Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
weet iemand hoe ik dat af kan leren? 

Als iets niet lukt kijk ik eerst wat ik zelf fout doe. ( 99% ligt nl bij de ruiter) Gaf ik een verkeerde hulp? Gaf ik teveel hulpen doorelkaar? Is ze voor het been? Ben ik consequent?Wat zou er anders nog fout kunnen zijn in onze communicatie? enz.......Vraag advies aan mijn vriend en/of dochter. Met dat advies ga ik aan de slag. Als ik die dingen voor elkaar heb, dan gaat er meestal ook niets fout.
( maar ik heb nog een lange weg te gaan
) Margreth schreef:Niet( hoogstens op mezelf) Als iets niet lukt kijk ik eerst wat ik zelf fout doe. ( 99% ligt nl bij de ruiter) Gaf ik een verkeerde hulp? Gaf ik teveel hulpen doorelkaar? Is ze voor het been? Ben ik consequent?Wat zou er anders nog fout kunnen zijn in onze communicatie? enz.......Vraag advies aan mijn vriend en/of dochter. Met dat advies ga ik aan de slag. Als ik die dingen voor elkaar heb, dan gaat er meestal ook niets fout.
( maar ik heb nog een lange weg te gaan
)
het is wel op andere beestjes wel eens anders geweest hoor... vooral van die beestjes die totaal niet aan het been zijn en op je handen hangen...die maken mij gewoon boos, maar bijna alles valt netjes rijtechnisch op de lossen, dus echt trappen vind ik dus ook niet nodig... Rianneke schreef:als mijn paard dusdanig loopt je rotzooien dat ik boos moet worden roep ik een keer uhh en ze doet daarna netjes haar werkhet is wel op andere beestjes wel eens anders geweest hoor... vooral van die beestjes die totaal niet aan het been zijn en op je handen hangen...die maken mij gewoon boos, maar bijna alles valt netjes rijtechnisch op de lossen, dus echt trappen vind ik dus ook niet nodig...
Margreth schreef:Dat niet aan het been zijn en op je handen hangen zijn toch ook netjes rijtechnisch op te lossen en niet de schuld van het paard, maar van verkeerd gereden zijn ( of bedoelde je dat ook ?)
alleen is mijn zin een beetje scheef
maar bijna alles kan je netjes rijtechnisch oplossen dus doe ik dat ook zo...
) maar als ze het niet doet, dan geef ik dr af en toe wel een tikje 

Dat zit niet in de naam die ik haar geef (het paard, de knol, whatever :p)
) 
SummerEnds schreef:Als hij echt niet doet wat je zegt stap dan af, trek de beugels op, doe te teugels tussen de keelriem en jaag hem van je weg zo doe ja dat een paar keer en stap je terug op. Heel belangerijk is dat je paard zelf naar jou moet komen, doet hij dat niet laat hem dan maar even staan. Als het het nog niet lukt jaag hem dan weer weg. Het paard voelt dan dat jij de baas bent en zal dan wel luisteren. Zo doe ik dat dus ! Ik zeg niet dat ik nooit kwaad word hoor, maar zeker niet meteen !