Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:51

_Sammy_ schreef:
ik zou een jong lelijk eendje paard kopen van 2,5 jaar en even laten rusten en dan beginnen met mooi worden en trainen dan heb je iets berijkt vind ik..
hoezo zou je zo popiejoopie doen met een paard die super mooi is en Z kan lopen maar waar jij geen band mee hebt?

Zucht, dat bedoel ik nou... HOEZO is dat popiejopie?
Ik vind het alleen maar verstandig!!! en er zijn vast ook wel Z paarden waar je wel iets mee hebt.

Ik snap niet dat er zo tegen "Z" op gekeken wordt.. Dat is nog steeds maar gewoon de basis hoor..

Helaas leren de meeste ruiters rijden op manegepaarden, van die "stokken". Hoe kun je op zo'n paard nu aanvoelen hoe het hoort... Kun je me dat uitleggen? Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld en niet alle manegepaarden zijn stokken, maar een groene ruiter kan niet meteen leren aanvoelen hoe het hoort op een groen paard en het tegelijkertijd nog in één keer correct africhten. Dat bestaat gewoon niet.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:07

waarom draait het hier zo enorm om het begrip 'Z'?
En er word dus beweert dat als je een voormalig zz paard als lerende ruiter opnieuw naar het z rijdt je niks berijkt hebt en ook geen band hebt opgebouwd? waar gaat het nog over..

Zelf heb ik een bloedpaard die bij menig jury onwijs in de smaak valt, kwa bloed als merrie ver kan komen, en nog eens super loopt en door de klassen heen vliegt..(zonder enige ervaring van mijn kant) En als er wel iets voor dit alles staat.. dan is het toch wel de gewelidige band die ik met m'n paardje heb!! dus zeg aub niet dat als je een PoPieJoopie paard hebt dat je dan geen band met je paard kan hebben.. vind ik echt nergens op slaan.. Boos!

verder vind ik dit nog een onwijs interressant topic Tong uitsteken Vork

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 08:55

Ik denk dat de meeste Z paarden betaalbaarder zijn dan een lichte tour paard. Maar en goed leer paard hoeft in mijn ogen helemaal niet geklasseerd te zijn. Het gaat erom hoe dat paard met een ''groene'' ruiter omgaat. Niet elk paard dult een ''groene'' ruiter op zijn rug.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:44

Ik zou het zelf willen proberen, dus geen automaat. Dan kan ik er zelf nog meer van leren, en ook de dingen leren die ik dan fout doe. En het is meer een uitdaging!

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:45

@ sence: Maar als je moet leren van de dingen die je fout doet op een jong paard, leer je het het jonge paard toch verkeerd aan?

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:46

Ik bedoel het op een manier van als je een fout maakt moet je het zelf ook kunnen inzien, en een paard dat alles al voor je doet dan zou je het minder snel herkennen. Je hebt gelijk dat het jonge paard het dan misschien verkeerd aanleert, maar zover had ik nog niet gedacht. Ik bedoel het meer zo van... snapje? Clown

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:49

ja, maar als je het op een leerpaard fout doet, zal hij zeker niet doen wat je vraagt, hij zal iets heel anders doen als het goed is..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:51

Of stil gaan staan in de afwachting van wanneer je het nou eindelijk eens leert ( dat doet mijn leerpaard Haha! )

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:51

Zoals ik al zei:

. Je hebt gelijk dat het jonge paard het dan misschien verkeerd aanleert, maar zover had ik nog niet gedacht.

Wat moet ik er nog meer op zeggen?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:52

We vallen je niet aan hoor, we zeggen het alleen Tong uitsteken

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:52

Ik voel me ook niet aan gevallen, jij herhaalt alleen wat je zei en ik ook want ik had er al antwoord opgegeven.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:54

nee, ik zei iets heel anders.. Laat maar Tong uitsteken

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:58

Het kwam in ieder geval op hetzelfde neer, dat je op een leerpaard beter geen fout kan maken.

Dat begrijp ik, maar daar ging het me niet om. Meer dat ik gewoon van mijn fouten wil leren, en ik had nog niet zo ver gehad dat je dat beter niet op een leerpaard kan doen, want dat snap ik zelf ook nog wel. Ben dom maar niet achterlijk Nagelbijten / Gniffelen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 14:14

Kaitlin schreef:
waarom draait het hier zo enorm om het begrip 'Z'?
En er word dus beweert dat als je een voormalig zz paard als lerende ruiter opnieuw naar het z rijdt je niks berijkt hebt en ook geen band hebt opgebouwd? waar gaat het nog over..

