Starbreeze schreef:Zucht, dat bedoel ik nou... HOEZO is dat popiejopie?
Ik vind het alleen maar verstandig!!! en er zijn vast ook wel Z paarden waar je wel iets mee hebt.
Ik snap niet dat er zo tegen "Z" op gekeken wordt.. Dat is nog steeds maar gewoon de basis hoor..
Helaas leren de meeste ruiters rijden op manegepaarden, van die "stokken". Hoe kun je op zo'n paard nu aanvoelen hoe het hoort... Kun je me dat uitleggen? Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld en niet alle manegepaarden zijn stokken, maar een groene ruiter kan niet meteen leren aanvoelen hoe het hoort op een groen paard en het tegelijkertijd nog in één keer correct africhten. Dat bestaat gewoon niet.
met een paard moet je wel een band hebben om em hoog te kunnen rijden, want anders doet ie zen best toch niet voor je, en dan zijn je punten er ook niet naar...je kunt je oefeningen wel goed laten zien, maar de echte power komt er toch echt beter uit als het beest zich 200% voor je inzet

tenminste zo zie ik het...
ik vind een z paard zeker geen popiejopie paard... heb nog nooit een popiejopie-paard gezien volgens mij
maar wat jij over manegepaarden zegt vind ik trouwens niet helemaal kloppen... ik ken diverse maneges waar ook z paarden en zelfs lichte tour paarden tussen staan! beesten schudden zo alles uit hun hoef

maar er staan daar idd ook stokken tussen ja...maar die zijn toch ideaal om de beginselen op te leren? niet elke manege werkt zo, maar ik ben wel van mening dat je op een manege soms dingen netter aanleert... denk maar eens na; diegene met een eigen beestje stappen er misschien wel 7 keer per week op... waarvan 1 of 2 keer les? de rest van de tijd is dus zonder toezicht... hoe weet je dan of het goed gaat? en daarbij komt...niet iedereen heeft het geluk om te leren rijden op een goede prive-pony toch?
en ik vind de discussie best wel leuk... en waarom? iedereen heeft een andere opvatting over ervaring

en daarom zijn er zoveel verschillende opvattingen over groene en leerpaarden