zo bekijk trapt de rest van de wereld er helaas niet in.....

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:57

horseyfries schreef:
De mythe der Vriendelijkheid: dat ben je zelf! Een ieder die denkt dat hij zelf niets verkeerd doet en iemand anders denkt af te moeten katten om een deukje in de neusriem houdt alleen zichzelf voor de gek. Als ik de reacties hier zo bekijk trapt de rest van de wereld er helaas niet in.....

*LOL* Danku horseyfries!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 19:31

HF: ik denk zeker niet dat ik niets verkeerd doe, geen idee hoe jij daarbij komt.
Ik denk wel goed na over wat ik doe, ga dus niet alléén op mijn gevoel af. Dat voorkomt wel dat ik onbewust "verkeerde dingen" doe en zorgt ervoor dat ik "verkeerde dingen" ook bij mijzelf snel kan constateren, zodat ik eraan kan werken of zelfs maatregelen kan nemen.
Ik weet dat jij ook in de Mythe van de losse kinketting gelooft, dus ik ben niet verbaasd over jouw reactie. De slijtplek in de neusriem, daar zijn wij al een tijdje voorbij - iedereen denkt er het zijne van en dat is prima zo. Nu misschien nog een inhoudelijke reactie van jou over het nut van de losse kinketting?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:22

OMG, gáán we weer, wéér een topic van mensen die te veel vrije tijd hebben en denken dat ze het beter weten dan Anky en haar daarom maar gaan afkraken.
Weetje wat jullie is moeten gaan doen? Bel haar op, ga met haar in een discussie, vertel alles wat je niet lekker vind en neem het op! Kunnen we tenminste allemaal genieten Rolleyes
En dan sommige foto's, wel eens edacht dat het een moment opname kan zijn? Ik heb hier genoeg foto's liggen waarop het net lijkt alsof ik hem een ruk in de mond geef, of dat ikhem mishandel volgens sommige hier Lips are sealed
Tuurlijk er wordt meestal niet zo braaf gereden. Maar dat zijn geen karrepaarden die nergens van op kijken.
Damn... wat wordt ik hier toch moe van zeg Rolleyes Lips are sealed

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:45

Het gaat niet om Anky, het gaat niet om wie wat zegt. Heb je de discussie een béétje gelezen, of sloeg je al door toen je de naam Anky zag in de openingspost?
ANKY IS NIET HET ONDERWERP! (maar slechts een aanleiding)

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:22

Waw. Ik heb de openingspost gelezen en ik had totaal niet de neiging om het over Anky te hebben en/of over Q. Waarom jullie dan wel? Waarom niet eens kijken waar de essentie om draait?

Verder valt het op hoe vaak het over Q gaat. Waarom die obsessie? Vind ik toch wel een heel speciale neiging. Tong uitsteken
Veel mensen hebben blijkbaar niet door wat een discussie is. Dat is iets waar mensen hun meningen zeggen zonder persoonlijk te worden. (hilarisch hoe sommige mensen zeggen Q het allemaal te persoonlijk op pakt -bloeddruk en al- en dan even verder zelf persoonlijk worden!)

En dan beginnen stijgeren van zodra het over Anky gaat. 'Zij is olympisch kampioene dus ze weet alles'? Waarom niet een discussie over haar en haar methodes. (Of ze het nu wil of ni, voor veel mensen heeft ze een voorbeeldfuntie, daar kan je niet rond.)
Het wil niet zeggen omdat wij niet op dat niveau zitten dat we er geen mening over kunnen hebben. Een discussie heeft niet de bedoeling iemand te kwetsen of om te beschuldigen. Enkel om eens goed na te denken bij het hoe en het waarom. Dat heet dan kritisch zijn.

Sommige redeneringen zijn ook speciaal. 'Een bit is slecht enkel door de ruiter zijn handen, dus hoeft die 45° regel niet echt goed toegepast worden'? Euch, zijn het ook niet de ruiter zijn handen die moeten er voor zorgen dat de optoming Ook correct is?
(en zo zijn er nog enkele leuke redeneringen)

Voor mezelf vond ik het een goede discussie, vooral de technische uitleg. Ik heb altijd al de 45° regel toegepast, maar nu weet ik ook waarom. Ik doe de ketting ook losser/vaster naargelang hoe het paard staat die dag. Maar dat scheelt nooit erg veel. Voor de rest gebruiken we zo veel mogelijk een simpel trensje. Stang is meestal voor op wandeling, maar teugel hangt meestal gewoon door.

