Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:24

daniella74 schreef:
Ik beschuldig niemand persoonlijk, ik geef alleen een aantal oorzaken aan die ik regelmatig tegen kom in de ruim 20 jaar dat ik nu tussen de paarden zit. Verder zullen wij het hier nooit over eens worden.

Het is maar wat je uitgangspunt is en hoe je in het leven staat. De een gaat ervan uit dat alles je overkomt en dat je je leven niet zelf in de hand hebt en de ander gaat ervan uit dat je je leven zelf in de hand hebt, dat je verantwoordelijk bent voor je eigen keuzes en dat dingen je kunnen overkomen, maar dat het altijd je eigen keuze is hoe je ermee omgaat.

Kennelijk gaan jij en Goofy uit van het eerste en ik van het tweede.

daniella74 schreef:
Ik houd het net als Goofy maar op je jeugdige onschuld.

Lips are sealed Haha! Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:35

Nogmaals jeugdige onschuld.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:48

Per paard is het verschillend.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat het ook met het vertrouwen te maken heeft die het paard aan de ruiter geeft.
Schrikken mag maar als die zich dan zo gaat opfokken en daarbij ervandoor gaat tja dan heb je een probleem en kun je weer van voren beginnen.
Goed als een paard eenmaal schrikt en rent, rent die ook ondanks de grote vertrouwensband.
Het is en blijft een paard en mens blijft tenslotte ook nog maar een mens.
Een mensenleven is te kort om het wezen paard volledig te begrijpen nog van binneste buiten te kennen.
Maar zoals ik al zei ieder paard is anders.
De een leeft zich uit de ander laat zich zien door overal op attent te zijn (en zelfs te schrikken van een klein papiertje).
Als het paard maar bij je blijft en er niet vandoor gaat want schrikken mag, flippen wederom... Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:25

daniella74 schreef:

Volgens mij schelen jullie maar 4 jaar..... dacht is zo aan je naam te zien....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:41

russel schreef:
Volgens mij schelen jullie maar 4 jaar..... dacht is zo aan je naam te zien....

Ach, ze moet toch wat verzinnen? Als je inhoudelijk geen argumenten meer kunt aandragen, gooi je het maar op leeftijd of andere persoonlijke zaken.

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:48

Weet je wat ik nou zo stom vind
In dit topic praat je met mensen over je mening en je uit dit. Dat betekend nog wel dat je elkaars mening moet respecteren. Ja mag best iemand proberen te overtuigen, maar wat mij opvalt is dat jullie elkaar persoonlijk gaan aanvallen met jeugdige onschuld en dergelijke, dit brengt niets bij aan de discussie of sportpaarden bij wijze van spreken al schrikken van een papiertje in de bak...
Knipoog

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:51

daniella74 schreef:
Citaat:

Ik heb de hele discussie tot nu toe met veel plezier gevolgd, maar deze uitspraak vind ik ontzettend kinderachtig en denigrerend bovendien. Als iemand een andere mening heeft kan je daar inhoudelijk op ingaan zonder persoonlijk te worden.

Gooi het op mijn jeugdige onschuld, maar ik moest het even kwijt. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:10

Ik vond het ook erg leuk. Ik respecteer haar mening maar zij niet de mijne blijkbaar en we schelen idd 4jaar. Zoals zij oordeelt over mijn kijk op het leven schoot mij even verkeerd. Dingen overkomen je, je hebt niet altijd alles in de hand en ik kan je verzekeren dat mijn leven niet alleen maar voorspoedig is gegaan. Die laatste reactie van mij was erg kinderachtig maar bovenstaande quote werd voor mij erg persoonlijk gezien wat ik allemaal de laatste ajren te verwerken heb gekregen.

Laten we het nu gewoon maar weer over schrikkende paarden hebben.

LoSiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:30

Mooi voorbeeld: kennissen van mij rijden ook topsport. Rond de jaarwisseling. Hun vroegen of we nog iets speciaals gaven aan de paarden. Iets speciaals? Ja sedelin omdat ze anders door het plafond heen komen. Kijk en dat krijg je met die sportpaarden, ze zijn niets meer gewoon..kom op zeg hun staan dik in de polder net als mij. Ik bedoel zo maak je die paarden wel teer

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:53

Goofy44 schreef:
Probeer nou eerst eens iets te lezen, het dan te begrijpen en er dan op te reageren. Z2 is voor mij groep 8. Daarna begin je pas met het echte werk.

En toch lieve goofy vind ik dat een beetje een foute en degenererende opmerking.
Ieder niveau is er een en iedere klasse is sport. En alles wat gehaald wordt is toch perfect. We zijn niet allemaal in de mogelijkheid om het echter werk in jouw ogen te gaan doen.
Dat maakt ons er zeker niet minder om.
Minder hoog van te toren blazen en eren en respecteren sieren de mens veel meer.

Het zijn de dan in jouw ogen zogenaamde basisscholers waarop de sport draaid hoor. Die de wedstrijden bezoeken, die de veel te duren paarden in alle onwetendheid kopen, die de veel te dure merkkleding van hun idool kopen en dergelijke.
Die ervoor zorgen dat de topsporters gesponsord worden.
Nee de basis die maakt het mogelijk dat de top kan blijven draaien.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:57

LoSiem schreef:
Mooi voorbeeld: kennissen van mij rijden ook topsport. Rond de jaarwisseling. Hun vroegen of we nog iets speciaals gaven aan de paarden. Iets speciaals? Ja sedelin omdat ze anders door het plafond heen komen. Kijk en dat krijg je met die sportpaarden, ze zijn niets meer gewoon..kom op zeg hun staan dik in de polder net als mij. Ik bedoel zo maak je die paarden wel teer

Dat is 1 voorbeeld.
Daarmee kun je niet zeggen dat dat voor alle topsporters geld.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:58

Grappig, jij zegt het ook. Ben benieuwd of jij nu ook aangevallen wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:31

ach mijn grote meneer is voor de duvel zijn ouwe moer niet bang, gaat rustig op zijn gemakkie de vulliswagen bekijken en besnuffelen terwijl het ding aan het kiepen is. Groot verkeer is met buitenritten ook geen probleem, geeft hij allemaal niks om.

Maarrrr dat musje he, dat musje... die is levensgevaarlijk Lachen

Ik heb twee weken terug zo gelachen, toen was er bij ons op stal verkleed Kur rijden.... Hij staat los in de binnenbaan..... sta ik te praten met een als konijn verkleed mens. Hij zag het ineens uit zijn ooghoek, sprong een meter de lucht in om compleet verstijfd, snuivend met grote ogen naar dat vreselijke dier te kijken Lachen

Toen zijn we maar de baan ingegaan... Ik heb hem gehaald en toen zijn we samen gaan kijken wat een eng dier dat nou was, viel achteraf wel mee Lachen vond hij

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:40

danielle74 schreef:
Citaat:
Ik vond het ook erg leuk. Ik respecteer haar mening maar zij niet de mijne blijkbaar en we schelen idd 4jaar. Zoals zij oordeelt over mijn kijk op het leven schoot mij even verkeerd. Dingen overkomen je, je hebt niet altijd alles in de hand en ik kan je verzekeren dat mijn leven niet alleen maar voorspoedig is gegaan. Die laatste reactie van mij was erg kinderachtig maar bovenstaande quote werd voor mij erg persoonlijk gezien wat ik allemaal de laatste ajren te verwerken heb gekregen.

Laten we het nu gewoon maar weer over schrikkende paarden hebben.

Ok, dat stelt je reactie weer in een ander licht.

Nu weer over schrikkende paarden. Haha!

