Rij jij met stemhulpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

POKERFACE

Re: Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:58

ik rij ook altijd met stemhulpen.
ik praat idd veel tijdens het rijden.. Tong uitsteken
maar ook klik ik veel met mijn tong.
ik was ooit een keer op ponykamp en daar was het verboden om te klikken met je tong! Scheve mond
dan is het echt moeilijk om het niet te doen!
Clown

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:47

JUSTxMIESS schreef:
ik rij ook altijd met stemhulpen.
ik praat idd veel tijdens het rijden.. Tong uitsteken
maar ook klik ik veel met mijn tong.
ik was ooit een keer op ponykamp en daar was het verboden om te klikken met je tong! Scheve mond
dan is het echt moeilijk om het niet te doen!
Clown

jah ik praat ook veel tegen mijn paard maar niet om iets te zeggen wat die moet doen... maarjah

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:49

Bijv. als mijn paard ergens niet langs durft, dan probeer ik hem altijd gerust te stellen met mijn stem zo van kom maar er is niks etc. vind het altijd echt wel een positief effect hebben!

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:51

nu ik er zo over na denk gebruik ik ook stemhulpen..
Als het paars schrikt, of schrikkerig is praat ik met een zachte stem, meestal zoiets als, nee joh, der is toch helemaal niks waar ben ej toch bang voor.
Als hij braaf is, wat doe je dat goed he, jaaa, braaf, goedzo.
als hij kloot: Meestal sissend zijn naam of KAPPEN stoppen, EN NU HOU JE OP. ook vaak gebruikt:P

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:54

rijaltidj met stemhulpenmn poy in het bos sowieso heb dan bijna nooit de teugels vast. mn paard wel die reageert heel sterk op mn stem dus als ik boos ben enz laat ik da took op die manier merken maar ook alshij het braafdoet.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:54

ik rij ook heel veel met stemhulpen! op de manege hebben we weleens van die grapjurken ertussen zitten bij de paarden die opeens wat anders willen, dan is het zo 'neeeeeeeee meneer/mevrouw, dat gaat dus niet door he!' offehmm.. 'HEE MAFKEES, doe normaal' Haha! en tegen mn verzorgpony ook heeeeel veel praten, doet ze het goed op Lachen

en idd wat Scotty_ zegt Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:12

Goofy44 schreef:
Topruiters gebruiken ook bij een proef vaak stemhulpen. De een verbergt dat beter dan de ander, de een kan zich meer permitteren dan de ander, feit is dat het niet hoort tijdens een proef. Er zijn er zelfs die er prat op gaan dat ze stemhulpen gebruiken. Het is een verkeerd voorbeeld. Dat stemhulpen tijdens een proef niet gebruikt mogen worden, is niet voor niets bepaald. Als het toegelaten wordt, is dat een verkeerd signaal voor correct dressuur rijden, tenzij we willen dat de inflatie nog verder toeslaat.

Ik denk dat de inflatie op alle niveau's al reeds zo ver is toegeslagen dat we er niet meer vanaf zullen komen, los van de de discussie over stemhulpen. Of ik nu als schrijfster bij de L2 zit of op een groot internationaal concours kijk, er rijden op alle niveau's mensen mee die er (nog) niet horen te rijden. Er zal meer aandacht moeten komen voor de basis en het gericht en correct paarden opleiden om ze in het totaal beter te maken en niet om ze op zondag met alle trucjes en kunstjes door een proef heen te rammelen om de eigenaar blij te maken, voor het eigen ego, voor de lesgeefcenten of de handelscenten.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:50

Met jonge pony's altijd erg veel.

Maar inderdaad met dingen als ie echt braaf is, natuurlijk!
Maar ook als iets niet begrepen word even met een iets hardere stemhulp optreden..

Paard merkt het écht wel Ja

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:52

Ik praat wel tegen mijn jonge Friesje.
( eigenlijk als ik erover na denk bij alle paarden wie ik rijd wel, maar bij jonge paarden wel meer)
Maar komt ook omdat ze gewend is dingen op haar stem te doen, omdat ze een tijdje ook voor de wagen heeft gelopen.

Ik praat zodat ze me net horen en dat het niet door de hele bak galmt Knipoog

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:03

heej
ik vint met stem rijden ook gewo0n fijner
en mijn rijpaardje daar bij moet het wel !

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:06

Ik klets aan een stuk door met mn paard. Meestal over het rijden. Ik gebruik liever geen stemhulpen ipv been. Tijdens longeren gebruik ik natuurlijk wel mn stem en hij luistert er dan ook erg goed naar. Lijkt me voor een paard ook veel leuker.

