Marije1984 schreef:Wat is er tegenwoordig mis met gewoon lekker paardrijden? Lekker voor jezelf?
Absoluut helemaal niets...
Marije1984 schreef:Waarom moet je je rijden bewijzen middels de sport?
Je MOET helemaal niets, alleen sommige (waaronder ik) vinden het leuk om hun vorderingen te toetsen in competitieverband op wedstrijden. Ik vind het leuk om prijzen te winnen, ik vind het leuk om mij te meten met anderen en ik ben trots als we goed gepresteerd hebben. En daar is ook niets mis mee.
Marije1984 schreef:Waarom moet je zo hoog mogelijk in sport rijden om ''ervaring'' te hebben?
Je moet niet hoog rijden om ervaring te hebben, alleen is het wel vaak zo (niet altijd) dat degene die hoog rijden ervaring hebben.
Marije1984 schreef:Waarom wordt ik met de nek aangekeken omdat ik een lekkere all rounder heb die perfect bij mij past, maar niet de sterren van de hemel sjouwt?
Waarom wordt ik niet serieus genomen omdat ik niet voor de wedstrijden ga en lekker voor mijn plezier rijd?
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik denk dat dat meer jouw eigen onzekerheid is dat je dat zo voelt. Door wie wil je dan zo graag serieus genomen worden? Als jij lekker bezig bent op jouw manier en je hebt daar plezier in, wat kan jou het dan schelen wat anderen van je vinden?
Als ik twee mensen zie rijden en de een heeft een paard dat onwijs goed beweegt en prachtig wordt gereden en de ander rijdt correct maar heeft geen opvallend paard. Dan valt mijn oog in eerste instantie toch meer op de eerste omdat ik dat mooier vind om naar te kijken, omdat die meer opvalt. En niet omdat ik die ruiter met dat eenvoudigere paard niet respecteer of serieus neem. Dat is niet 'met de nek aankijken'. Een spectaculair paard valt gewoon meer op.
Marije1984 schreef:Waarom moet iedereen toch die topprestaties halen?
Dat MOET niemand, alleen dromen veel mensen er wel van. Ik zou ook graag topprestaties willen halen (op een gezonde eerlijke manier). Is er daarom dan iets mis met mij? Mag ik dat niet proberen? Mag ik daar niet fanatiek in zijn? En is het dan niet logisch dat je dan in eerste instantie mensen opzoekt die gelijkgestemd zijn? Dat is niet omdat je mensen met andere ambities niet respecteert, je hebt op een bepaald punt gewoon alleen andere interesses.
Marije1984 schreef:Op de een of andere manier hoor je er niet bij als je je niet hebt bewezen in de (basis) sport? Dat is zo jammer! Ik ben geen ster ruiter, maar soms denk ik toch echt meer verstand te hebben dan diegene die zich blindstaren op de prestatie die wordt neergezet op concours. Voor mij is dat niet belangrijk, maar dat maakt toch geen mindere ruiter? Jawel wordt er dan gezegd, want je hebt nog nooit Z gereden? Sinds wanneer is de prestatie op de wedstrijd een graadmeter voor ervaring en hoe goed je bent?
Nogmaals: als wedstrijdsport niet jouw ding is, wil je er dan wel zo graag bijhoren? Waarom is dat voor jou een probleem? Jij wil toch niet presteren op wedstrijden? Waarom wil je dan opgenomen worden tussen mensen die dat wel willen en die prestaties wel willen halen?
Op prestaties op concoursen hoef je je ook niet blind te staren ALLEEN geven ze wel een betrouwbaardere indicatie van iemands kunnen dan wat iemand zelf over zijn eigen kunnen zegt. Wedstrijdresultaten en behaalde klasseringen geven gewoon een aantoonbare indicatie van iemands kunnen. Resultaten thuis in de bak behaald zijn veel moeilijker te staven. Dat wil niet zeggen dat die resultaten er dan niet zijn. Je moet dan alleen afgaan op wat diegene zelf zegt over zijn kunnen en het is toch wel algemeen bekend dat veel ruiters geen realistisch beeld hebben van hun kunnen.
Thuis in de bak is natuurlijk iedereen ANKY. Bovendien vind ik het van de mensen die zich op een wedstrijd aan het soms ongenadige oordeel van de jury wagen vaak best dapper. Als je naar een wedstrijd gaat weet je dat de soms ongenadige kritiek kunt krijgen. Een goede wedstrijdruiter neemt die kritiek serieus en probeert daar wat mee te doen. Thuis in de bak zul je die kritiek doorgaans niet zo snel ontvangen. Daarom vind ik thuis in de bak blijven rijden veel 'veiliger'. Vrienden, kennisen en omstanders zullen kritiek vaak voor zich houden omdat ze je misschien niet willen kwetsen, geen discussie aan willen gaan of niet deskundig genoeg zijn.
Marije1984 schreef:Is er geen tussenweg tussen een recreant en een wedstrijd ruiter.