LoSiem schreef:

Citaat:

Ik vind dit voorbeeld toch weer heel wat anders dan schrikken van een papiertje in de rijbaan. Een explosie van licht en geluid lijkt me wel een redelijk legitieme reden om te schrikken. De stal waar ik sta ligt midden in een woonwijk. De meeste paarden, ook de sportpaarden zijn heel rustig met de jaarwisseling. We hebben er echter eentje staan (een recreatiepaard notabene) die compleet uit zijn dak gaat. Om te voorkomen dat hij zichzelf verwondt heeft hij altijd sedalin gehad. Dit jaar was eigenlijk het eerste jaar dat het niet meer nodig was. Een flinke plak kuil was nu voldoende "verdoving". Waarschijnlijk is hij in de loop der jaren rustiger geworden omdat de andere paarden zo kalm blijven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:33

daniella74 schreef:

Ho ho, ik heb nooit gesteld dat je leven met een ander uitgangspunt alleen maar voorspoedig verloopt. Bij beide uitgangspunten heb ik gesteld dat dingen je kunnen overkomen, maar dat de ene dat ziet als 'het lot' en de ander zal het heft in eigen handen neemt door te kiezen hoe hij ermee om zal gaan.

Dat was geen persoonlijke aanval, hiermee probeerde ik slechts ons verschil in mening te verklaren.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:47

Jasmijn, het is een beetje vervelend uitgelopen dat is niet de bedoeling mijn excuses hiervoor ook naar de anderen.

Laten we ons meningsverschil verder rusten (is ook beter voor de sfeer op een buitengewoon interessant topic) en vrolijk verder gaan waar we gebleven waren voor we de degens gingen kruizen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:02

Ik heb de discussie niet gelezen, maar hier mijn reactie op de TS.

Ik heb vandaag weer schrik training met het groene landbouw zeil gedaan met mijn paard. Hij geeft er steeds minder om. We wandelen rustig door de bak terwijl ik het zeil vasthoud en het zelfs de lucht in gooi.

maaarrrrrrr... hij kan ook vreselijk over de rooie gaan van een onverwacht papiertje... het is dan zo geconsentreerd bezig, dat hij daar ineens van schrikt. Het is dus een paard met uitersten...

En ik heb niet eens een top-sportpaard voor zover ik weet... Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:14

daniella74 schreef:
Jasmijn, het is een beetje vervelend uitgelopen dat is niet de bedoeling mijn excuses hiervoor ook naar de anderen.

Oke Haha! Haha! Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:19

fransje23 schreef:
Marije1984 schreef:
Mijn vorige merrie ook. Dat is een driekwart jaar goed gegaan totdat ze haar veulen kreeg en na een half jaar weer aan gang moest. Het klikte totaal niet meer. Paard in protest stilstaan en niet voorwaarts willen. Hard achterwaarts. Na een half jaar had ik het gehad. Ik had geen vertrouwen meer in het paard. Ik heb heel dapper het staken eruit gereden en heb het paard van de hand gedaan. Inschattings fout volgens jou!

Dit klinkt meer als een paard dat een lichamelijk probleem had dan dat het aan het karakter of "de Klik" ligt.

Nee ze is voor de verkoop gekeurd en was helemaal goed, maar door de dracht misschien net een andere hormoon huishouding. Denken wij...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:43

Wat is er tegenwoordig mis met gewoon lekker paardrijden? Lekker voor jezelf?
Goed willen rijden wat binnen jouw mogelijkheid is?
Wat is er mis met lekker dressuur rijden en ook willen springen? Wat is er mis om van je paard te genieten?
Wat is er mis om je paard te hebben als hobby?

Waarom moet je je rijden bewijzen middels de sport?
Waarom moet je zo hoog mogelijk in sport rijden om ''ervaring'' te hebben?
Waarom wordt er zoveel in hokjes gedacht?
Waarom wordt ik met de nek aangekeken omdat ik een lekkere all rounder heb die perfect bij mij past, maar niet de sterren van de hemel sjouwt?
Waarom wordt ik niet serieus genomen omdat ik niet voor de wedstrijden ga en lekker voor mijn plezier rijd?
Wat is daar in vredesnaam mis mee?
Waarom moet iedereen toch die topprestaties halen?

Op de een of andere manier hoor je er niet bij als je je niet hebt bewezen in de (basis) sport? Dat is zo jammer! Ik ben geen ster ruiter, maar soms denk ik toch echt meer verstand te hebben dan diegene die zich blindstaren op de prestatie die wordt neergezet op concours. Voor mij is dat niet belangrijk, maar dat maakt toch geen mindere ruiter? Jawel wordt er dan gezegd, want je hebt nog nooit Z gereden? Sinds wanneer is de prestatie op de wedstrijd een graadmeter voor ervaring en hoe goed je bent?