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:07

oke als je veel tegen je paardje praat gaat hij je nog meer vertrouwen
dat is natuurlijk ook fijn !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:32

Ik ben daar over het algemeen tegen, want in de proef mag je ook niet praten, en ben jij dus nergens meer met je stemhulpen...

Nu hij uit een blessure tijd komt, doe ik wel veel met mijn stemhulp om hem rustig en kalm te houden, omdat hij nu bij het minste geringste weg springt, bokt of raar doet.. en ik hem met mijn stem rustiger krijgt, maar met trainingen beloon ik hem niet vaak met mijn stem, alleen wanneer hij een nieuwe oefeningen goed uitvoerd.

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:35

ja maar als je pony nou niet tegen benen kan ?!!
en wie zegt dat ik proefen rijdt ! misgien doe ik wel springen hea !

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:54

Ik praat ook gewoon in de proef hoor,
niemand die me daar ooit iets van heeft gezegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:55

Dunckylover schreef:

Niet tegen benen Clown Afkappen die handel dan, en niet berijden.. Clown

Praten in de proef is ten strengste verboden.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:15

Een paard die niet tegen benen kan? Hoe kun je hem dan in hemelsnaam inrijden. Ik heb wel een paard gereden die schoot direct weg als ik mn been eraan deed, maar daar heb ik bewust mn been aangelegd en hem continue bezig gehouden. Op een gegeven moment gaf die zich over en was het klaar... Maar goed daar ging het topic niet over.
Ik praat wel eens tegen mn paard in de proef als hij bang wordt, ik vind het maar een domme regel dat je niet mag praten.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:25

ShannaY schreef:
Dunckylover schreef:

Niet tegen benen Clown Afkappen die handel dan, en niet berijden.. Clown

Praten in de proef is ten strengste verboden.

Kan wel zijn, maar heb er nog nooit commentaar van de jury's overgehad, of een opmerking.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:31

Ik ben ook instructrice (western) en leer mijn leerlingen van het begin af aan met stem 'commando's' te rijden. Zelf gebruik ik ook fanatiek de stemhulpen. Merk ook dat dit meer effect heeft dan alleen been/zit/teugel hulpen.
Ik gebruik dus oa.: whoa voor stop, back-up voor achterwaarts, walk voor stappen, klikken met mijn tong voor voorwaarts (in stap draf en galop), kiss geluiden voor het aanspringen in galop en easy voor langzamer.

Ik weet dat in bepaalde onderdelen op wedstrijden praten niet mag maar als je het in combinatie met andere hulpen gebruikt moet het rijden zonder stemhulpen ook geen probleem zijn. Je kunt zelfs je stemhulpen gebruiken als je het in nood even nodig hebt om het paard even extra duidelijk te maken wat je wilt en je daardoor aftrek van punten kunt voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Splash op 13-03-07 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:31

Oeps, dubbel!

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:39

hallo ShannaY ik maak egt self wel uit hoe ik rijdt ho0r
je hoeft je niet met mijn zaken te bemoeien en als een pony niet tegen benen kan stop je maar met rijden goede oplossing :S
eb ik rijdt niet eens proefen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:52

Dunckylover schreef:
hallo ShannaY ik maak egt self wel uit hoe ik rijdt ho0r
je hoeft je niet met mijn zaken te bemoeien en als een pony niet tegen benen kan stop je maar met rijden goede oplossing :S
eb ik rijdt niet eens proefen

Wat een felle reactie, waarom is dit nodig?

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:54

omdat ik het gevoel hep dat je me afkat

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:55

Ik rijdt ook veel met stemhulpen, niet alleen omdat ik het met longeren met en zonder lijn veel doe en hij echt op stem de meest handige dingen kan doen.
Het heeft erg veel invloed op de situatie zelf, je krijgt daardoor een betere vertrouwensband met je paard.
Ik denk dat als ik nu mijn stem zou weglaten mijn pony echt heel erg onzeker wordt en niet zo goed meer zou begrijpen wat er gebeurd, zoveel praat ik met hem

Citaat:
Wat een felle reactie, waarom is dit nodig

Heb hem ff getemd voor de zekerheid Knipoog beetje onnodige reactie als je het mij vraagt

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:57

kijk dat bedoel ik iedereen doet vanjaah dat mag niet enso en al dat gedoe ! maar als je pony daar nou niet tegen kan ?! dan kan het tog niet anders ! net of ik alles moet doen zoals jullie willen ( en dit is geen felle reactie maar een uitleg van mij )