Dat is aan de ruiter zelf of die tussenweg er is. Het is aan de ruiter welke doelen hij stelt, welke ambities hij heeft. Dat is niet aan omstanders om dat te bepalen. Het is eerder een teken van onzekerheid dat je je door omstanders in een hokje laat plaatsen.
Marije1984 schreef:Omdat er mensen met geld zijn die een duur en goed paard kopen en zich zo een baan bluffen naar de ''top''.
Een goed en duur paard kopen is geen garantie voor succes, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Maar als je het geld ervoor hebt; wat is er dan mis met een goed duur paard kopen? Niet iedereen heeft de kwaliteiten in huis om zelf een jong paard op te leiden. En als die mensen op die manier plezier beleven aan de sport, waarom niet dan? Bovendien is alles niet altijd wat het lijkt. Hier op bokt gaat iedereen altijd uit van extremen. Of je bent een klungel met veel geld die presteerd op basis van afstamming en het prijskaartje van het paard, of je bent de populaire underdog; degene die rijdt met een eenvoudig goedkoop paard, die altijd wordt benadeeld door de jury en die door iedereen met de nek wordt aangekeken.
Heb je er ooit bij nagedacht dat iets er duur uit kan zien, maar misschien helemaal niet zoveel gekost heeft? (bijvoorbeeld iemand die het paard zelf gefokt heeft of gewoon goed kan onderhandelen?) En dat er ruiters zijn met veel geld die ook nog eens goed kunnen rijden? En dat er ook ruiters zijn die niet veel geld hebben en ook nog eens voor geen meter kunnen rijden?
Ik vind het eerder zo oppervlakkig van mensen om iemand direct op uiterlijke kenmerken te beoordelen. Iemand heeft een goed paard en presteert goed, dus zal diegene wel bulken van het geld en niet goed kunnen rijden en presteren op basis van de afstamming en het prijskaartje van het paard. Ik wordt namelijk ook vaak in dat hokje geperst en ik kan je vertellen dat ik nog nooit een duur paard heb gekocht en dat ik al mijn paarden zelf opleid. Ook bulk ik en mijn familie niet van het geld. Dat mijn paarden er 'duur' uitzien en goed presteren is omdat ik ze zo gereden heb, niet omdat ik er veel voor betaald heb. Mijn 'dure' spullen heb ik ook door de jaren heen bij elkaar moeten sparen. Dus niet alles is wat het lijkt. En met mij zijn er nog velen die op die manier met paarden bezig zijn. Knoop gewoon eens een praatje met zo iemand aan en wellicht zal je vaak achteraf je vooroordeel moeten bijstellen. Jij wil niet als recreant bestempeld worden omdat je geen wedstrijden rijdt? Veroordeel mensen die in jouw ogen een duur paard hebben en wedstrijden rijden dan ook niet meteen. Als jij gerespecteerd en serieus genomen wil worden, moet jij een ander en zijn manier ook respecteren en serieus nemen. Ieder zijn ding.
Marije1984 schreef:Tegenwoordig moet alles snel en het liefst nu gebeuren. Waar is het genieten met je paard gebeleven. Het uitgroeien tot een combinatie?
Dat valt wel mee. Het hoeft allemaal niet snel en niet nu. Het is alleen vaak wel zo dat wat goed is snel komt. Een handige ruiter heeft een jong paard zo klaar en kan zonder het paard te overbelasten makkelijk met 4 jaar L, 5 jaar M en 6 jaar Z rijden. Bovendien bieden de betere paarden dat ook al als vanzelf aan. Het zijn vaak de wanna-be's en de kneuers die zichzelf dat opleggen. Maar die komen er ook meestal niet snel. Mijn ene paard liep met 6 jaar ook al Z. Ik heb ervan genoten en ik vorm zeker een combinatie met mijn paard. Ik ging/ga niet iedere week op wedstrijd, maar als je regelmatig met meerdere winstpunten thuiskomt dan gaat het hard. Met meerdere winstpunten thuiskomen is genieten, net als regelmatig lekker naar het strand. Het een sluit het ander niet uit hoor. Het een versterkt juist het ander. Doordat ik mijn paard veel afwisseling heb geboden, gedoseerd heb getraind en hem geef wat hij nodig heeft zit hij lekker in zijn vel. En een paard dat lekker in zijn vel zit, presteerd goed. Simpel.
hns schreef:Ik heb genoeg gezien die in de Z reden en echt niets anders wistten van hun paarden dan alleen maar het paardrijden zelf.
Dergelijke opmerkingen als deze vind ik altijd vreselijke dooddoeners. Ik zie ook wel eens combinaties in de Z waar ik mijn vraagtekens bij zet. Maar ik zie NOG MEER ruiters in de B,L en M waar ik zeer grote vraagtekens bij heb. Hoe hoger het niveau, hoe dunner de spoeling van slechte ruiters. Ik zie ook wel eens mensen over het strand of thuis in de bak hobbelen waar ik mij het e.e.a. bij afvraag. Dus wat wil je zeggen met zo'n opmerking? Overal en in elke discipline zie je betere en mindere ruiters. So what? Concentreer je lekker op je eigen paard en je eigen kunnen ipv dat van anderen.