Heel simpel. Omdat er mensen met geld zijn die een duur en goed paard kopen en zich zo een baan bluffen naar de ''top''. Die mensen kijken je met de nek aan. Totdat ze op hun bek gaan en jij hun paardje op stal hebt omdat hij ut niet meer doet. Goed voorbeeld doet volgen helaas.

Is er geen tussenweg tussen een recreant en een wedstrijd ruiter. Ik ben geen van beide iig. Dat zal met paarden net zo zijn. Je hebt mensen en paarden in verschillende kleuren en maten.
Het ene paard zal zich door geen leger de kop hol laten maken en de ander schiet al in de stres als je er naar wijst. Natuurlijk kan je dat wel wat trainen, maar karakter en de maatschappij maken een groot verschil. Tegenwoordig moet alles snel en het liefst nu gebeuren. Waar is het genieten met je paard gebeleven. Het uitgroeien tot een combinatie?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:55

Marije1984 schreef:
Goed willen rijden wat binnen jouw mogelijkheid is?
Wat is er mis met lekker dressuur rijden en ook willen springen? Wat is er mis om van je paard te genieten?
Wat is er mis om je paard te hebben als hobby?

Waarom wordt er zoveel in hokjes gedacht?
Waarom wordt ik met de nek aangekeken omdat ik een lekkere all rounder heb die perfect bij mij past, maar niet de sterren van de hemel sjouwt?
Waarom wordt ik niet serieus genomen omdat ik niet voor de wedstrijden ga en lekker voor mijn plezier rijd?
Wat is daar in vredesnaam mis mee?

Op de een of andere manier hoor je er niet bij als je je niet hebt bewezen in de (basis) sport? Dat is zo jammer! Ik ben geen ster ruiter, maar soms denk ik toch echt meer verstand te hebben dan diegene die zich blindstaren op de prestatie die wordt neergezet op concours. Voor mij is dat niet belangrijk, maar dat maakt toch geen mindere ruiter? Jawel wordt er dan gezegd, want je hebt nog nooit Z gereden? Sinds wanneer is de prestatie op de wedstrijd een graadmeter voor ervaring en hoe goed je bent?

Heel simpel. Omdat er mensen met geld zijn die een duur en goed paard kopen en zich zo een baan bluffen naar de ''top''. Die mensen kijken je met de nek aan. Totdat ze op hun bek gaan en jij hun paardje op stal hebt omdat hij ut niet meer doet. Goed voorbeeld doet volgen helaas.

Is er geen tussenweg tussen een recreant en een wedstrijd ruiter. Ik ben geen van beide iig. Dat zal met paarden net zo zijn. Je hebt mensen en paarden in verschillende kleuren en maten.
Het ene paard zal zich door geen leger de kop hol laten maken en de ander schiet al in de stres als je er naar wijst. Natuurlijk kan je dat wel wat trainen, maar karakter en de maatschappij maken een groot verschil. Tegenwoordig moet alles snel en het liefst nu gebeuren. Waar is het genieten met je paard gebeleven. Het uitgroeien tot een combinatie?

Je moest eens weten.
Vele weten nog niet eens hoe je een paard correct aan de hand leidt!!!
´Ja maar ik rijd zus en zo´.
Winstpunten vertellen absoluut niks over jou ervaring en kennis van paarden.
Ik heb genoeg gezien die in de Z reden en echt niets anders wistten van hun paarden dan alleen maar het paardrijden zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:59

Ach mijn tango'tje stond pas achter in de stal te snuiven met grote ogen

mobieltje ging af...

Van de week achter in de stal toen ik Kawa, die er naast staat, muesli uit een plastic zakje gaf.
Maar toen hij zelf had ervaren wat er in zat, mocht ik rammelen wat ik wilde Haha!

Heeft gewoon met karakter te maken
En dat kun je wel wat aanpassen, maar krijg je nooit weg.