Was helemaal niet de opzet van dit topic, maar iedereen vind deze discussie wel interessant Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:35

Starbreeze schreef:
Ik vind het alleen maar verstandig!!! en er zijn vast ook wel Z paarden waar je wel iets mee hebt.

Ik snap niet dat er zo tegen "Z" op gekeken wordt.. Dat is nog steeds maar gewoon de basis hoor..

Helaas leren de meeste ruiters rijden op manegepaarden, van die "stokken". Hoe kun je op zo'n paard nu aanvoelen hoe het hoort... Kun je me dat uitleggen? Natuurlijk is dit een extreem voorbeeld en niet alle manegepaarden zijn stokken, maar een groene ruiter kan niet meteen leren aanvoelen hoe het hoort op een groen paard en het tegelijkertijd nog in één keer correct africhten. Dat bestaat gewoon niet.

met een paard moet je wel een band hebben om em hoog te kunnen rijden, want anders doet ie zen best toch niet voor je, en dan zijn je punten er ook niet naar...je kunt je oefeningen wel goed laten zien, maar de echte power komt er toch echt beter uit als het beest zich 200% voor je inzet Haha! tenminste zo zie ik het...
ik vind een z paard zeker geen popiejopie paard... heb nog nooit een popiejopie-paard gezien volgens mij Clown

maar wat jij over manegepaarden zegt vind ik trouwens niet helemaal kloppen... ik ken diverse maneges waar ook z paarden en zelfs lichte tour paarden tussen staan! beesten schudden zo alles uit hun hoef Haha! maar er staan daar idd ook stokken tussen ja...maar die zijn toch ideaal om de beginselen op te leren? niet elke manege werkt zo, maar ik ben wel van mening dat je op een manege soms dingen netter aanleert... denk maar eens na; diegene met een eigen beestje stappen er misschien wel 7 keer per week op... waarvan 1 of 2 keer les? de rest van de tijd is dus zonder toezicht... hoe weet je dan of het goed gaat? en daarbij komt...niet iedereen heeft het geluk om te leren rijden op een goede prive-pony toch?

en ik vind de discussie best wel leuk... en waarom? iedereen heeft een andere opvatting over ervaring Clown en daarom zijn er zoveel verschillende opvattingen over groene en leerpaarden Haha!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:38

ik zit momenteel aan mijn 2e niet-kant en klaar paard... waarvoor ook nog eens 2 niet-kant en klare pony's,
ik vind het veel leuker zo...
ik hoef geen paard waarbij je weet dat JIJ er niets aan gedaan hebt...

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:46

jolienleon schreef:
ik zit momenteel aan mijn 2e niet-kant en klaar paard... waarvoor ook nog eens 2 niet-kant en klare pony's,
ik vind het veel leuker zo...

ookal heb je een paard die eerder hoger niveau gelopen heeft, tuurlijk doe je er zelf veel aan, een combinatie is nóóit uitgeleerd, en je gaat als combi op concour, dus je doet er SAMEN iets aan om verder te komen, ookal heeft je paard al hoger gelopen

edit: ben er nog niet van overtuigd dat 'kant en klare' paarden bestaan Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:47

jolienleon schreef:

dat klinkt ook weer zo triest Ach gut
bij een leerpaard moet je namelijk ook nog erg hard aan de gang om die oefeningen allemaal samen netjes te kunnen doen, maar op een paard zitten waarvan je weet dat alles wat ie kent hij het dankzij jou kent is ook super!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:47

Ik snap zowieso niet waar het sprookje vandaan komt dat als je een paard hebt dat al Z afgericht is, dat je dan niets meer hoeft te doen

Je moet zo'n paard altijd nog zélf rijden,

En als er wordt gezegd dat dat "popiejopie" is, dan zget dat meer over diegene die dat zegt, dan over degene met het Z-paard

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:49

Ik zou zelf mijn paard zelf willen opleiden, maar een "kant en klaar" paard lijkt me ook wel leuk Lachen Daar kan je veel van leren!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:49

ja ik snap jullie helemaal en hebben ook gelijk..

Maar ik ken er een paar en die doen dat wel en die weten dat goed dat ze hiermee veel aandacht krijgen dus poopiejopie gaan doen.. jammergenoeg maken ze hier vaak misbruik van..

Sorry had het verkeerd gezegt/getypt Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:02

_Sammy_ schreef:
ja ik snap jullie helemaal en hebben ook gelijk..

