Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:32

Als je afstijgt om wat lekkers te geen, brengt hij dat niet in verband met wat hij deed. (Erger nog, dit kan eindigen in een paard dat alles doet om je er af te krijgen, want dan krijgt hij immers wat lekkers...)
(Wel ben ik helemaal voor afstappen als de ruiter boos wordt. Je paard verdient een kalme ruiter.)

Ook belonen moet altijd accuut gebeuren wanneer het gevraagde bereikt wordt en dit kan met de stem of en klopje op de hals, of even de hals laten strekken (of een combinatie van een en ander). Dan begrijpt je paard wat verlangs werd en bevestig je het.
Beloning moet altijd volgen op straf. Het paard moet wel weten wat nou de bedoeling was. De beloning is voor de medewerking, hoe gering dat in het begin ook is. Een paard zoekt naar bevestiging van wat hij dacht dat je bedoelde. Het stimuleert het paard, waar straffen op verkeerde momenten of in de verkeerde mate erg ontmoedigend is.

Ook belonen moet je met mate doen. Als je bij elke stap "braaf" zegt, gaat het belang van het woord ook verloren. De beloning is vooral nodig waar het paard twijfelt wat te doen. Als het dan voor het juiste lijkt te kiezen of gekozen heeft, moedig je het aan met een beloning. Dan weet hij dat hij de juiste keuze heeft gemaakt.

Voorbeeld voor moment en mate van belonen:
Je hebt een paard aan de longe wat blijft draven. Je krijgt het niet in stap. Als je dan gaat straffen, gaat het allen maar harder, of naar je toe komen of naar je schoppen ofzo. Hij zal het liefst vluchten, want hij weet niet wat je wil.
Als je het paard zo kort pakt dat het in stap over móet gaan en je zegt "stappen" en hij gaat toevallig in stap, zeg je onmiddelijk enthousiast "braaf!!!". Als hij dan weer aandraaft, neem je hem weer kort om je heen. Zodra hij weer stapt, weer "braaf". Op een gegeven moet valt het kwartje dat hij moet stappen. Als de overgang draf-stap steeds goedgaat, oftewel gesnapt wordt, en het paard blijft stappen tot je het commando voor draf geeft kun je het belonen weglaten (maar je kunt het onderhouden).

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:23

IK word snel gefrustreerd terwijl ik heus wel weet dat het door mij komt....
Ik moet het echt afleren, maar gelukkig is het al een heel stuk minder.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:03

hmm.. Dat is 1 van mijn grootste problemen, ik heb niet zoveel gedult Huilen Huilen weet iemand hoe ik dat af kan leren?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:11

Ja, je moet je werk in kleinere en goed haalbare stukjes verdelen. BV:Alleen proberen drie mooie grote voltes te rijden, een in elke gang, op verschillende punten. En dat je elke volte drie keer mag proberen om perfect te krijgen. Zo heb je een doel om je op te concentreren en er zit duidelijk een eind aan. Ook als ze dan niet zo perfect waren, ga je daarna aan iets anders werken. Waar je dan ook van zegt tegen jezelf "ik geef het zoveel pogingen".
Natuurlijk kun je het aanpassen als je even door moet gaan met iets, maar je hebt in elk geval wat vastigheid. Het probleem bij mensen zonder geduld is vaak het gebrek van het aanbrengen van een einde in het werk.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:21

Ik vind dat je Gewoon cunsucuent moet zijn, niet je paard in elkaar timmeren Boos!
Maar ook niet te Lief ..
Ligt natuurlijk ook aan het paard Lachen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:37

Eerst kon ik ontzettend slecht mijn woede beheersen en ontplofte dan ook bijna!
Alleen dat heeft totáál geen zin, dus kun je maar beter echt tot 10 tellen en iets anders gaan doen.
Nu kan ik dat soort dingen veel beter relativeren.
Vaak lukt het later wel, omdat mijn paard er dan ook aan toe is en het snapt.
Geduld siert een ruiter!