Kawa was ook zo, en dat is met de ervaring en leeftijd wel wat verdwenen, maar zondag met een buitenrit stond hij van sjokkend over de weg, in een halve seconde de andere kant in.
Die mensen hadden een ander kleur stoepje dan dat de weg was....

Als je dat niet in kunt zien van paarden, heb je er nog weinig van begrepen...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:53

Ach, mijn paard schrikt ook wel eens van de onzinnigste kleine dingen, een knalrode brievenbus is doodeng als al de andere gewoon groen waren (en de heenweg was hij ook al niet eng ) terwijl een voorbijrazende vrachtwagen de normaalste zaak van de wereld is. En het is alles behalve een topsportpaard...
Is gewoon het karakter van het paard, ik weet zo onderhand wel wanneer mijn paard iets eng gaat vinden, dat is ook zo goed als meteen weer voorbij want ff geruststellen is meestal al voldoende.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:35

Marije1984 schreef:

Absoluut helemaal niets...

Marije1984 schreef:

Je MOET helemaal niets, alleen sommige (waaronder ik) vinden het leuk om hun vorderingen te toetsen in competitieverband op wedstrijden. Ik vind het leuk om prijzen te winnen, ik vind het leuk om mij te meten met anderen en ik ben trots als we goed gepresteerd hebben. En daar is ook niets mis mee.

Marije1984 schreef:

Je moet niet hoog rijden om ervaring te hebben, alleen is het wel vaak zo (niet altijd) dat degene die hoog rijden ervaring hebben.

Marije1984 schreef:

Ik denk dat dat wel meevalt. Ik denk dat dat meer jouw eigen onzekerheid is dat je dat zo voelt. Door wie wil je dan zo graag serieus genomen worden? Als jij lekker bezig bent op jouw manier en je hebt daar plezier in, wat kan jou het dan schelen wat anderen van je vinden?

Als ik twee mensen zie rijden en de een heeft een paard dat onwijs goed beweegt en prachtig wordt gereden en de ander rijdt correct maar heeft geen opvallend paard. Dan valt mijn oog in eerste instantie toch meer op de eerste omdat ik dat mooier vind om naar te kijken, omdat die meer opvalt. En niet omdat ik die ruiter met dat eenvoudigere paard niet respecteer of serieus neem. Dat is niet 'met de nek aankijken'. Een spectaculair paard valt gewoon meer op.

Marije1984 schreef:

Dat MOET niemand, alleen dromen veel mensen er wel van. Ik zou ook graag topprestaties willen halen (op een gezonde eerlijke manier). Is er daarom dan iets mis met mij? Mag ik dat niet proberen? Mag ik daar niet fanatiek in zijn? En is het dan niet logisch dat je dan in eerste instantie mensen opzoekt die gelijkgestemd zijn? Dat is niet omdat je mensen met andere ambities niet respecteert, je hebt op een bepaald punt gewoon alleen andere interesses.

Marije1984 schreef:

Nogmaals: als wedstrijdsport niet jouw ding is, wil je er dan wel zo graag bijhoren? Waarom is dat voor jou een probleem? Jij wil toch niet presteren op wedstrijden? Waarom wil je dan opgenomen worden tussen mensen die dat wel willen en die prestaties wel willen halen?

Op prestaties op concoursen hoef je je ook niet blind te staren ALLEEN geven ze wel een betrouwbaardere indicatie van iemands kunnen dan wat iemand zelf over zijn eigen kunnen zegt. Wedstrijdresultaten en behaalde klasseringen geven gewoon een aantoonbare indicatie van iemands kunnen. Resultaten thuis in de bak behaald zijn veel moeilijker te staven. Dat wil niet zeggen dat die resultaten er dan niet zijn. Je moet dan alleen afgaan op wat diegene zelf zegt over zijn kunnen en het is toch wel algemeen bekend dat veel ruiters geen realistisch beeld hebben van hun kunnen.