Maar ik ken er een paar en die doen dat wel en die weten dat goed dat ze hiermee veel aandacht krijgen dus poopiejopie gaan doen.. jammergenoeg maken ze hier vaak misbruik van..

Sorry had het verkeerd gezegt/getypt Knipoog

maar dat ligt dan aan de mensen en niet aan de paarden Haha!

Smystique schreef:
Ik snap zowieso niet waar het sprookje vandaan komt dat als je een paard hebt dat al Z afgericht is, dat je dan niets meer hoeft te doen

niets is wel heel erg weinig Haha! maar als je een z-paard eenmaal heb ontdekt kun je er super veel aan hebben...meer als aan een jong paard, want daar zijn sneller fouten mee gemaakt naar mijn idee...

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:07

Citaat:

ja en er zijn ook vast mensen op een Fjord die popie jopie doen, of op een shetlander, op een manegepaard, op een hobbelpaard, zonder paard, etc.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:10

Rianneke schreef:
Starbreeze schreef:

met een paard moet je wel een band hebben om em hoog te kunnen rijden, want anders doet ie zen best toch niet voor je, en dan zijn je punten er ook niet naar...je kunt je oefeningen wel goed laten zien, maar de echte power komt er toch echt beter uit als het beest zich 200% voor je inzet Haha! tenminste zo zie ik het...
ik vind een z paard zeker geen popiejopie paard... heb nog nooit een popiejopie-paard gezien volgens mij Clown

maar wat jij over manegepaarden zegt vind ik trouwens niet helemaal kloppen... ik ken diverse maneges waar ook z paarden en zelfs lichte tour paarden tussen staan! beesten schudden zo alles uit hun hoef Haha! maar er staan daar idd ook stokken tussen ja...maar die zijn toch ideaal om de beginselen op te leren? niet elke manege werkt zo, maar ik ben wel van mening dat je op een manege soms dingen netter aanleert... denk maar eens na; diegene met een eigen beestje stappen er misschien wel 7 keer per week op... waarvan 1 of 2 keer les? de rest van de tijd is dus zonder toezicht... hoe weet je dan of het goed gaat? en daarbij komt...niet iedereen heeft het geluk om te leren rijden op een goede prive-pony toch?

en ik vind de discussie best wel leuk... en waarom? iedereen heeft een andere opvatting over ervaring Clown en daarom zijn er zoveel verschillende opvattingen over groene en leerpaarden Haha!

Ten eerste zei ik dat niet alle manegepaarden stokken zijn Knipoog Mijn zus rijdt momenteel op een ex Z paard op de manege en ze heeft nog nooit zo fijn gereden. Maar zet je haar op zo'n stok (lees: paard dat zich vasthoudt in de rug en nog niet mee wil geven al had je het graag, 0 reactie op beenhulpen en lengtebuiging ho maar..) dan leert ze niks! Daar leert niemand echt op paardrijden, ja gefrustreerd rondjes rijden omdat alles wat ze doen geen zak effect heeft, dus hoe weet ze nou dat wat ze doet goed is, of juist fout? Het paard geeft immers steeds dezelfde reactie. Met een ervaren paard merk je meteen wat er goed of fout gaat.. Let wel, zet je een ERVAREN ruiter op zon stok, dan komt er ws wel wat meer uit, maar daar heb je het dus, die hoeft niet meer van een manegepaard te leren.

Je hoeft geen band met een paard te hebben om er wat uitte halen, dat is een kwestie van kunnen rijden. Met mijn Zware Tour leerpaard had ik ook geen band, hij werd toch vroeg of laat weer verkocht. maar die deed alles voor me hoor Knipoog

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:13

ja idd
ik reed op een Zz leerpaard en nog iemand 2 keer per week die ander zei voor de grap tegen iemand van stal kom ik betaal mee aan stalling en dan is hij ook van mij..
nou dat werden dus grootste plannen en ze gingen naar een stal van 330 euro p. maand was niks erg mee maar ze gingen weer van stal verhuizen omdat ZEI dat wou naar een vriendin die prive had en opeens staakte ze het af..
ze was op die vorge pensioenstalling zoo bekend geworden dus ze wou daar blijven..
Ze heeft nu een paard gekregen (en zegt het tegen niemand want hij koste nog heeel veel Knipoog ) en hij heeft wat aan zijn benen (weet ook niemand) maar loopt wel ZZ en daarmee loopt zij nou poopie joopie te doen daar irriteer ik me gek aan gewoon zij verdient het niet om zo met dat beest om te gaan..
snap ie?
en ja mijn keus licht gewoon bij een jong paardje..