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:39

in het begin kon ik nog wel eens boos worden, maar nu word ik helemaal niet boos meer! Lachen

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:44

Niet Haha! Als iets niet lukt kijk ik eerst wat ik zelf fout doe. ( 99% ligt nl bij de ruiter) Gaf ik een verkeerde hulp? Gaf ik teveel hulpen doorelkaar? Is ze voor het been? Ben ik consequent?Wat zou er anders nog fout kunnen zijn in onze communicatie? enz.......Vraag advies aan mijn vriend en/of dochter. Met dat advies ga ik aan de slag. Als ik die dingen voor elkaar heb, dan gaat er meestal ook niets fout. Knipoog ( maar ik heb nog een lange weg te gaan Haha! )

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:44

Margreth schreef:
Niet Haha! ( hoogstens op mezelf) Als iets niet lukt kijk ik eerst wat ik zelf fout doe. ( 99% ligt nl bij de ruiter) Gaf ik een verkeerde hulp? Gaf ik teveel hulpen doorelkaar? Is ze voor het been? Ben ik consequent?Wat zou er anders nog fout kunnen zijn in onze communicatie? enz.......Vraag advies aan mijn vriend en/of dochter. Met dat advies ga ik aan de slag. Als ik die dingen voor elkaar heb, dan gaat er meestal ook niets fout. Knipoog ( maar ik heb nog een lange weg te gaan Haha! )

oeps per ongeluk mezelf gequote, maar krijg het niet verwijderd! Bloos

Jmiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:54

Ik wordt ook niet snel boos maar af en toe heeft ze van die küren dat ze gewoon opeens begint met stilstaan en d'r hoofd tussen d'r benen gooit en dan gewoon de teugels uit mijn hand rukt, daar kan ik echt slecht tegen want dat zijn dan gewoon smoesjes en dan kan krijgt ze van mij wél een tik met de zweep:o
Ze heeft ook vaak dat ze totaal niet meer op mij gaat letten als het haar iets te moeilijk wordt onder het rijden, vroeger dacht ik altijd dat ik dan juist extra bij de les kon houden door haar juist op het enge af te sturen waardoor ze alleen maar panish werd en ik alleen maar boos werd, maar dat helpt helemaal niet je kunt maar beter gewoon doen alsof er niks aan de hand is Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:01

als mijn paard dusdanig loopt je rotzooien dat ik boos moet worden roep ik een keer uhh en ze doet daarna netjes haar werk Haha! het is wel op andere beestjes wel eens anders geweest hoor... vooral van die beestjes die totaal niet aan het been zijn en op je handen hangen...die maken mij gewoon boos, maar bijna alles valt netjes rijtechnisch op de lossen, dus echt trappen vind ik dus ook niet nodig...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:05

Het ligt eraan op welk paard ik rij. Als het een paard is die je gewoon uitprobeert en zit te klieren, kan ik wel aardig boos worden, een keer een schop met mijn been of een fikse tik. Maar als het een paard is die erg jong is en en nog veel moet leren, dan vraag ik het gewoon rustig, dan heb ik veel geduld, hoelang het ook duurt, als hij het dan ook heeft gedaan ben ik erg trots op hem.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:07

Rianneke schreef:
als mijn paard dusdanig loopt je rotzooien dat ik boos moet worden roep ik een keer uhh en ze doet daarna netjes haar werk Haha! het is wel op andere beestjes wel eens anders geweest hoor... vooral van die beestjes die totaal niet aan het been zijn en op je handen hangen...die maken mij gewoon boos, maar bijna alles valt netjes rijtechnisch op de lossen, dus echt trappen vind ik dus ook niet nodig...

Dat niet aan het been zijn en op je handen hangen zijn toch ook netjes rijtechnisch op te lossen en niet de schuld van het paard, maar van verkeerd gereden zijn ( of bedoelde je dat ook ?)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:12

Margreth schreef:
Dat niet aan het been zijn en op je handen hangen zijn toch ook netjes rijtechnisch op te lossen en niet de schuld van het paard, maar van verkeerd gereden zijn ( of bedoelde je dat ook ?)

dat bedoelde ik ook Haha! alleen is mijn zin een beetje scheef Clown
ik word daar in mijn kop altijd wel heel erg boos van... of beter gefrustreerd Ach gut maar bijna alles kan je netjes rijtechnisch oplossen dus doe ik dat ook zo...

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:43

Hangt er heel erg vanaf wat hij doet.

Protesteert hij omdat hij het niet snapt, zal ik anders reageren dan wanneer hij protesteert omdat hij gewoon geen zin erin heeft en me een beetje zit uit te proberen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:12

Het probleem is dat ruiters soms niet goed weten wanneer een paard aan het uitproberen is of gewoon iets niet kan.