Thuis in de bak is natuurlijk iedereen ANKY. Bovendien vind ik het van de mensen die zich op een wedstrijd aan het soms ongenadige oordeel van de jury wagen vaak best dapper. Als je naar een wedstrijd gaat weet je dat de soms ongenadige kritiek kunt krijgen. Een goede wedstrijdruiter neemt die kritiek serieus en probeert daar wat mee te doen. Thuis in de bak zul je die kritiek doorgaans niet zo snel ontvangen. Daarom vind ik thuis in de bak blijven rijden veel 'veiliger'. Vrienden, kennisen en omstanders zullen kritiek vaak voor zich houden omdat ze je misschien niet willen kwetsen, geen discussie aan willen gaan of niet deskundig genoeg zijn.

Marije1984 schreef:
Is er geen tussenweg tussen een recreant en een wedstrijd ruiter.

Dat is aan de ruiter zelf of die tussenweg er is. Het is aan de ruiter welke doelen hij stelt, welke ambities hij heeft. Dat is niet aan omstanders om dat te bepalen. Het is eerder een teken van onzekerheid dat je je door omstanders in een hokje laat plaatsen.

Marije1984 schreef:
Omdat er mensen met geld zijn die een duur en goed paard kopen en zich zo een baan bluffen naar de ''top''.

Een goed en duur paard kopen is geen garantie voor succes, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Maar als je het geld ervoor hebt; wat is er dan mis met een goed duur paard kopen? Niet iedereen heeft de kwaliteiten in huis om zelf een jong paard op te leiden. En als die mensen op die manier plezier beleven aan de sport, waarom niet dan? Bovendien is alles niet altijd wat het lijkt. Hier op bokt gaat iedereen altijd uit van extremen. Of je bent een klungel met veel geld die presteerd op basis van afstamming en het prijskaartje van het paard, of je bent de populaire underdog; degene die rijdt met een eenvoudig goedkoop paard, die altijd wordt benadeeld door de jury en die door iedereen met de nek wordt aangekeken.

Heb je er ooit bij nagedacht dat iets er duur uit kan zien, maar misschien helemaal niet zoveel gekost heeft? (bijvoorbeeld iemand die het paard zelf gefokt heeft of gewoon goed kan onderhandelen?) En dat er ruiters zijn met veel geld die ook nog eens goed kunnen rijden? En dat er ook ruiters zijn die niet veel geld hebben en ook nog eens voor geen meter kunnen rijden?

Ik vind het eerder zo oppervlakkig van mensen om iemand direct op uiterlijke kenmerken te beoordelen. Iemand heeft een goed paard en presteert goed, dus zal diegene wel bulken van het geld en niet goed kunnen rijden en presteren op basis van de afstamming en het prijskaartje van het paard. Ik wordt namelijk ook vaak in dat hokje geperst en ik kan je vertellen dat ik nog nooit een duur paard heb gekocht en dat ik al mijn paarden zelf opleid. Ook bulk ik en mijn familie niet van het geld. Dat mijn paarden er 'duur' uitzien en goed presteren is omdat ik ze zo gereden heb, niet omdat ik er veel voor betaald heb. Mijn 'dure' spullen heb ik ook door de jaren heen bij elkaar moeten sparen. Dus niet alles is wat het lijkt. En met mij zijn er nog velen die op die manier met paarden bezig zijn. Knoop gewoon eens een praatje met zo iemand aan en wellicht zal je vaak achteraf je vooroordeel moeten bijstellen. Jij wil niet als recreant bestempeld worden omdat je geen wedstrijden rijdt? Veroordeel mensen die in jouw ogen een duur paard hebben en wedstrijden rijden dan ook niet meteen. Als jij gerespecteerd en serieus genomen wil worden, moet jij een ander en zijn manier ook respecteren en serieus nemen. Ieder zijn ding.

Marije1984 schreef:
Tegenwoordig moet alles snel en het liefst nu gebeuren. Waar is het genieten met je paard gebeleven. Het uitgroeien tot een combinatie?