Verder vraag ik me ook af waarom er op hoog niveau met van die zware bitten gereden moet worden. Zou je tegen dat je op zo'n niveau zit niet alle oefeningen moeten kunnen met een licht bitje? (Ongeacht hoe pittig je paard is en als er iets wit schrikachtigs langs de kant staat.) Maar dat is beetje ver van het oorspronkelijk onderwerp vrees ik.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:16

QQQQ schreef:
HF: ik denk zeker niet dat ik niets verkeerd doe, geen idee hoe jij daarbij komt.
Ik denk wel goed na over wat ik doe, ga dus niet alléén op mijn gevoel af. Dat voorkomt wel dat ik onbewust "verkeerde dingen" doe en zorgt ervoor dat ik "verkeerde dingen" ook bij mijzelf snel kan constateren, zodat ik eraan kan werken of zelfs maatregelen kan nemen.
Ik weet dat jij ook in de Mythe van de losse kinketting gelooft, dus ik ben niet verbaasd over jouw reactie. De slijtplek in de neusriem, daar zijn wij al een tijdje voorbij - iedereen denkt er het zijne van en dat is prima zo. Nu misschien nog een inhoudelijke reactie van jou over het nut van de losse kinketting?

Als jij net zoals ik een stang en trens hoofstel had wat precies dezelfde slijtplek vertoond zonder dat de kinketting ooit losser heeft gezeten dan 45 ° dan had je je eigenbedachte mythe niet verzonnen maar door de praktijkervaring geleerd dat een losse kinketting en die slijtplek niets met elkaar te maken hebben.... tot zover de inhoudelijke reactie, heb je weer iets om over na te denken (of wat nog leuker zou zijn: probeer het eens uit in de praktijk! ga eens op een paard zitten!)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:25

Dan kun je ons allemaal dus even piekfijn vertellen hoe het bakstuk dan zo hoog komt?
Mijn stang-en trens hoofdstel heeft nl nog nooit enig slijtplekje waar dan ook gekregen, dus ik ben oprecht nieuwsgierig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:43

MissEvil schreef:
palousa_boy schreef:
hierbij nodig ik je uit voor een lekker tochtje mennen zonder neusriem, kinketting op 45*
wens je veel plezier met een vierspan doorgedraaide haflingers

Dan vraag ik me zoiezo af, waarom je vier doorgedraaide haflingers voor een kar zet?!
Zou je ze niet eerst rustig en ontspannen krijgen, zodat je zónder dwang kan rijden, of zeg ik nu iets héél vreemds??

sommige paarden hebben ook nog plezier in hun werk, tussen die paarden zitten paarden die leven voor hun werk, zoals deze haflingers.. die tuig je op en als je ze van stal haalt beginnen ze al te draven (ok, misschien ook een beetje opvoed probleem..) maar oortjes staan er gewoon mooi op en je rijd er zo mee naar de andere kant van de wereld, ze blijven gewoon doorgaan.

tijdens marathon parcours zie je ook gewoon dat ze er lol in hebben, dat vinden ze zelf maar al te mooi.

dan over mensen, wij nemoen ze brood rijders, die aan de top rijden, die hebben niet altijd tijd voor al die onzin over vriendelijkheid en zielig etc.. paarden hoeven maar 1 uurtje per dag te werken, dan moeten ze dat uurtje ook maar hun best doen.
soms komen alle trucjes dan uit de doos om dat ene paard aan het lopen te krijgen. voor mensen die het voor het eerst zien is het soms leguber, voor ons soms "normaal"

dan over neusriemen uit de prehistorie.. wij rijden ook gewoon met aansnoer neusriemen en gecombineerde neusriemen, ook in het tuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 01:02

palousa_boy schreef:
dan over mensen, wij nemoen ze brood rijders, die aan de top rijden, die hebben niet altijd tijd voor al die onzin over vriendelijkheid en zielig etc.. paarden hoeven maar 1 uurtje per dag te werken, dan moeten ze dat uurtje ook maar hun best doen.
soms komen alle trucjes dan uit de doos om dat ene paard aan het lopen te krijgen. voor mensen die het voor het eerst zien is het soms leguber, voor ons soms "normaal"

Ik vind dat raar. Ze hoeven maar 1 uurtje te werken en dan moeten ze ook maar hun best doen? Een paard is toch geen werknemer?