Uitproberen gaat meestal gepaard met OMKEREN. Dat is bijna het enige wat je nooit kunt tolereren. Dat is TIK en weer omkeren. De rest kan altijd met voorwaarts rijden opgelost, ook staken, bokken en steigeren, klieren met de teugels, zwabberen etc... eventueel met tik (die dan "vooruit!" benadrukt). Er is niets tegen straffen, paarden accepteren een rechtvaardige straf, maar er is wel iets tegen boos worden. Dat hoort niet in de rijkunst, net zo min als kinderen mishandelen in opvoeding... (en daar heb je dus ook een verschil met een tik en er op los rammen).

En straf moet gevolgd worden door beloning als het goed gaat. Een opluchting. Begrip. Als je boos bent, blijft dit achterweg en krijg je angst en disrespect.

Te lief zijn gebeurt meestal als men een beetje doelloos is. Dan laat je het paard maar een beetje gaan, omdat je zelf niet goed in je hoofd hebt wat je wilt of kunt vragen. Daarom hebben ruiters leidraad nodig en moeten zij hun hoofd gebruiken.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 08:58

als ik bezig ben met rijden, en ze vertikt het gewoon, en het is niet dat ze het niet kan (anders word ik niet boos). Als ik dan mn stemverhef en dat ze dr mee moet stoppen het idiote gedoe dan doet ze het meestal wel, ze is altijd snel van je onder de indruk (EN NEE ZE IS VROEGER NIET MISHANDELD OFZO, VOOR DE MENSEN DIE DAN DENKEN DAT ZE BANG VOOR JE IS Knipoog ) maar als ze het niet doet, dan geef ik dr af en toe wel een tikje

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:45

De knol weet precies wanneer ze iets niet mag. Van de week beet ze een andere pony, en ik hoefde alleen d'r naam maar te roepen of ze vloog al achteruit om zich in een hoekje te gaan schamen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:50

Klinkt als of je heel gek op haar bent...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:43

Dat klinkt wel heel sarcastisch, maar ik kan je verzekeren dat er niemand gekker op haar is dan ik hoor Knipoog Dat zit niet in de naam die ik haar geef (het paard, de knol, whatever :p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:46

Oh oke, ik schrok al... je formulering kwam op mij waarschijnlijk anders over gan je bedoeld had... (misverstanden ontstaan erg makkelijk op een forum Haha! )

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:47

Altijd rustig blijven als je paard iets niet doet ! Hij voelt namelijk jou spanning. Het kan ook aan jou liegen dus je moet hem niet meteen straffen. bv. als je met je handen naar links en rechts wijst weet je paard niet welke kant je op moet. Als hij echt niet doet wat je zegt stap dan af, trek de beugels op, doe te teugels tussen de keelriem en jaag hem van je weg zo doe ja dat een paar keer en stap je terug op. Heel belangerijk is dat je paard zelf naar jou moet komen, doet hij dat niet laat hem dan maar even staan. Als het het nog niet lukt jaag hem dan weer weg. Het paard voelt dan dat jij de baas bent en zal dan wel luisteren. Zo doe ik dat dus ! Ik zeg niet dat ik nooit kwaad word hoor, maar zeker niet meteen !

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:54

Niet heel boos, vaak is het mijn eigen schuld Tong uitsteken

Als ik niet goed in mijn vel zit, ga ik meestal sowieso niet rijden. Bovendien ben ik van mening dat je eerst eens naar jezelf moet kijken, alvorens een ander de schuld te geven Clown

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:55

SummerEnds schreef:
Als hij echt niet doet wat je zegt stap dan af, trek de beugels op, doe te teugels tussen de keelriem en jaag hem van je weg zo doe ja dat een paar keer en stap je terug op. Heel belangerijk is dat je paard zelf naar jou moet komen, doet hij dat niet laat hem dan maar even staan. Als het het nog niet lukt jaag hem dan weer weg. Het paard voelt dan dat jij de baas bent en zal dan wel luisteren. Zo doe ik dat dus ! Ik zeg niet dat ik nooit kwaad word hoor, maar zeker niet meteen !

En dan snapt je paard het opeens?

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:57

Idd ! Dan voelt hij dat jij de leider bent en zal hij je respecteren. Helpt echt hoor ! Probeer maar eens !