Dat valt wel mee. Het hoeft allemaal niet snel en niet nu. Het is alleen vaak wel zo dat wat goed is snel komt. Een handige ruiter heeft een jong paard zo klaar en kan zonder het paard te overbelasten makkelijk met 4 jaar L, 5 jaar M en 6 jaar Z rijden. Bovendien bieden de betere paarden dat ook al als vanzelf aan. Het zijn vaak de wanna-be's en de kneuers die zichzelf dat opleggen. Maar die komen er ook meestal niet snel. Mijn ene paard liep met 6 jaar ook al Z. Ik heb ervan genoten en ik vorm zeker een combinatie met mijn paard. Ik ging/ga niet iedere week op wedstrijd, maar als je regelmatig met meerdere winstpunten thuiskomt dan gaat het hard. Met meerdere winstpunten thuiskomen is genieten, net als regelmatig lekker naar het strand. Het een sluit het ander niet uit hoor. Het een versterkt juist het ander. Doordat ik mijn paard veel afwisseling heb geboden, gedoseerd heb getraind en hem geef wat hij nodig heeft zit hij lekker in zijn vel. En een paard dat lekker in zijn vel zit, presteerd goed. Simpel.

hns schreef:
Ik heb genoeg gezien die in de Z reden en echt niets anders wistten van hun paarden dan alleen maar het paardrijden zelf.

Dergelijke opmerkingen als deze vind ik altijd vreselijke dooddoeners. Ik zie ook wel eens combinaties in de Z waar ik mijn vraagtekens bij zet. Maar ik zie NOG MEER ruiters in de B,L en M waar ik zeer grote vraagtekens bij heb. Hoe hoger het niveau, hoe dunner de spoeling van slechte ruiters. Ik zie ook wel eens mensen over het strand of thuis in de bak hobbelen waar ik mij het e.e.a. bij afvraag. Dus wat wil je zeggen met zo'n opmerking? Overal en in elke discipline zie je betere en mindere ruiters. So what? Concentreer je lekker op je eigen paard en je eigen kunnen ipv dat van anderen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:13

@ Jasmijn. Het was meer bedoelt over hoe ik de paardenwereld zie op dit moment. Je hebt gelijk als je zegt dat niet iedereen zo is. Maar volgens mij zitten ze allemaal bij in de buurt ofzo. Die vragen is hoe ik de maatschappij van nu zie.
Ik weet best dat niemand wat MOET. Maar als ik zo om heen kijk heb ik wel dat idee. Natuurlijk is het mooi als je een topprestatie kan neerleggen. Maar bij mijn weten moet je daar hard voor werken. Nu lijkt het steeds meer dat de mensen met genoeg poen daarvoor in aanmerking komen. Echt leren paardrijden en er mee omgaan is er niet bij.
Daar moet ik hns wel een beetje gelijk in geven. Natuurlijk zal dat niet voor elke Z ruiter kijken, maar als ik dan iemand zie waarvan ik weet dat ze niet kan rijden en vervolgens met gekochte paarden in het Z rondhobbelt. Tja, leuk voor haar, maar ik zou dat zo niet willen. Ieder zijn eigen keus. Je wordt er alleen zo in mee getrokken.
Dat bedoel ik ermee dat alles direct moet. Als iemand besluit Z te worden moet dat vandaag nog gebeuren. Het liefst gister nog. Mensen hebben steeds minder geduld en zijn ongedurige.
Als ik 1 ding weer is dat de paarden veel overnemen van de mens. Hoe kan je ooit verwachten een rustig paard te hebben als je zelf niks anders doet dan hollen om de 1e plaats te halen. Je paard holt alleen maar heel hard mee. Iedereen is zo prestatiegericht bezig dat ze vergeten te ademhalen.
Ik vindt dat geen goede beweging in onze sport.
Wat gaat er straks gebeuren? Gaan we bij de ring staan en als ons paard is losgereden door de instructeur het proefje in? Om vervolgens na de ring er weer af te springen en het paard over te dragen aan de groom? Je zal nu wel lachen, maar in Amerika gebeurd dit al. Als wij zo door blijven jakkeren zal het niet zo heel lang duren voordat dat beeld hier ook te zien is. Deze mensen rijden echte niet omdat ze het mooi vinden, maar voor de glorie, roem en faam.
Hoe kunnen we op deze manier wat van onze paarden vragen? Dan gaat het toch een keer mis!?