En geen tijd voor die onzin van vriendelijkheid? Het lijkt mij dat als je een paard zo aan het werk wilt krijgen als b.v. Andreas Helgstrand (met die prachtige schimmelmerrie) dat je zeer zeker wel vriendelijk en eerlijk moet zijn naar het paard, omdat het paard anders niet meer wil werken.

En trucjes uit de kast halen? Er is nog nooit 1 truc geweest die een achterhand er goed onder krijgt. Er zijn geen trucs om een paard vrolijk en enthousiast aan het werk te krijgen. Dat bereik je alleen maar door verschrikkelijk goed te rijden en goed voor je dieren te zorgen.
Lugubere en rare trucs zijn voor amateurs die denken dat je een paard aan de teugel rijdt als je maar goed hard aan die stang trekt.
Als je aan de top rijdt, dan weet je waar je mee bezig bent, anders kom je daar niet. En natuurlijk zitten er rotte appels tussen, die zitten overal. Maar de meeste topruiters weten echt wel wat ze doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:58

Lusitana schreef:
Dan kun je ons allemaal dus even piekfijn vertellen hoe het bakstuk dan zo hoog komt?
Mijn stang-en trens hoofdstel heeft nl nog nooit enig slijtplekje waar dan ook gekregen, dus ik ben oprecht nieuwsgierig.

Ik heb in je profiel een foto van het bewuste stang en trens hoofdstel gezocht maar misschien heb je geen slijtplek omdat hij alleen in de kast hangt? Tong uitsteken

Zonder gekheid, ik heb twee stang en trens hoofdstellen, één met normale gespjes aan de bakstukken en één met blinde (amerikaanse sluitingen) waardoor de buitenkant leer is en de binnenkant zo'n pinnetje heeft. Dat pinnetje is de oorzaak van de slijtplekken, niet het bakstuk of de passant of wat jullie ook allemaal al bedacht hadden...
En nogmaals, alhoewel ik het niet eens ben met de verhalen dat een losse kinketting zo gemeen is (doe me een plezier, ga op een heel gevoelig arabiertje zitten met een stang en trens en doe de kinketting eens normaal op 45 ° en eens veel te los en je weet gelijk wat het sterkst inwerkt... ), het paard wat ik met dat hoofdstel rijd heeft de kinketting altijd gewoon op 45 ° en toch is die slijtplek ook iets naar voren. De neusriem kan onafhankelijk met de neus van het paard naar voren bewegen ten opzichte van het bakstuk dus als het paard op het bit knabbelt gaat die neusriem daar telkens langs heen en weer.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:41

Je eerste opmerking is off topic en ik heb ook geen idee waar je het op baseert. Het feit dat ik hem nu niet gebruik, wil niet zeggen dat ik hem niet intensief gebruikt heb.
Ik had trouwens ook een met van die pinnetjes.

Je neusriem beweegt? Dat is erg interressant. Dat is namelijk een deel van het hoofdstel dat niet kan bewegen. Alleen de bakstukken die aan het bit/de bitten zit(ten) hebben enige bewegingsvrijheid (en de keelriem, maar dat doet niet terzake), tenzij je een Iberische (of men-) neusriem gebruikt, die nl door de bakstukken waar het bit aan zit gaat. Dat belemmerd de beweging van de bakstukken behoorlijk, helemaal als de neusriem boven de bakstukken breder wordt.

Het heen en weer verhaal gaat alleen op voor de onderkaak en daar het paard geen koe is, valt dat ook wel mee, en kan niet voor een slijtplek in een neusriem ver boven het bit zorgen. Het bakstuk moet daarvoor nl omhoog komen. Hoger dan bij een normaal aangenomen teugel.
Bij kauwen zal de schaar van stang eerder omhoog komen, dus het bakstuk omlaag, omdat daar de bewegingsvrijheid ligt.

Dus je uitleg kan mij niet echt overtuigen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:06

Ja, de neusriem beweegt... als mijn paard iets met zijn kaken doet waar de neusriem omheen zit, dan lijkt het me logisch dat hij daarmee ook de neusriem verplaatst.
Je hele theorie over de koe en het bakstuk wat omhoog moet komen klopt voor geen kant, het pinnetje zit namelijk altijd op die hoogte tegen de neusriem en hoeft helemaal niet omhoog om tegen de neusriem aan te komen. Haal dat ding maar eens uit de kast en bekijk het eens in het echt?